Vad tycker ni om det här, boxer lägger ner marknätet.

Permalänk

Vad tycker ni om det här, boxer lägger ner marknätet.

https://www.pcforalla.se/article/2328245/boxer-ersatter-progr...

Iptv i all ära, varför boxer? Terrakom kommer sända 1,2,4 . Iptv kan jag få från någon annan än boxer/ tele2/comhem. Antagligen till bättre pris bortsett från Telia.

Självmord...synd för dem det kostar för dvs mobila abb sommarstugur m.m.och äldre.

Lojalitet kostar inget, man förtjänar. By by...

Permalänk
Medlem

Inte för att jag begriper vad du skriver då det är allt för osammanhängande.

Det sagt, för min del spelar det ingen roll då jag ändå aldrig tittar på tablå-TV. Det skulle kunna lägga ner det helt och hållet utan att jag skulle märka något.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Inte för att jag begriper vad du skriver då det är allt för osammanhängande.

Det sagt, för min del spelar det ingen roll då jag ändå aldrig tittar på tablå-TV. Det skulle kunna lägga ner det helt och hållet utan att jag skulle märka något.

Boxer kommer gå från betalt via mark sändning till bli bara en av många med iptv sändningar. Dvs inte längre linjär via antenn. Utan via internet. Vissa har valt att ta via antenn 200000 st ca. Av orsaker. Det är inte ok. Inte utan mer info till de som berörs.

Personligen jag bryr inte. Jag är inte drabbad. Min nära familj är inte drabbad. Men skulle min mormor eller morfar dom hade vart drabbade . Pga dom sket i internet hur skulle jag förklara för dom att de skulle behöva internet. Nu är dem döda, jag är glad för det.

§1
Permalänk
Medlem

Är ytterst väntat med tanke på att Boxer aldrig gått med vinst i princip. Lägg till ett vikande kundunderlag år för år och matten går inte ihop längre.

Kostar mycket att underhålla marksändningarna, skicka ut ersättningskort etc. och att hålla tekniken ajour.

Infrastrukturen för fiber börjar få väldigt god täckning, även för fritidsboenden så misstänker att kundgruppen är liten.
Kör du husvagn / bil kan du lika gärna sätta upp en portabel parabol via Allente om du strikt vill fortsätta kunna ta emot sändningar utan internet.

Permalänk
Hedersmedlem

Den som vill ta in TV via antenn har ju fortfarande parabolantenn att tillgå. Marksända nätet har väldigt lite att komma med som inte redan antingen parabol eller IPTV gör bättre.

Permalänk
Medlem

Får hoppas att Boxer samarbetar med någon mobiloperatör (de har väl ägarband dit ändå) och erbjuder något billigt/"gratis" mobilt bredband för de drabbade Boxer-kunderna. Om de vill behålla kunderna alltså, för som kund som lämnar marknätet och går till IPTV finns väl andra alternativ än Boxer liksom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan är vad som händer nästa tillståndsperiod som om jag förstått saken rätt börjar 2026. Formellt sett är det kanalernas ägare som har tillstånd och sedan anlitar Boxer för krypteringstjänster o dyl. Man får anta att man inte lär lägga ned SVT:s och eventuellt inte TV4:s (den vanliga kanalen) sändningar, men det blir väldigt mycket ledig kapacitet i MUX:arna om bara dessa skulle bli kvar. Kommer det fler gratiskanaler? Inget? Högre kvalitet med mer utrymme? Annan krypteringsaktör? I det sistnämnda fallet vill Tele2 som äger Boxer numera förstås se till att det inte finns några kunder, dvs få över dem i sina egna lösningar.