Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Första datorn 13.000 råd?

Tjena!

Tänkte bygga ihop denna datorn

https://komponentkoll.se/bygg/REXIo

Blir den bra för att gamea och streama på? har en 144 hz skärm. All hjälp uppskattas. Är lite osäker på om det är det grafikkortet jag ska ha, lämnar det till er...

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på något i denna stil i så fall, vill du ha ett Nvidiakort då du har en skärm med gsync eller liknande? Annars är också AMD 5700XT ett schysst val.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag skulle satsa på något i denna stil i så fall, vill du ha ett Nvidiakort då du har en skärm med gsync eller liknande? Annars är också AMD 5700XT ett schysst val.

https://komponentkoll.se/bild/ZEpfZ.png

Så du tog ett lite billigare grafikkort och dyrare SSD? Ser bra ut men varför tog du ett annat grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Så du tog ett lite billigare grafikkort och dyrare SSD? Ser bra ut men varför tog du ett annat grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Billigare 2060 super än det du valde?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Billigare 2060 super än det du valde?

Vad är skillnaden? Kan somsagt 0 så skulle betyda väldigt mycket om jag fick hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Så du tog ett lite billigare grafikkort och dyrare SSD? Ser bra ut men varför tog du ett annat grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tog framförallt en STÖRRE SSD, därav är den dyrare, men tog också bort din 1TB HDD. Grafikkortet bytte jag ut bara för att spara 500kr på i princip "samma" kort kändes schysst då det inte är någon större skillnad mellan modellerna.

Edit: totalpriset sjönk ju med ca 900kr så det där är helt klart en mer prisvärd dator

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Här har du en variant med AMD GPU också, den presterar nästan som ett 2070 Super

Det kanske inte syns men bytte RAM också från din första lista till ett par med 3200MHz istället för 3000

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

För streaming hade jag helt klart kört på Nvidia pga NVENC.

Permalänk
Medlem

Så ni tycker att jag ska ta Lejokes build? Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går några hundra kronor över budgeten men med ett 2070 super!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

https://komponentkoll.se/bild/djdSp.png

Går några hundra kronor över budgeten men med ett 2070 super!

Funkar denna med chassit jag valde i första bygget? Kollade lite på youtube osv och många föreslår 2070S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nakajta: Letar du vidare kommer du hamna på ungefär samma komponenter till liknande pris.
Valet du har att göra är 2060Super vs rx5700Xt och om du vill spara in lite genom att kolla närmare på övriga delar.

Personligen hade jag valt 2060 super, och kanske betalat någon hundralapp extra för att få allt utom GPU från en butik - men då kan du behöva byta någon komponent mot något med samma spec.

(2070 super är så klart ett bättre kort!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Funkar denna med chassit jag valde i första bygget? Kollade lite på youtube osv och många föreslår 2070S

Skickades från m.sweclockers.com

Yes det gör det! Valde chassit få att få ner priset lite mer.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa på webbhallen då jag har presentkort där samt att jag vill att dom bygger ihop den... men dom hade ingen super och de dom har är 800 kr dyrare än netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Tänkte köpa på webbhallen då jag har presentkort där samt att jag vill att dom bygger ihop den... men dom hade ingen super och de dom har är 800 kr dyrare än netonnet...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tyvärr den smällen man får ta när man inte bygger själv. Det är inte bara byggnationskostnaden som man betalar för utan de komponenter som butiken har lite bättre marginal på också Om du inte kan bygga själv finns det faktiskt en tråd här på Swec där du kan få hjälp med bygget av någon mer erfaren (oftast gratis/mot fika) och på så vis spara en massa pengar. Här är länken: Gratis hjälp vid montering av datorer

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/ZEpfZ

Så detta build tror jag det blir. Verkar det bra? Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Det är tyvärr den smällen man får ta när man inte bygger själv. Det är inte bara byggnationskostnaden som man betalar för utan de komponenter som butiken har lite bättre marginal på också Om du inte kan bygga själv finns det faktiskt en tråd här på Swec där du kan få hjälp med bygget av någon mer erfaren (oftast gratis/mot fika) och på så vis spara en massa pengar. Här är länken: Gratis hjälp vid montering av datorer

Nästan värt att kolla youtube osv om det är runt 2000 man sparar ? Man får tänka 10 timmars jobb = 200 i timmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du en kundvagn från Webbhallen med montering @Nakajta

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Nästan värt att kolla youtube osv om det är runt 2000 man sparar ? Man får tänka 10 timmars jobb = 200 i timmen

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, sen tar det ju knappast 10h att bygga ihop en dator, inte ens den första. Så du tjänar säkerligen mer är 200kr SKATTADE pengar i timmen Ta upp en bra youtubeguide, det finns massor, eller kolla de guider som finns här på hemsidan. Fastnar du någonstans är det bara att fråga om hjälp, vi är alla här för att vi är intresserade och dom flesta är väldigt behjälpliga.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jo, sen tar det ju knappast 10h att bygga ihop en dator, inte ens den första. Så du tjänar säkerligen mer är 200kr SKATTADE pengar i timmen Ta upp en bra youtubeguide, det finns massor, eller kolla de guider som finns här på hemsidan. Fastnar du någonstans är det bara att fråga om hjälp, vi är alla här för att vi är intresserade och dom flesta är väldigt behjälpliga.

Blir runt 1500 dyrare med allt från webbhallen, hmm man får nästan tänka på det. Kanske är värt så man slipper bördan haha, samt att jag kan använda mitt presentkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För yttepytte till får man en 3600X som kostar 2490 på webbis just nu.

https://www.webhallen.com/se/product/302708-AMD-Ryzen-5-3600X...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Blir runt 1500 dyrare med allt från webbhallen, hmm man får nästan tänka på det. Kanske är värt så man slipper bördan haha, samt att jag kan använda mitt presentkort

Skickades från m.sweclockers.com

Presentkortet kan du ju förstås använda oavsett då t.ex. SSDn är billigast från Webhallen och även 3600X från webhallen är prisvärd för 100kr extra

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För yttepytte till får man en 3600X som kostar 2490 på webbis just nu.

https://www.webhallen.com/se/product/302708-AMD-Ryzen-5-3600X...

Kung är du!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Presentkortet kan du ju förstås använda oavsett då t.ex. SSDn är billigast från Webhallen och även 3600X från webhallen är prisvärd för 100kr extra

Ja men bygga den är nog inte det enklaste :/ är sjukt dålig på sånt, tog 2 timmar att få ihop min dxracer stol... och kortet är på 5000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För yttepytte till får man en 3600X som kostar 2490 på webbis just nu.

https://www.webhallen.com/se/product/302708-AMD-Ryzen-5-3600X...

De missade jag, bra deal!

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Ja men bygga den är nog inte det enklaste :/ är sjukt dålig på sånt, tog 2 timmar att få ihop min dxracer stol... och kortet är på 5000

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då låter det ju som att du redan bestämt dig, bara att beställa från Webhallen allting i så fall

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nakajta:

Ja men bygga den är nog inte det enklaste :/ är sjukt dålig på sånt, tog 2 timmar att få ihop min dxracer stol... och kortet är på 5000

Skickades från m.sweclockers.com

Ved montering så gjelder det butikken gir for garanti at det skal fungere (hver produkt for seg kan ha en egen garanti). Du må også huske på dette:

Citat:

Monteringstjänster omfattas inte av ångerrätt/öppet köp. Kan enbart förbetalas eller beställas mot delbetalning/faktura.

Sitat hentet fra det med lille skrift på denne side:
https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Ved montering så gjelder det butikken gir for garanti at det skal fungere (hver produkt for seg kan ha en egen garanti). Du må også huske på dette:

Sitat hentet fra det med lille skrift på denne side:
https://www.webhallen.com/se/product/236123-Webhallen-Custom-...

Om produkten inte funkar kan jag såklart lämna tillbaka, det är självklart att det inte är öppet köp eller returer på öppna förpackningar/använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller så drar du allt utom grafikkortet från webbis? Är ju rätt stor skillnad i pris där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Eller så drar du allt utom grafikkortet från webbis? Är ju rätt stor skillnad i pris där.

Hur ska jag få in den sen😂

Skickades från m.sweclockers.com