Kan inte boota från USB/ominstallera Windows - Svart skärm blinkande streck vänster hörn

Permalänk
Medlem

Kan inte boota från USB/ominstallera Windows - Svart skärm blinkande streck vänster hörn

Hej,

försöker hjälpa en mindre datorkunnig vän att få igång en dator.

Det som har gjorts tidigare av min vän är att han bytt ut moderkort (begagnat) komplett med CPU, RAM osv.
Han har efter det försökt starta datorn och får då efter ett tag en svart skärm där muspekaren blinkar, men händer ingenting efter det.
Har själv testat likadant för att konstatera och då var min tanke att jag försöker ominstallera windows.

Det jag har gjort hittills:

  • Tagit bort RAM (sitter 1 st i nu)

  • Tagit bort grafikkort

  • Kopplat ur onödiga usb

  • Skapat en boot-bar USB med Windows 10

  • Ändrat boot-prioritet i BIOS

  • Återställt BIOS (tagit ur batteri och väntat)

  • Vid uppstart tryckt "boot options" och valt USB-minnet (ett välkänt SanDisk 64GB som jag vet fungerar)

Det som händer när jag då försöker boota från USB-minnet är det blir en svart skärm med ett blinkande streck i vänstra hörnet.
Vad mer kan jag testa?

Har googlat runt i flera timmar men hittar inget som funkar?
Var ett tag sedan jag höll på med liknande.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för komponenter? När jag gjorde detta sist så åkte jag på något med GPT-boot. Datorn skulle ha stöd för det, men den är en av de första maskinerna med stöd för detta. Jag gick runt detta genom att använda MBR på minnet istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att göra en bootbar Linux Live och se om det bootar med det för att utesluta hårdvarufel. Du kan ju även testa att göra om din Windows-sticka. Kan ju vara en korrupt nerladdning eller något gått fel när stickan gjordes.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Hitta först vad som orsakar blinkade strecket. Ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, alla diskar/DVD, alla kablar till diskar/DVD som går till moderkortet.

Möjligen kan du behöva återställt BIOS efteråt om nåt av det du tog bort orsakar felet. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Efter att ni hittar felet bör ni installera om Windows också om så att den funkar så bra och snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för komponenter? När jag gjorde detta sist så åkte jag på något med GPT-boot. Datorn skulle ha stöd för det, men den är en av de första maskinerna med stöd för detta. Jag gick runt detta genom att använda MBR på minnet istället.

Återkommer med detta när jag har datorn framför mig igen!

Skrivet av Eazy:

Du kan ju testa att göra en bootbar Linux Live och se om det bootar med det för att utesluta hårdvarufel. Du kan ju även testa att göra om din Windows-sticka. Kan ju vara en korrupt nerladdning eller något gått fel när stickan gjordes.

Bra idé! Gjorde stickan från min Macbook med UNetbootin, men kanske är som du säger att något gått snett.

Skrivet av panpo98:

Hitta först vad som orsakar blinkade strecket. Ta bort mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, alla diskar/DVD, alla kablar till diskar/DVD som går till moderkortet.

Möjligen kan du behöva återställt BIOS efteråt om nåt av det du tog bort orsakar felet. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Efter att ni hittar felet bör ni installera om Windows också om så att den funkar så bra och snabbt som möjligt.

Testat ta bort mus, tangentbord, usb, dvd. Det enda jag faktiskt aldrig testade var nog HDDn. Ska göra ett till försök i dagarna!

Tack för tipsen så länge

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Ibland måste man enabla legacy Boot eller UEFI boot beroende på system. Har även för mig att något som heter "Secure Boot" kan påverka.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Bra idé! Gjorde stickan från min Macbook med UNetbootin, men kanske är som du säger att något gått snett.
Testat ta bort mus, tangentbord, usb, dvd. Det enda jag faktiskt aldrig testade var nog HDDn. Ska göra ett till försök i dagarna!

Pröva att göra stickan med Windows egna verktyg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Unetbootin klarar inte av att göra bootbara win 10 stickor, i alla fall inte från linux. Blinkande streck brukar vara ett resultat. Ett annat är oändlig boot loop där unetbootins bootmenyn bara snurrar om och om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Ibland måste man enabla legacy Boot eller UEFI boot beroende på system. Har även för mig att något som heter "Secure Boot" kan påverka.

Skrivet av Eazy:

Pröva att göra stickan med Windows egna verktyg.

Skrivet av SuperNova:

Unetbootin klarar inte av att göra bootbara win 10 stickor, i alla fall inte från linux. Blinkande streck brukar vara ett resultat. Ett annat är oändlig boot loop där unetbootins bootmenyn bara snurrar om och om.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanon! Har tillgång till en dator med Windows denna gången, återkommer med svar om det löste sig!

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"