Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Kan man binda flera licenser till samma konto?

@maweric:

Om du menar till samma Microsoftkonto så Ja!

Jag har i dagsläget tre datorer kopplade till mitt Microsoftkonto

Skrivet av Malm123:

@workman:
Så i grund och botten så kan jag bara byta ut gamla HDDn till nya SSDn (finns bara plats för en) och installera W10 på nya SSDn sen skippa skriva in CD-key när det kommer upp och så sköter sig aktiveringen automatiskt pga det är kopplat till moderkortet? Eller ska jag för säkerhets skull göra ett konto på Microsoft och knyta datorn till den?

Om du speglar den gamla HDD till den nys SSD behöver du inte installera Windows för du har ju speglat över den till SSD-disken.
Sätter du in SSD-disken i datorn och startar blir det som förut. Windows bryr sig inte om ifall du byter hårddisk.

Om du sätter in SSD'n i en annan dator kommer Windows att aktiveras med den nya datorn och nya drivrutiner för den nya datorn kommer att installeras.

Men, och detta är viktigt:
Den enklaste och säkraste metoden är att innan du gör något reggar du ett MS-konto.

Sedan kan du göra på olika sätt.

1. Montera in den nya SSD'n där det nya moderkortet finns och installera Windows från början. När du anger ditt MS-konto i denna nya dator kommer Windows att Aktiveras.

2. Du speglar det Windows du har och monterar in i den nya datorn. Ny drivrutiner kommer att installeras och Windows aktiveras. Du kommer förmodligen inte märka något av det alls.

Har inte sökt genom tråden, ursäktar ifall fler än jag haft samma problem, men:

Jag försökte installera om w10 för första gången sen jag köpte min retailkopia, precis bytt ut CPU, moderkort, ram, närdel och skaffat ny nvme-ssd. Pluggar i mitt retail win10 usbminne, men lyckas inte ladda Windows för följande felmeddelande dyker upp:

https://m.imgur.com/a/lnilO8Y

kan mitt usbminne verkligen ha blivit korrupt eller är det fel på hårdvaran jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av klirre:

Jag försökte installera om w10 för första gången sen jag köpte min retailkopia, precis bytt ut CPU, moderkort, ram, närdel och skaffat ny nvme-ssd. Pluggar i mitt retail win10 usbminne, men lyckas inte ladda Windows för följande felmeddelande dyker upp:

kan mitt usbminne verkligen ha blivit korrupt eller är det fel på hårdvaran jag köpt?

Det ser inte som den bootar från USB minnet för att göra en installation, utan den försöker boota en tidigare installation.
Skulle gissa att du har dina gamla diskar anslutna där det finns/funnits en W10 installation på tidigare.

Börja med att koppla bort samtliga diskar förutom den du skall installera på och se även till att du bootar från USB stickan.

Skrivet av klirre:

Oavsett om det är problemet eller inte, vill du verkligen installera en lastgammal version som du sedan behöver uppgradera det första du gör? Nej? Bra. Gör ett nytt installationsmedium oavsett. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Tack för tipsen @MacAllan @LemonIllusion, jag har ingen annan dator tillgänglig så därför blev det lite lurigt.

Jag hade alla andra diskar urkopplade så det var inte felet.

Det löste sig genom att jag lyckades boota min gamla windowsinstallation och skapa nytt installationsmedia, kopplade bort gamla ssdn innan jag installerade på den nya.

Skulle vilja göra en ren installation, men kan för allt i världen inte hitta "Boot from USB" i BIOS. Har ett "ASUS Maximus IV GENE-Z". Så jag fick öppna datorn som vanligt och uppgradera från win 7 till 10 den vägen.
Men som sagt skulle kännas bättre och göra en helt ren installation

Skrivet av snozan:

Skulle vilja göra en ren installation, men kan för allt i världen inte hitta "Boot from USB" i BIOS. Har ett "ASUS Maximus IV GENE-Z". Så jag fick öppna datorn som vanligt och uppgradera från win 7 till 10 den vägen.
Men som sagt skulle kännas bättre och göra en helt ren installation

Har du testat att trycka ner funktionstangenten F8 när datorn startar?

@janee: Japp. Alternativen är desamma som inne i bios "prio 1 SSD, Prio 2 WD disk Prio DVD, Men ingenting om USB

Precis uppgraderat från win 7 till 10 nu och är sjukt besviken att allt gammalt Win 7 ligger å skräpar överallt (program mappar osv). Väl medveten om att att de går att ta bort Win7 i diskrensning, men frågan är om allt försvinner

Skrivet av snozan:

Precis uppgraderat från win 7 till 10 nu och är sjukt besviken att allt gammalt Win 7 ligger å skräpar överallt (program mappar osv). Väl medveten om att att de går att ta bort Win7 i diskrensning, men frågan är om allt försvinner

Inte riktigt samma sak som att köra en installation från bootmedia men det går att göra en ominstallation ifrån Windows för att få bara Win 10.
"Settings -> Update & Security -> Recovery" och klicka på "Get started" under "Reset this PC".

Skrivet av Belzader:

Inte riktigt samma sak som att köra en installation från bootmedia men det går att göra en ominstallation ifrån Windows för att få bara Win 10.
"Settings -> Update & Security -> Recovery" och klicka på "Get started" under "Reset this PC".

Ah tackar 😊 ja kör en sån

Har skaffat ny SSD och tänkte ominstallera windows på den nya och swipa alla hårddiskar i samband med detta. Behöver jag ladda ned installationsmedia på annan USB eller kan jag göra en total formatering, installera windows enbart via stickan som följde med, och sedan installera på nya disken?

Skrivet av miniryo:

Har skaffat ny SSD och tänkte ominstallera windows på den nya och swipa alla hårddiskar i samband med detta. Behöver jag ladda ned installationsmedia på annan USB eller kan jag göra en total formatering, installera windows enbart via stickan som följde med, och sedan installera på nya disken?

Skall du byta disk för OS så anslut endast den nya disken (alla andra bortkopplade) och installera windows, har du senaste W10 (1909) på den stickan som följde med så använd den, annars ladda ner 1909 från MS sida så du inte behöver börja med att uppdatera en massa.
När installationen är klar så kan du ansluta övriga diskar och formatera den gamla disken med windows, se bara till att du fört över allt du vill innan du formaterar den.

@Belzader: De funka prima! Allt gammalt groll är puts väck. Behöver jag installera som alla drivrutiner igen (från moderkortsskivan osv)? Inget av de syns ju i kontrollpanelen under "lägg till och ta bort program"

@snozan:
Kontrollera i enhetshanteraren om det finns några utropstecken, finns det inte det så behöver du inte installera några.

@Belzader: Alles gut där! Inga tecken - Tackar så mycket för hjälpen

Hej ! Jag försöker installera windows 10 på en ny ssd genom att boota från ett USB-minne som jag förberett med Windows egna verktyg för att skapa ett bootbart USB-minne.

Men när jag försöker installera så kommer bara den blå Windows 10 logon upp på bilden, sen händer inget mer.
Har ni något tips på vad jag gör för att lösa detta ?

Skrivet av mr_exxxtreme:

Hej ! Jag försöker installera windows 10 på en ny ssd genom att boota från ett USB-minne som jag förberett med Windows egna verktyg för att skapa ett bootbart USB-minne.

Men när jag försöker installera så kommer bara den blå Windows 10 logon upp på bilden, sen händer inget mer.
Har ni något tips på vad jag gör för att lösa detta ?

Du kan kolla om denna video är till någon hjälp för dig, videon visar hur man gör en Återställning och även en helt ren Windows 10 installation, spola fram till 3 minuter in i videon så ser du hur man skapar och installerar Windows 10 med hjälp av USB minne https://www.youtube.com/watch?v=ooUn9Osi8vw

Edit: Jag använder programmet Rufus för att skapa USB installationsmedia och då laddar man först hem och sparar Windows 10 med hjälp av Microsoft verktyget och använder sedan Rufus för att skapa USB installationsmedia https://rufus.ie/

Senast redigerat 2019-12-29 10:43

@janee:
Ja de är precis så jag gjort med windows egna verktyg :/
Ska prova med rufus annars vet jag inte vad jag ska prova

Skrivet av mr_exxxtreme:

@janee:
Ja de är precis så jag gjort med windows egna verktyg :/
Ska prova med rufus annars vet jag inte vad jag ska prova

Testa med en annan hårddisk!
Om allt i BIOS/UEFI är rätt är det bara hårddisken som kan ställa till det.

Om du har en dator till kan du efter blåskärmen plocka ur hårddisken och sätta den i en USB-läsare för att med den andra datorn titta om det installerats något alls på hårddisken. Om det inte installerats något alls kan du testa med att byta hårddisk.

@workman:
Lyckades googla mig fram till en kille som hade samma problem på ett annat forum.
Och han hade på nått vis listat ut att de var wifi/bluetooth-kortet som orsakade problemet.
Tog bort de från moderkortet och sen hoppa de igång direkt
Mycket märkligt, verkar som att de kortet inte är kompatibelt med windows 10 ? Broadcom DHXB-81

Har beställt ett annat för att testa med (Azurewave AW-NB126H) och hoppas de funkar med windows 10

Tack för hjälpen !

Skrivet av mr_exxxtreme:

@workman:
Lyckades googla mig fram till en kille som hade samma problem på ett annat forum.
Och han hade på nått vis listat ut att de var wifi/bluetooth-kortet som orsakade problemet.
Tog bort de från moderkortet och sen hoppa de igång direkt
Mycket märkligt, verkar som att de kortet inte är kompatibelt med windows 10 ? Broadcom DHXB-81

Har beställt ett annat för att testa med (Azurewave AW-NB126H) och hoppas de funkar med windows 10

Tack för hjälpen !

Kanon!!
Då lägger vi det på minnet att viss hårdvara kan förorsaka problem med Windowsinstallation.