Bästa möjliga akustik för hemmastudio?

Permalänk

Bästa möjliga akustik för hemmastudio?

Rummets layout

Hej, ska omvandla detta rum från sovrum till musikstudio.
Det är inget bra rum ur akustisk synpunkt, men jag har inget annat.

Hur bör jag "inreda" rummet, dvs. placera studiomonitorerna för att ha så lite skadliga effekter som möjligt?

Är medveten om att det är ett mardrömsscenario med 1 x gipsvägg, 1 x betongvägg, 1 x fönster och 1 x udda material/dörr.

Kom gärna med synpunkter, tack!
Obs, bilden är inte skalenlig.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Följer denna tråden, men ingen vettig input tyvärr. Högtalarna ska ju självklart stå stabilt och gärna på stativ för att minska vibrationer. Sen vill man ju inte att ljudet ska studsa runt i rummet så textilier på golv/väggar och tjocka gardiner? Antar att betong absorberar ljud bättre än gips så jag skulle nog ha högtalarna med ryggen mot gipsväggen. Är som sagt inget proffs så får se om det dyker upp nån ljudtekniker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

@heddan:

Tack ska du ha, jag är inne på de tankarna också. Men vill dubbelkolla att jag inte missar nåt.
Ska definitvt skaffa mig stativ.
Har ett par standard HS7:or är lite rädd för stående vågor, men kanske de inte blir så farligt om jag har dem vända mot gipsväggen då

EDIT:

Skrivet av heddan:

Tack ska du ha. Ja, i mitt lilla rum är det nog omöjligt med en LEDE, men ska definitivt browsa runt. Tack!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Har ett liknande rum som används som "studio"
Först ha monitorerna vid rummets kortsida, alltså vid fönstret riktade mot dörren.
Sen är det upp till dig hur mycket du orkar grej, enklast (vilket jag har gjort) är att bygga lite absorberande paneler och sätta på väggar och kanske även i taket. Isoleringsskivor med en ram och tyg. Finns mängder med DIY videos på youtube om sån. Gör stor skillnad till en relativ billig peng.

Permalänk

@Kryll:

Tack för svaret, jag orkar göra mycket, absolut.
Min rädsla är att om jag har de vända med ryggen mot fönstret så har jag ojämna väggar på bägge sidor. Är rädd att det kommer påverka ljudet rätt mycket L/R.
Tack för tipset, och kommentera gärna min rädsla xD

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Vilken typ av mikrofoner skall du använda dig av?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@marcusOCZ:

En dynamiskt, sjunger inte. Men kanske spela in röst. Alla andra instrument kommer vara sample libraries baserade.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Rummet är inte optimalt, men det är åtminstone inte helt kvadratiskt, vilket hade varit mardrömsscenariot.

I rektangulära rum bör man ha högtalarna mot en av kortsidorna, i ditt fall blir väl fönstersidan mest praktisk. Ha högtalarna en bit ut från väggen, minst några decimeter om möjligt.
Anledningen till att man inte kör högtalarna mot en av långsidorna är pga. att lyssningspositionen hamnar väldigt närma mitten av rummet, där de stående vågorna är som värst.

Dämpningsmaterial bakom högtalarna samt på första reflektionspunkterna direkt höger/vänster om lyssningsposition.
Basfällor i hörnen sidan om fönstret samt eventuellt en längs med taket på bakre väggen om budget tillåter. (viktigt för att döda stående vågor som kommer uppstå, vanliga dämpningsplattor man sätter på väggarna tar ej hand om frekvenser under mellanregistret)

Dämpning bakom lyssningsposition behövs ej om du har vettig dämpning bakom högtalarna. Vilket är bra då du har en garderob där som gör det svårt att smälla upp saker på bakre väggen. Men kan du som sagt smälla upp basfälla längs med hela avgränsande kant mellan vägg och tak så är det bra.

Någon diffuser i tak ovanför lyssningsposition och/eller en go fluffig matta på golvet under.
Smäll inte upp tyg på väggarna, det blir lätt för "stumt" då, räcker bra med matta och tjocka mörkläggningsgardiner i fönstret och eventuellt diffuser i taket.

Högtalarna placerade enligt den kända "triangeln", samma avstånd mellan högtalarna som mellan respektive högtalare och lyssningsposition. Diskanten i höjd med ögonen. Fördelaktigt vinklade mot lyssningsposition i synnerhet om de står brett isär.

Det var iaf. de viktigaste punkterna.

Just ja, glöm inte ha bra tjockt dämpande material under dina monitorer så du "frigör" dem från golvet i den mån man kan. Bra om du även har tunga stabila stativ också så du frigör högtalarna från skrivbordet. Du får skum resonans och sämre basåtergivning utan dämpande material under.

Ska du förresten sjunga/prata i mikrofon och du tycker du får med för mycket akustik från rummet så kanske göra ett litet sångbås i garderoben? Alternativt köra ett sånt där portabelt sångbås man har mikrofonen i. Billigare än att akustikbehandla varenda yta i rummet för att få det riktigt stumt och dött.

Permalänk
Medlem

Ha högtalarna en bit från fönster/vägg och kanske ett par absorbenter i hörnorna bakom. Du kommer ändå sitta såpas nära dina monitorer att det inte blir så stor stereo bild.
Sam sagt sitter i liknade rum (fast ännu smalare) med fönster i kortändan, har också HS7'or. Vist det är inte perfekt, bara att "lära" sig hur rummet låter och jämföra med referens låtar.

Permalänk
Medlem

Om rummet skall klädas in för "lyssning" och inte inspelning gör det ju en del enklare. Inspelning är ju typiskt "dött" ljud, medans uppspelning gärna behandlas med diffusorer på andrareflektion plus eventuellt basstraps.

Utan att bygga om rummet rekommenderar jag att få upp grejer på väggarna, hyllor med spelkartonger, hårdvarukartonger etc. Använd REW för att se om du har basstraps nånstans och behandla det därefter.

Jag gjorde egna traps/diffusorer med målad ram som är fylld med en skiva glasull, täckt över med svart tyg. Ungefär som en 80x120cm tavla fast 10cm tjock. Dom gjorde susen i bion hemma som har liknande egenskaper som ditt rum har.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Om rummet skall klädas in för "lyssning" och inte inspelning gör det ju en del enklare. Inspelning är ju typiskt "dött" ljud, medans uppspelning gärna behandlas med diffusorer på andrareflektion plus eventuellt basstraps.

Utan att bygga om rummet rekommenderar jag att få upp grejer på väggarna, hyllor med spelkartonger, hårdvarukartonger etc. Använd REW för att se om du har basstraps nånstans och behandla det därefter.

Jag gjorde egna traps/diffusorer med målad ram som är fylld med en skiva glasull, täckt över med svart tyg. Ungefär som en 80x120cm tavla fast 10cm tjock. Dom gjorde susen i bion hemma som har liknande egenskaper som ditt rum har.

Ju mer "skit" i rummet destå bättre
Min lilla grotta. Har bordet/högtalarna ca 50cm från väggen, dom blå/bärsa panelerna är gjorda av 10cm isolering och sitter även ett par cm från väggen (har även samma paneler i taket.

Permalänk
Medlem

@Kryll: snyggt, tumme upp för arkardspel i lekstugan

Permalänk
Skrivet av elBenko:

i ditt fall blir väl fönstersidan mest praktisk. Ha högtalarna en bit ut från väggen, minst några decimeter om möjligt.

Menar du att högtalarna står med baksidan mot fönstren?

Skrivet av elBenko:

Dämpning bakom lyssningsposition behövs ej om du har vettig dämpning bakom högtalarna. Vilket är bra då du har en garderob där

Garderoben är inne i väggen så att säga.

Tack så mycket för input ska komma ihåg allt detta

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

@marcusOCZ:

@Kryll:

Tack båda för input!!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Ju mer "skit" i rummet destå bättre
Min lilla grotta. Har bordet/högtalarna ca 50cm från väggen, dom blå/bärsa panelerna är gjorda av 10cm isolering och sitter även ett par cm från väggen (har även samma paneler i taket.

https://i.imgur.com/9zVATcP.jpg

Ett väldigt optimalt rum vill jag påstå. Nice job. Jag tippar the next step är liknande paneler i taket ovanför lyssningsposition och traps nede vid hörnen under fönstret?

Ett skolexempel på vad man kan göra med små investeringar.

Edit: Som vanligt läser jag inte ordentligt och missade att du redan har de i taket. Förlåt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: Precis, högtalarna vända in mot rummet, med baksidorna mot fönstersidan.

Permalänk

@elBenko: Snabb fråga, behövs alltså bass traps bakom högtalarna? Och när du nämner frigöra från golvet, räcker det då med tunga stativ under högtalare (mellan högtalare o bord)?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Avstängd

Kör du 95mm tjockt mineralull och Ditte-tyg från IKEA så kan du bygga 10st sådana som är cirka 1 m meter höga och 0,5 m breda för cirka 1500 kr. Köp lämpligt trä och vinklar och skruvar. Använd häftpistol för tyget. Tjockleken på mineralullet lämpar sig även som bass traps och kan alltså stå i hörn.

Bara en sådan absorbent med samma egenskaper i samma storlek kostar typ cirka 1500 kr om inte mer om du vill att den skall se snygg ut också vilket bara vore nödvändigt för dem som står bakom dina högtalare. Resterande kan ha sitt vita eller svarta Ditte-tyg från IKEA och så får det vara.

Jag har 10 st hemmasnickrade absorbenter efter rådgivning från studio-forumet länkat i tråden här. Byggde med farsan för någon sommar sedan. Arbetar i ett litet rum på 12,8 kvadratmeter så flutter echo behövdes elimineras och få ett mer "platt ljud" vid inspelning med shotgun-mikrofron. Har gammal sängmadrass på golvet som ej används längre för ytterligare ljudabsorbering.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Basicnewb: basfällor kan du placera precis var du vill i rummet, men de ger bäst effekt i hörn där ljudvågorna kolliderar, i synnerhet hörn där 3 ytor möts.

Egentligen är det väl bäst att ha basfällor i precis alla hörn i rummet, men det blir snabbt opraktiskt och dyrt.

I ditt rum specifikt ser du ut att ha lediga hörn för basfällor bredvid/ovanför fönstret, mellan tak/vägg på långsidorna samt mellan tak/vägg ovanför garderob/dörr.
Med tanke på att du har högtalare med basreflexport riktad bakåt tänker jag det vore smart att ha basfällor bakom högtalarna samt något som fångar upp lite av det som kommer reflekteras av den bakre väggen.

Ju större basfällor desto mer dämpning och desto lägre ner i frekvenserna dämpar du.
Är man riktigt petig så gör man först en mätning före akustikbehandling, med en kalibrerad mikrofon placerad på lyssningsposition, med hjälp av REW (room eq wizard) för att se vilka frekvenser som dippar. Så ser du vilka frekvenser du behöver behandla och kan måtta basfällorna (och annan akustikbehandling) efter detta för att träffa precis rätt.

Vad jag menar med att frigöra högtalarna är helt enkelt att få bort dem från ett skrivbord som kommer resonera och placera dem på tunga separata stativ, alternativt kör du budgetvarianten och ställer dem på vibrationsdämpande skummaterial/vibrationsabsorberande fötter som finns att köpa i valfri musikaffär, om du måste ha dem på skrivbordet dvs.
Hade du kunnat hänga högtalarna i gummiband från taket så hade det varit absolut bäst .. men det är det ingen som gör