Nästa Xbox heter Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad dom tror att dom ska vinna på den förvirrande namnsättningen mer än den förvirrar folk som inte är insatta?

Ingen jättegrej, men folk överlag bör greppa att PS5 är en senare modell än PS4. Oklart hur man ska höfta samma grej med Xbox.

Känns mest som att dom med 360 tog ett beslut om en mer "fancy" namngivning än Sony (1-5), och nu vägrar dom ge med sig och kalla den Xbox 5 eller Xbox V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, fast Sony/Microsoft får väl inte processorerna till tillverkningskostnadspris, utan de lär ju få betala en liten summa.

Jag köpte min PS4 för 4290kr tror jag det var på releasen, och nästa generation lär ju tyvärr bli dyrare.

Även om tillverkningskostnaden för Zen2 är låg, så lär ju inte Sony/Microsoft få köpa de till tillverkningspris, AMD är ändå ett företag som vill tjäna pengar.

Även om vi säger 1500kr för processorn, 1500kr för grafikkortet, 1000kr för minnet, 500kr för ssd, så är vi uppe i 4500kr.. sedan måste väl R&D få tillbaka lite pengar för utvecklingen av konsolen, och så vill skatteverket ha sin moms, och så finns det ju risk för att svenska kronan har sjunkit ännu mer i värde mot dollarn.

Därför tror jag inte på under 6000kr i Sverige.

Kom på att jag sett dyrare konsoler i min barndom som Laseractive ifrån Pioneer

Tror inte 6000kr är en orimlig siffra. De kommer väl fortsätta sälja förra generationen ett tag till som en billigare konsol. Eller kanske köra en Switch Lite variant med en konsol anpassad för full HD, en annan för 4K. Det skulle inte förvåna mig.

Kollar man prisutvecklingen på mobiler exempelvis så har ju kostnaderna gått upp rejält. Vore märkligt om inte det senaste på andra områden gjorde det. Och då har vi väl inte ens börjar ta hänsyn till inflation och den svaga kronan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tror inte 6000kr är en orimlig siffra. De kommer väl fortsätta sälja förra generationen ett tag till som en billigare konsol. Eller kanske köra en Switch Lite variant med en konsol anpassad för full HD, en annan för 4K. Det skulle inte förvåna mig.

Kollar man prisutvecklingen på mobiler exempelvis så har ju kostnaderna gått upp rejält. Vore märkligt om inte det senaste på andra områden gjorde det. Och då har vi väl inte ens börjar ta hänsyn till inflation och den svaga kronan.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo, intressant.... riktigt spännande faktiskt, att se hur det landar.
Men känns som det finns fler parametrar här. Som nån tidigare sa så lär ju MS vara sugna att lowballa priset för att försöka ta marknadsandelar?

Sen ligger väl en stor del av konceptet på att tjäna ikapp stålar på kringutrustning och royalties på spelförsäljningen? Det blir svårt att kränga kontroller och spel till en konsol så dyr att stora massan inte köper den?

Själv är jag ju inbiten konsol-gamer, och utan en gaming-pc att hålla uppgraderad så är jag okänslig på pris, kan dom motivera hårdvaran lägger jag lätt 10k på nästa gen konsoler. Jag skulle snarare vilja betala mer för att få kraftfullare prylar än idag. Skulle absolut inte ha nått emot att uppgradera vartannat eller max var tredje år.

Permalänk
Medlem

Fan vad dum formfaktor. Passar ju inte i någon mediamöbel alls.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan vad dum formfaktor. Passar ju inte i någon mediamöbel alls.

Men det är därför du har ett passande användarnamn. Jag tror inte servrar gillar att bli instoppade i mediamöbler 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Själv längtar jag i första hand till 20 December.

Denna veckan har jag
jobbat måndag till fredag (8-12h/dag)
Idag har jag ställt upp för en kompis som haft en nära anhörig som nyss gått bort.
Imorgon ska jag jobba igen.

Fredag 20/12 blir förhoppningsvis sista arbetsdagen för året. Ska bli skönt.

Sen ser jag fram mot våren.
När dagsljus existerar och utomhustemperaturer är över 10°C så blir livet i allmänhet lite lättare och skönare.
Både jobb och fritid.

Köpa prylar är kul.
Men blir mer shopaholic/horder om man inte har tid att använda prylarna.

Du är en god vän. Själv älskar jag hösten med kyliga lakan, promenader med tröja på och armarna uppkavlade så att när man kommer hem så är dom svinkalla, nästan på svidande nivå. Jag kan inte säga varför jag gillar det, men jag kör nordbo kortet. Vi är skapade för kyla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, fast Sony/Microsoft får väl inte processorerna till tillverkningskostnadspris, utan de lär ju få betala en liten summa.

Jag köpte min PS4 för 4290kr tror jag det var på releasen, och nästa generation lär ju tyvärr bli dyrare.

Även om tillverkningskostnaden för Zen2 är låg, så lär ju inte Sony/Microsoft få köpa de till tillverkningspris, AMD är ändå ett företag som vill tjäna pengar.

Även om vi säger 1500kr för processorn, 1500kr för grafikkortet, 1000kr för minnet, 500kr för ssd, så är vi uppe i 4500kr.. sedan måste väl R&D få tillbaka lite pengar för utvecklingen av konsolen, och så vill skatteverket ha sin moms, och så finns det ju risk för att svenska kronan har sjunkit ännu mer i värde mot dollarn.

Därför tror jag inte på under 6000kr i Sverige.

Kom på att jag sett dyrare konsoler i min barndom som Laseractive ifrån Pioneer

Nej, de betalar inte tillverkningskostnadspris. Men till PC så kan AMD använda samma krets till Ryzen 7 för 400-500$ som till Ryzen 3 för ~100$. De plockar ut ett premium för de snabbare kretsarna som de sorterar ut. Utvecklingskostnaden täcks upp främst av de dyrare kretsarna som säljs i mindre antal, och serien byts ut varje år så utvecklingskostnaden är högre. Till konsol kan de köra samma krets i flera år och de får volymfördelar, de lägger också modellen på en nivå där de kan ha nära på maximal yield, så de behöver inte nå alls samma frekvenser som på PC-sidan. Sedan kan Microsoft förhandla priset så AMD kan inte lägga sig efter tillgång och efterfrågan jämfört med Intel som på PC-sidan.
Så marginalerna är inte jättestora för AMD efter tillverkningskostnad och utvecklingskostnad. Det är långsiktigt och det tas ut över flera år. Utöver det så kan det vara så att det är Microsoft som står för utvecklingskostnaderna och riskerna det medför. Som jämförelse så bedömdes CPU+GPU till Playstation kosta Sony runt 100$ totalt sett.

I slutändan betalar Microsoft med andra ord inte alls samma pengar för CPU-delen i en Xbox X-series som du gör för en 3700X. Samma sak kommer igen vid grafikkretsen. GPU-kretsen tillverkas i helt andra volymer än Navi 10 gör. Utvecklingskostnaden är vanligtvis en stor del av grafikkortens pris och det är därför de kostar som de gör. Nu sprider du ut den över väldigt många fler kretsar. Så det blir mycket billigare för Microsoft.
Och det är inte separat CPU och separat grafikkort som i en PC. Chansen är stor att de sitter ihopbygda på samma substrat. Tänk dig en Zen 2, men istället för en IO-krets sitter där en GPU som det kommuniceras med via Infinity Fabric. Minnet kommuniceras det med via GPUn och dess minneskontroller. Se hela konsolen som ett grafikkort med en CPU-chiplet och en inbyggd M.2-SSD. Kapa bort det mesta av utvecklingskostnaden i enhetspriset och en del av AMDs marginaler och det är inte så fasligt dyrt jämfört med PC.

Sedan har inte konsolpriset så mycket med tillverkningskostnaden att göra. Konsoler kan säljas till förlust och pengarna har tas igen på spel och tjänster, och det kan bli ännu mer så framöver. Eftersom det blir mer och mer fokus på tjänster och prenumerationer av olika slag. Playstation 3 hade en för den tiden svårtillverkad Cell-processor tillsammans med ett grafikkort som för den tiden var absolut premium, till skillnad mot Xbox X-series som kommer ha mellanklass 2020/2021. Och det utan samma fördelar vid ihopbyggandet av de båda som man har idag. Där bedömdes tillverkningskostnaden för Sony vara 840$. De sålde alltså konsolerna med rejäl förlust.

Så, kort sagt. Kostanden per konsol för Microsoft ser ut att vara rejält lägre än t.ex. den hos PS3 för Sony. Utöver det så kan de sälja till förlust de första åren ifall det visar sig att den blir dyr att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tillverkningskostnaden för en slimmad Zen2 chiplet är inte så hög alls, och IO-kretsen från PC-varianterna blir ju till största del överflödig. En Navi-krets på 12 TF är inte heller jättedyr i tillverkning. GDDR6 (inte DDR6) är fråga om en tusenlapp kanske.
Tror nog att Xbox 360 och Playstation 2 och 3 var dyrare för sin tid. Då kostade minnet en del, och varken CPU eller GPU var några småsaker för den tiden. Både Zen 2 och Navi är ganska slimmade ändå. Vilket är ganska avgörande.

Chiplet blir överflödigt eftersom det rör sig om en APU.

APU:n är större än någon idag existerade 7 nm krets så dess kostnad kommer vara, om inte jättehög så iaf betydande.

Men ja, 360 och PS3 var dyrare att tillverka. Men att ta stora förluster på hårdvara verkar inte så populärt längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var väl inget fel på ”Xbox Anaconda”?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Det var väl inget fel på ”Xbox Anaconda”?

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligen att kopplingen mellan tv-spel och ormar i Amazonas djungel är en smula luddig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Men det är därför du har ett passande användarnamn. Jag tror inte servrar gillar att bli instoppade i mediamöbler 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fattar inte vad du menar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

De nya konsolerna lär nog inte bli billiga, men Sony sa så sent som förra året att 599 USD för PS3 var "ett misstag". Nu är väl det närmera 10 år sedan, men så fruktansvärt dyrt kan det inte bli i en internationell valuta.

Med konsolerna som princip en kraftfull dator i med designchassi, så undrar jag om det inte är Nintendo med sina exklusiviteter som kommer gå vinnande. Visst är en del spel skönare att spela framför TV'n, men för en mer "casual gamer" så blir konsolen stående rätt mycket. Persona 5 och The last Guardian var väl enda exklusiva spel jag spelat denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Det bästa MS någonsin gjort är ju att ÄNTLIGEN ta pc på allvar. Alla spel till pc och dessutom burkar deras pc versioner vara av allra högsta klass.
Så är man en pc gamer så är ju valet självklart. De som kanske inte har råd, eller bara vill koppla i och köra. Då är ju konsolen given och ett bra val.

Sony verkar ju dessutom börat förstå att släpp även spelen till pc, så säljer vi mera spel. Kan ju bara hoppas att så småningom släpps allt till den bästa plattformen - Pc. Då skulle jag aldrig behöva köpa en konsol igen, med deras nackdelar. Alltså äta kakan och ha den kvar

Absolut. Förstår den logiken. Dock gillar jag att ha konsol vid sidan av också (kul med prylar) för lite lättare och mer avslappnad gaming. Men om det nu visar sig att Series X och PS5 bägge börjar släppa sina spel till PC så så blir det snarare att jag fortsätter exklusivt på PC:n.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Chiplet blir överflödigt eftersom det rör sig om en APU.

APU:n är större än någon idag existerade 7 nm krets så dess kostnad kommer vara, om inte jättehög så iaf betydande.

Men ja, 360 och PS3 var dyrare att tillverka. Men att ta stora förluster på hårdvara verkar inte så populärt längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Rör det sig om en monolotisk APU? Är det bekräftat? Varför skulle de välja att göra en monolitisk krets? Du säger själv att det skulle innebära betydande kostnader. Konsoler är ju ett typiskt sådant område då de stora fördelarna med MCM blir uppenbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Absolut. Förstår den logiken. Dock gillar jag att ha konsol vid sidan av också (kul med prylar) för lite lättare och mer avslappnad gaming. Men om det nu visar sig att Series X och PS5 bägge börjar släppa sina spel till PC så så blir det snarare att jag fortsätter exklusivt på PC:n.

Det är ju någonting med konsol gaming alltså. Som att dricka läsk ur plastflaska eller glasflaska. Det är samma sak men ändå så mycket bättre. Åtminstone i de lägen när prestandan inte är usel. Det är svårt att gå tillbaka till 30 FPS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan vad dum formfaktor. Passar ju inte i någon mediamöbel alls.

Man kan köra den horisontellt också om det hjälper. För mig hjälper det inte, blir ändå för hög.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Rör det sig om en monolotisk APU? Är det bekräftat?

Inte bekräftat men jag tycker inte det ser ut som en chiplet lösning:

(ja - det är förstås bara en rendering för "project Scarlet" men då renderingen av "project Scorpio" visade sig stämma bra med slutgiltliga OneX så finns det iaf inga skäl att tro att XSX avviker helt från renderingen)

Edit: Med det sagt så är din ide väldigt smakfull, så om den inte blir av så kan man undra varför...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Man kan köra den horisontellt också om det hjälper. För mig hjälper det inte, blir ändå för hög.

Det kanske hade funkat, men form har ju uppenbarligen gått före funktion.

Är ingen spelkonsol-kille i dagsläget. Har en PS4:a men föredrar pc. Men med tanke på priserna på komponenter idag så kanske man tvingas till konsol i framtiden.

Jag önskar bara att alla spel hade gjorts kompatibla för tangentbord och mus även på spelkonsol. Fps med handkontroll är hemskt för mig.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@ipac: Bilden är renderad för marknadsföring, så jag skulle kunna tro att kan se annorlunda ut när den kommer ut.

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av erixon:

@ipac: Bilden är renderad för marknadsföring, så jag skulle kunna tro att kan se annorlunda ut när den kommer ut.

Läste du vad jag skev inom parantes?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den spec som visats hittills ser sjukt bra ut! Men lite besviken på designen. Jag får vänta tills dom släpper en efterföljare som är både mindre, billigare och helst i vit färg.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem

Mark my words, det kommer bli fler än en Xbox ... Man döper inget "series" utan att ha olika versioner planerade. XYZ ?

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Mark my words, det kommer bli fler än en Xbox ... Man döper inget "series" utan att ha olika versioner planerade. XYZ ?

Eftersom de redan pratat om två versioner (scarlett och lägre specade lockhart) så krävs det ju inga direkt djupa analyser för att förstå att det blir minst två.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@ipac: Nej, tyvärr måste jag ha missat

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Absolut. Förstår den logiken. Dock gillar jag att ha konsol vid sidan av också (kul med prylar) för lite lättare och mer avslappnad gaming. Men om det nu visar sig att Series X och PS5 bägge börjar släppa sina spel till PC så så blir det snarare att jag fortsätter exklusivt på PC:n.

Yes och jag förstår ditt tänk. Hur det än är med pc så är det ju skönt med en liten box att bara köra igång. Fast nu för tiden sköter det mesta sig självt även på pc. Tack och lov har det blivet så mycket smidigare allt, som drivare osv

Men visst vore det underbart att få allt på kära pc'n och inte behöva konsolernas begränsingar, så hoppas hoppas!
Om man nu ändå känner sig tvungen att bara ha en konsol är det väl Nintendo som då gäller. Antar att de aldrig någonsin kommer släppa sina titlar till Pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sorry var lite halvallvarlig... Jag är ganska besviken på Microsofts lösning för handkontroller som de väsnades om, de blir slagna av en standard bluetooth-implementation av Sony när det kommer till inputlag. Räckvidden är väl helt ok eller kanske bättre än Sonys.

Intressant om det stämmer, har du något test som jämför Xbox One och PS4s inputlag med hög fps kamera eller liknande som man kan kika på?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Kan nog tycka att formfaktorn är underlig, man har etablerat en bra formfaktor under år och sedan kovänder man. Kanske inte hela världen men kommer inte passa in bland andra konsoller för den med ett samlade begär

Permalänk
Medlem

Någon som vet om nuvarande Xbox One X kommer att kunna spela de spel som släpps för Xbox Series X?

Permalänk

Blev själv b r u t a l t besviken på Xbox One X - men detta lär ju vara ett bra snäpp upp. Kände mig faktiskt lite lurad på den maskinen, 4K i 30fps - och inga suveräna titlar enligt mig. Bara "enhanced" såklart, men frågan är om den pallade så mkt mer. Har kvar maskinen men tappat lite tron på xbox, när man lika gärna kan lira på sin pc och koppla mot tv, och dessutom slippa Live abonnemanget på titlar osv. Dessutom tycker jag min maskin är galet slö i uppstarten, och slö även i starta av spel - även om dessa ligger på en ext SSD. Något fel kanske - vet inte...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som vet om nuvarande Xbox One X kommer att kunna spela de spel som släpps för Xbox Series X?

Framåtkompabilitet är sällan något som sker, så jag skulle säga nej. Vill du spela spel skapade för nya konsolen får du köpa nya konsolen

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB