Permalänk

Tyda felkod efter blåskärm

Hej jag har en gammal stationär dator som fungerat felfritt, jag bytte visa delar då och då men nu får jag blåskärm nästan varje dag. Det kommer oftast när min dotter spelar minecraft eller tittar på Youtube.

Vi kör med Windows 7 ... jag vet att det låter stenålder men jag gillar retro känslan

Innan jag ger upp och formaterar om hela skiten och installerar Windows 10 jag vill höra med er om någon kan hjälpa mig att hitta felet eller i alla fall vart jag borde leta. Jag har det senaste drivrutinen till grafikkortet men det hjälpte inte.

Så lyder felkoden :

BCCode: a
BCP1: 0000000000000028
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000000
BCP4: FFFFF80003A85F40
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 256_1

Någon som kan hjäpa oss?

Efter blåskärm tar det några minuter innan vi kan starta datorn, det reagerar inte på start knappen.

Permalänk
Medlem

@Faithless: Lite svagt med info, se om detta hjälper sprida lite ljus på de hela
Bsod Dump file

Permalänk

@ledtcc: Jag har en mini dump fil över händelsen men vet ej hur man öppnar det :S

Permalänk
Medlem

Länka mini dumpen så kommer säkert någon analysera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur är temperaturen på processor och grafikkort?

Permalänk
Medlem

@Faithless: Jag brukar rekommendera BlueScreenView
https://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Den läser upp dumpfilerna och ger oftast en tydlig indikation på vilka filer som var bidragande till blåskärmen. Kanske kan det hjälpa dig finna felet.

Att det tar en stund innan du kan starta igen, ger mig vibbar av att det är någon "automatsäkring" som håller på och återställer sig.
Du kanske bör se över nätagget. Detta är ett beteende jag sett tidigare med nätagg, som slagit ifrån pga felaktig spänning/kortslutning. Det kan även mycket väl vara någon komponent som orsakar detta.

Rengjort fläktar/kylflänsar? så de inte är fulla med damm?