Behöver jag uppgradera burken för 1440p gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kör du något spel där du känner att dina fyra kärnor begränsar dig? Gör du inte det är det bättre att sitta still i båten tills en uppgradering faktiskt är motiverad.

Nej egentligen inte, kanske bara är en onödig grej trots allt, som du säger, det kanske är bättre o sitta kvar i båten och vänta på att det verkligen behövs.

Spelen flyter ju i 1440p 60hz iallafall, behövde nog bara höra detta trots allt haha, men alltid kul med uppdatering av saker!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Uppgradera processor?

Hej! som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite hjälp med eventuell uppgradering.

Jag sitter på en i5 7600k i dagsläget ihop med ett Asus Geforce 1070 gtx OC

Jag spelar en del wow, apex osv. och kollar även youtube, serier osv samtidigt som jag spelar
Och jag har läst en del trådar angående utvecklingen och så på processorer och för att framtidssäkra så är det väl i stort sett HT som gäller.
Så det jag funderar på är att gå över till AMD plattformen med exempelvis en 3700x och ett passande moderkort, alternativt en intel i7 9700k eller i9 9900k, så man slipper tänka på det på några år framöver, nästa år tänkte jag uppdatera min gpu också, då jag spelar i 1440p och är sugen på att testa nya MW och Bf.

Så vad tror ni och vad tycker ni är mest prisvärt? Jag programmerar inte, eller redigerar, utan det är mest kolla stream och så samtidigt som jag spelar, och kan ha ganska många applikationer igång samtidigt och spel.

Alla ideér och prisförslag är välkomna!
Tack!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm, det låter lite som att du vill uppgradera för sakens skull snarare än att du lider prestandamässigt?

Köp en AMD Ryzen sen när du märker att din CPU blir en flaskhals istället

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Hej! som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite hjälp med eventuell uppgradering.

Jag sitter på en i5 7600k i dagsläget ihop med ett Asus Geforce 1070 gtx OC

Jag spelar en del wow, apex osv. och kollar även youtube, serier osv samtidigt som jag spelar
Och jag har läst en del trådar angående utvecklingen och så på processorer och för att framtidssäkra så är det väl i stort sett HT som gäller.
Så det jag funderar på är att gå över till AMD plattformen med exempelvis en 3700x och ett passande moderkort, alternativt en intel i7 9700k eller i9 9900k, så man slipper tänka på det på några år framöver, nästa år tänkte jag uppdatera min gpu också, då jag spelar i 1440p och är sugen på att testa nya MW och Bf.

Så vad tror ni och vad tycker ni är mest prisvärt? Jag programmerar inte, eller redigerar, utan det är mest kolla stream och så samtidigt som jag spelar, och kan ha ganska många applikationer igång samtidigt och spel.

Alla ideér och prisförslag är välkomna!
Tack!

häftiga terminologier som HT, cores, o allt annat kmr och går. du ska inte tänka på sånt.

det ända du behöver tänka på är att du köper en monster cpu.

och i dagsläget krossar 9700k (saknar HT btw) 3700x avseende gaming.

som tidigare kille skrev, uppgradera gpu:n tills cpu:n är ute och cyklar (flaskhalsar).

endast då plockar du en ny monster cpu.

man behöver snabba RAM också, ger mer fps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av relevantia:

och i dagsläget krossar 9700k (saknar HT btw) 3700x avseende gaming.

Nåja, krossar är väl lite starkt; det beror på vilken sorts gaming. Kör man 144/240+ Hz-skärm så vinner ju Intel oftast ganska stort (så där kan jag nästan hålla med om krossar) men i 1440p skiljer det (i SweClockers tester) oftast 4-6 fps mellan de två till Intels fördel. I CS: GO (1080p) vinner AMD med några frames, och i Far Cry vinner Intel med 13 fps.
I 4K blir skillnaderna förstås klart mindre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nåja, krossar är väl lite starkt; det beror på vilken sorts gaming. Kör man 144/240+ Hz-skärm så vinner ju Intel oftast ganska stort (så där kan jag nästan hålla med om krossar) men i 1440p skiljer det (i SweClockers tester) oftast 4-6 fps mellan de två till Intels fördel. I CS: GO (1080p) vinner AMD med några frames, och i Far Cry vinner Intel med 13 fps.
I 4K blir skillnaderna förstås klart mindre.

nää men "krossar" är kanske lite väl men 9700k är ca 11% snabbare än 3700x på gaming. och 11% är mycket.

https://youtu.be/cZZDoXwtMXc?t=994 (1080p dock, förstår inte varför han inte visar 1440p diagram )

Synonymer till krossa

slå sönder, smula, krasa, pulvrisera, mosa, mala, splittra; kvadda, förstöra, krascha; tillintetgöra, kuva, slå ned, ta kål på
fara över, korsa, mortla, demolera, utklassa, förgöra, grusa, rasera

Permalänk
Medlem

Tycker 11% och krossa låter lite gulligt.

Förr när man uppgraderade CPU så kunde man ju få mer än 100% mer prestanda vid varje byte.
(betydligt mycket mer, ENKELTRÅDSPRESTANDA!)

Då börjar man snacka om att "krossa".

😀

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Ju högre upplösning desto mer hänger det på grafikkortet och cpun får mindre betydelse.

11% är knappast att krossa. Det är en marginell skillnad som knappast lär märkas annat än i ett diagram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering

Jag spelar wow, apex, pubg, witcher 3 i 1440p och jag sitter med en i5 7600k och 1070 gtx, jag skulle vilja ha lite mer flyt i pubg de laggar till ibland, och spelar ibland csgo, jag har möjlighet att köpa en 7700k för 1400kr, är detta en värd uppgradering, eller är de mer värt att uppgradera till i9 med 9900 eller 9700, och senare uppgradera till 3000 serien hos nvidia?

Hjälp! Tack på förhand

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en 7700k, om du ska upp till 9xxxx så behöver du nytt mobo

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

7700k gäller nog då. Jag bytte från 6600 till 7700k och fick 3-40fps mer i pubg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag hade nog köpt en 7700k, om du ska upp till 9xxxx så behöver du nytt mobo

Ja det vet jag, de är ju mer för att framtidssäkra i så fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja det vet jag, de är ju mer för att framtidssäkra i så fall

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt framtidsäkert då intel kommer att byta sockel till nästa gen i vilket fall. Dessutom är det ju inte jättelänge till nya CPUer kommer. Jag personligen tycker att är ett lite halvkonstigt tillfälle att köpa nya intel CPUer just nu, då det känns som om du kommer få ganska mycket mer för pengarna i 9900k skiktet i vår och i 9600k skiktet dominerar AMD just nu.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Inte särskilt framtidsäkert då intel kommer att byta sockel till nästa gen i vilket fall. Dessutom är det ju inte jättelänge till nya CPUer kommer. Jag personligen tycker att är ett lite halvkonstigt tillfälle att köpa nya intel CPUer just nu, då det känns som om du kommer få ganska mycket mer för pengarna i 9900k skiktet i vår och i 9600k skiktet dominerar AMD just nu.

Så är det ju, jag tänker mer i så fall att kanske skaffa en 7700k nu då dom ändå säljs för runt 2k begagnade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Klarar i5 2070s eller 2080s?

Hej! Jag är ganska dålig på detta. Jag spelar i 1440p i pubg, wow, apex, jag har en i5 7600k och ett 1070 gtx, jag har funderat på att uppdatera kortet till ett 2070s eller ett 2080s

Kommer min processor orka driva detta, eller är de så att ja behöver uppgradera moderkort, processor och minnen för det?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Inget problem för processorn eller moderkortet, 2080 drar i peak 100w mer än 1070. Kolla bara så ditt nätaggregat klarar den högre belastningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ....:

Inget problem för processorn eller moderkortet, 2080 drar i peak 100w mer än 1070. Kolla bara så ditt nätaggregat klarar den högre belastningen.

Okej de är så? Jag hsr ett 650w nätagg, och 2070 och 2080 kräver det, så då borde det fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej de är så? Jag hsr ett 650w nätagg, och 2070 och 2080 kräver det, så då borde det fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Dubbelkolla bara så du har en 6 + 8pin strömsladd för det krävs till 2080.

Permalänk
Medlem

I5 7600k ihop med 2080s

Hej, jag undrar, jag kör med mobo msi z270 gaming, i5 7600k ihop med ett 1070 gtx oc och driver det med ett evga supernova 650w nätagg idag, jag har börjat spela i 1440p, och skulle vilja uppgradera gpun, då jag kör 60 fps idag, och det går under det ibland, jag kör även g-sync på skärmen.

Behöver jag uppdatera min processor för det? Eller kan jag bara skaffa ett 2080 super och köra på min 7600k ett tag till innan jag behöver uppdatera den?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Du kan behöva uppdatera bios annars är det bara att köra.

Om du blir begränsad av cpu beror nog på spelet. Men 60-80 fps lär du få i det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du kan behöva uppdatera bios annars är det bara att köra.

Om du blir begränsad av cpu beror nog på spelet. Men 60-80 fps lär du få i det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej det är så alltså, tack för svar! Visste inte om ja skulle bli tvungen till att uppgradera cpu, men eftersom 1440p använder mer gpu än cpu var ja osäker.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kommer inte att bli en jätteroligt upplevelse i nya spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Visste inte om ja skulle bli tvungen till att uppgradera cpu, men eftersom 1440p använder mer gpu än cpu var ja osäker.

Om du ökar upplösningen så blir belastningen på CPUn egentligen inte mindre, utan det är främst belastningen på GPUn som ökar. D.v.s. om din CPU inte orkar med 60 fps i 1080p så kommer den inte göra det i 1440p heller. Ganska självklart egentligen, men värt att nämna eftersom allt "CPU spelar mindre roll med hög upplösning"-snack lätt leder till missförstånd.

Om du vill ta reda på vilken del det är som flaskhalsar så kan du använda t.ex. MSI Afterburner som kan visa belastningen på CPU och GPU medan du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du ökar upplösningen så blir belastningen på CPUn egentligen inte mindre, utan det är främst belastningen på GPUn som ökar. D.v.s. om din CPU inte orkar med 60 fps i 1080p så kommer den inte göra det i 1440p heller. Ganska självklart egentligen, men värt att nämna eftersom allt "CPU spelar mindre roll med hög upplösning"-snack lätt leder till missförstånd.

Om du vill ta reda på vilken del det är som flaskhalsar så kan du använda t.ex. MSI Afterburner som kan visa belastningen på CPU och GPU medan du spelar.

Ja alltså när jag spelade på 1080p så låg jag på över 200 fps i fleata spel, i 1440p så ligger jag på 90 fps ungefär, men har capat på 60 fps, så jag droppar aldrig under 60 fps i 1440p, därför jag tänkte att jag kanske kan köra med 2080 stadigt iallafall 60 fps med den processor jag har, och uppgradera cpu senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

INTEL vs AMD Hjälp!

Så! nu har den dagen kommit som jag aldrig trodde skulle komma, jag har börjat kolla på AMD istället för intel efter att ALLTID använt intel.

Jag kör idag med en i5 7600k ihop med ett z270 gaming edition mobo, och ett asus geforce 1070 gtx OC. Corsair vengence 2666mhz cl14
Då jag spelar 1440p numera sen slutet på 2019 så blev jag sugen på att uppgradera och började då kolla på Intel (såklart för mig)
Efter att ha kikat på i7 9700k och i9 9900k med 1155 socket ett tag och velat hur jag ska göra, då jag använder datorn till att surfa/streama film, youtube och spela.

Nu såg jag ju att Intel släpper Gen 10, och där också ytterligare en NY socket, där någonstans rinner bägaren över, så nu har jag börjat kika på en AMD 3700x, moderkort vet jag inte än och alternativt ett 2080 super till det.

Detta är en djungel för mig och skulle behöva hjälp, jag såg att AMD skall släppa nya processorer nu också, MEN dom använder sig av samma socket såg jag AM4, detta känns mer konsumentvänligt idag måste jag säga, och det trodde jag aldrig att jag skulle säga om AMD då jag alltid varit ett intel-fan.

Så ni som kan, Jag spelar idag Witcher 3, Wow, Apex, Pubg i 1440p i 60hz jag har en MSI MAG322 CQR skärm 144hz 1ms

Vad jag förstått så är Intel ledande i spel, men det jag har sett så handlar det om ~5-10 fps skillnad? iallafall i 1440p

Hur ska jag tänka kring en uppgradering, och kring det jag faktiskt använder datorn till. Jag måste säga att AMD lockar mer än intel just nu.

Tack för svar och ha en grym dag!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

AMD ska tydligen hålla en presentation under CES nästa vecka, sitt still i båten och vänta. Intel ska, enligt swec redaktionen, snacka om något annat än en ny lansering av processorer. Sen hur lång tid det tar från att en ny processor visas upp till man kan köpa den kan vara upp till månader som vi såg förra året.

Intel är ledande när du har ett 2080 Ti!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Förr ganska (väldigt) länge lä sedan kunde man köpa AMDs värstingprocessor för några tusenlappar.
De var med med nöd och näppe prisvärda även om jag personligen tyckte att deras TDPs var mycket högre (vilket leder till högre volym på fläkten). För ett par år sedan köpte jag en ryzen 1600x till syrran för runt 1500:- på inet. I mina ögon var det en new-school Phenom2 variant som man behövde överklocka till 6GHz för att få ut något ur den, men ack så fel man kan ha. Den stod lätt upp mot min intel 8600K (som kostade mer än dubbelt så mycket och som behövde deliddas pga fiaskot med dåligt lim på PCB) - utan att ens behöva klockas! Hennes mobo är än idag kompatibel med gen3 varianterna! (3600x)

Nu sitter AMD på 7nm och har pushat ut fler processorer än någonsin och har deras egna "värsting-sockets" i form av Threadripper serien. Ganska magiskt faktiskt. Min magkänsla är att AMD:s priser kommer långsamt stiga. Tror de är som mest prisvärda just nu. För en gamingburk finns ingen anlending till att inte köra på AMD längre känner jag. Detta kommer från någon som bara haft intel genom åren men som själv funderar på byta plattform vid nästa upgrade.

Permalänk
Medlem

Vill du köpa Intel så tycker jag att du ska vänta till nästa generation eftersom de får mer trådar än nuvarande.

Men det är hugget som stucket nu mellan Intel och Amd.
Båda klarar jobben om man säger så.

Skrivet av Vzano:

Intel är ledande när du har ett 2080 Ti!

Beror på spel och inställningar.
Ibland ställer man ner någon inställning för att nå högre fps. Som i tex i TS fall när han har en 144Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vill du köpa Intel så tycker jag att du ska vänta till nästa generation eftersom de får mer trådar än nuvarande.

Men det är hugget som stucket nu mellan Intel och Amd.
Båda klarar jobben om man säger så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så är det ju, jag köpte nyligen en corsair h150i, den har ju inte stöd för socket 1200 som de är nu, så de känns ju rätt värdelöst om de inte går att köpa mountplatta för 1200 separat sen till den dvs.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja så är det ju, jag köpte nyligen en corsair h150i, den har ju inte stöd för socket 1200 som de är nu, så de känns ju rätt värdelöst om de inte går att köpa mountplatta för 1200 separat sen till den dvs.

Du får skicka ett mejl till corsair och fråga ifall de har någon lösning? Jag trodde att nästa gen Intel skulle klara samma cpu-kylare (fäaten) som nuvarande. Du kan dock få avvakta tills generationen är släppt innan någon vet med säkerhet svaret på din fråga.

Skickades från m.sweclockers.com