Din ISPs DHCP fungerar inte som den ska

Permalänk
Medlem

Din ISPs DHCP fungerar inte som den ska

Jag bor i ett bostadsområde med öppet nät (Viaeuropa) och har alltså ett bredbandsuttag i väggen men ingen modembox (den sitter i nån central i bostadasområdet). Min internetuppkoppling försvann förra måndagen helt plötsligt efter ha fungerat utan problem tidigare och utan att någon ny hårdvara installerats. Nätverket inom lägenheten fungerar som det ska. Felmeddelandet i routern (asus ac87u) är som rubriken; Din ISPs DHCP fungerar inte som den ska.

Jag har testat att stänga av routern och sätta på den igen efter lång tid, byta lan-kablar mellan router och uttag och mellan router och datorer, testat med en annan dator (min laptop), testat med bägge datorer direkt i uttaget alltså utan router och även väntat i ca en halvtimme innan jag kopplade in datorn till uttaget. Jag har också uppdaterat routern till senaste firmwaren och testat ändra DHCP från Aggressive till Normal utan att det gjort någon skillnad.

Jag felanmälde den 20:e till Bahnhof och fick svar igår morse "Jag har undersökt din uppkoppling men jag kan inte se något som tyder på att du fortfarande upplever problem. Jag ser i våra loggar att din tjänst just nu fungerar så att jag förutsätter att det har löst sig och att det ska fungera i fortsättningen."
Detta stämmer alltså inte vilket jag svarade direkt men jag har inte hört något mer från dem.

Någon som har några idéer att testa?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

hör med din hyresvärd borde ju sitta en fiberkonverterare nånstans inlåst i huset kanske den ev behöver en omstart/din port är trasig i den änden på nätverkskabeln till din lägenhet.

misstänker att de i första hand bara kollar kontakten mot husets konverterare utan att skicka ut tekniker som fysiskt går in och kollar konverteraren och det bakom den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat med Viaeuropa tidigare från en annan ISP. Har hänt att portinfo i portalen inte alltid stämmer i systemet som ISPn ser. Eller om någon varit och kopplat om i källaren och plockat din kabel/port tex.
För att lösa detta på enkelt vis.

1. Ring Bahnhof
2. Be dem kolla i ViaEuropas system vad de ser för MAC-adress på din port. Stämmer det med din ASUS? Isåfall är det mer felsökning som krävs. Tex, har du en nätverksport eller fiberdosa inne hos dig osv samt hos Bahnhof.
3. Stämmer det inte ska Bahnhof lägga ett ärende mot Viaeuropa som i sin tur får felsöka och eventuellt åka ut på plats för att kontrollera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Får såna här fel titt som tätt, och har också Bahnhof. Troligen har de en dålig lösning på nåt, nånstans, och skiter i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det gav mig lite ammunition för felsökandet så jag beslöt ringa dem. Efter en timmes telefonkö kom jag till slut fram och fick hjälp. De såg vilken dator/router jag hade inkopplad för tillfället och deras MACnr, men jag fick inget IPnr av dem. Efter ha bytt kablar mm igen, kom de fram till att det borde vara fel i på kopplingen eller sladden i mediakonverterboxen som är ute i bostadsområdet. Det skulle väl kanske också vara fel på nätverksuttaget jag har i lägenheten. De skickade i allafall ärendet vidare till Viaeuropa som får kolla boxen.

Även om det är frustrerande att inte ha internet, måste jag säg att jag får mycket mer gjort hemma, jag får nog fundera lite på mina datorvanor i framtiden.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Så har det varit 3 veckor utan internet. I torsdags ville Bahnhof plötsligt ha reda på vilka IP jag fick när jag kopplade in direkt i uttagen. Jag tyckte det var märkligt eftersom vi hade kollat sånt redan den 29:e. Jag skickade uppgifterna på fredag morgon och påpekar felsökningen vi gjorde den 29:e, vad det troliga felet hade varit och att uppkopplingen inte fungerar.

På eftermiddagen fick ett svar "Din felanmälan har avklarats! Du är alltid välkommen att återkomma om du har fler frågor.". Glad i hågen kom jag sen hem och det fungerade förstås inte, så på lördagen var det dags att sätta sig i telefonkö igen. Det visade sig att supportpersonal högre upp i kedjan hade avfärdat eller inte läst felsökningen vi gjorde den 29:e, så inget har gjorts på hela veckan så nu gjordes ytterligare en felanmälan. Det börjar minst sagt bli frustrerande med denna bristande support från Bahnhofs sida.

17:e uppkopplingen bryts plötsligt. Det har hänt ett par gånger per år, så jag avvaktar.
18:e felsöker själv.
19:e sitter en timme i telefonkö men kommer inte fram innan deras support stänger.
20:e felanmäler från jobbet.
24:e jag felanmäler igen eftersom jag inte hört något.
27:e får svar att de ser att allt fungerar i sina loggar. Jag svarar direkt att det inte gör det, men hör inget mer.
29:e felanmäler igen via telefon, kommer fram efter en timme och har sen trekvarts felsökning med flera datorer, kablar etc. Det verkar som det ska bli löst.
4:e Nu får jag plötsligt frågan om vilka IPnr jag har vid direktuppkoppling.
5:e skickar in uppgifterna på morgonen.
5:e får på eftermiddagen beskedet att det är fixat, vilket det återigen inte är.
6:e sitter bara en halvtimme i telefonkö denna gång innan en ny felanmälan görs....

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Har du försökt med något så enkelt som att be routern att förnya IP ifrån din ISP? Jag tänker ifall det har blivit något konstigt med IP-delegeringen (DHCP) ifrån deras sida.

Det ser med all sannolikhet ut lite annorlunda på din router, men det ska finnas någon "Renew" knapp någonstans du kan använda för att skicka en DHCP begäran om antingen en ny adress eller förnya din befintliga. Pröva med den.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har ju testat att koppla in datorer direkt i uttaget utan att använda routern? Jag har startat om routern ett flertal gånger och även installerat senaste firmwaren, det borde väl nollställa den?
Jag kan se om jag hittar någon lämplig inställning i routern för att förnya DHCP och kanske även testa att fabrikståterställa routern. Fast det verkar ju vara ett fysiskt fel på antingen fiberkonverteraren, sladden från den eller uttaget hemma hos mig eftersom de ser att jag har datorn/routern inkopplad och när jag byter dem, men jag får inget IPnr. Supporten den 29:e sa att två av pinnarna kunde fungera och de såg då min inkoppling, men sen var det två andra pinnar som hade att göra med IPnr och det var kanske de som var trasiga i fiberkonverteraren.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Nu fick de fart i alla fall, när jag kom hem från jobbet var internetet igång igen, men jag är fortfarande missnöjd med att ha haft 3v downtime för något som hade kunnat fixas samma dag tydligen

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag med samma problem!

Har en likadan router AC87u, med Bredband2 som ISP.
Blir alltid knas med internet när vi har haft strömavbrott, vilket hände igår.
Förra gången hade NTP:n ändrats, jag fick synka den så hoppade det igång.

Igår testade jag med 2 olika routrar, flashade om till Merlin för att sedan flasha tillbaka till OpenWRT, samma jäkla strul.

Misstänkte att det hade något med IP-lease hos ISPn att göra. Alla mina portar i tjänstefördelaren är aktiva/går att använda enligt supporten.

Ringde supporten och fick till slut prata med en kunnig snubbe som bekräftade det jag misstänkte, de har en lease på 24H. Han sa att de inte kunde släppa på den, det låter ju helt jäkla orimligt??? Kan du svara på det @Sh4d0wfi3nd ? Jag har kopplat ur allt och får vänta i 24H, skoj skoj!

Sedan kvarstår ju frågan varför internet slutar att fungera när strömmen går? Det är ju ingenting som har blivit ändrat från min sida, allt är kopplat likadant, samma firmware osv.

Någon som har en idé på varför det slutar fungera vid strömavbrott?

@Bakwetu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Nu sitter jag med samma problem!

Har en likadan router AC87u, med Bredband2 som ISP.
Blir alltid knas med internet när vi har haft strömavbrott, vilket hände igår.
Förra gången hade NTP:n ändrats, jag fick synka den så hoppade det igång.

Igår testade jag med 2 olika routrar, flashade om till Merlin för att sedan flasha tillbaka till OpenWRT, samma jäkla strul.

Misstänkte att det hade något med IP-lease hos ISPn att göra. Alla mina portar i tjänstefördelaren är aktiva/går att använda enligt supporten.

Ringde supporten och fick till slut prata med en kunnig snubbe som bekräftade det jag misstänkte, de har en lease på 24H. Han sa att de inte kunde släppa på den, det låter ju helt jäkla orimligt??? Kan du svara på det @Sh4d0wfi3nd ? Jag har kopplat ur allt och får vänta i 24H, skoj skoj!

Sedan kvarstår ju frågan varför internet slutar att fungera när strömmen går? Det är ju ingenting som har blivit ändrat från min sida, allt är kopplat likadant, samma firmware osv.

Någon som har en idé på varför det slutar fungera vid strömavbrott?

@Bakwetu

Hmm, kluring. Utan att se systemen (Kan inte hur Bredband2 kör sin konfiguration i samband med ViaEuropa) kan jag inte veta varför det slutar fungera tyvärr.

Att IP-lease är på 24H är helt normalt, att den dock inte går att släppa är lite konstigt. Det beror ju dock på om det sköts via B2 eller ViaEuropa. Det ska såklart gå att nollställa i DHCPn. Sen om det är enligt rutin att göra det är en annan femma(oftast tar det också längre tid än 24H att få det till en behörig tekniker ändå oavsett stadsnät).
Oftast är det halveringstid på DHCPn och att du därmed kan få en ny efter 12H då servern frågar enheten men det låter jag vara osagt.

Det jag gjorde för att försöka lösa detta var att dra ur strömmen från CPE och router. Vänta 1H och sen koppla in igen, eventuellt byta port på CPE. Men i värsta fall är det helt låst och då är det som du säger, antingen vänta 24H eller rensa i DHCPn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hmm, kluring. Utan att se systemen (Kan inte hur Bredband2 kör sin konfiguration i samband med ViaEuropa) kan jag inte veta varför det slutar fungera tyvärr.

Att IP-lease är på 24H är helt normalt, att den dock inte går att släppa är lite konstigt. Det beror ju dock på om det sköts via B2 eller ViaEuropa. Det ska såklart gå att nollställa i DHCPn. Sen om det är enligt rutin att göra det är en annan femma(oftast tar det också längre tid än 24H att få det till en behörig tekniker ändå oavsett stadsnät).
Oftast är det halveringstid på DHCPn och att du därmed kan få en ny efter 12H då servern frågar enheten men det låter jag vara osagt.

Det jag gjorde för att försöka lösa detta var att dra ur strömmen från CPE och router. Vänta 1H och sen koppla in igen, eventuellt byta port på CPE. Men i värsta fall är det helt låst och då är det som du säger, antingen vänta 24H eller rensa i DHCPn.

Alltid lite underhållande med kluringar, tillfredsställelsen blir lixom lite högre när man lyckas lösa det!

Tack för info, är inte alls insatt i hur det fungerar rent praktiskt för ISP:n, anar att det kanske inte är så lätt som jag antog att det var!

Jag är där nu, har kopplat ur allt och låter tiden avgöra om det fungerar eller inte!

Kommer med en uppdatering på Söndag hur det har gått.

Tack så länge!

Permalänk
Medlem

Löste sig nu när jag kom hem. När IP-lease gick igenom utan att jag gjort någon mer ändring!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte heller ut på internet längre.
Får ett tillfälligt IP på något skumt subnät.
Bahnhof fungerar verkligen inte bra. Varje dag är det något strul.

Permalänk
Medlem

Är det något strul hos Bahnhof just nu? Jag har samma leverantör och mitt internet har legat nere ett par timmar nu. Jag har varit med om det flera gånger sedan vi bytte till Bahnhof för inte så länge sen... men då brukar det alltid stå i routern att DHCP servern inte kunde nås. Nu får jag en ip-adress men det funkar inte ändå, har testat startat om all utrustning samt med kabel direkt till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix05:

Är det något strul hos Bahnhof just nu? Jag har samma leverantör och mitt internet har legat nere ett par timmar nu. Jag har varit med om det flera gånger sedan vi bytte till Bahnhof för inte så länge sen... men då brukar det alltid stå i routern att DHCP servern inte kunde nås. Nu får jag en ip-adress men det funkar inte ändå, har testat startat om all utrustning samt med kabel direkt till datorn.

Vi verkar inte ensamma.
Det måste vara ett haveri någonstans.

Permalänk
Medlem

Mitt fungerar bra numera åtminstone

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Har samma fel fast med Telia Fiber nu, kom hem från jobbet och får det här felmeddelandet, har inte ändrat en inställning på flera månader, har haft ur routern 20 min, 1h, 2h men fortfarande samma fel, låter den vara ur över natten nu så får vi se imorgon.

Idioten på teliasupportens lösning var "har du testat att starta om routern"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-10600K, Asus Z490 Maximus Hero XII Wifi, 32 Gb DDR4 G-Skill 3600Mhz, 1 TB Samsung 970 Evo, Asus Gtx 2070 Super Strix.