Permalänk
Medlem

Ny AMD-dator fungerar inte.

Jag fick hem nya delar från Webhallen idag och allting gick fint, tills jag hade startat UEFI och ställt in RAM till rätt klockfrekvens och vilken SSD som ska vara boot. Efter omstarten har jag inte lyckats få igång systemet igen. Samtliga fläktar, alltså både chassifläktar och den på processorkylaren, går på maxvarv och power-led på chassit lyser inte längre. Kan alltså inte ens gå in UEFI igen - det är bara svart skärm.

Naturligtvis sitter det distanser under moderkort på rätt ställen och jag har använt ESD-armband under monteringen.

Här kommer lite specifikationer:
Fractal Design Define S
Corsair RM750x
MSI X570-A Pro
AMD Ryzen 7 3700X
GeForce GTX 980 Ti
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8), 3200 MHz, CL18 (är specifikt märkt med Ryzen)
Samsung 860 EVO 500 GB X2
Windows 10 Pro

De delar som köptes nu är alltså moderkort, processor och minne.
Min teori är att moderkortet är kaputt, men jag vill höra vad ni på forumet har för ideer.

UPPDATERING: Problemet löst.
Hade missat att välja en XMP-profil.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Prova göra en bios reset.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

Låter som du måste reseta bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallee:

Prova göra en bios reset.

Hur ska jag göra det? Jag kan inte komma in i UEFI - bara svart skärm.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv

Är det 1x16GB RAM, 2x8 eller 4x4? Oavsett vilket fall, testa att stänga av systemet, byta plats på ram-stickorna och starta datorn igen. Då borde din inställning för hastigheten på RAM återställas. Är det mer än en ramsticka, ta ut alla förutom en, testa starta datorn efter detta. Återkom sedan med hur det gick!

Edit: Funkar också att ta ut CMOS-batteriet från moderkortet och sätta tillbaka igen, som nämnts av inlägget nedan.

Permalänk
Medlem

Ta bort batteriet från moderkortet en stund så borde den starta sen igen.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Är det 1x16GB RAM, 2x8 eller 4x4? Oavsett vilket fall, testa att stänga av systemet, byta plats på ram-stickorna och starta datorn igen. Då borde din inställning för hastigheten på RAM återställas. Är det mer än en ramsticka, ta ut alla förutom en, testa starta datorn efter detta. Återkom sedan med hur det gick!

Edit: Funkar också att ta ut CMOS-batteriet från moderkortet och sätta tillbaka igen, som nämnts av inlägget nedan.

Skrivet av Bosse78:

Ta bort batteriet från moderkortet en stund så borde den starta sen igen.

Jag testar båda alternativen och återkommer med svar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Hur ska jag göra det? Jag kan inte komma in i UEFI - bara svart skärm.

Läs manualen!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Läs manualen!

Det finns bara en snabbmanual som visar hur man monterar det viktigaste.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det finns bara en snabbmanual som visar hur man monterar det viktigaste.

På deras hemsida finns manualen som pdf om det bara följde med en snabbmanual i lådan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På deras hemsida finns manualen som pdf om det bara följde med en snabbmanual i lådan.

Jag såg det efter att jag skrev inlägget. Beklagar denna idioti. Blir dock inte riktigt klok på vad jag ska göra efter att ha tragglat igenom wall of text i manualen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Manual.

På sida 23 står det hur man resettar BIOS.

Följ anvisningarna, se till att du har kopplat bort strömmen och alla andra sladdar från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag såg det efter att jag skrev inlägget. Beklagar denna idioti. Blir dock inte riktigt klok på vad jag ska göra efter att ha tragglat igenom wall of text i manualen.

Jag skriver från en telefon nu så orkar inte kolla upp manualen. Men om det inte finns någon knapp där det står clear cmos eller liknande så är det bara att leta upp batteriet och montera ur några sekunder. Så har det fungerat på alla mina datorer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Är det 1x16GB RAM, 2x8 eller 4x4? Oavsett vilket fall, testa att stänga av systemet, byta plats på ram-stickorna och starta datorn igen. Då borde din inställning för hastigheten på RAM återställas. Är det mer än en ramsticka, ta ut alla förutom en, testa starta datorn efter detta. Återkom sedan med hur det gick!

Edit: Funkar också att ta ut CMOS-batteriet från moderkortet och sätta tillbaka igen, som nämnts av inlägget nedan.

Skrivet av Bosse78:

Ta bort batteriet från moderkortet en stund så borde den starta sen igen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

På deras hemsida finns manualen som pdf om det bara följde med en snabbmanual i lådan.

Skrivet av filbunke:

Manual.

På sida 23 står det hur man resettar BIOS.

Efter att ha läst lite i manualen noterade jag att det fanns "EZ Debug LED" och på moderkortet lyser det rött vid "CPU - indicates CPU is not detected or fail". Så det verkar vara något strul här med CPU - i alla fall om man ska tro manualen till moderkortet. Men borde jag inte komma till EUFI även om CPU strular?

Testade även att ta ur batteriet - hände ingenting.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Resetting BIOS to default values

1.Power off the computer and unplug the power cord
2.Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds.
3.Remove the jumper cap from JBAT1.
4.Plug the power cord and power on the computer.

JBAT1 hittar du alldeles ovanför den nedre fullstora PCIe:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Efter att ha läst lite i manualen noterade jag att det fanns "EZ Debug LED" och på moderkortet lyser det rött vid "CPU - indicates CPU is not detected or fail". Så det verkar vara något strul här med CPU - i alla fall om man ska tro manualen till moderkortet. Men borde jag inte komma till EUFI även om CPU strular?

Testade även att ta ur batteriet - hände ingenting.

Är processorn kass kommer du nog inte in i uefi. Det gjorde exempelvis inte jag när jag försökte med en athlon 950 på ett b450 moderkort som ej hade stöd för den. Men det är ju knepigt om Prosessorn skulle dött utan anledming

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Resetting BIOS to default values

1.Power off the computer and unplug the power cord
2.Use a jumper cap to short JBAT1 for about 5-10 seconds.
3.Remove the jumper cap from JBAT1.
4.Plug the power cord and power on the computer.

JBAT1 hittar du alldeles ovanför den nedre fullstora PCIe:n.

Jag har lokaliserat JBAT1, men jag förstår inte riktigt vad jag ska göra med den. Det står att jag ska använda en "jumper cap", men vet inte riktigt vad det är. Är det något som följer med moderkort vanligtvis? Eller kan man bara försiktigt använda en skruvmejsel?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är processorn kass kommer du nog inte in i uefi. Det gjorde exempelvis inte jag när jag försökte med en athlon 950 på ett b450 moderkort som ej hade stöd för den. Men det är ju knepigt om Prosessorn skulle dött utan anledming

Då förstår jag. Jag tycker också att det är konstigt om den skulle vara paj eftersom den startade fint första gången.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag har lokaliserat JBAT1, men jag förstår inte riktigt vad jag ska göra med den. Det står att jag ska använda en "jumper cap", men vet inte riktigt vad det är. Är det något som följer med moderkort vanligtvis? Eller kan man bara försiktigt använda en skruvmejsel?

Du ska sätta dit en bygel i 5-10sek, efter att ha dragit ur strömmen till nätagget.

Google är din vän: https://www.google.com/search?q=jumper+cap

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Du ska sätta dit en bygel i 5-10sek, efter att ha dragit ur strömmen till nätagget.

Google är din vän: https://www.google.com/search?q=jumper+cap

Jo, jag googlade också på jumper cap, men något sådant hittar jag inte till moderkortet. Inget som fanns med i kartongen i alla fall.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var det betydligt vanligare med byglar. Då kunde man låna från någon annanstans på moderkortet, om inte annat. Skruvmejsel kan fungera, men det är väl knappast att rekommendera då du riskerar att komma åt även andra saker.

Hur länge hade du ur batteriet ? Tog du bara ur och satt i det direkt igen ?
( Isf, så ta ur det igen och så vänta ett tag innan du sätter i det )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Varg:

Jo, jag googlade också på jumper cap, men något sådant hittar jag inte till moderkortet. Inget som fanns med i kartongen i alla fall.

Använd en skruvmejsel, kökskniv eller nått annat som är ledande.
Jag gissar på att du saboterat dina minnesinställningar, man bör starta datorn först innan man börjar pilla runt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att problemet nu är löst. Efter att ha låtit CMOS-batteriet vara ute i 10 minuter för tredje gången, så kunde jag till slut komma in i UEFI och ändra allting. Felet var att jag inte hade valt en profil till minnena.

Tack för era tips!

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.