Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan man binda flera licenser till samma konto?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@maweric:

Om du menar till samma Microsoftkonto så Ja!

Jag har i dagsläget tre datorer kopplade till mitt Microsoftkonto

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm123:

@workman:
Så i grund och botten så kan jag bara byta ut gamla HDDn till nya SSDn (finns bara plats för en) och installera W10 på nya SSDn sen skippa skriva in CD-key när det kommer upp och så sköter sig aktiveringen automatiskt pga det är kopplat till moderkortet? Eller ska jag för säkerhets skull göra ett konto på Microsoft och knyta datorn till den?

Om du speglar den gamla HDD till den nys SSD behöver du inte installera Windows för du har ju speglat över den till SSD-disken.
Sätter du in SSD-disken i datorn och startar blir det som förut. Windows bryr sig inte om ifall du byter hårddisk.

Om du sätter in SSD'n i en annan dator kommer Windows att aktiveras med den nya datorn och nya drivrutiner för den nya datorn kommer att installeras.

Men, och detta är viktigt:
Den enklaste och säkraste metoden är att innan du gör något reggar du ett MS-konto.

Sedan kan du göra på olika sätt.

1. Montera in den nya SSD'n där det nya moderkortet finns och installera Windows från början. När du anger ditt MS-konto i denna nya dator kommer Windows att Aktiveras.

2. Du speglar det Windows du har och monterar in i den nya datorn. Ny drivrutiner kommer att installeras och Windows aktiveras. Du kommer förmodligen inte märka något av det alls.

Permalänk
Medlem

Har inte sökt genom tråden, ursäktar ifall fler än jag haft samma problem, men:

Jag försökte installera om w10 för första gången sen jag köpte min retailkopia, precis bytt ut CPU, moderkort, ram, närdel och skaffat ny nvme-ssd. Pluggar i mitt retail win10 usbminne, men lyckas inte ladda Windows för följande felmeddelande dyker upp:

https://m.imgur.com/a/lnilO8Y

kan mitt usbminne verkligen ha blivit korrupt eller är det fel på hårdvaran jag köpt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har inte sökt genom tråden, ursäktar ifall fler än jag haft samma problem, men:

Jag försökte installera om w10 för första gången sen jag köpte min retailkopia, precis bytt ut CPU, moderkort, ram, närdel och skaffat ny nvme-ssd. Pluggar i mitt retail win10 usbminne, men lyckas inte ladda Windows för följande felmeddelande dyker upp:

https://m.imgur.com/a/lnilO8Y

kan mitt usbminne verkligen ha blivit korrupt eller är det fel på hårdvaran jag köpt?

Det ser inte som den bootar från USB minnet för att göra en installation, utan den försöker boota en tidigare installation.
Skulle gissa att du har dina gamla diskar anslutna där det finns/funnits en W10 installation på tidigare.

Börja med att koppla bort samtliga diskar förutom den du skall installera på och se även till att du bootar från USB stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Har inte sökt genom tråden, ursäktar ifall fler än jag haft samma problem, men:

Jag försökte installera om w10 för första gången sen jag köpte min retailkopia, precis bytt ut CPU, moderkort, ram, närdel och skaffat ny nvme-ssd. Pluggar i mitt retail win10 usbminne, men lyckas inte ladda Windows för följande felmeddelande dyker upp:

https://m.imgur.com/a/lnilO8Y

kan mitt usbminne verkligen ha blivit korrupt eller är det fel på hårdvaran jag köpt?

Oavsett om det är problemet eller inte, vill du verkligen installera en lastgammal version som du sedan behöver uppgradera det första du gör? Nej? Bra. Gör ett nytt installationsmedium oavsett. https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen @MacAllan @LemonIllusion, jag har ingen annan dator tillgänglig så därför blev det lite lurigt.

Jag hade alla andra diskar urkopplade så det var inte felet.

Det löste sig genom att jag lyckades boota min gamla windowsinstallation och skapa nytt installationsmedia, kopplade bort gamla ssdn innan jag installerade på den nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Skulle vilja göra en ren installation, men kan för allt i världen inte hitta "Boot from USB" i BIOS. Har ett "ASUS Maximus IV GENE-Z". Så jag fick öppna datorn som vanligt och uppgradera från win 7 till 10 den vägen.
Men som sagt skulle kännas bättre och göra en helt ren installation

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Skulle vilja göra en ren installation, men kan för allt i världen inte hitta "Boot from USB" i BIOS. Har ett "ASUS Maximus IV GENE-Z". Så jag fick öppna datorn som vanligt och uppgradera från win 7 till 10 den vägen.
Men som sagt skulle kännas bättre och göra en helt ren installation

Har du testat att trycka ner funktionstangenten F8 när datorn startar?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Japp. Alternativen är desamma som inne i bios "prio 1 SSD, Prio 2 WD disk Prio DVD, Men ingenting om USB

Precis uppgraderat från win 7 till 10 nu och är sjukt besviken att allt gammalt Win 7 ligger å skräpar överallt (program mappar osv). Väl medveten om att att de går att ta bort Win7 i diskrensning, men frågan är om allt försvinner

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Precis uppgraderat från win 7 till 10 nu och är sjukt besviken att allt gammalt Win 7 ligger å skräpar överallt (program mappar osv). Väl medveten om att att de går att ta bort Win7 i diskrensning, men frågan är om allt försvinner

Inte riktigt samma sak som att köra en installation från bootmedia men det går att göra en ominstallation ifrån Windows för att få bara Win 10.
"Settings -> Update & Security -> Recovery" och klicka på "Get started" under "Reset this PC".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Inte riktigt samma sak som att köra en installation från bootmedia men det går att göra en ominstallation ifrån Windows för att få bara Win 10.
"Settings -> Update & Security -> Recovery" och klicka på "Get started" under "Reset this PC".

Ah tackar 😊 ja kör en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Har skaffat ny SSD och tänkte ominstallera windows på den nya och swipa alla hårddiskar i samband med detta. Behöver jag ladda ned installationsmedia på annan USB eller kan jag göra en total formatering, installera windows enbart via stickan som följde med, och sedan installera på nya disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniryo:

Har skaffat ny SSD och tänkte ominstallera windows på den nya och swipa alla hårddiskar i samband med detta. Behöver jag ladda ned installationsmedia på annan USB eller kan jag göra en total formatering, installera windows enbart via stickan som följde med, och sedan installera på nya disken?

Skall du byta disk för OS så anslut endast den nya disken (alla andra bortkopplade) och installera windows, har du senaste W10 (1909) på den stickan som följde med så använd den, annars ladda ner 1909 från MS sida så du inte behöver börja med att uppdatera en massa.
När installationen är klar så kan du ansluta övriga diskar och formatera den gamla disken med windows, se bara till att du fört över allt du vill innan du formaterar den.

Permalänk
Medlem

@Belzader: De funka prima! Allt gammalt groll är puts väck. Behöver jag installera som alla drivrutiner igen (från moderkortsskivan osv)? Inget av de syns ju i kontrollpanelen under "lägg till och ta bort program"

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

@snozan:
Kontrollera i enhetshanteraren om det finns några utropstecken, finns det inte det så behöver du inte installera några.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Alles gut där! Inga tecken - Tackar så mycket för hjälpen

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Hej ! Jag försöker installera windows 10 på en ny ssd genom att boota från ett USB-minne som jag förberett med Windows egna verktyg för att skapa ett bootbart USB-minne.

Men när jag försöker installera så kommer bara den blå Windows 10 logon upp på bilden, sen händer inget mer.
Har ni något tips på vad jag gör för att lösa detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_exxxtreme:

Hej ! Jag försöker installera windows 10 på en ny ssd genom att boota från ett USB-minne som jag förberett med Windows egna verktyg för att skapa ett bootbart USB-minne.

Men när jag försöker installera så kommer bara den blå Windows 10 logon upp på bilden, sen händer inget mer.
Har ni något tips på vad jag gör för att lösa detta ?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan kolla om denna video är till någon hjälp för dig, videon visar hur man gör en Återställning och även en helt ren Windows 10 installation, spola fram till 3 minuter in i videon så ser du hur man skapar och installerar Windows 10 med hjälp av USB minne https://www.youtube.com/watch?v=ooUn9Osi8vw

Edit: Jag använder programmet Rufus för att skapa USB installationsmedia och då laddar man först hem och sparar Windows 10 med hjälp av Microsoft verktyget och använder sedan Rufus för att skapa USB installationsmedia https://rufus.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee:
Ja de är precis så jag gjort med windows egna verktyg :/
Ska prova med rufus annars vet jag inte vad jag ska prova

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_exxxtreme:

@janee:
Ja de är precis så jag gjort med windows egna verktyg :/
Ska prova med rufus annars vet jag inte vad jag ska prova

Testa med en annan hårddisk!
Om allt i BIOS/UEFI är rätt är det bara hårddisken som kan ställa till det.

Om du har en dator till kan du efter blåskärmen plocka ur hårddisken och sätta den i en USB-läsare för att med den andra datorn titta om det installerats något alls på hårddisken. Om det inte installerats något alls kan du testa med att byta hårddisk.

Permalänk

@workman:
Lyckades googla mig fram till en kille som hade samma problem på ett annat forum.
Och han hade på nått vis listat ut att de var wifi/bluetooth-kortet som orsakade problemet.
Tog bort de från moderkortet och sen hoppa de igång direkt
Mycket märkligt, verkar som att de kortet inte är kompatibelt med windows 10 ? Broadcom DHXB-81

Har beställt ett annat för att testa med (Azurewave AW-NB126H) och hoppas de funkar med windows 10

Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_exxxtreme:

@workman:
Lyckades googla mig fram till en kille som hade samma problem på ett annat forum.
Och han hade på nått vis listat ut att de var wifi/bluetooth-kortet som orsakade problemet.
Tog bort de från moderkortet och sen hoppa de igång direkt
Mycket märkligt, verkar som att de kortet inte är kompatibelt med windows 10 ? Broadcom DHXB-81

Har beställt ett annat för att testa med (Azurewave AW-NB126H) och hoppas de funkar med windows 10

Tack för hjälpen !

Kanon!!
Då lägger vi det på minnet att viss hårdvara kan förorsaka problem med Windowsinstallation.

Permalänk

Hej!, jag hjälpte nyligen en kompis att göra en ren installation av Windows 10 på hans laptop och blev själv sugen på att skaffa W10 (har 8.1), jag tänkte bara höra med er om det finns något hinder genom hårdvaran att skaffa ett nytt konto och köpa en licensnyckel från en av sajterna där man kan köpa licensnycklar billigt till operativsystem, program och spel?

Jag har gjort många ominstallationer på min dator genom åren (den är från 2014) och numera när jag gör en ominstallation så måste jag använda mig av Microsofts automatiska telefonservice för att trycka in siffrorna, jag är inte så kunnig på hårdvara men jag vet att det är något med moderkortet som begränsar antalet ominstallationer man gör, eller typ något sånt?, men kan jag göra en ren installation utav Windows 10 med nytt konto och licensnyckel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Hej!, jag hjälpte nyligen en kompis att göra en ren installation av Windows 10 på hans laptop och blev själv sugen på att skaffa W10 (har 8.1), jag tänkte bara höra med er om det finns något hinder genom hårdvaran att skaffa ett nytt konto och köpa en licensnyckel från en av sajterna där man kan köpa licensnycklar billigt till operativsystem, program och spel?

Jag har gjort många ominstallationer på min dator genom åren (den är från 2014) och numera när jag gör en ominstallation så måste jag använda mig av Microsofts automatiska telefonservice för att trycka in siffrorna, jag är inte så kunnig på hårdvara men jag vet att det är något med moderkortet som begränsar antalet ominstallationer man gör, eller typ något sånt?, men kan jag göra en ren installation utav Windows 10 med nytt konto och licensnyckel?

Jag kan inte svara på om billiga licenser fungerar men däremot tycker jag absolut att du först eller samtidigt som du installera (du får frågan där) Windows skapar ett Microsoftkonto. Fördelen är att du sedan kan flytta hårddisken med Windows till en annan dator så registreras också den som tillåten att använda din licens. Det fungerar om du bara har en Windows. Om du gör en exakt kopia på hårddisken och har igång båda samtidigt får du säkerligen ett meddelande att en av dem är ogiltig eller att du måste köpa en licens.

Om du byter moderkort på din dator och tidigare har ett konto på Microsoft kommer det nya moderkortet att accepteras direkt. Du märker inte ens när det sker.

Men att logga in på din dator med Microsoftkontot behövs inte och kan ställa till med problem som att det kan ta tid innan du kommer in osv. Så skapa ett lokalt konto för Windows efter att du gjort det andra.

Permalänk
Medlem

Fick hem min nya dator idag, men varje gång jag startar datorn ställs klockan om. Köpte den färdigbyggd. När jag ändrar tidson/klockan så funkar det fortfarande inte. (win10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weur:

Fick hem min nya dator idag, men varje gång jag startar datorn ställs klockan om. Köpte den färdigbyggd. När jag ändrar tidson/klockan så funkar det fortfarande inte. (win10)

Troligtvis så är den satt till automatisk tidszon, och då hjälper det inte att ändra tidszon eftersom den ändrar tillbaka automatiskt igen.

Du kan prova att inaktivera det här "Settings -> Date & time -> Set timezon automatically".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag kan inte svara på om billiga licenser fungerar men däremot tycker jag absolut att du först eller samtidigt som du installera (du får frågan där) Windows skapar ett Microsoftkonto. Fördelen är att du sedan kan flytta hårddisken med Windows till en annan dator så registreras också den som tillåten att använda din licens. Det fungerar om du bara har en Windows. Om du gör en exakt kopia på hårddisken och har igång båda samtidigt får du säkerligen ett meddelande att en av dem är ogiltig eller att du måste köpa en licens.

Om du byter moderkort på din dator och tidigare har ett konto på Microsoft kommer det nya moderkortet att accepteras direkt. Du märker inte ens när det sker.

Men att logga in på din dator med Microsoftkontot behövs inte och kan ställa till med problem som att det kan ta tid innan du kommer in osv. Så skapa ett lokalt konto för Windows efter att du gjort det andra.

Hej, ursäkta för ett sent svar, ville bara säga att det gick bra, har Windows 10 installerat nu och använder mig av ett lokalt konto, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickosaurus:

Hej, ursäkta för ett sent svar, ville bara säga att det gick bra, har Windows 10 installerat nu och använder mig av ett lokalt konto, tack för svar!

Härligt att det fungerade!

Permalänk
Skrivet av workman:

Jag kan inte svara på om billiga licenser fungerar men däremot tycker jag absolut att du först eller samtidigt som du installera (du får frågan där) Windows skapar ett Microsoftkonto. Fördelen är att du sedan kan flytta hårddisken med Windows till en annan dator så registreras också den som tillåten att använda din licens. Det fungerar om du bara har en Windows. Om du gör en exakt kopia på hårddisken och har igång båda samtidigt får du säkerligen ett meddelande att en av dem är ogiltig eller att du måste köpa en licens.

Om du byter moderkort på din dator och tidigare har ett konto på Microsoft kommer det nya moderkortet att accepteras direkt. Du märker inte ens när det sker.

Men att logga in på din dator med Microsoftkontot behövs inte och kan ställa till med problem som att det kan ta tid innan du kommer in osv. Så skapa ett lokalt konto för Windows efter att du gjort det andra.

Hej
Förstår tyvärr inte det där med lokalt MS konto.
Jag skall installera Win10 (retail köpt på usb tänkte jag) på en ny dator med ny ssd (nvme). Har ett MS konto då jag har en Office prenumeration. Ska jag under installationen ange detta konto?
Har hört att man bör undvika att vara uppkopplad under installation.
Sorry för nybörjarfrågor, det är nog 10 år sedan jag gjorde min förra installation.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 \ Asus Prime X570-Pro \ 2x8GB G.skill Flare X \ Asus Geforce GT 1030 \ Corsair MP600 1TB \ Corsair TX550M \ FD Define C