2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag ser snarare problemet tvärtom, det är de som klagar på allt sådant här som framställer sig som andra klassens medborgare. Så fort något sjukhus lägger ner för det är för få personer som bor där, bensinpriset höjs eller liknande så skriks det om att "vi måste ju få bo här". Klart man skall få bo var man vill men då får man ju också gilla läget om vad det innebär att bo just där, det finns för och nackdelar med alla alternativ.

Detsamma gäller ju alla, i städerna betalar man mer för bostad, mat, bil (parkering/trängselskatter) osv. På samma sätt som att jag får väl flytta ut på landet om jag inte vill betala hutlösa bostadspriser så får väl de som måste åka 10 mil till butiken flytta till ett större samhälle om de inte vill ha den kostnaden.

Varför skulle det vara mer synd om de som bor på landsbygden kontra de som bor i städerna? Välj där man vill bo men klaga inte för att det finns nackdelar med det valet.

Flyttar man dit efter att lokala sjukhuset har lagt ner så håller jag med dig. Men lägger sjukhuset ner efter att du flyttat är det svårt att flytta efter då huset gått ner i värde och närmsta ort med fungerande sjukhus troligen är längre bort från nuvarande jobb osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag tror dom flesta klarar av 20kr/liter.
Jag tycker heller inte att folk behöver köra så mycket bil i tätort.
Det är där problemet med avgaser är som värst, helst ett helt bensin och diesel förbud för privatpersoner.
Själv cyklar jag till jobbet en enkel tur är 7km.
Det klarar vilken normalperson idag men dom flesta är för lata för det.
Men dom som behöver bil som bor på landet tycker jag ska få nån form av lättnad så dom fortfarande kan pendla med diesel/bensin men så småningom kunna uppgradera till eldrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Du är medveten av att detta i stora drag beror på att glesbygdskommunerna ofta tagit emot stora vågor av invandrare som inte får jobb och lever på bidrag.
En annan aspekt är att dessa kommuner ofta hade levande industri och tillverkning förr som successivt flyttat utomlands pga av billigare arbetskraft samt tillverkning.

Det är ju knappast huvudkontoret i Luleå som tjänar pengarna ÅT LKAB. Det görs i gruvorna i Gällivare och Kiruna.

Du förklarar i viss mån varför situationen är ohållbar, men inte varför den ska fortsätta vara det.

Det kan inte vara ett självändamål att man ska bo på en plats bara för att det bott människor där förut.
Om orten inte går runt ekonomiskt och invånarna inte kan försörja sig är det enda rimliga att man flyttar därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Du förklarar i viss mån varför situationen är ohållbar, men inte varför den ska fortsätta vara det.

Det kan inte vara ett självändamål att man ska bo på en plats bara för att det bott människor där förut.
Om orten inte går runt ekonomiskt och invånarna inte kan försörja sig är det enda rimliga att man flyttar därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte emot. Huspriserna är ett bra mått på utbud/ efterfrågan.
Det som däremot många glömmer är att dom som bor på landsbygden, gård eller liknande ofta äger mark och skog vilket är dyrare än någonsin, vilket betyder att dessa personer är rikare än vanligt folk från stan.

Sen vill inte pensionärer flytta tillbaka till en liten ort där dom inte kan känna sig hemma med massa nytt folk på torget.

Permalänk
Medlem

@stigw: Jag har fått många kommentarer på mitt inlägg så jag vill komplettera lite.
Jag bor i en liten stad där det är bekvämt med cykel men svårt att hitta parkering. Men vi som cyklar är inte många. Jag är med i några föreningar och oftast är jag den enda som cyklar till mötena. Tidigare hade jag nästan exakt en mil till jobbet och det tog inte särskilt längre tid än att åka buss, ca. 25-30 m. Då fick jag motion tillräckligt så jag behövde inte göra mer för att hålla mej frisk. Med dubbdäck går det ofta bra att cykla på vintern också. Har därför en vintercykel så jag slipper skifta däck. Ny vetenskap visar hur viktigt det är att röra på sig. Att ta cykeln förebygger många krämpor. För länge sedan kunde man läsa att dom i Danmark övervägde hjälmtvång för cyklister. Men dom avstod. Risken var att många skulle avstå från cykeln och det skulle belasta sjukvården mer.
Jag använder bil jag med. Men bara när det inte går att cykla. Nu invänder många att dom måste ha bilen för att komma till jobbet. Privatbilar kom på 50-60 talet. Folk tog sig till jobbet förr också.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dracc:

Känns jävligt ovärt att göra livet svårare för alla här i lilla Sverige när man ser videos på folk som dumpar lastbilsflak med skräp rakt ned i floder som leder till havet eller kör tractor pulling med avgasrök som står tjock tiotals meter upp i luften.
Även om Sverige blev klimatneutralt så är vårt utsläpp så pass liten andel globalt redan nu att en piss i havet är mer märkbar.

Edit: Att energiskatten är teknikneutral (samma skatt på solel som kärnkraftsel som kolel) är troligen en betydligt större bov i just denna frågan. Det leder till att våra kärnkraftverk blir olönsamma och läggs ner med följden att vi köper kolkraftsel från Tyskland istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt så kan man inte bara peka och säga, titta på dom då!
Lite som ett citat som alla känner till om att kasta första stenen...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Du förklarar i viss mån varför situationen är ohållbar, men inte varför den ska fortsätta vara det.

Sverige har en stor råvaruindustri. Råvarorna är inte lokaliserade nära Fjollträsk/Göteborg/Malmö, utan de ligger där de ligger utspridda över landet. Om vi vill att vår ekonomi ska fortsätta gå ihop måste ett antal personer arbeta med att samla in dem, och för att det ska funka måste det finnas möjlighet att bo och leva, ha en familj osv tvärsöver hela landet, och inte bara i den nedersta tredjedelen av riket.

En stor del av Sveriges rikedom utvinns ur norrland, men pengarna går inte dit, utan stoppas i fickorna av rika sörlänningar som sedan säger att fattiga norrland kan man inte kosta på något för att det är för dyrt.

Kanske dags för lite revolution säger jag som gammal Lulebo!

Permalänk

Det handlar väl inte bara om att ta sig till jobbet? Har man familj så är det ju tvunget med bil om man inte bor nära dagis, affärer m.m Det är skjuts till aktiviteter, kalas etc, Det ska handlas och göras andra inköp så skulle vilja se hur det löses med cykel.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Molotov:
Den finns ju redan i form av avdrag på skatten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sverige har en stor råvaruindustri. Råvarorna är inte lokaliserade nära Fjollträsk/Göteborg/Malmö, utan de ligger där de ligger utspridda över landet. Om vi vill att vår ekonomi ska fortsätta gå ihop måste ett antal personer arbeta med att samla in dem, och för att det ska funka måste det finnas möjlighet att bo och leva, ha en familj osv tvärsöver hela landet, och inte bara i den nedersta tredjedelen av riket.

En stor del av Sveriges rikedom utvinns ur norrland, men pengarna går inte dit, utan stoppas i fickorna av rika sörlänningar som sedan säger att fattiga norrland kan man inte kosta på något för att det är för dyrt.

Kanske dags för lite revolution säger jag som gammal Lulebo!

Suck... När ska den här myten om ett utsuget Norrland dö?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stigw:

@stigw: Jag har fått många kommentarer på mitt inlägg så jag vill komplettera lite.
Jag bor i en liten stad där det är bekvämt med cykel men svårt att hitta parkering. Men vi som cyklar är inte många. Jag är med i några föreningar och oftast är jag den enda som cyklar till mötena. Tidigare hade jag nästan exakt en mil till jobbet och det tog inte särskilt längre tid än att åka buss, ca. 25-30 m. Då fick jag motion tillräckligt så jag behövde inte göra mer för att hålla mej frisk. Med dubbdäck går det ofta bra att cykla på vintern också. Har därför en vintercykel så jag slipper skifta däck. Ny vetenskap visar hur viktigt det är att röra på sig. Att ta cykeln förebygger många krämpor. För länge sedan kunde man läsa att dom i Danmark övervägde hjälmtvång för cyklister. Men dom avstod. Risken var att många skulle avstå från cykeln och det skulle belasta sjukvården mer.
Jag använder bil jag med. Men bara när det inte går att cykla. Nu invänder många att dom måste ha bilen för att komma till jobbet. Privatbilar kom på 50-60 talet. Folk tog sig till jobbet förr också.

I Sverige får du din cykel stulen så det är opraktiskt att cykla om du verkligen behöver nå fram i tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

I Sverige får du din cykel stulen så det är opraktiskt att cykla om du verkligen behöver nå fram i tid.

Och bilen eldar nån upp eller du fastnar i en kö orsakad av en arrangerad trafikolycka där du måste betala dyra mutor för att komma vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon132576:

Sverige har en stor råvaruindustri. Råvarorna är inte lokaliserade nära Fjollträsk/Göteborg/Malmö, utan de ligger där de ligger utspridda över landet. Om vi vill att vår ekonomi ska fortsätta gå ihop måste ett antal personer arbeta med att samla in dem, och för att det ska funka måste det finnas möjlighet att bo och leva, ha en familj osv tvärsöver hela landet, och inte bara i den nedersta tredjedelen av riket.

En stor del av Sveriges rikedom utvinns ur norrland, men pengarna går inte dit, utan stoppas i fickorna av rika sörlänningar som sedan säger att fattiga norrland kan man inte kosta på något för att det är för dyrt.

Kanske dags för lite revolution säger jag som gammal Lulebo!

För den som vill veta
https://www.igenordic.se/sveriges-storsta-exportvaror/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

att sluta äta animaliskt är ohållbart... ta tex soja en böna. För att kunna odla nog med soja så alla ska kunna ta del av den så hugger man ner regnskog... När man äter soja är man inte bättre än någon som äter en stek om man tänker på hur många djur som blir bortjagade och skadade och dödade pga nerhuggningar... vi hugger ner träd för att kunna odla soja men i samma stund står vi och säger att vi måste minska koldioxid utsläppen... sen ska vi inte ens börja komma in på ingrediens 2 som gör att sojan faktiskt sitter ihop och ser ut som en "soja biff" Palm Olja/Palm Fett.....

och det där med bränsleskatten är rätt lätt ordnat, om alla i stocholm, göteborg, malmö och alla andra större städer kunde sluta köra bil så skulle skatten sjunka drastiskt....

Mja, det är inte riktigt jämförbart. Soja odlas ju både för människo- och djurföda. Det är mycket effektivare att vi äter soja direkt istället för att omvandla det till kött vilket kräver mycket extra resurser. Absolut finns det problem med lantbruk som bara tar fram grödor men vi har inte mycket alternativ där för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror vi är väldigt långt från energibrist, däremot är elnätet underdimensionerat om det ska hantera laddning av elbilar också och det kan resultera i problem.

Som jag sa, det är effektbrist, dvs topparna vi inte klarar av, ens idag i värsta fall. Detta i det lilla området söder om dalaälven. Detta har gjort, som du säkert läst om, att inga nya företag eller infrastrukturprojekt kan godkännas för anslutning innan 2029 i tex Stockholm. Därför är det rätt ointressant att ens diskutera infrastrukturprojekt som höghastighets tåg då det inte finns el för att driva tågen. Samma gäller nuvarande utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm som kan bli stillastående i många år efter den färdigställts. Denna kostnad är givetvis enorm för landet då inflation inte uteblir trots avsaknad av nya jobb / skatteintäckter. Redan idag har vi negativ BNP / capita tillväxt, dvs att i medel får vi svenskar det sämre ställt för var år som går trots att vi befinner oss i högkonjunktur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Och bilen eldar nån upp eller du fastnar i en kö orsakad av en arrangerad trafikolycka där du måste betala dyra mutor för att komma vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ganska vanligt att folk eldar upp bilar också nu för tiden.

Bor man i ett område där detta är vanligt förekommande får man väl köpa sig en billig bil eller höra med sitt försäkringsbolag så man vet vad som gäller.

Permalänk
Medlem

allt handlar i slutändan om samma sak = pengar.

undrar hur lilla sverige ska rädda världen där vi redan står för en väldigt liten del av alla utsläpp.

lätt att säga att ökade skatter ska rädda miljön, undrar fortfarande hur?

vill man verkligen göra skillnad kanske man ska besöka kina och lära dom lite om miljö, varför är inte greta där?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

allt handlar i slutändan om samma sak = pengar.

undrar hur lilla sverige ska rädda världen där vi redan står för en väldigt liten del av alla utsläpp.

lätt att säga att ökade skatter ska rädda miljön, undrar fortfarande hur?

vill man verkligen göra skillnad kanske man ska besöka kina och lära dom lite om miljö, varför är inte greta där?

Det går inte säga åt folk som svälter att de ska sluta äta.

Det är vårt största miljöproblem att vi människor förstör klimatet och att vi idag inte kan göra något åt det mer än att låtsas att vi gör någon skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Suck... När ska den här myten om ett utsuget Norrland dö?

Så du menar att vi har varken skogsindustri, gruvdrift eller elproduktion exempelvis i norrland?

Det är ingen myt. Det är också ingen myt att det finns väldigt många giriga, missunsamma (stadsboende) sörlänningar som ser ned på glesbygd, särskilt i den övre två-tredjedelen av riket när de får höra att de måste "dela med sig" av en skattekrona eller två till någon annan som inte är de själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Så du menar att vi har varken skogsindustri, gruvdrift eller elproduktion exempelvis i norrland?

Det är ingen myt. Det är också ingen myt att det finns väldigt många giriga, missunsamma (stadsboende) sörlänningar som ser ned på glesbygd, särskilt i den övre två-tredjedelen av riket när de får höra att de måste "dela med sig" av en skattekrona eller två till någon annan som inte är de själva.

Jo, visst finns den där, men att det skulle vara frågan om utsugning är en myt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Mja, det är inte riktigt jämförbart. Soja odlas ju både för människo- och djurföda. Det är mycket effektivare att vi äter soja direkt istället för att omvandla det till kött vilket kräver mycket extra resurser. Absolut finns det problem med lantbruk som bara tar fram grödor men vi har inte mycket alternativ där för tillfället.

jovars, men ett av dem störtsta problememn vi har i världen just nu är att att vi inte har skog nog som får bort koldioxidhalterna ur luften och detta tack vare att vi hugger ner skog för att kunna odla soja som inte är den mest använda födan för djur och människor, jag jobbar på ett företag där det görs mycket bröd, det bröd som inte kan säljas alltså bränt osv blir djurmat direkt iomed att det är billigare för alla och det påverkar miljön som minst att inte behöva köra tex "gris maten" från amazonas till sverige utan vi kör det direkt från sverige till vart som i sverige om du fattar hur jag menar? det finns 100 olika alternativ som sverige kan minska sina kolidoxid utsläpp och dem enklaste är ju, ät svensk mat, åk så lite bil som möjligt om du bor i en stor stad, och tänk efter vart du köper saker från, kanske försök att köpa kläder som är gjorda i tyskland istället för i kina iomed att det blir kortare transportsträcka....

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det går inte säga åt folk som svälter att de ska sluta äta.

Det är vårt största miljöproblem att vi människor förstör klimatet och att vi idag inte kan göra något åt det mer än att låtsas att vi gör någon skillnad.

klart man kan, om de lyssnar är en annan fråga. lite mer står på spel vid svält också = ens liv.

miljön kommer vi knappast påverkas av under åran livstid men barnbarnen kommer nog lida rejält om dom ens kommer kunna överleva överhuvudtaget men då tror jag det kommer bero på överbefolkning så att alla lider.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har 70km till jobbet. "Ta tåget!" säger Greta. Mmm, men det är ju jag som kör första tåget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag har 70km till jobbet. "Ta tåget!" säger Greta. Mmm, men det är ju jag som kör första tåget?

Dra räls till garaget så du kan parkera hemma?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna använda mig av en elbil. Men det är tyvärr inte möjligt eftersom det inte finns möjlighet att ladda den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gabriel15:

Ja det är ganska vanligt att folk eldar upp bilar också nu för tiden.

Bor man i ett område där detta är vanligt förekommande får man väl köpa sig en billig bil eller höra med sitt försäkringsbolag så man vet vad som gäller.

Tror inte riktigt budskapet gick fram...

Cykelstölder är knappast främsta anledningen till att folk inte cyklar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Flyttar man dit efter att lokala sjukhuset har lagt ner så håller jag med dig. Men lägger sjukhuset ner efter att du flyttat är det svårt att flytta efter då huset gått ner i värde och närmsta ort med fungerande sjukhus troligen är längre bort från nuvarande jobb osv...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja självklart men det är ju som sagt en av nackdelarna med att fortsätta bo kvar i avfolkningsorter, till sist stänger mycket av den service som funnits tidigare. Alternativet är ju att de som bor kvar skulle få galet mycket högre skatter för att bekosta servicen i sitt område och så fungerar ju inte Sverige.

Vissa förändringar som vi gör i samhället kommer helt enkelt slå mot landsbygd och vissa mot städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Tror inte riktigt budskapet gick fram...

Cykelstölder är knappast främsta anledningen till att folk inte cyklar.

Inte den främsta, men det är faktiskt en ganska betydande anledning. Den främsta för mig, under de perioder jag haft möjlighet att cykelpendla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

att sluta äta animaliskt är ohållbart... ta tex soja en böna. För att kunna odla nog med soja så alla ska kunna ta del av den så hugger man ner regnskog... När man äter soja är man inte bättre än någon som äter en stek om man tänker på hur många djur som blir bortjagade och skadade och dödade pga nerhuggningar... vi hugger ner träd för att kunna odla soja men i samma stund står vi och säger att vi måste minska koldioxid utsläppen... sen ska vi inte ens börja komma in på ingrediens 2 som gör att sojan faktiskt sitter ihop och ser ut som en "soja biff" Palm Olja/Palm Fett.....

och det där med bränsleskatten är rätt lätt ordnat, om alla i stocholm, göteborg, malmö och alla andra större städer kunde sluta köra bil så skulle skatten sjunka drastiskt....

En förkrossande del av sojabönorna som odlas går till foder för djur för matproduktion. 75-90%.

Om du tror att det går till mat för veganer och vegetarianer eller att massor av det går till annan matproduktion, då får du nog tänka till lite mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inte den främsta, men det är faktiskt en ganska betydande anledning. Den främsta för mig, under de perioder jag haft möjlighet att cykelpendla.

Det enda som funkar är att ha en riktigt risig cykel. Gissningsvis skulle det också funka om man bor i villa (med privat garage/förråd) att gömma cykeln i) och om arbetsplatsen har en säker parkeringsplats.