Permalänk
Medlem

Söker en varvräknare.

Hejsan!

Jag söker en enkel varvräknare till att räkna antal varv ett batteridrivet brio tåg gör så att jag slipper att sitta och räkna själv.

Jag går bet på hur och vad jag ska söka på. Har ni några tips på hur jag ska söka för att hitta? Ser helst att varv räknaren använder någon form av ljus brytare som räknare

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danneb:

Hejsan!

Jag söker en enkel varvräknare till att räkna antal varv ett batteridrivet brio tåg gör så att jag slipper att sitta och räkna själv.

Jag går bet på hur och vad jag ska söka på. Har ni några tips på hur jag ska söka för att hitta? Ser helst att varv räknaren använder någon form av ljus brytare som räknare

Mvh Daniel

Vad är det du ska mäta, menar du ett antal varv ett modelltåg kör runt på en bana eller hur snabbt en motor roterar ?
För att räkna varv på tågbanan så hade jag använt nån vanlig pulsräknare och en givare som ger en puls varje gång tåget passerar.
Det går att lösa på många sätt med en fristående dedikerad räknare eller tex en enkortsdator och så nån givare som ger en signal vid passage, sök på "rpi visitor counter" för nått exempel som u kan ha som utgångspunkt för ditt eget projekt eller vidare diskussion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tack!
Ja den va lite dyr men något liknande jag hade tänkt. Ska leta vidare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en arduino + en

https://www.kiwi-electronics.nl/infrarood-straal-detector-5mm...

o lite kod

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Inaktiv

Det är väl bara att klocka ett varv, och kolla på klockan hur långt tåget har varit igång. Om körsträckan är konstant vill säga.