Kombinera ASUS: 1st ROG GT-AX11000 med 2st RT-AX92U

Permalänk
Medlem

Kombinera ASUS: 1st ROG GT-AX11000 med 2st RT-AX92U

Avser att fräscha upp nätverket lite där hemma.

Stor kåk med 4-6 datorer, 10-20st mobiler / surfplattor. Mycket spelande och streamande film.

Jag funderar på följande enheter konfigurerade som Mesh-nätverk:

1st ROG GT-AX11000 som basenhet
2st RT-AX92U som noder för att förlänga räckvidden

Nu är frågan....

Kommer detta att fungera? Jag har läst en del kommentarer angående att det ska vara väldigt buggigt, särskilt med följande enheter i konfigurering. Problemet är att man bara ser klagomålen och enheterna har funnits ett tag på marknaden nu. De värsta barnsjukdomarna borde vara fixade. Är dom det?

Om jag tänker helt fel med min konfiguration. Kom gärna med bättre förslag. Jag vill ha den senaste wi-fi tekniken. Dvs den så kallade Wi-Fi 6.

Permalänk
Medlem

@Ntek: Om du ansluter 92:orna med kabel så borde det inte vara några problem, iaf inte om du väljer att ansluta dom som vanliga AP.

Permalänk
Medlem

Har själv 2xRT-AC86U i mesh-konfig men skaffade 2xRT-AX92U till damens lägenhet på drygt 100 kvadrat med diverse betongväggar och många "störiga grannät". Funkar riktigt bra - och Din anläggning med en GT-AX11000 som bas lär inte bli sämre

Bäst förstås med sladd mellan enheterna (det har jag till mina 86:or), men annars är grundinställningen för 92:orna att AX-bandet används som backhaul (dolt nätverk) så ett vanligt 5GHz AC (WiFi 5) och ett 2,4GHz (Wifi 4 väl) för klienter. En del klagar att det därför inte är en AX-router, men AX-bandet kan visas så är det både backhaul och möjligt att ansluta för AX-enheter (men då bör man ha sladd för bäst hastighet).

92:orna blir ganska varma och har behövt startas om någon gång, men har annars rullat på fint med uppdaterad firmware från Asus. Tyvärr stöds inte Merlins utökade firmware, som det verkar varken på AX92 eller AX11000 vilket inte spelar så stor roll på mesh-noderna men på huvudroutern är det lite synd - får se om Merlin ändrar sig...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li