Xbox "Anaconda" tre gånger kraftfullare än Sony Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

Jag som i vnaliga fall inte alls bryr mig om konsoler är till och med sugen på nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Klockfrekvensen säger ju ingenting egentligen? Du kan ju ta en 15 årig gammal CPU som kör på 2.8GHz och jämföra med dagens på samma 2.8GHz, de lär ju inte ha samma prestanda?

Nej, inte nödvändigtvis. Men klockfrekvensen ihop med antalet "computing units" säger ju väldigt mycket. Det är det som ger dig möjlighet att räkna ut "antalet instruktioner per tidsenhet". Det är lika ointressant att endast veta antalet "computing units", men inte veta klockfrekvensen. TFLOPS är alltså en enhet som tar hänsyn till antalet "computing units", samt klockfrekvensen.

Anledningen till att dagens processorer, med samma klockfrekvens, är betydligt snabbare än de för 10 år sen beror alltså på att man i runda slängar får in dubbelt så många transistorer (computing units) på samma yta varje 18-månadersintervall (Moore's lag). Detta har dock på senare år börjat avstanna och blivit svårare att uppfylla. Men grovt sett så handlar det om så pass stora förbättringar.

Permalänk
Medlem

sålde nyss min Xbox x. Kommer nog inte köpa en ny ps5 eller Xbox. Bättre o köpa ett fetare grafikkort o hoppas på att det kommer bra spel till pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Klockfrekvensen säger ju ingenting egentligen? Du kan ju ta en 15 årig gammal CPU som kör på 2.8GHz och jämföra med dagens på samma 2.8GHz, de lär ju inte ha samma prestanda?

Men oavsett, om du den starkare varianten har 12 TFLOPS och den gamla Xbox One X 6 TFLOPS, kan man då säga att den lär vara dubbelt så bra? Dubbelt så kraftfull?

Varför börja yra om gamla CPU:er? Du måste ju sätta in informationen i ett relevant sammanhang.

Vi vet att GPU-delen kommer baseras på RDNA, eller snarare en vidareutvecklad version av denna.

Vi vet hur dagens RDNA presterar vid 9-10 TFlops. Och vi vet vad det kostar både i fråga om kretsyta och effekt.

Allt sammantaget är "12 TF" utan motstycke för konsoler. Iaf baserat på 2019 års teknik. Men det här hintar kanske om att nästa RDNA är effektivare vid höga klockfrekvenser. Ev kombinerat med 7 nm EUV tillverkningsprocess.

Ang sista stycket. Mer än dubbelt så hög grafikprestanda som One X (viss reservation för minnesbandbredd dock).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räkna med att spelen kommer anpassas efter minsta gemensamma nämnare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Klockfrekvensen säger ju ingenting egentligen? Du kan ju ta en 15 årig gammal CPU som kör på 2.8GHz och jämföra med dagens på samma 2.8GHz, de lär ju inte ha samma prestanda?

Men oavsett, om du den starkare varianten har 12 TFLOPS och den gamla Xbox One X 6 TFLOPS, kan man då säga att den lär vara dubbelt så bra? Dubbelt så kraftfull?

Menar du inte att det inte säger allt? Klart det säger något. Speciellt eftersom vi vet att RDNA inte är långsammare vid given frekvens.

Tycker det låter väldigt högt? Det är väl högre än 5700xt? Kombinera det med en 8c zen cpu och 16GB GDDR6, och eventuellt en stor SSD så låter det som att det kan bli riktigt svårt att hålla priset nere, kanske vi går tillbaka till taktiken att sälja till förlust första åren? Oavsett så kan dom ju sätta priset över 6k utan att det ser dyrt ut mot en PC, nu är det iof ett tag kvar men bara ett 5700xt går ju på 5k. Med denna speccen (speciellt om det inte är hybrid lagring) så hade det inte förvånat mig om vi ser en prislapp på 699USD. Uppskattar dock att det ser ut som vi får en mer komprimisslös lösning denna gång, förra generationen kändes som en stor komprimiss. Tror verkligen på den här generationen, känns som att hårdvaran kommer stå sig väldigt bra.

Tänk om Microsoft får för sig att stödja vanliga W10 på xbox så att den även skulle gå att köra i "dator"-läge. Hade vart en intressant ide imo.

Permalänk
Medlem

Kommer absolut köpa "Anaconda" när det släpps, kommer däremot inte förboka ett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Derix:

Anaconda tillsammans med ett nytt Forza Motorsport skulle räcka för att övertyga mig.

Eller så köper man det på PC och spelar i upplåst FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Eller så köper man det på PC och spelar i upplåst FPS

eller så köper man det till vad fan man vill?

åh nej, ska du köpa en skoda? ferrari är mycket snabbare.
åh nej, ska du köpa en ferrari? skoda har mycket bättre lastutrymme.

låt folk köpa och spela på det dom vill, börjar bli redigt trött på sådana som dig.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Vad bittert alla låter, jag tror starkt på att nästa generation kommer visa något oförutsägbart tack vare Zen 2 och gå steget från en AMD Kabini 5350 APU till Zen 2.

AMD Kabini vs R5 3600]Kabini vs R5 3600

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

eller så köper man det till vad fan man vill?

åh nej, ska du köpa en skoda? ferrari är mycket snabbare.
åh nej, ska du köpa en ferrari? skoda har mycket bättre lastutrymme.

låt folk köpa och spela på det dom vill, börjar bli redigt trött på sådana som dig.

Fast jämförelsen här är "Åh nej, ska du köpa en blå Ferrari med 2 säten, en Röd Ferrari med 4 säten har plats för mer personer".

Det är nämligen samma sak, så varför ska du köpa en annan utrustning när den du redan har klarar av det du vill göra?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Vet verkligen inte hur Microsoft kan motivera oss med hyfsad dator och gillar att spela på dator att skaffa nästa Xbox. Verkar ju som att alla Xbox exklusiva spel kommer till PC också så.
Å andra sidan kanske de inte behöver motivera oss. De släpper spelen på Game Pass så betalar vi dem pengar varje månad istället.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Det är nog inte operativsystemet självt som behöver 3 GB. Man har tagit höjd för att kunna ha en massa bakgrundstjänster som aldrig någonsin ska kunna orsaka framedrops i spel oavsett vad de gör. Sannolikt blir också en CPU-kärna reserverad till OS:et av just den anledningen.

Det räknas väl ändå som delar av OS? Jag tycker ändå det är lite suboptimerat. Windows 10 tar en bra bit under 3GB och då har jag 50+ bakgrundsprocesses och 70+ Windows processes. Samt stöd för både UDP och Win32, stöd för 32-bit och 64-bit. Har antivirusprogram och några andra icke-Windows bakgrundstjänster igång som jag inte räknat bort men inga aktiva program på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Tråkig ton på vissa här, Ni ska vara snälla annars får ni inte några hårda paket av Tomten.
Spelar endast på PC, men nu blev man sugen på konsol...Tiden får utvisa.

Permalänk
Medlem

4 respektive 12 TF var något som läcktes för länge sedan. För mig det var förra året jag först hörde de siffrorna. Verkar som att de stämde. Den rapporten då pratade om 9TF för PS5 men får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det räknas väl ändå som delar av OS? Jag tycker ändå det är lite suboptimerat. Windows 10 tar en bra bit under 3GB och då har jag 50+ bakgrundsprocesses och 70+ Windows processes. Samt stöd för både UDP och Win32, stöd för 32-bit och 64-bit. Har antivirusprogram och några andra icke-Windows bakgrundstjänster igång som jag inte räknat bort men inga aktiva program på skrivbordet.

En gissning är att file cache ingår i de 3GB och då är det mer rimligt, behövs lite minne för sådant även med snabba SSD-diskar.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

En gissning är att file cache ingår i de 3GB och då är det mer rimligt, behövs lite minne för sådant även med snabba SSD-diskar.

Om jag inte minns fel så är det även för inspelningsfunktionen Xbox DVR. Jaja, jag ska inte klaga. Bara tycker det låter mycket i jämförelse med vad min PC drar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

Då får man hoppas att spelen till Xbox "Anaconda" är tre gånger kraftfullare också.

Nyfiken (då jag inte riktigt förstår ditt uttryck i sammanhanget); Inte specifikt gällande just XB, men rent generellt: hur och vad menar du med att spel skall vara kraftfulla?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirre:

Rimlig jämförelse ändå: "Nästa generations Xbox blir kraftfullare än nuvarande generations Playstation."

Eeeh, ja? Det låter väl rimligt?
Clickbaitdravel....

Håller med att det inte är förvånande eller knappast någon överraskning (annat vore ju orimligt).

Däremot så innehåller artikeln betydligt mer information och nyheter än så.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska OS få 3GB reserverat minne? Jag har en Windows 10 PC där OS drar mindre än 3GB och det är ett OS som är för generellt användade och med en last av 30 års bakåtkompatibilitet. Att inte klara göra ett dedikerat OS för en speldator som klarar sig på mindre än det låter rätt svagt.

Gällande konsoler så vill man oftast ha en fast nivå garanterade resurser att utveckla, testa och optimera för. Inget unikt för Anaconda, Xbox eller konsoler från andra tillverkare.

Datorer/PC är mycket mer generella och varierande i hårdvaran av naturen, och därför en annan filosofi gällande hur man utvecklar spel för de.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ska bli intressant att se exakt vad de erbjuder. Skiter blankt i konsolerna i sig egentligen, lirar uteslutande på PC. Men visst, kommer den med en 4K Blu-ray spelare så visst, varför inte köpa en då liksom att ha under TVn.

Du behöver inte vänta, utan kan sedan länge köpa en billig XB1S som en 4K BD-spelare/mediaenhet (har de själv för det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Aldrigt köpt en konsoll vid release. Känns alltid bättre att vänta ett år eller liknande. Och det blir PS5.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Varför släppa två versioner där den ena till och med är sämre än dagens xbox one x?
Det verkar konstigt för mig, då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Har bara en förbokad konsol och det är min PS4 men blir nog att jag köpte både ps5 och nästa xboxen då jag har ps3fat, xbox 360,ps4/pro och xbox one/x

Permalänk
Medlem

min tanke är att den "dåliga" / billiga blir bärbar

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Vet verkligen inte hur Microsoft kan motivera oss med hyfsad dator och gillar att spela på dator att skaffa nästa Xbox.

Svaret ligger nog i att de är mer än nöjda om de lyckas motivera de som gillar att spela på konsol. Övriga har de en plan B för...

Citat:

Å andra sidan kanske de inte behöver motivera oss. De släpper spelen på Game Pass så betalar vi dem pengar varje månad istället.

...bingo! (+ att du sitter på Windows)

Skrivet av DeFeCT79:

Varför släppa två versioner där den ena till och med är sämre än dagens xbox one x?
Det verkar konstigt för mig, då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Är CPU/minnesmängd/SSD-bandbredd samma eller tillräckligt nära så blir det inget stort problem (men förstås mer jobb än 1 version). Borde gå rätt bra att skala mot GPU-skillnaden via olika renderingsinställningar.

Varför de gör det borde dock vara tämligen självklart. Större potentiell kundbas förstås.

Permalänk
Avstängd

70% ipc ökning och lär därmed nå en bra nivå i prestanda

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Jag är rätt sugen i alla fall. Precis skaffat ny TV och det känns inte värt att uppgradera från XBone S till X i dagsläget, om inte priset går ner rejält så denna anakonda kan inte komma snabbt nog.

Skrivet av lambdan:

Vet verkligen inte hur Microsoft kan motivera oss med hyfsad dator och gillar att spela på dator att skaffa nästa Xbox. Verkar ju som att alla Xbox exklusiva spel kommer till PC också så.
Å andra sidan kanske de inte behöver motivera oss. De släpper spelen på Game Pass så betalar vi dem pengar varje månad istället.

En möjlighet är ju att ha en PC på skrivbordet för spel, arbete, slösurf och liknande och xbox vid teven för spel, film och liknande. Som en sekundär gaming-PC som bara klarar spel och media, men gör det väldigt bra, och som är mycket billigare. Det är lite så jag kör idag, fast eftersom de inte har löst problemet att kunna spela på samma save på de olika systemen (för spelen jag spelar i alla fall) så blir det olika spel på boxen och datorn. Visst hade jag kunnat ha en PC vid teven också, men ska den vara hyfsat kraftfull så blir det dyrt. Sen har ju konsoller andra fördelar, som minskat mekande för att allt ska funka och en smidig butik för allt, sen har PC förstås närmat sig på dessa områden, men det är fortfarande en bit kvar. Exempelvis funkade freesync rakt av mellan teven och xboxen, medan på datorn var det en väldig massa pillande för att det skulle funka.

Skrivet av Fulci:

Det räknas väl ändå som delar av OS? Jag tycker ändå det är lite suboptimerat. Windows 10 tar en bra bit under 3GB och då har jag 50+ bakgrundsprocesses och 70+ Windows processes. Samt stöd för både UDP och Win32, stöd för 32-bit och 64-bit. Har antivirusprogram och några andra icke-Windows bakgrundstjänster igång som jag inte räknat bort men inga aktiva program på skrivbordet.

Jo, helt optimerat är det inte, men xboxen gör ju en del saker som en dator inte gör. Som att spara ner ett spel när man stänger det så att man kan starta direkt där man var nästa gång, nu funkar det för ett spel åt gången men på nästa generation kanske de stöder flera såna "quick saves". Game DVR ska också fungera alltid utan att påverka prestanda, och förstås uppdateringar och annat i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Varför släppa två versioner där den ena till och med är sämre än dagens xbox one x?
Det verkar konstigt för mig, då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Fast nu är den ju inte sämre, kommer säkert springa cirklar runt One x med tanke på processorn och minnet. Var ju bara beräkningskraften för grafikkortet som det egentligen skrevs om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du behöver inte vänta, utan kan sedan länge köpa en billig XB1S som en 4K BD-spelare/mediaenhet (har de själv för det).

Jovisst, så är det ju, det är jag fullt medveten om även om det kanske framstår som jag inte visste det

Min tanke var att nya konsolerna ändå inte är så farligt långt borta och få köper jag hellre en av de nya utifall det (mot förmodan) är något spel man vill komma åt nästa generation tex.

Får se. Har inte brotttom, gamla spelburken ska stå bredvid TVn och så ska jag köra genom den tillsvidare ändå. Går iofs kanske få i en 4K blu-ray spelare i den och köra det genom datorn? Hmm...får undersöka om det finns sånt och on det går

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |