Uppgraderar min dator, Ryzen 9 3950x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Din 7700k har inga problem med x264 fast/high i 720p/60 så länge du inte hivar på en massa animerade overlays, 3 webbkameror och ne massa krimskrams. Det jag hade rekommenderat dock är ett 1650 super att stoppa in i streamern. Då får du det bästa av bägge världar.
Ett 1650 super är precis lika bra att streama med som ett 2080Ti.
Kör Scan Converter från din spelmaskin på kablat nätverk till din streamer så slipper du capturecard. Du behöver inte ens OBS på spelmaskinen.

Håller med dig, x264 ser bättre ut i snabba spel.
Beroende på vilken server du är kopplad mot på Twitch kan du boltra dig med lika mycket bitrate som partners, men dom har prioritet på bandbredden. Jag är bara affiliated, och 7500 har inte varit några problem sedan jag började med det för ett år sen.
Rekommenderar dock INTE 900p. Skaleringen blir jättekonstig och ger en klart otydligare bild än 720p. Men värt att prova, kör efter din smak, inte vad jag tycker.

Är det NDI Tools du syftar på med "Scan Converter"?
https://ndi.tv/tools/

Edit:
Läste att det behövs minst ett 1660 för att dra nytta av den nyaste NVENC-versionen. Är du säker på att 1650 super har den nyaste?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alexks:

Så vad rekommenderas om jag vill streama 1080 utan att lagga? Ska jag kanske överväga att fortsätta med dual-pc streaming? Alltså köpa en helt ny dator att spela på med typ i9-9900k och använda min nuvarande dator att streama via?

Om primära målet är att streama i bra kvalité utan att det i så lång utsträckning som möjligt inte påverkar spelupplevelsen negativt är den tekniskt bästa lösning en separat streaming-PC om kravet också är maximal flexibilitet i hur många samt hur du mixar källor.

Kör du en någorlunda "normal" setup, d.v.s spel plus 1-2 extra källor, bör du kika på RTX-serien då NVENC-kretsen där är ett förvånansvärt stort lyft över tidigare. Konsensus är att man måste upp i x264 medium för att matcha nuvarande NVENC, det är en nivå vare sig 3900X eller 9900K (har inte sett några tester med 3950X så kan inte uttala mig) fixar utan att det klart påverkar spelprestanda.

Rent generellt skulle jag säga att just 3950X ihop med "primära användningen är spel" samt "jag behöver ställa en fråga på ett forum" pekar mot att det kanske inte är rätt CPU för dig. Har dock absolut inga problem att rekommendera den CPUn, var den jag själv ville köpa men fick "nöja" mig med 3900X då det stod klart att 3950X skulle komma långt senare (köpte min 3900X i somras). Men då använder jag CPUn bl.a. som bygg/integrations-server, där är det inga större problem att använda alla kärnor (men enkeltrådprestanda är fortfarande kritisk, så inte optimalt med svindyra servers -> 3900X/3950X är en perfekt match).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Är det NDI Tools du syftar på med "Scan Converter"?
https://ndi.tv/tools/

Edit:
Läste att det behövs minst ett 1660 för att dra nytta av den nyaste NVENC-versionen. Är du säker på att 1650 super har den nyaste?

Tools innehåller Scan converter. Bara tjoa till så hjälper jag dig.

1650 super har precis samma onboard chip som "resten av de nya med Turing". Det är 1650 som är "boven med gamla Volta".

Från anand tex:

"Speaking of hardware features, besides giving NVIDIA a good deal more in the way of GPU resources to play with, the switch from the TU117 GPU to the TU116 GPU also has one other major ramification that some users will want to pay attention to: video encoding. Unlike TU117, which got the last-generation NVENC Volta video encoder block for die space reasons, TU116 gets the full-fat Turing NVENC video encoder block. Turing’s video encode block has been turning a lot of heads for its level of quality – while not archival grade, it’s competitive with x264 Medium – which is important for streamers."

https://www.anandtech.com/show/15090/the-nvidia-geforce-gtx-1...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om primära målet är att streama i bra kvalité utan att det i så lång utsträckning som möjligt inte påverkar spelupplevelsen negativt är den tekniskt bästa lösning en separat streaming-PC om kravet också är maximal flexibilitet i hur många samt hur du mixar källor.

Kör du en någorlunda "normal" setup, d.v.s spel plus 1-2 extra källor, bör du kika på RTX-serien då NVENC-kretsen där är ett förvånansvärt stort lyft över tidigare. Konsensus är att man måste upp i x264 medium för att matcha nuvarande NVENC, det är en nivå vare sig 3900X eller 9900K (har inte sett några tester med 3950X så kan inte uttala mig) fixar utan att det klart påverkar spelprestanda.

Rent generellt skulle jag säga att just 3950X ihop med "primära användningen är spel" samt "jag behöver ställa en fråga på ett forum" pekar mot att det kanske inte är rätt CPU för dig. Har dock absolut inga problem att rekommendera den CPUn, var den jag själv ville köpa men fick "nöja" mig med 3900X då det stod klart att 3950X skulle komma långt senare (köpte min 3900X i somras). Men då använder jag CPUn bl.a. som bygg/integrations-server, där är det inga större problem att använda alla kärnor (men enkeltrådprestanda är fortfarande kritisk, så inte optimalt med svindyra servers -> 3900X/3950X är en perfekt match).

Men är det inte bättre att handla en CPU med för mycket trådar än för lite? Jag förstår inte riktigt varför folk rekommenderar andra cpu än den jag kikade på.

I min värld så borde denna CPU klara av att spela och streama utan problem just pga den har många trådar, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: vad är fördelen med att använda scan converter och skicka videon över nätverkskabel till en annan dator för att sedan i sin tur encoda videon med new nvenc ?

Är det inte enklare att skaffa ett RTX-kort och encoda direkt på datorn man spelar på?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

Så vad rekommenderas om jag vill streama 1080 utan att lagga? Ska jag kanske överväga att fortsätta med dual-pc streaming? Alltså köpa en helt ny dator att spela på med typ i9-9900k och använda min nuvarande dator att streama via?

den du har nu borde duga som streaming PC däremot så stödjer inte twitch tillräckligt hög bitrate för att få ut bra kvalite i 1080p, dom tillåter bara 6000 bitrate, vilket är hälften av vad som krävs för 1080p 60fps.

Om du vill ha 1080p 60fps så är mixer bättre, dom tillåter 10,000 bitrate.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Vm0_8BQGNxKcowK5RwTgi...

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Viking
Skrivet av alexks:

Men är det inte bättre att handla en CPU med för mycket trådar än för lite? Jag förstår inte riktigt varför folk rekommenderar andra cpu än den jag kikade på.

I min värld så borde denna CPU klara av att spela och streama utan problem just pga den har många trådar, men jag kanske är helt ute och cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du ska köpa en 3950x. Den kommer utan problem kunna streama och spela, och det blir väl även den enklaste uppgraderingen. Slippa att ha två datorer osv.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jag tycker att du ska köpa en 3950x. Den kommer utan problem kunna streama och spela, och det blir väl även den enklaste uppgraderingen. Slippa att ha två datorer osv.

Jag gjorde det, köpte även 32gb dd4 3600 och bättre kylning till cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@alexks: 👍

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@marcusOCZ: vad är fördelen med att använda scan converter och skicka videon över nätverkskabel till en annan dator för att sedan i sin tur encoda videon med new nvenc ?

Är det inte enklare att skaffa ett RTX-kort och encoda direkt på datorn man spelar på?

Tror TS sade att han skulle streama med andra datorn.

OBS och windows är inte helt utan buggar. Många får ofta så kallat rendering lag med stream från samma pc som man spelar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Är det NDI Tools du syftar på med "Scan Converter"?
https://ndi.tv/tools/

Edit:
Läste att det behövs minst ett 1660 för att dra nytta av den nyaste NVENC-versionen. Är du säker på att 1650 super har den nyaste?

100% säker på att 1650 super räcker. Vanilla 1650 är INTE samma sak. Från 1650 super och uppåt

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

100% säker på att 1650 super räcker. Vanilla 1650 är INTE samma sak. Från 1650 super och uppåt

.. jag hittar så många motstridiga uppgifter om det här så jag vet inte vad jag ska tro.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/gtx-1650-...
Fullständiga specs enligt nvidias egna hemsida säger detta:
"NVIDIA Encoder (NVENC) Ja (Volta)"
.. vilket bör innebära att det är förra generationens NVENC-version.
Jag kan bara anta att NVIDIA har rätt uppgifter om deras egna produkter..

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/gtx-1660-...
Samma specs för 1660 och 1660Ti:
"NVIDIA Encoder (NVENC) Ja (Turing) Ja (Turing)"

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kiirozu:

.. jag hittar så många motstridiga uppgifter om det här så jag vet inte vad jag ska tro.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/gtx-1650-...
Fullständiga specs enligt nvidias egna hemsida säger detta:
"NVIDIA Encoder (NVENC) Ja (Volta)"
.. vilket bör innebära att det är förra generationens NVENC-version.
Jag kan bara anta att NVIDIA har rätt uppgifter om deras egna produkter..

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/gtx-1660-...
Samma specs för 1660 och 1660Ti:
"NVIDIA Encoder (NVENC) Ja (Turing) Ja (Turing)"

Det är en klipp-och-klistra-miss på Nvidias svenska sida. Den engelska listar de riktiga specifikationerna, det vill säga Turings NVENC för GTX 1650 Super.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Det är en klipp-och-klistra-miss på Nvidias svenska sida. Den engelska listar de riktiga specifikationerna, det vill säga Turings NVENC för GTX 1650 Super.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar vara samma fel på flera utav europasidorna som nvidia har. Lustigt att de har så annorlunda design för de olika språken också.
Känns ganska amatörmässigt att det är på det här viset.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kiirozu:

Verkar vara samma fel på flera utav europasidorna som nvidia har. Lustigt att de har så annorlunda design för de olika språken också.
Känns ganska amatörmässigt att det är på det här viset.

Det är en väldigt konstig miss, och inte minst sett till hur viktig nyheten var kring den nya NVENC-kodaren på just GTX 1650 Super. Undviker personligen den svenska Nvidia-sidan som pesten då den brukar sakna information som US/UK-sidorna har.

Permalänk
Medlem

Nvidia har inte ens uppdaterat sin egen matrix över encoders. Riktigt slött arbete.

https://developer.nvidia.com/video-encode-decode-gpu-support-...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz