Prisvärd surfplatta med penna

Permalänk

Prisvärd surfplatta med penna

Hej!
Jag fick en fråga av min syster angående val av surfplatta med penna. Hon ska använda den för att skissa på. Hon är väldigt intresserad inom området så den kommer att användas flitigt.

Dock är hon begränsad i budget så en android-platta känns som ända alternativet. Hon frågade mig om Galaxy Tab A 10.1 men den säljs inte med penna i Sverige??

Är billiga surfplattor för typ 2-3k värda att satsa på och vilken i så fall?
Om inte, vad är alternativet? En bättre android? Ipad? Windows?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:
En fråga: Behöver det vara en surfplatta eller fungerar det med ritplattor som kopplas till datorn?
Ritplatta till datorn ser ut ungefär som en musmatta och har penna, men allt som sker på plattan visas på skärmen. Varför jag undrar är att det kan öppna upp för lite fler möjligheter.

Jag hade ett liknande dilemma med dottern och för våran del slutade det med en äldre Surface Pro. Ett tag var jag väldigt inne på Wacom Cintiq 16, men med hennes önskemål (Bärbart, kunna köra andra windows program osv) blev Surfacen en bra kompromiss. Dock landade priset på den på ca 4000. Nackdelen med den var att bara orginalpennan gick på dryga 500 spänn på Ebay. I efterhand såg jag att det gick att använda pennan från min Samsung Note.

När det gällde surfplattor hittade jag inget som lockade i Android väg, utan jag fastnade mest för iPad + penna. Men det rimmade som sagt inte med hennes önskemål.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är billiga surfplattor för typ 2-3k värda att satsa på och vilken i så fall?
Om inte, vad är alternativet? En bättre android? Ipad? Windows?

iPad 6 är prisvärd, strax över 3000. Strax över 2000, så inom budgeten, om man köper den begagnad av privatperson.
Använder samma penna, och därmed lika bra för konst, som iPad 7.
Kolla inte på en begagnad iPad pro, kostar i princip lika mycket som iPad 6 och enda man vinner är laminerad skärm.

Själv köpte jag en begagnad Surface Pro 3 för 1 500, pennan är betydligt sämre på den men funkar för anteckningar och lite enkel Photoshop till designkurserna på högskolan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

@JeagerMeisterSWE:
En fråga: Behöver det vara en surfplatta eller fungerar det med ritplattor som kopplas till datorn?
Ritplatta till datorn ser ut ungefär som en musmatta och har penna, men allt som sker på plattan visas på skärmen. Varför jag undrar är att det kan öppna upp för lite fler möjligheter.

Jag hade ett liknande dilemma med dottern och för våran del slutade det med en äldre Surface Pro. Ett tag var jag väldigt inne på Wacom Cintiq 16, men med hennes önskemål (Bärbart, kunna köra andra windows program osv) blev Surfacen en bra kompromiss. Dock landade priset på den på ca 4000. Nackdelen med den var att bara orginalpennan gick på dryga 500 spänn på Ebay. I efterhand såg jag att det gick att använda pennan från min Samsung Note.

När det gällde surfplattor hittade jag inget som lockade i Android väg, utan jag fastnade mest för iPad + penna. Men det rimmade som sagt inte med hennes önskemål.

Jag nämnde ritplatta för henne när jag fick frågan men det var inget alternativ. Känner inte heller att Android lockar i sammanhanget. Lutar åt en Ipad 7.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

iPad 6 är prisvärd, strax över 3000. Strax över 2000, så inom budgeten, om man köper den begagnad av privatperson.
Använder samma penna, och därmed lika bra för konst, som iPad 7.
Kolla inte på en begagnad iPad pro, kostar i princip lika mycket som iPad 6 och enda man vinner är laminerad skärm.

Själv köpte jag en begagnad Surface Pro 3 för 1 500, pennan är betydligt sämre på den men funkar för anteckningar och lite enkel Photoshop till designkurserna på högskolan.

Det blev en Ipad 7 och hon är väldigt nöjd!

Tack för alla svar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits