Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Robotdammsugare – Xiaomi Viomi v2 vs Roborock S5/S50

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare – Xiaomi Viomi v2 vs Roborock S5/S50

Vilken dammsugare bör man egentligen välja? En känd databutik har just nu en kampanj på Xiaomi Viomi v2, vilket lägger den ca en femhundring billigare än klassikern Roborock S5/S50 som många verkar nöjda med.

Hur tror ni Viomin står sig? Den verkar ny på marknaden och jag hittar inte några bra tester eller recensioner av den, gärna där den jämförs med Roborock S5/S50.

Någon som har erfarenhet av Viomi?

Förståeligt så våtmoppar Viomin mycket bättre, men om vi sätter den funktionen åt sidan...

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

Jag har en Viomi v2, och skulle säga att den gör jobbet lika bra som S5. Har ingen S5 själv men en polare har så kan konstatera att dessa grejer skiljer.
- Våtmoppnigen är väldigt mycket bättre på Viomi
- Reservdelar, filter, förbrukningsmaterial är grymt mycket billigare och lättare att få tag på till S5.
- I flera månader gick det inte schemaläggs städning på Viomi då de har lanserat en produkt utan färdig mjukvara. För någon vecka sen släppte de en uppdatering som löste schemaläggning. Men nu går det inte ställa sugkraft eller hur mycket vatten vid moppning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla in Eufy....

Permalänk
Medlem

@qaws: Stort tack för svar, det är ungefär vad jag har kommit fram till och läst om innan. Jag tror just med tanke på reservdelar, lätta tillgången på dessa samt billigare, gör att jag lär välja Roborock istället. Bör bli billigare i slutändan. Sedan att appen inte är helt hundra gör mig lite osäker...

Moppfunktionen hos Viomi är dock intressant.

Är du annars nöjd med roboten? Hur hanterar den mattor? Såg att den inte hade "carpet boost", men detta kanske är onödigt med tanke på att roboten har hög sugkraft.

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Någon särskild modell?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem

@Sajke: Jag kör inte Viomin hemma utan kör den i en butikslokal, så skitigare blir det. Men Viomin löser städningen utmärkt. Har bara klinkergolv och en större korthårig entrématta och det fungerar utmärkt.
Anledning till mitt val av Viomi var just för moppningens skull.

Beroende på väder ute så behövs det moppas en gång i veckan och dammsugning 5 dagar i veckan. Önskvärt hade ju varit en automatiserad moppning, men vad jag vet finns inte riktigt den lösningen än? Automatiserad dammsugning löser 90% av städbehovet.
Personligen hade jag inte brytt mig om moppningen till hemmet. De flesta har laminat/parkettgolv hemma och är man rädd om golvet så tror jag olyckan är framme förr eller senare.
Till hemmet hade jag absolut valt S5, vilket också ligger i min planering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

@reverend benny: Någon särskild modell?

Det verkar som deras 30 modell fått bra kritik.
Har inte kört det själv men gillar Eufys prylar och dom ägs ju av Anker som gör bra kvalitetsgrejjer generellt.

Permalänk
Medlem

Har roborock s5 . Svin nöjd med den och i längden är det verkligen guld värt med att det är så lätt att hitta reservdelar. Både på vanliga slitage delar som filter , borstar m.m men även annat som tex sensorn och hjul.

Inte provat våtmoppa så kan inte uttala mig där.
Nice att man kan säga till sin Google home ( innan man går till jobb) "Hej Google, sätt igång dammsugaren" och den svara "Ok, startar Sugar" ☺️👌
Kommer uppdateringar relativt ofta dessutom.

Edit: har haft min i snart 1år. Utan problem (förutom en på gränsen för hög tröskel som den har 10% att fastna på)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden.
Funderar på just en sån här dammsugare. Lutar mot viomi v2. Fråga, går det att lyfta upp den på övervåningen och låta den köra där? Ställer den sig vid trappkanten sen och väntar på att bli nerlyft eller hur funkar det när man har två våningar?
Tack!

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem

@meandra:
"alla" dagens robotar går att köra i våning 2-3 osv
Dem har trappsensorer.
En del har även möjlighet till att mappa olika våningar, har S5 och det finns ej i den, men tror finns i S6.
Så just att vara orolig för att den ramlar bör du ej vara. Har 2 våningar och kör den uppe ibland. Inga konstigheter

Permalänk
Medlem

Letar efter dockningsstation

@3kgt: hur gör du när du flyttar den till en annan våning? Jag flyttade upp min på ovanvåningen och när den var klar så letade den efter dockan, men den fanns där nere. Hade ju velat ställa in att det inte finns en dock så att den bara stannar när den är klar, men har inte hittat den inställningsmöjligheten? Hur har du gjort?

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: Man behöver en google home för det antar jag? Har ju google assistant i mina sonoshögtalare men vet inte om det går att koppla till mer än att bara prata med högtalarna lite basic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klabbe75:

@3kgt: hur gör du när du flyttar den till en annan våning? Jag flyttade upp min på ovanvåningen och när den var klar så letade den efter dockan, men den fanns där nere. Hade ju velat ställa in att det inte finns en dock så att den bara stannar när den är klar, men har inte hittat den inställningsmöjligheten? Hur har du gjort?

Hej,
Jag brukar bara stoppa den efter att jag får notis i appen eller ljud att den är klar. Just i övervåningen som ej är så stor så tar jag det alltid när jag är hemma. För mig har jag inte upplevt att det är ett stort problem, "jobbiga" är att kartan ändras, men det fixas nästa gång den städar.

Permalänk
Medlem

Jo det kan man göra, problemet är ju att då kan man inte lägga in no go zoner och det behöver jag på bottenvåningen annars fastnar den. Eller kan man kringgå det. Har inte riktigt fattat vitsen med att kunna lägga in flera rum i appen.

Skrivet av 3kgt:

Hej,
Jag brukar bara stoppa den efter att jag får notis i appen eller ljud att den är klar. Just i övervåningen som ej är så stor så tar jag det alltid när jag är hemma. För mig har jag inte upplevt att det är ett stort problem, "jobbiga" är att kartan ändras, men det fixas nästa gång den städar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@MrMadMax: Man behöver en google home för det antar jag? Har ju google assistant i mina sonoshögtalare men vet inte om det går att koppla till mer än att bara prata med högtalarna lite basic.

Jo precis, vet iofs inte hur stödet är i sonoshötalare. Men kan du prata med din sonos så borde det funka som det gör för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Har roborock s5 . Svin nöjd med den och i längden är det verkligen guld värt med att det är så lätt att hitta reservdelar. Både på vanliga slitage delar som filter , borstar m.m men även annat som tex sensorn och hjul.

Har precis investerat i en S5 där jag stilla undrar varför jag inte införskaffat en långt tidigare...

Söker däremot tips på bra (läs billiga) inköpskanaler för slitagedelar till nämnda robot.
Så om du - eller någon annan - har länkar att dela med sig så är jag all ears!

Tack o bock!

Permalänk
Medlem

Vad är det för reservdelar du söker? Det som finns på Kjell.com fungerar inte med S5?

(Frågar mest för att jag är ett finger från att beställa en sån dammsugare själv...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vad är det för reservdelar du söker? Det som finns på Kjell.com fungerar inte med S5?

(Frågar mest för att jag är ett finger från att beställa en sån dammsugare själv...)

Reservdelar är kanske fel ord - jag tänker på servicedelar (filter, borstar etc).
Då denna modellen är omåttligt populär bör ju folk ha bra inköpskanaler de kanske skulle kunna dela med sig av där man kan handla dessa delar förmånligt!

Det är vad jag söker...

Permalänk
Medlem

@elp: Vad har du för kriterier på inköpskanalerna?
Anledningen till att jag frågar är att man med en enkel googling får fram en mängd sidor att beställa från.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Aliexpress mm är det ja kör med för slitdelar.
Webhallen har med lite grejer.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

@elp: Vad har du för kriterier på inköpskanalerna?
Anledningen till att jag frågar är att man med en enkel googling får fram en mängd sidor att beställa från.

Enda kriterierna jag har är så billigt som möjligt!
Att hitta inköpsställen är inga konstigheter men då denna roboten är så pass poppis så tänkte jag att någon har redan dammsugit (ha-ha) nätet och hittat de bästa (läs billigaste) inköpskanalerna - det finns liksom ingen anledning att uppfinna hjulet igen...

Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på Viomin, men behöver verkligen INTE moppfunktion, var nära på en Mi Robot Vacuum, dock är jag i behov av No-Go zoner. Sen fick jag information om Roborock S4:an, vilket endast finns i andra Europeiska länder? En bra dammsugare, dock utan moppfunktion och klart billigare än S5-6 och dom andra!

Viomi vet jag inte riktigt.. Ett dotterbolag till Xiaomi?

Permalänk
Medlem

Ska handla ett "service-kit" till min S5 och tänkte handla härifrån:
https://www.24.se/hem-fritid/xiaomi-robotdammsugare-tillbehor...

Är det en legit sida (ser ju OK ut men har själv inte handlat därifrån innan - därav min fråga)?
Tycker priset var bra...