Acer ES1-521 - Låser sig varannan sekund efter installation av AMD grafikdrivrutin.

Permalänk
Medlem

Acer ES1-521 - Låser sig varannan sekund efter installation av AMD grafikdrivrutin.

Jag håller på att hjälpa en en bekant med en dator.
Men så fort jag installerar AMD:s grafikdrivrutin så börjar datorn frysa varannan sekund, detta är på en nyinstallerad Windows 10. Utan grafikdrivrutin installerad så flyter allt som det ska.
Jag har provat en gammal Catalyst drivrutin samt en ny Adrenalindrivrutin, det blir samma sak. Systemprocessen ligger och tar CPU, så något ligger och låser datorn så muspekaren och allt stannar upp i en sekund.

Och som sagt, avinstallerar jag drivrutinen så försvinner problemet.

Aldrig varit med om detta tidigare, nån som råkat ut för detta?

EDIT: Hittade en drivrutin från 2015 (!) som verkar fungera, nu är ju nästa problem att Windows Update lär väl få för sig att uppdatera drivrutiner automatiskt så man lär väl hamna i samma sits ändå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

EDIT: Hittade en drivrutin från 2015 (!) som verkar fungera, nu är ju nästa problem att Windows Update lär väl få för sig att uppdatera drivrutiner automatiskt så man lär väl hamna i samma sits ändå.

Nja, det är inte säkert WU hämtar de senaste kompatibla som är WHQL och datorn är från 2016.
Det går att stänga av att WU ska hämta drivrutiner via Grupprinciper men om det är Win 10 Home så måste man i regel göra detta via 3:parts program då det saknar Grupprinciper.
Är det däremot Win 10 Pro så kan man i Grupprinciper stänga av det här:
Computer Configuration -> Adminstrative Templates -> Windows Components -> Windows Update och sätta Do not include drivers with Windows Update som aktiv.
Ändringar i Grupprinciper kräver dock en omstart för att bli aktiva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Det är Home så gpo funkar inte, jag har testat Vilket tredjepartsprogram ska man använda då? Den hämtade drivrutinen,
Jag får väl göra en rollback på den så länge men vill ha en permanent lösning.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

@Belzader: Det är Home så gpo funkar inte, jag har testat Vilket tredjepartsprogram ska man använda då?

Bland annat ShutUp10 från O&O Software kan stänga av det (och dessutom mycket av Win 10's "spioneri").
Men jag rekommerderar att du läser vad de olika alternativen gör, annars kan du få problem med att saker inte fungerar.

Det är dock tyvärr nödvändigt att kontrollera då & då så att inte Windows har fått för sig att aktivera saker igen, vilket det har dille på att göra efter bl.a uppdateringar har installerats.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Bland annat ShutUp10 från O&O Software kan stänga av det (och dessutom mycket av Win 10's "spioneri").

Tack, ska kika på det. Har själv kört Anti-Beacon men med det kan man inte kontrollera WU med.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >