Permalänk
Avstängd

Hjälp! Jag har fått OLED-Paranoia!

Tjena! Jag har drabbats av en mild OLED-paranoia i och med en burn-in i TV:n. Denna burn är vid bokmärksfältet i FireFox där ikonen för YouTube har funnits. (Nu är bokmärksfältet avstängt och jag får så lov att navigera till mina favoritlänkar via adressfältrullgardinsmenyn).

Den blev burn-in på cirka kanske 2 år eller kortare. Minns att jag haft TV:n över ett år iaf. Många gånger har jag ju surfat i FireFox med en rad genvägar vid bokmärksfältet som är precis nedanför adressfältet som enskilda ikoner (aka "Bookmarks Toolbar"). Upptäckte detta för några veckor sedan och trodde först att det var fel på källan.

Men samma problem visar sig i Nintendo Switch så troligen TV:n. Färgen av in-burn är olika färger beroende på vad som visas. Den blir exempelvis ljusblå när rosa visas. Den blir grön när beige färg visas. Färger som vitt och svart gör så att burn-in ej syns (såväl som andra färger oxå som jag inte kan rada upp för hand nu dock).

Jag har provat Pixel Refresher i min LG OLED B7 där den fick vara avstängd i minst 2 timmar medan den arbetade men samma burn-in syns kvar - måste man göra detta typ dussintals gånger eller får man acceptera att pixlarna där YT-ikonen är som sagt var inbrända för gott? Som ett "ärr" för OLED-apparater?

Så min paranoia är att jag inte vågar ha röda färger så länge på skärmen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig av praktisk erfarenhet av burn-in!
(Det är alltid den där balansgången där det ibland låter som alla OLED får burn-in, och ibland låter som vissa vill få det till att ingen egentligen får burn-in förutom testare och negativa nejsägare)
Jag har inga jättekreativa råd direkt, mer än att just rött verkar vara den vanligaste boven för burn-in på LG OLED.. (Vill minnas det pratats om någon röd/orange nyhetsmorgon-logga på TV också tex i vissa trådar?)
SÅ det finns nog viss risk att detta är hyfsat permanent.. Med lite tur kanske det bleknar ut med tiden när resten av panelen "kommer ikapp"?

Nyfiken: har du alltid haft firefox på exakt samma ställe på skärmen? (fullskärmsläge?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, kan du dela med dig hur använt skärmen? Det låter här som att du använt den som datorskärm, något jag hört kan öka risken för burn-in.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Och vad händer med ögonen om man stirrar in i skärmen på nära håll?

Permalänk
Medlem

Använd inte oled-panel för material med statisk grafik, framförallt inte som datorskärm i desktop-miljö.

Varierat tittande går bra, men även där kan man råka ut för temporär burn-in, exempelvis kanallogotyper i hörnen eller annan statisk grafik på tv-kanalerna. Personligen hade jag bara vågat glo på film och serier på en oled, och det helst utan textning.

Som Roger_W nämner så är röd färg mest påverkad av burn-in, vilket man kan se i testerna i länken nedan.

Fortlöpande burn-in test på oled finner du här:
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Av ren nyfikenhet, kan du dela med dig hur använt skärmen? Det låter här som att du använt den som datorskärm, något jag hört kan öka risken för burn-in.

Ökar inte risken, det är garanterad burn-in på allt statiskt.

Permalänk
Medlem

Statiskt material under längre perioder är inte bra oavsett panelteknik, har fått "burn-in" på ett antal LCD paneler både TV och dator monitor och då har det varit statiskt material/samma bild under många månader. OLED är extremt mycket känsligare och det räcker med korta perioder med statisk bild för att få image retention.

Hade rekommenderat att lämna in den på garanti för byte av panel, har inte hört något fall där LG nekat garanti pga image retention.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Använd inte oled-panel för material med statisk grafik, framförallt inte som datorskärm i desktop-miljö.

Varierat tittande går bra, men även där kan man råka ut för temporär burn-in, exempelvis kanallogotyper i hörnen eller annan statisk grafik på tv-kanalerna. Personligen hade jag bara vågat glo på film och serier på en oled, och det helst utan textning.

Som Roger_W nämner så är röd färg mest påverkad av burn-in, vilket man kan se i testerna i länken nedan.

Fortlöpande burn-in test på oled finner du här:
https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Svarar det fetaste: Svårt att se att textning skulle bidra till inbränning den skiftar ju hela tiden. Ser själv alltid med undertext då jag hör så förbaskat dåligt på ena örat så har svårt att hänga med utan..

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Av ren nyfikenhet, kan du dela med dig hur använt skärmen? Det låter här som att du använt den som datorskärm, något jag hört kan öka risken för burn-in.

Ja, det är väl mer eller mindre så. Det är ju en HTPC-skärm för mig. Har ingen TV-kabel inkopplad utan endast HTPC och TV-spel som Switch och SNES Mini. Vissa gånger (eller kanske många gånger(?)) har den varit påslagen med webbläsaren igång i fullskärm (alltid fullskärm) och då har troligen röda ikonerna i bokmärksfältet tagit ut sin rätt med tiden. Då har jag även varit frånvarande med påslagen OLED TV (ouch).

Denna tråd skrev jag på TV:n som jag nu även svarar i. Som tur var har jag inte drabbats (än?) av burn-ins från logotyper då jag inte kollar på vanlig TV, inte ens webb-TV. Som sagt är jag mer mindful nu med vad för statiskt material jag har påslaget i webbläsaren. Flikarna har ju ikoner, inklusive den förbaskade YT-ikonen som jag ser "fräter" på bilden med sin starka röda närvaro!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Svarar det fetaste: Svårt att se att textning skulle bidra till inbränning den skiftar ju hela tiden. Ser själv alltid med undertext då jag hör så förbaskat dåligt på ena örat så har svårt att hänga med utan..

Även om textningen alltid skiftar så är det praktiskt taget alltid samma ställe på skärmen den presenteras på, och oftast i helt vit färg, mao. hög brightness. Det lär ta längre tid, men du kommer tids nog få en suddig inbränd "blob" där texten normalt sett brukar vara. Hur extremt och hur lång tid det tar innan du märker av det beror helt på personlig användning.

Edit: Skulle tro att du redan är på jakt efter en bättre tv om/när du märker av lite retention pga. textning dock. Skulle inte vara särskilt oroad om man vet med sig att man inte glor på tv dygnet runt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Inbränning = svagare färg/mörkare skugga på det som är inbrännt. Drabbar röd subpixel i högsta grad på de OLED-paneler som finns på TV:n

Retention = ljusare skugga efter som klingar av efter en tid. Upprepad användning med logotyper som ger retention kommer med tiden bli en inbränning. Så får man tydlig retention, börja fundera på hur du använder apparaten. Finns flera sätt att minska risken, inte minst genom att hålla ljusstyrkan nere och undvika lägen som ger en dynamisk förändring av ljusnivåerna.

Ironiskt nog kan "mörkt" läge och liknande faktiskt förvärra detta eftersom OLED-panelen då får mer energi över till att låta ljusa logotyper lysa starkare. Medan en ljus bild överlag minskar energin som kan gå in och öka ljusstyrkan lokalt. Detta är ABL, Automatic Brightness Limiter och många tänker alltså fel när de är rädda för inbränningarna.

Man kan också åstadkomma en del genom att sänka kontrast-reglaget en god bit för att undvika att TV:n lyser ut i fullt vitt. Detta minskar ABL-förfarandet och ljusstyrkan kommer inte pumpa lika mycket.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Intressant att mörkt läge är sämre. Ingen aning om detta innan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Det är resultatet av ABL. Panelen har en viss mängd energi att spendera. Ifall hela panelen ska lysa, likt vid ishockey eller Excel med vita ark måste den energin spenderas över hela ytan. Som följd kan ingen pixel lysa nämnvärt starkare än de andra. Då kanske en styrkan på max lyser med 200-250 nits som högst.

Vid mörk bild kan mer energi spenderas på det som är ljust. Vita detaljer mot svart bakgrund kan nu lysa starkare än omgivande pixlar eftersom det finns mer energi att lysa med då resten av panelen behöver mindre energi. Samma OLED kommer nu lysa med kanske 350-400 nits på detta begränsade antal pixlar, vilket förstås ökar risken för retention och i längde också inbränning.

Detta kan flera modeller hantera på olika sätt. Med 2019-LG-OLED kan man styra den generella nivån som "Högsta ljusstyrka" och undvika det här. Panasonic och Sonys OLED kan styra över paneler på liknande sätt till nivåer med ganska konstant ljusflöde. Äldre LG har inte riktigt samma kontroll. Philips är de som ger minst kontroll och istället tenderar att just lysa ut det lilla så starkt den kan oavsett hur du ställer in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ökar inte risken, det är garanterad burn-in på allt statiskt.

Kört min dagligen sen Dec 2017, har inte ens en vanlig monitor.
Så nej det är inte garanterat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB