Intel Core i9-10900K "Comet Lake" – upp till 30 procent snabbare än Core i9-9900K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Intressanta tider framöver med tanke på att PS5 och XboX SX kommer att använda Zen 2. Nästa generations spel kanske optimeras i högre utsträckning efter AMD:s hårdvara? Eller så förblir det som du säger :).

När det kommer till cpu så funkar det tyvärr inte riktigt så, du har mer eller mindre klockfrekvens, antal kärnoe och ipc att gå efter, har du två processorer med samma antal kärnor så är det bara ren beräkningskfraft som skiljer dom åt. Och då har du bara två sätt att öka den, högre ipc (där amd leder just nu) eller högre klockfrekvens (där intel leder just nu)

Är inte som med grafikkort där det optimeras och kan prestera olika bra med mellan två kort med samma teoretiska prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Intel gör helt rätt, de håller platsen som nr 1 gällande CPUer för "top of the line speldatorer" och kommer stå som nr 1 i mängder av olika prestandatester för spel men däremot blir priset intressant, kan bli en dyr jäkel vilket AMD kan tjäna på.

Om Intel har något vett så ska de prissätta den här konkurrenskraftigt för att bromsa AMDs framfart något annars tror jag det enbart blir en parantes, en nischprodukt för folk med feta plånböcker.

Finns trots allt en del entusiaster som vill ha det snabbaste och är beredda att betala för det.

Edit: Att denna verkar kräva nytt moderkort (?) gör dock att jag blir mer tveksam. Om inte den här CPUn innebär ett rejält prestandalyft kanske det inte blir mer än en nischprodukt på marknaden. Det blir ändå en stor investering för folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Mycket talar väl för att Intel behåller förstaplatsen för spel och liknande. Medans AMD behåller sin plats som produktivitets valet.

Så blir det säkert även om en sådan indelning är för grov, faktum är ju att både Intel och AMD gör processorer som fungerar utmärkt både för spel och produktivitet för en kraftig majoritet av alla användare om man inte har extrema krav åt det ena eller andra hållet.

AMD gör oerhört bra & prisvärda "allround" processorer just nu medan Intel försöker befästa positionen som den snabbaste CPUn för spel/nöje.

Något som ibland blir lite underligt är dock när folk försöker vända på varenda krona gällande val av CPU men ändå köper en svindyr Nvidia 2080 ti utan att gnälla, detta förvillar mig. AMD har helt enkelt en betydligt starkare position just nu när det gäller prisvärdhet för den stora massan, både gällande CPU & GPU åtminstone för PC marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Något som ibland blir lite underligt är dock när folk försöker vända på varenda krona gällande val av CPU men ändå köper en svindyr Nvidia 2080 ti utan att gnälla, detta förvillar mig. AMD har helt enkelt en betydligt starkare position just nu när det gäller prisvärdhet för den stora massan, åtminstone för PC marknaden.

Det finns ingen brist på dessa. För många skulle nog en i7-9700k eller R7-3700x vara MER än tillräckligt för bara spel men folk måste vara värst och köpa en i9-9900k eller R9-3900x/50 för att de måste ha de där extra FPSen. Bara att kolla blocket efter extrem/monster/uber/brutal speldatorer då de finns i massor till helt sjuka överpriser. Intel kommer kunna sätta en högre pris på sin i9-10900k än 9900k/ks då många vill vara bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad spelar det för roll egentligen? Att kalla det skylake, känns ändå fel om du jämför i7 6600k mot i9-10900K så är det ju en jäkla skillnad även fast det är samma tillverkningsteknik.

Skylake är en arkitektur. Inte tillverkningsteknik i sig. Varför skulle det vara fel att kalla en processor av arkitekturen Skylake för just Skylake?

Skrivet av ts1337:

@Icte: så länge dom gör något som är bättre än innan är det väl struntsamma om dom kör samma nanometer?

Även om de lanserar en "Ny produkt" där man enbart lagt in två kärnor? IPC skillnaden är nästan obefintlig.

Skrivet av Allexz:

Nä men, kan intel plötsligt, igen, öka prestandan?
Men varför har det då nästan stått still i 8 år?

Konstigt....

"30% mer prestanda" kommer nästan uteslutande i form av fler kärnor och något högre klockhastighet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

är den överklockad? Om intel skall ha en all core clock på 4.9 ghz så krävs det rejäl kylning på 10 kärnor.

Ja noctua typ inga problem.
Beror ju helt på chip.
Kört min 9900k 5.2GHz luft för det är bra chip.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför detta eviga gnällande om att det är en gammal arkitektur? Det är väl prestanda som räknas?

Om Intel på nåt magiskt sätt hade kunnat ta Skylake till 20 GHz, så hade prestandan varit skyhögt över allt annat på marknaden. Hade det fortfarande varit dåligt jämfört med nåt nytt som presterar sämre?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad spelar det för roll egentligen? Att kalla det skylake, känns ändå fel om du jämför i7 6600k mot i9-10900K så är det ju en jäkla skillnad även fast det är samma tillverkningsteknik.

De kör ju väl fortfarande med Skylake-arkitekturen för i9-10900K? Precis så som 7:e, 8:e och 9:e generationerns desktop-CPU:er som de släppte, d.v.s. bl.a. i7-7700K, i7-8700K och i9-9900K.

Skrivet av ts1337:

@Icte: så länge dom gör något som är bättre än innan är det väl struntsamma om dom kör samma nanometer?

Visst, du får två kärnor till och en effektivare 14 nm nod men annars är det samma arkitektur vilket innebär samma problem med säkerhetshål som måste patchas med mjukvara (och därmed påverkar prestandan) samt samma IPC som tidigare. Att denna CPU är "30% snabbare" än tidigare generation har inget med IPC:n utan enbart de två extra kärnorna man får med denna CPU.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Köpte precis en i9-9900KS, känns sådär men orkar inte bygga om allt

Det kommer alltid nytt...

Lämna tillbaka. Du kommer troligen få en 10/20 för samma pris och få en modernare plattform. Där du förhoppningsvis kan uppgradera till intels kommande 7nm cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Mycket gnäll här i tråden. Tycker att denna cpun verkar vara en bra kompromiss. Man får max enkeltrådad prestanda och ändå 10 kärnor. Det är ju ett litet monster ju.

Anledningen att det är mycket gnällande är ju att det finns skäl att gnälla.
De kräver en ny sockel, så de är inte ett smidigt uppgraderingsalternativ.
Trots att de kommer sent ut på marknaden stödjer de fortfarande bara PCIe 3 vilket innebär att alla de närmaste årens utveckling av snabbare SSDer går en förbi.
När intel i någon framtid släpper desktopprodukter med en ny arkitektur, kommer den rimligen att stödja DDR5 och använda en ny sockel igen, så då måste hela rasket bytas vid uppgradering.

När produkterna faktiskt går att köpa, kanske de kommer att vara OK om vettigt prissatta, men ur entusiastsynpunkt skriker dessa Dead End.

Och deras blotta existens säger att Intel inte kommer att ha något intressantare att komma med på överskådlig framtid.

Trosigfan att folk gnäller.

Permalänk
Medlem

Intel har en otroligt bra serie som kan konkurrera med en modernare tillverknings teknik. Så jag kan förstå varför de vill fortsätta med 14nm så länge som det går. Sedan att öka antal kärnor varje år är också ett smart drag då fler känner att de behöver uppgradera för att hänga med. Frågan är om budget CPUn har endast 8 kärnor om några år. 8,12,16 eller blir det 12,24,32 som kommer bli ”standard” för konsument spel datorn. Jag tror mer på
Ryzen 3 8/16 budget, vissa med grafik krets
Ryzen 5 12/24 enkel spel dator vissa med grafik krets
Ryzen 7 24/48 premium spel dator
Ryzen 9 32/64 topp speldator/advance user

Likvärdig indelning kommer troligen även intel använda framöver.

Nvidia pratar om +50% prestanda på sitt kommande kort på 7nm. Ser man sedan att 5nm kommer om ca 2 år med minst 50% prestanda över kommande kort så är det höga krav på CPU sidan som gäller om de inte ska bromsa prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sesese:

Lämna tillbaka. Du kommer troligen få en 10/20 för samma pris och få en modernare plattform. Där du förhoppningsvis kan uppgradera till intels kommande 7nm cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Har redan installerat allt tyvärr

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så är det, sen spelar det ingen roll vad du säger. Alla är unika, finns bättre och sämre. Men tror mer på offentliga test än dig.
Sen ska man inte glömma bort att det är 14(x+) vs 7nm.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17669?key=45684aea76b1d55234b87c47922a6ed7

9900k drar nog sällan 200w+ men min 9900k drar 220-240w i smallftts enligt HW monitor. Detta är dock betydligt mer effekt krävande än Blender som inte använnder AVX.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

När det kommer till cpu så funkar det tyvärr inte riktigt så, du har mer eller mindre klockfrekvens, antal kärnoe och ipc att gå efter, har du två processorer med samma antal kärnor så är det bara ren beräkningskfraft som skiljer dom åt. Och då har du bara två sätt att öka den, högre ipc (där amd leder just nu) eller högre klockfrekvens (där intel leder just nu)

Är inte som med grafikkort där det optimeras och kan prestera olika bra med mellan två kort med samma teoretiska prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt så enkelt är det inte heller, IPC skiljer sig åt vid olika tillämpning beronde på konstrktion, instruktioner, cache storlek osv för att utföra ett visst jobb så jo visst kan det bli mer eller mindre skillnad mellan AMD & INTEL om man optimerar för AMDs platform.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Riktigt så enkelt är det inte heller, IPC skiljer sig åt vid olika tillämpning beronde på konstrktion, instruktioner, cache storlek osv för att utföra ett visst jobb så jo visst kan det bli mer eller mindre skillnad mellan AMD & INTEL om man optimerar för AMDs platform.

Ja fast skillnaden blir minimal, och just med konsoler med zen2 så lär de inte göra någon skillnad i optimering för PC för då hade vi sätt det redan iom dagens konsoler på äldre amd cpuer vilket vi inte gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skylake är en arkitektur. Inte tillverkningsteknik i sig. Varför skulle det vara fel att kalla en processor av arkitekturen Skylake för just Skylake?

Ja, tillverkningstekniken 14nm skylake. du förstår ju vad jag menar......... Och min poäng var inte det, min poäng var memen 14+++++ skylake som något negativt, inte att det faktiskt är den arkitekturen, utan att det fortfarande har skett stora framsteg sedan första skylake.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Anledningen att det är mycket gnällande är ju att det finns skäl att gnälla.
De kräver en ny sockel, så de är inte ett smidigt uppgraderingsalternativ.
Trots att de kommer sent ut på marknaden stödjer de fortfarande bara PCIe 3 vilket innebär att alla de närmaste årens utveckling av snabbare SSDer går en förbi.
När intel i någon framtid släpper desktopprodukter med en ny arkitektur, kommer den rimligen att stödja DDR5 och använda en ny sockel igen, så då måste hela rasket bytas vid uppgradering.

När produkterna faktiskt går att köpa, kanske de kommer att vara OK om vettigt prissatta, men ur entusiastsynpunkt skriker dessa Dead End.

Och deras blotta existens säger att Intel inte kommer att ha något intressantare att komma med på överskådlig framtid.

Trosigfan att folk gnäller.

Ok. Pci3 delen kan jag förstå är en liten miss. Men prestandan i dagens m.2 ssd:er är ju faktiskt tillräckligt bra för vanligt användande. Ofta så bra att man inte märker skillnad när man jämför dem. Förutom i benchmarks.

Vill man ha absolut bäst single core prestanda så är det ju ändå denna som kommer gälla om inte AMD kommer med något radikalt snart.

Och AMD kommer väl också att byta socket inför nästa generation ZEN? Eller har jag bara drömt ihop det?

Men som du sade. Allt hänger på en bra prislapp. Intel måste lägga sig under "motsvarande" AMD (3900x) om folk skall överväga det.

EDIT:

Istället för gnället borde vi vara lyckliga över att vi får all denna extra prestanda tack vare AMD. Det märks att det har hettat till.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

@Olle P:

nja, AMD´s referens värde för 2600 är betydligt under vad den drar i praktiken. Sen blir mer komplicerat när Zen är så löjligt avgjord av kylningen för effektiviteten vid samma klockfrekvens, alla proccesorer är ju det till en viss grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ja, tillverkningstekniken 14nm skylake. du förstår ju vad jag menar......... Och min poäng var inte det, min poäng var memen 14+++++ skylake som något negativt, inte att det faktiskt är den arkitekturen, utan att det fortfarande har skett stora framsteg sedan första skylake.

Har manverkligen det? En klar majoritet av dess prestandalyft kommer från mognaden av noden. Inte pga. några stora framsteg som du vill kalla det. Det är i grund och botten samma arkitektur som man lagt till kärnor till samt klockat.

Jag skulle kalla det att man stått still och försökt kompensera detta med att försöka ge produkten hjärt och lungräddning.. samtidigt har AMD gått förbi Intel när det kommer till IPC. Något som inte varit fallet på över tio år innan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har manverkligen det? En klar majoritet av dess prestandalyft kommer från mognaden av noden. Inte pga. några stora framsteg som du vill kalla det. Det är i grund och botten samma arkitektur som man lagt till kärnor till samt klockat.

Jag skulle kalla det att man stått still och försökt kompensera detta med att försöka ge produkten hjärt och lungräddning.. samtidigt har AMD gått förbi Intel när det kommer till IPC. Något som inte varit fallet på över tio år innan.

Asså, man kan kalla det IPC eller vad man vill, men det är precis det som min poäng är. Kollar man prestandan av i9-10900K och jämför med i7 6700k så ser man ju en klar förbättring. Fler kärnor, mer HT, högre frekvenser. Sen spelar det ju ingen roll vad som blivit bättre, den faktiska prestandan är ju det som är intressant, ellerhur? Inte det som står på ett papper eller vad det är för arkitektur bakom.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja fast skillnaden blir minimal, och just med konsoler med zen2 så lär de inte göra någon skillnad i optimering för PC för då hade vi sätt det redan iom dagens konsoler på äldre amd cpuer vilket vi inte gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Har vi inte det då? Presterar inte AMDs katastrofala Bulldozer helt okej i spel idag så att den till och med gått om många äldre Intel cpuer?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Har vi inte det då? Presterar inte AMDs katastrofala Bulldozer helt okej i spel idag så att den till och med gått om många äldre Intel cpuer?

Fast vart har du tester på de? Vad jag vill minnas så är det ända som gjort att Bulldozer fått bättre prestanda i spel är CTM i directx, vulcan och liknande.

Och minns jag rätt så va skillnaden inte så stor om man inte väldigt specifika kombinationer av hårdvara (extremt slö cpu i förhållande till gpu)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

250W är ju enligt Intel själva, vid boost, var du då får 170W ifrån är obegripligt. Särskilt som Intel troligen är konservativa med sin angivelse.

Min 3900X maxar vid 140W i Cinebench, så inga 170W där. Gamla 2700X kan däremot dra 170W utan vidare på bara 8 kärnor, men så är det 12nm.

Så enligt det jag skrev ovan så kommer Intel att dra ca 110W mer under boost scenario trots två kärnor färre, inte försumbart, kommer ju att kräva en del kylning helt klart. Och det är också anledningen att man byter socket, den nuvarande socketen klarar inte strömförbrukningen vilket LGA1200 skall göra. Det spekuleras om att man kommer att släppa strömlåsta CPU till den gamla socketen, vi får se.

Bra att du svarade. Tyckte också att Ryzer pratade totalt i nattmössan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Mycket talar väl för att Intel behåller förstaplatsen för spel och liknande. Medans AMD behåller sin plats som produktivitets valet.

Nja skulle väl säga allround alternativet.
Folk som idag väljer AMD gör ju både och vilket gör AMD ännu mer av ett värt alternativ.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Nja skulle väl säga allround alternativet.
Folk som idag väljer AMD gör ju både och vilket gör AMD ännu mer av ett värt alternativ.

// Marcus

Eller så köper du en 6-8core högt klockad cpu och sparar de extra tusenlapparna till ett RTX grafikkort med tensor cores, så slaktar den 12-16 cpu kärnor i produktivitet.

Win - Win.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

När det kommer till cpu så funkar det tyvärr inte riktigt så, du har mer eller mindre klockfrekvens, antal kärnoe och ipc att gå efter, har du två processorer med samma antal kärnor så är det bara ren beräkningskfraft som skiljer dom åt. Och då har du bara två sätt att öka den, högre ipc (där amd leder just nu) eller högre klockfrekvens (där intel leder just nu)

Är inte som med grafikkort där det optimeras och kan prestera olika bra med mellan två kort med samma teoretiska prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer hela tiden nya instruktioner för det ena och andra. Bl.a. videoredigering, kryptering, arbeta med flyttalsarrayer, Ai etc. De lägger hela tiden till nya instruktioner och förbättrar cykeltiden för vissa.
Alla dessa säkerhetsproblem som främst Intel hade beror på att det finns så mycket olika saker som går att trixa med för att få bättre prestanda.

Exempel kring AVX-512, men kryptering är minst lika viktigt.
https://software.intel.com/en-us/articles/introduction-to-int...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@wessmen: Njae, jag visste att någon skulle skriva det svaret :). Men det är AMD Jaguar som i grundutormning är en slö laptop CPU på 1.6 ghz som vad jag vet inte har något att göra med Bulldozer. Det är inte samma arkitektur som fanns på desktop-sidan utan en strömsnål och energieffektiv variant. Det som är intressant med PS5/Xbox SX är att det är en APU med just Zen2 (troligen 3,2 ghz, 8c 16t) som processor och att det är just Zen 2 som sitter i t.ex. min burk.

Om jag inte har fel så är det första gångnen som en konsol kommer att bli så lik en desktop. Förra generationen hade x86, men CPU:n var klen. Just det är intressant, att vi får något som liknar en desktop CPU i konsolerna. Frågan är om det kommer ge Zen 2 prestandafördelar jämfört med säg 9900k eller 109900k eller vad den kallas

Well du glömmer första xbox hade ju en p3 733mhz med halverad l2 cache, medans apuerna i de nya konsolerna är ju mer custom än så, spec grafikdelen samt vilka andra ändringar de gör på cpu delen för att få plats med gpu delen

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@lillaankan_i_dammen:

Ja jo men nu va de just om spelprestanda det handlade, och chansen att vi ser att amd ryzen presterar bättre med tiden på grund av just optimering i spel för konsolerna är mer eller mindre minimal, då vi redan hade sätt en förbättring i spel med AMD'S APU'er i sånt fall, vilket vi inte gjort utöver just CTM och som sagt så är skillnaden där minimal om man inte har väldigt specifika kombinationer av hårdvara.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Intel gör helt rätt, de håller platsen som nr 1 gällande CPUer för "top of the line speldatorer" och kommer stå som nr 1 i mängder av olika prestandatester för spel men däremot blir priset intressant, kan bli en dyr jäkel vilket AMD kan tjäna på.

Om Intel har något vett så ska de prissätta den här konkurrenskraftigt för att bromsa AMDs framfart något annars tror jag det enbart blir en parantes, en nischprodukt för folk med feta plånböcker.

Finns trots allt en del entusiaster som vill ha det snabbaste och är beredda att betala för det.

Edit: Att denna verkar kräva nytt moderkort (?) gör dock att jag blir mer tveksam. Om inte den här CPUn innebär ett rejält prestandalyft kanske det inte blir mer än en nischprodukt på marknaden. Det blir ändå en stor investering för folk.

Det beror på om de hinner ut med dom innan AMD släpper Zen 3 som troligen ändå kommer att mosa 10000-serien.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Eller så köper du en 6-8core högt klockad cpu och sparar de extra tusenlapparna till ett RTX grafikkort med tensor cores, så slaktar den 12-16 cpu kärnor i produktivitet.

Win - Win.

Fast det handlar ju också om att mjukvaran ska ha stöd för GPU rendering.
Det handlar inte alltid om högt klockade kärnor nu när mjukvarorna tar mer vara på resurser som fler kärnor och trådar.

Annars så skulle jag säga att står man mellan AMD och Intel så skulle jag själv välja AMD 3XXX eftersom jag gör mer än bara spelar på min dator.
Hade nog iofs valt AMD även om jag bara spelat för att skillnaden känns inte så pass stor att det spelar nån roll!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80