Ny dator till specifik skärm, något o tänka på?

Permalänk

Ny dator till specifik skärm, något o tänka på?

Tjena allihop och god jul!

Jag har tröttnat på mitt ps4a och skulle vilja återgå till PC igen.

Jag har en ASUS 27" MG279Q skärm och undrar om det är något jag borde tänka på när vi ska välja delar till PCn.
Jag har som sagt en skärm redan plus mus och tangentbord så jag behöver "bara" själva datorn.
Jag vill att datorn ska vara så framtidssäker som möjligt och vad allt det innebär vet jag inte riktigt men hoppas ni kan hjälpa mig med det! Ser helst att montering av datorn ingår i priset men jag skulle nog kunna bygga den själv ifall vi behöver cashen till delar.

Spelen jag kommer spela är tex WoW, Escape from Tarkov och andra FPS-spel och vill såklart kunna lira på så höga inställningar som möjligt.
Datorn får kosta mellan 8-10k helst men det är inte helt huggit in sten, någon 100 lapp upp eller ner går ju bra.

Hoppas vi kan hitta någon bra låda att bygga , tack :D.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blev detta för dyrt? Skippa kylaren och välj 2060 super istället. Köp Windows 10 licens på Ebay för 50kr och bygg själv.
https://komponentkoll.se/bygg/gvWkA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

Blev detta för dyrt? Skippa kylaren och välj 2060 super istället. Köp Windows 10 licens på Ebay för 50kr och bygg själv.
https://komponentkoll.se/bygg/gvWkA

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bra ut! Hitta ett likadant chassi på vinden som jag har sparat så den kan vi ta bort. Finns de något jag ska uppgradera me den pengen? Tack för hjälpen!

Edit: tror jag köper ett chassi till ändå. Kan va skönt me nytt och fräscht!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Blev detta för dyrt? Skippa kylaren och välj 2060 super istället. Köp Windows 10 licens på Ebay för 50kr och bygg själv.
https://komponentkoll.se/bygg/gvWkA

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du ska skippa att ha 1 tb SSD o kör istället på 500gb och 1 tb hårddisk då sparar du pengar och kan spendera lite mera på din processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empan29:

Tycker du ska skippa att ha 1 tb SSD o kör istället på 500gb och 1 tb hårddisk då sparar du pengar och kan spendera lite mera på din processor

Det är ett alternativ. Pengarna sparade på chassit går till bättre CPU i alla fall. Lagringen är jag inte säker på. Du får inte plats med så himla mycket på 1tb. Skulle helst välja 2x 500gb SSD men det beror på hur mycket man behöver till installerade spel/program kontra ren lagring.

Eller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

Det är ett alternativ. Pengarna sparade på chassit går till bättre CPU i alla fall. Lagringen är jag inte säker på. Du får inte plats med så himla mycket på 1tb. Skulle helst välja 2x 500gb SSD men det beror på hur mycket man behöver till installerade spel/program kontra ren lagring.

https://komponentkoll.se/bild/LMQvm.png

Eller

https://komponentkoll.se/bild/eKauZ.png

Skickades från m.sweclockers.com

Gilla den sista med två SSDs så de blir nog den! Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Gilla den sista med två SSDs så de blir nog den! Tack så mycket för hjälpen!

Så lite så! Kan vara bra att känna till att när du kör 2st NVNE stickor så avaktiveras 2st Sata portar (för SSD/HDD) samt körs pcie porten i 8x istället för 16x, på moderkortet. Det senare rekommenderas ändå för ditt blivande grafikkort och jag tror inte du kommer behöva alla sata portar ändå. Det är så detta moderkortet fungerar. Har själv köpt liknande.

Lycka till med bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

Så lite så! Kan vara bra att känna till att när du kör 2st NVNE stickor så avaktiveras 2st Sata portar (för SSD/HDD) samt körs pcie porten i 8x istället för 16x, på moderkortet. Det senare rekommenderas ändå för ditt blivande grafikkort och jag tror inte du kommer behöva alla sata portar ändå. Det är så detta moderkortet fungerar. Har själv köpt liknande.

Lycka till med bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Okey! Går det bra att PMa i framtiden om jag missuppfattat infon?

Permalänk
Skrivet av Sågspån:

Gilla den sista med två SSDs så de blir nog den! Tack så mycket för hjälpen!

Varför inte köra med AMD r5 3600 istället för 2700x? Jag tycker du borde köra med det bygget det är rena rånet att grafikkortet kostar bara 4690 kr, jag betalade 5190 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

Varför inte köra med AMD r5 3600 istället för 2700x? Jag tycker du borde köra med det bygget det är rena rånet att grafikkortet kostar bara 4690 kr, jag betalade 5190 :/

Lite dyrare, snarlik prestanda men framförallt för att den inte är kompatibel med moderkortet utan att flasha bios vilket kräver en äldre processor som tex 2700x. Annars kan man byta mot 3600 och B450 TOMAHAWK MAX, det blir ca 500kr dyrare och budget var redan nådd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Okey! Går det bra att PMa i framtiden om jag missuppfattat infon?

Det får du gärna göra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

Lite dyrare, snarlik prestanda men framförallt för att den inte är kompatibel med moderkortet utan att flasha bios vilket kräver en äldre processor som tex 2700x. Annars kan man byta mot 3600 och B450 TOMAHAWK MAX, det blir ca 500kr dyrare och budget var redan nådd.

Skickades från m.sweclockers.com

jaha jag byggde nyligen min gamingdator med r5 3600 och sapphire rx 5600 xt pulse grafikkortet, det fungerar utmärkt! Dessutom så rekommenderar de r5 3600 i årets vinterdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filidutten:

jaha jag byggde nyligen min gamingdator med r5 3600 och sapphire rx 5600 xt pulse grafikkortet, det fungerar utmärkt! Dessutom så rekommenderar de r5 3600 i årets vinterdator.

Det beror nog på om man har tur eller inte att få nytt BIOS. Jag köpte Rog Strix B450-E och var tvungen att uppdatera BIOS när jag bytte ut 2700x mot 3700x.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Istället för B450-F kan du ta B450-E där du får instickskort med wifi & bluetooth. Det var av den anledningen jag valde detta moderkortet just. Det är nedsatt på Webhallen nu. Det var där jag köpte mitt och det står att det är Ryzen 3000 på deras sida så jag antar att du kan kräva att det ska fungera av dem. I så fall kan du ju välja det och Ryzen 3600 istället.

https://www.webhallen.com/se/product/294224-ASUS-ROG-Strix-B4...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

Istället för B450-F kan du ta B450-E där du får instickskort med wifi & bluetooth. Det var av den anledningen jag valde detta moderkortet just. Det är nedsatt på Webhallen nu. Det var där jag köpte mitt och det står att det är Ryzen 3000 på deras sida så jag antar att du kan kräva att det ska fungera av dem. I så fall kan du ju välja det och Ryzen 3600 istället.

https://www.webhallen.com/se/product/294224-ASUS-ROG-Strix-B4...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte säker på att jag förstår vad du menar :/

Permalänk
Medlem

Varför i hela världen är det ett bygge med 2st 500gb ssd? Det va helt ärligt jättedumt. Det är dyrare än 1tb. Man låser upp båda m.2 platserna direkt. Och m.2.2 kommer inte köras i full hastighet.

När du ändå är uppe dom prisklasserna, så kan du lika gärna köpa sweclockers vinterdator från komplett och få en bättre burk.

https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Varför i hela världen är det ett bygge med 2st 500gb ssd? Det va helt ärligt jättedumt. Det är dyrare än 1tb. Man låser upp båda m.2 platserna direkt. Och m.2.2 kommer inte köras i full hastighet.

När du ändå är uppe dom prisklasserna, så kan du lika gärna köpa sweclockers vinterdator från komplett och få en bättre burk.

https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Jaså?? Det visste jag inte tack för din info!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Varför i hela världen är det ett bygge med 2st 500gb ssd? Det va helt ärligt jättedumt. Det är dyrare än 1tb. Man låser upp båda m.2 platserna direkt. Och m.2.2 kommer inte köras i full hastighet.

När du ändå är uppe dom prisklasserna, så kan du lika gärna köpa sweclockers vinterdator från komplett och få en bättre burk.

https://www.komplett.se/product/1149592/datorutrustning/dator...

Det visste inte jag heller, har du källa på det?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Det visste inte jag heller, har du källa på det?

Jag har ingen källa på det. Men har läst om det här på forumet. Men det kan nog gå att fixa, beroende på moderkort såklart. Men man får nog räkna med att man kommer köra pciex16 i x8 istället. Vet inte hur det påverkar prestandan dock, enda testet jag hittade va från 2016, så vet inte hur pass det stämmer längre. Sen hade jag personligen problem med att köra nvme i m.2_2, men helt ärligt. så meckade jag inte alltför mycket med det.

Fortfarande dumt att inte köpa en stor ssd istället för 2 mindre...

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag har ingen källa på det. Men har läst om det här på forumet. Men det kan nog gå att fixa, beroende på moderkort såklart. Men man får nog räkna med att man kommer köra pciex16 i x8 istället. Vet inte hur det påverkar prestandan dock, enda testet jag hittade va från 2016, så vet inte hur pass det stämmer längre. Sen hade jag personligen problem med att köra nvme i m.2_2, men helt ärligt. så meckade jag inte alltför mycket med det.

Fortfarande dumt att inte köpa en stor ssd istället för 2 mindre...

Jag gillar hur ditt inlägg förändras under kvällens gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag har ingen källa på det. Men har läst om det här på forumet. Men det kan nog gå att fixa, beroende på moderkort såklart. Men man får nog räkna med att man kommer köra pciex16 i x8 istället. Vet inte hur det påverkar prestandan dock, enda testet jag hittade va från 2016, så vet inte hur pass det stämmer längre. Sen hade jag personligen problem med att köra nvme i m.2_2, men helt ärligt. så meckade jag inte alltför mycket med det.

Fortfarande dumt att inte köpa en stor ssd istället för 2 mindre...

På bilden nedan ser du hastigheten på mina två SN750 1tb med Asus Rog Strix B450-E som jag har rekommenderat. Har inte ställt in något i BIOS.

https://ibb.co/SNHwqjh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av MORD:

På bilden nedan ser du hastigheten på mina två SN750 1tb med Asus Rog Strix B450-E som jag har rekommenderat. Har inte ställt in något i BIOS.

https://ibb.co/SNHwqjh

Skickades från m.sweclockers.com

Ska jag fortfarande ta vinter datorn eller hur ska jag göra haha 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

På bilden nedan ser du hastigheten på mina två SN750 1tb med Asus Rog Strix B450-E som jag har rekommenderat. Har inte ställt in något i BIOS.

https://ibb.co/SNHwqjh

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt om du inte har gjort några ändringar. Fungerade inte i mitt x470-f. Ändrades för jag kolla lite mer om det hela. Men som sagt, det va vad jag hade läst här på forumet som jag skrev tidigare och att det inte fungerade hos mig. Men sökte lite mer och läste på ett par andra forum osv.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sågspån:

Ska jag fortfarande ta vinter datorn eller hur ska jag göra haha 😂

skulle personligen välja vinterdatorn. betydligt bättre med en ryzen 3000 serie än 2000

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

skulle personligen välja vinterdatorn. betydligt bättre med en ryzen 3000 serie än 2000

Alright!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

skulle personligen välja vinterdatorn. betydligt bättre med en ryzen 3000 serie än 2000

Är det inte bättre att välja nedan komponenter? Skippa chassit som han redan har och ta ett 5700 XT istället för 5700? Hade jag i alla fall gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

klart det är bättre med ett 5700xt kort, men han skulle köpa nytt chassi skrev han. Därför jag skrev vinterdatorn, för det va bästa alternativet som låg framme. Plus att hans budget va 8-10k plus någon 100. Och nu är datorn snart uppe i 12k.

Men det är ju upp till honom såklart. Har han råd, så är det såklart bättre med ett xt kort.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

klart det är bättre med ett 5700xt kort, men han skulle köpa nytt chassi skrev han. Därför jag skrev vinterdatorn, för det va bästa alternativet som låg framme. Plus att hans budget va 8-10k plus någon 100. Och nu är datorn snart uppe i 12k.

Men det är ju upp till honom såklart. Har han råd, så är det såklart bättre med ett xt kort.

Han skrev att han har ett likadant chassi på vinden som jag rekommenderar och han tyckte paketet som blev lite dyrare såg bra ut. Han vill ha en så framtidssäker dator som möjligt och spela på höga inställningar.

@sågspån, båda alternativ är bra. Ett är lite bättre men lite dyrare. Du får nog själv bestämma vad du är villig att ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MORD:

Han skrev att han har ett likadant chassi på vinden som jag rekommenderar och han tyckte paketet som blev lite dyrare såg bra ut. Han vill ha en så framtidssäker dator som möjligt och spela på höga inställningar.

@sågspån, båda alternativ är bra. Ett är lite bättre men lite dyrare. Du får nog själv bestämma vad du är villig att ge.

Skickades från m.sweclockers.com

Han hade gjort en edit på det inlägget och skrev att han ville köpa nytt chassi iaf. Men självklart, har han råd. Så är det ju bättre. Kan ju vara värt att spara en månad till om det innebär en bättre dator.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]