Permalänk
Medlem

Tangenttryck upprepas ibland

För några år sedan köpte jag ett dyrt tangentbord (ducky något, ~1800kr). Det har nån form av cherry MX-brytare som jag trodde skulle vara av god kvalitet, men efter c:a 4 månader så började många av tangenterna att upprepa sig själva. Jag har säkert skrivit något om detta tidigare. Jag sökte runt efter lösningar, blåste ur med tryckluft, uppdaterade tangentbordets egen mjukvara (det sas att det skulle fixa sådana problem). Men hittade aldrig någon lösning som fungerade, så jag gav upp och arkiverade tangentbordet i garderoben.

Tog fram det igen i helgen och problemen är såklart fortfarande kvar.
För den som inte förstår: ett normalt kort tryck på "a" kan resultera i "a", "aa", "aaa" eller rentav "aaaa". Helt slumpmässigt och gäller de flesta tangenter.

Finns det något mer jag kan prova med eller är det elektronikåtervinningen som gäller? Kanske har det kommit någon ny lösning sen jag höll på sist?

Är det bara jag som drabbades av det eller är det ett känt problem med MX-brytare, som gärna döljs?

Är det verkligen möjligt att problemen är fysiskt/mekaniskt slitage med tanke på att tangentbordet i princip var nytt när det började?
Om det nu är så, så kan man väl säkert byta brytarna en och en men det är verkligen inget jag har lust med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ducky-tangentbord har en upprepningsfunktion inbyggd i tangentbordet. Enligt denna manual http://www.duckychannel.net/download/user_manual/Shine3_DK9008+DK9087_usermanual.pdf kan du trycka på Fn+F1 och Fn+F5 för att återställa det till den ursprungliga inställningen. Det låter ju som att det är den funktionen som strular på något sätt eftersom du har samma problem på många andra tangenter.

Permalänk
Medlem

Manualen till mitt visar på liknande funktionalitet, men jag har dessvärre redan provat att mixtra med den funktionen.
http://www.duckychannel.net/download/user_manual/yotg_userman...

Om det vore automatisk upprepning genom mjukvaran så borde det väl gälla alla tangenter och lika mycket varje gång?

Har testskrivit lite under några få minuter och noterat vad som händer. Kom fram till att O-tangenten är den som oftast upprepar sig, sedan T efter det. Även M, N, H, E och S gjorde det, men inte lika ofta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testat att göra en reset till factory defaults?