Permalänk
Medlem

Wifi kopplar ner vid spel

Hej och god fortsättning,

Köpte mig en MSI, GF63 Thin 9SC, i början på december. Mycket nöjd med datorn i övrigt, men har stött på lite problem. Nu hoppas jag på lite tips, kanske till och med support.

Jag spelar egentligen bara ett spel och det är Football Manager. Förra versionen 2019, spelade jag på Lenovo T470 arbetsmodellen och ibland på en gammal Macbook Pro mid 2014, och i båda fallen gick det bra, när man inte maxade på med länder och ligor. Inför FM20 så tänkte jag att jag "bannemej" skulle unna mig en dator på hemmaplan (inte vara utelämnad åt jobbdatorer) som fixar nyaste versionen av FM, samt de länder man faktiskt vill ha med i spelet. Efter lite spec-kollande och undersökande, så föll valet på denna modell.

Jag startar dator, sittandes i soffan, surfar på, kollar runt, skriver meddelanden och kan kolla på klipp, ja allt som man gör nu för tiden, och detta utan problem. Så startar jag Steam, FM20 och laddar det sparade spelet och än så länge är allt frid och fröjd. Kan gå igenom taktik, fila på träningsupplägg, scouta spelare och allt som spelet kräver, men så fort det är dags för match så tappar jag det trådlösa nätet. Jag har i felsökningssyfte, installerat spel via MS Store och Xbox Gamepass och det är samma där, så fort jag startat spelet ( i testfallet, gamla hederliga Age of Empire) så går nätverket ner.

Har även testat med kabel. Inte så jag vill köra, men har som sagt testat och det verkar fungera som det skall då.

Vill egentligen inte skriva ned allt jag testat, felsökt, ändrat och grejat med, men har ju googlat, har varit i kontakt med MSI, avvaktar kontakt med Komplett (som jag köpte datorn av), men jag har kollat inställningar på wireless-kortets drivare, har senaste versionen, har kollat brandväggen, har kollat inställningar i Steam, har installerat om datorn, förutom då testat en mängd olika spel och spelat med nätverkskabel i.

Nu börjar jag få idétorka?

Är det någon här som har idéer? Har jag glömt något vitalt? Kan det ha med grafik att göra?
NVIDIA GeForce GTX 1650 with Max-Q Design
Intel(R) Wireless-AC 9560 160MHz

Har jag glömt nått? Går det att lösa?

Tack på förhand //pjnorman

PS. Har ett meshnät, TP-Link Deco M9 Plus och ca 10 enheter på trådlöst och tre enheter inkopplade med kabel. Nätet är ett Bahnhof Fiber 500/500.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du strömsladden inkopplad när du spelar, annars prova det.
De flesta speldatorer drar så mycket ström när du spelar att batteriet inte räcker till. Det kan resultera i alla möjliga konstiga problem.

Ett alternativ är att du provar att gå in i Nvidias kontrollpanel och ställa in att grafikkortet inte ska användas till Football Manager och ställer ner inställningarna om det behövs, men FM bör klara sig ganska bra på grafiken i processorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Tackar! Ja, medan jag skrev min fråga ovan, så kom jag att tänka på att det faktiskt kan vara grafiken som åstadkommer felet och inte wireless-drivare/inställningar. Det, plus lite inställningar, verkade göra tricket.

Tackar och gott nytt till forumet.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjnorman:

@giplet:

Tackar! Ja, medan jag skrev min fråga ovan, så kom jag att tänka på att det faktiskt kan vara grafiken som åstadkommer felet och inte wireless-drivare/inställningar. Det, plus lite inställningar, verkade göra tricket.

Tackar och gott nytt till forumet.

Jaha, man jubla lite för tidigt. Problemet tillbaka. Testa att göra som jag gjorde ovan, ställde om lite grejer i Nvida-appen, men nu verkar det inte bli samma goda resultat.

Spelar jag ett spel, tappas wifi. Startar jag och spelar FM20 (samma i förra årets version) så funkar det trådlösa nätet, fram till matcher börjar, då tappar jag. Så länge det bara är text-information, på spelet, fungerar nätet.

Och kör jag med nätverkskabel fungerar det som det skall.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjnorman:

Jaha, man jubla lite för tidigt. Problemet tillbaka. Testa att göra som jag gjorde ovan, ställde om lite grejer i Nvida-appen, men nu verkar det inte bli samma goda resultat.

Spelar jag ett spel, tappas wifi. Startar jag och spelar FM20 (samma i förra årets version) så funkar det trådlösa nätet, fram till matcher börjar, då tappar jag. Så länge det bara är text-information, på spelet, fungerar nätet.

Och kör jag med nätverkskabel fungerar det som det skall.

Kör du med strömkabeln inkopplad då?
Exakt vad är det du ändra i Nvidias app? Det enda du ska ändra är att den ska använda Intel grafik istället för Nvidia.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet:

Ja, strömsladden är alltid i, och det jag gjorde med grafiken för fem dagar sedan, när jag trodde det var fixat, var att jag via Nvida Geforce Experience-programmet, installerade om Football Manager 2020, och väl där inne, såg jag att jag kunde starta spelet den vägen. Och då fungerade det, i som sagt fem dagar. Helt plötsligt, utan att man installerat nått annat eller ens kört en windows update, så slutade det fungera, eller alltså, det började på samma sätt. Startade spelet, fungerar utan problem fram till att det matchen startar, då kopplar wifi ned.

Visa signatur

Tack och bock!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pjnorman:

@giplet:

Ja, strömsladden är alltid i, och det jag gjorde med grafiken för fem dagar sedan, när jag trodde det var fixat, var att jag via Nvida Geforce Experience-programmet, installerade om Football Manager 2020, och väl där inne, såg jag att jag kunde starta spelet den vägen. Och då fungerade det, i som sagt fem dagar. Helt plötsligt, utan att man installerat nått annat eller ens kört en windows update, så slutade det fungera, eller alltså, det började på samma sätt. Startade spelet, fungerar utan problem fram till att det matchen startar, då kopplar wifi ned.

Det jag menade att du skulle prova är att ställa om så att Football Manager inte använder Nvidia grafiken. Det är en inställning man kan göra per spel i Nvidias kontrollpanel.

Men jag börjar luta åt att det är något som är fel med din dator. Så klart ska WiFi funka även om man använder Nvidia-grafiken. Jag hade tagit kontakt med säljaren angående problemet och reklamerat datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det jag menade att du skulle prova är att ställa om så att Football Manager inte använder Nvidia grafiken. Det är en inställning man kan göra per spel i Nvidias kontrollpanel.

Men jag börjar luta åt att det är något som är fel med din dator. Så klart ska WiFi funka även om man använder Nvidia-grafiken. Jag hade tagit kontakt med säljaren angående problemet och reklamerat datorn.

Får kolla med dom! Tackar och ha en bra kväll

Visa signatur

Tack och bock!