Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:

Det är i princip omöjligt att tima marknaden, så det vanliga tipset här är att försöka undvika att göra det så mycket som möjligt. Detta betyder att du varken investerar allt nu eller att du väntar till att krashen väl kommit.

Investera allt nu är dåligt eftersom det ger dig risk att förlora mycket "när krashen väl kommer", speciellt surt om det skulle ske relativt snart. Investera allt då är dåligt eftersom du då tappar du eventuell potentiell vinst fram tills dess (dvs. när där väl blir en krash, kanske vi redan stigit så mycket att vi aldrig dippar under nivån vi är på idag), samt att du aldrig vet när vi är på botten, och eventuellt ser ett stort värdetapp efter att du väl gått in på vad du tror är botten.

Säkrare är att istället lägga upp så du börjar månadsspara eller något dylikt för att sakta investera upp ditt startkapital, samt ny lön etc. som du vill investera, över några år. T.ex. om du har 250kkr nu som du vill investera, och du väntar dig kunna investera 5kkr av din lön varje månad, investera cirka 10-15kkr per månad, så är du helt investerad om cirka 2-4 år, och har då spritt risken som en krashs vara eller icke vara innebär under den tiden åtminstone.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Savage_Gray:

Det är i princip omöjligt att tima marknaden, så det vanliga tipset här är att försöka undvika att göra det så mycket som möjligt. Detta betyder att du varken investerar allt nu eller att du väntar till att krashen väl kommit.

Investera allt nu är dåligt eftersom det ger dig risk att förlora mycket "när krashen väl kommer", speciellt surt om det skulle ske relativt snart. Investera allt då är dåligt eftersom du då tappar du eventuell potentiell vinst fram tills dess (dvs. när där väl blir en krash, kanske vi redan stigit så mycket att vi aldrig dippar under nivån vi är på idag), samt att du aldrig vet när vi är på botten, och eventuellt ser ett stort värdetapp efter att du väl gått in på vad du tror är botten.

Säkrare är att istället lägga upp så du börjar månadsspara eller något dylikt för att sakta investera upp ditt startkapital, samt ny lön etc. som du vill investera, över några år. T.ex. om du har 250kkr nu som du vill investera, och du väntar dig kunna investera 5kkr av din lön varje månad, investera cirka 10-15kkr per månad, så är du helt investerad om cirka 2-4 år, och har då spritt risken som en krashs vara eller icke vara innebär under den tiden åtminstone.

Denna fråga har varit uppe många gånger tidigare i tråden och statistiskt har du fel. Det är bättre att investera allt på en gång rent ekonomiskt, men då ska man klara av psykologin i att det imorgon kan vara -50% och då inte sälja ut sig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@Savage_Gray:

Det är i princip omöjligt att tima marknaden, så det vanliga tipset här är att försöka undvika att göra det så mycket som möjligt. Detta betyder att du varken investerar allt nu eller att du väntar till att krashen väl kommit.

Investera allt nu är dåligt eftersom det ger dig risk att förlora mycket "när krashen väl kommer", speciellt surt om det skulle ske relativt snart. Investera allt då är dåligt eftersom du då tappar du eventuell potentiell vinst fram tills dess (dvs. när där väl blir en krash, kanske vi redan stigit så mycket att vi aldrig dippar under nivån vi är på idag), samt att du aldrig vet när vi är på botten, och eventuellt ser ett stort värdetapp efter att du väl gått in på vad du tror är botten.

Säkrare är att istället lägga upp så du börjar månadsspara eller något dylikt för att sakta investera upp ditt startkapital, samt ny lön etc. som du vill investera, över några år. T.ex. om du har 250kkr nu som du vill investera, och du väntar dig kunna investera 5kkr av din lön varje månad, investera cirka 10-15kkr per månad, så är du helt investerad om cirka 2-4 år, och har då spritt risken som en krashs vara eller icke vara innebär under den tiden åtminstone.

https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Denna fråga har varit uppe många gånger tidigare i tråden och statistiskt har du fel. Det är bättre att investera allt på en gång rent ekonomiskt, men då ska man klara av psykologin i att det imorgon kan vara -50% och då inte sälja ut sig.

... och om man inte klarar den psykologiska pressen om det väl skulle skita sig? Visst rent ekonomiskt är det bäst att använda så mycket av sitt kapital man kan så över så stor del av investeringstiden som möjligt, men investeringar är också inte 100% bara ren ekonomi. Om man är rädd för eventuell kommande krash, kan det imho vara bättre rent allmänt sett att ta en mindre kostnad för att hindra att man inte får avsmak på hela grejen, speciellt om man nu ändå har en riktigt lång sparhorizont och antagligen kommer mata in större delen av kapitalet över tid ändå.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Nu finns en ny lågavgiftsfond på Avanza. Avanza USA. 0,17%
Ska bli intressant och se när innehavet publiceras.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: var inte det redan publicerat? Följer inte s&p500 utan det är ca 150 "hållbara" fonder läste jag

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem

Avanza USA verkar inte alls lika diversifierad som t ex SPP Aktiefond USA
https://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@griid: var inte det redan publicerat? Följer inte s&p500 utan det är ca 150 "hållbara" fonder läste jag

Går du in på etablerade fonder kan du se vad de innehåller procentuellt om branscher etc. här står det bara "det saknas data om fondens exponering". Det saknas betydlig information i detta fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Avanza USA verkar inte alls lika diversifierad som t ex SPP Aktiefond USA
https://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perf...

Precis, vill veta mer om innehåll innan jag tar in denna i portföljen. Jag har spp aktiefond i nuläget.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Precis, vill veta mer om innehåll innan jag tar in denna i portföljen. Jag har spp aktiefond i nuläget.

Det är ju inte direkt svårt att hitta. På Avanzas sida står det att fonden är en matarfond som placerar sina pengar i Amundi Index MSCI USA SRI och googlar man på det hittar man snabbt https://www.amundietf.se/retail/product/view/LU1861136247

Largest holdings in the index (% of assets) as 30/11/2019 Holding Weighting MICROSOFT CORP 5,05% PROCTER GAMBLE 4,96% WALT DISNEY CO/THE 4,57% HOME DEPOT INC 4,09% PEPSICO 3,18% ADOBE INC 2,51% MCDONALD S CORP 2,50% AMGEN 2,36% SALESFORCE COM 2,26% ACCENTURE PLC -A 2,15%

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det är ju inte direkt svårt att hitta. På Avanzas sida står det att fonden är en matarfond som placerar sina pengar i Amundi Index MSCI USA SRI och googlar man på det hittar man snabbt https://www.amundietf.se/retail/product/view/LU1861136247

Largest holdings in the index (% of assets) as 30/11/2019 Holding Weighting MICROSOFT CORP 5,05% PROCTER GAMBLE 4,96% WALT DISNEY CO/THE 4,57% HOME DEPOT INC 4,09% PEPSICO 3,18% ADOBE INC 2,51% MCDONALD S CORP 2,50% AMGEN 2,36% SALESFORCE COM 2,26% ACCENTURE PLC -A 2,15%

Då borde det ju inte vara så svårt att få in det till Avanza förr oss vanliga som inte söker och googlar efter saker.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det blir en hel del stabila svenska utdelningsaktier för mig. Kompletterar det med lite utlandsfonder.

Permalänk
Medlem

Har en 5-6 aktier jag investerar i varje månad men sen går det även lite pengar in i en global fond samt även en svensk småbolags fond (inga utav mina aktier ingår i den fonden) också.

Permalänk
Medlem

Hur stor del av ert kapital har ni investerat i fonder och aktier? Och hur mycket har ni på bankkontot?

Just nu har jag ca 30% investerat och resten på sparkonto med 0% ränta.
Lever sparsamt och bor i hyresrätt, och har sällan oförutsedda utgifter, så mina förutsättningar är ju goda. Hade en tanke på att istället investera ca 70-80% av kapitalet och ha resten tillgängligt på sparkontot.
Eftersom jag är snål så är jag också rädd för ev lågkonjuktur och att se pengarna försvinna (även om det historiskt alltid gått upp igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hur stor del av ert kapital har ni investerat i fonder och aktier? Och hur mycket har ni på bankkontot?

Just nu har jag ca 30% investerat och resten på sparkonto med 0% ränta.
Lever sparsamt och bor i hyresrätt, och har sällan oförutsedda utgifter, så mina förutsättningar är ju goda. Hade en tanke på att istället investera ca 70-80% av kapitalet och ha resten tillgängligt på sparkontot.
Eftersom jag är snål så är jag också rädd för ev lågkonjuktur och att se pengarna försvinna (även om det historiskt alltid gått upp igen).

Har ca 80% i aktier, resten i lönekontot just nu. Men kommer nog investera det sista också om jag ser nån spännande aktie. Kanske bara kommer ha en liten buffer på nån månadslön i ren cash om ens det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Får man utdelning på fonder?
Köper jag en aktie så ser jag tydligt vilken direktavkastning aktien har i %.
Men när det gäller fonder, finns det ngn utdelning?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Får man utdelning på fonder?
Köper jag en aktie så ser jag tydligt vilken direktavkastning aktien har i %.
Men när det gäller fonder, finns det ngn utdelning?

Det varierar från fond till fond men det vanligaste är att avkastningen automatiskt återinvesteras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@naikon , 95% investerat (tar ut när det behövs). Ser ingen vits att ha pengarna på bankkonto som banken kan dra nytta av utan att jag får en krona.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Hur stor del av ert kapital har ni investerat i fonder och aktier? Och hur mycket har ni på bankkontot?

100% på bankkonto, mest för att jag inte vet när jag kan tänkas vilja använda det. Investerar egentligen bara med pensionspengarna helt enkelt.

Är väl egentligen för lat för att ta tag i det också, borde göra det men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

100% på bankkonto, mest för att jag inte vet när jag kan tänkas vilja använda det. Investerar egentligen bara med pensionspengarna helt enkelt.

Är väl egentligen för lat för att ta tag i det också, borde göra det men men.

Om du inte sparar i nån begränsad fond eller liknande tar det ungefär två knapptryck att sälja, så länge marknaden är öppen. Så det är inte som att pengarna är iväglåsta så du inte kommer kunna få tag i dem.

Enda skulle väl vara ifall man oförutsett behöver komma åt stora mängder sparpengar snabbt på typ en lördag eller helg. Kan dock inte se några realistiska scenarior där det kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om du inte sparar i nån begränsad fond eller liknande tar det ungefär två knapptryck att sälja, så länge marknaden är öppen. Så det är inte som att pengarna är iväglåsta så du inte kommer kunna få tag i dem.

Enda skulle väl vara ifall man oförutsett behöver komma åt stora mängder sparpengar snabbt på typ en lördag eller helg. Kan dock inte se några realistiska scenarior där det kan hända.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej men om du har investerat alla pengar så kan du ju tvingas sälja till förlust, skall man vara investerad i annat en säkrare räntepapper så bör det vara med pengar som har en något längre sparhorisont än ”kan komma på något skoj som kräver pengarna när som helst”.

Sen tar det ju även en hel del tid att hålla sig uppdaterad och följa allt för att optimera. Så är man lat som jag är det helt enkelt enklare att inte investera.

Slängde iaf in en hel del extra nu när jag bytte bostad då det började bli på tok för mycket på kontot även för mig.

Permalänk
Medlem

Ja tror alla är kapabel att lägga in lite kronor i Tesla Det behöver du inte ens hålla koll på. Går Tesla i KK då går världen under

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Utveckla gärna? Håller Tesla på med nyemission nu eller?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Shorts fick sig en rejäl sko senaste 2 månaderna.

Tror inte det undgått nån om Tesla snacket och hur stor de kan bli. Likt internet-boomen så ligger Tesla i framkant vad gäller innovation/teknologi och kan växa tio-dubbla i börsvärde bara inom några år.

Ska bli spännande nu att se vad som händer med kursen när Cybertruck ska rulla ut. Samt fabriken i Kina
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/financials?p=TSLA

Bearsen tror på KK om 5 år. Det ska bli roligt att skratta sig harmynt när de har fel

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MeSaber:

Shorts fick sig en rejäl sko senaste 2 månaderna.

Tror inte det undgått nån om Tesla snacket och hur stor de kan bli. Likt internet-boomen så ligger Tesla i framkant vad gäller innovation/teknologi och kan växa tio-dubbla i börsvärde bara inom några år.

Ska bli spännande nu att se vad som händer med kursen när Cybertruck ska rulla ut. Samt fabriken i Kina
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/financials?p=TSLA

Bearsen tror på KK om 5 år. Det ska bli roligt att skratta sig harmynt när de har fel

vilket underligt språk du använder.

Nej det är inte troligt att Tesla går i konkurs, Elon kommer sannolikt ösa in pengar om det behövs för att förhindra det, däremot är det fullt tänkbart att bolaget inte går med vinst eller att de får en sämre utveckling än andra elbilstillverkare. Än så länge har de en mycket smal produktportfölj som appellerar främst till entusiaster med hög disponibel inkomst.

Att priset på aktien just nu är 88 gånger årsvinsten säger mig i alla fall så mycket att man kan få en spännande resa framöver om man köper in sig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

vilket underligt språk du använder.

Nej det är inte troligt att Tesla går i konkurs, Elon kommer sannolikt ösa in pengar om det behövs för att förhindra det, däremot är det fullt tänkbart att bolaget inte går med vinst eller att de får en sämre utveckling än andra elbilstillverkare. Än så länge har de en mycket smal produktportfölj som appellerar främst till entusiaster med hög disponibel inkomst.

Att priset på aktien just nu är 88 gånger årsvinsten säger mig i alla fall så mycket att man kan få en spännande resa framöver om man köper in sig nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Så som @MeSaber säger skulle bolaget behöva bli 10ggr större för att motivera nuvaramde aktiekurs, med andra ord?:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Jag ska öppna ett isk-konto på Länsförsäkringar och behöver lite råd om vilka fonder jag ska välja samt fördelning. Anledningen till att kontot måste vara hos Länsförsäkringar är att jag får vissa rabatter på mina försäkringar om jag öppnar ett hos dom. Tanken är att jag ska månadsspara 500 kr och låta dom växa i många år, alltså 10-15 år eller ännu längre. Jag är väldigt ny inom den här aktie- och fondspararområdet men har hittills förstått att det är bra att spara i indexfonder med låga avgifter. Och eftersom jag troligtvis inte behöver pengarna inom en snar framtid så har jag råd att ta högre risker.

Jag har själv tittat på:
Länsförsäkringar Global Indexnära årlig avgift 0,20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A årlig avgift 0,41%

Mvh Addechew

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Så som @MeSaber säger skulle bolaget behöva bli 10ggr större för att motivera nuvaramde aktiekurs, med andra ord?:)

Det räcker inte på långa vägar.

Skrivet av Addechew:

Jag ska öppna ett isk-konto på Länsförsäkringar och behöver lite råd om vilka fonder jag ska välja samt fördelning. Anledningen till att kontot måste vara hos Länsförsäkringar är att jag får vissa rabatter på mina försäkringar om jag öppnar ett hos dom. Tanken är att jag ska månadsspara 500 kr och låta dom växa i många år, alltså 10-15 år eller ännu längre. Jag är väldigt ny inom den här aktie- och fondspararområdet men har hittills förstått att det är bra att spara i indexfonder med låga avgifter. Och eftersom jag troligtvis inte behöver pengarna inom en snar framtid så har jag råd att ta högre risker.

Jag har själv tittat på:
Länsförsäkringar Global Indexnära årlig avgift 0,20%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära A årlig avgift 0,41%

Mvh Addechew

Ser bra ut, du behöver inte fler. Fördela 80/20 så är du hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

$TSLA 420

Permalänk
Föredetting

Någon som har något vettigt sätt att investera i Vietnam? Tundra har en fond som går rätt dåligt, och utländska ETF:er går ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.