Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ny tv, problem med dator kopplad

Tjenare, gjorde under black Friday som många andra och köpte mig en ny TV, en Samsung Q90R som jag tänkt använda till Film, serier och spel.
Gjorde även ett inköp av en Samsung soundbar, modell HW-Q76R som jag tänkt använda i denna setup.

Men nu har jag problem.
Jag vill givetvis köra 4K 60fps med HDR påslaget och dolby atmos aktiverat när jag använder TVn för att spela men det fungerar inte!

Har kopplat som följande:

HDMI från TV ARC till Soundbar ARC, HDMI från dator till soundbar in

Gör jag på detta vis får jag tillgång till Dolby atmos på datorn men inte 4k 60 HDR

Kopplar jag däremot på ett annat vis:
HDMI Från dator till HDMI in på TV
HDMI från TV ARC till Soundbar ARC

Då får jag tillgång till 4k 60 HDR men ljudet är låst som Stero och Dolby atmos finns inte att välja längre även om ljudet kommer ur soundbaren och inte tv-högtalarna.

Fattar inte vad jag gör för fel, någon som är duktigt på detta som har ett bra svar?

Permalänk
Medlem

@draceus:

TVn saknar stöd för eARC och kan därför inte skicka ut Dolby Atmos via ARC när du kopplar in datorn i TVn. Från forumet:

Samsung will not include eARC support on any of the HDMI in/out connections in its 2019 television line. According to Samsung spokesman Scott *****, eARC is not being supported in the company’s 2019 TVs because: “We are moving to a streaming world and the streaming sites are adding Dolby Atmos–which is a key reason you’d want eARC–through [the lossy] Dolby Digital Plus [format]. So we really feel we can support our customers now” with standard HDMI-ARC.

https://us.community.samsung.com/t5/Qled-and-Frame/eARC-suppo...

Du bör därför koppla in datorn direkt i soundbaren, har du kollat i kontrollpanelen för Nvidia/Amd?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Yep,jag har rotat runt där. Har fattat som att man måste välja RGB som color format för att få HDR i windows men det kan jag inte. Kopplar jag datorn i soundbaren så får jag dolby atmos men inte 4k 60 HDR. Kan bara aktivera RGB + HDR om jag byter till 30 hz.

Permalänk
Medlem

@draceus:

Kan det vara så att olika uttag har "full-bandwith" tex stöd för 4k@60? Jag vet tyvärr inte annars. Låter som ett problem för supporten?

Edit: Kanske denna kan hjälpa? #17356190

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

@joeldeluxe: Okay, ska gräva vidare innan jag kontaktar dom tror jag. Kanske någon annan som fattar sig på detta läser min tråd, för jag fattar helt ärligt noll just nu.

Läste även tråden du länkade om eARC och de ser ut som eARC kommer som uppdatering till denna tvn soonTM. Om man kan tro på de som sägs.

Tack iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

@joeldeluxe: Okay, ska gräva vidare innan jag kontaktar dom tror jag. Kanske någon annan som fattar sig på detta läser min tråd, för jag fattar helt ärligt noll just nu.

Läste även tråden du länkade om eARC och de ser ut som eARC kommer som uppdatering till denna tvn soonTM. Om man kan tro på de som sägs.

Tack iallafall!

Dock så verkar inte soundbaren heller stödja det tyvärr

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Rekordmedlem

Bandbredden hos hdmi på alla i dag existerande grafikkort räcker inte för att överföra 4k hdr utan att reducera färgupplösningen, det krävs DP för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte bort ARC från start och har fölande prylar: Dator, nVidia Shield TV, Onkyo receiver, 4K TV och 4K projektor.
Jag fick det till att funka med 4K 60Hz först efter att jag bytt alla HDMI-kablar.
Mellan dator och Onkyo samt mellan Onkyo och projektor har jag HDMI hybridkabel och resterande kablar är "vanliga" kablar men som är klassade för 60Hz och HDR.
Men HDR i sig är ju inte ett format man väljer själv.
HDR är ett tillägg i dataströmmen som t.ex en TV eller projektor rättar sig efter om den stödjer detta.
Att köra 4K HDR från Windows kräver ju också rätt uppspelningsprogram samt ibland även ett tillägg som t.ex med Kodi.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem

@Uslingen: Okay, mjo 4k HDR har jag som sagt inte haft problem med, det har funkat från början utan några problem. Väljer bara RGB som color space i nvidia control panel och sedan kan jag slå på HDR i windows. Problemet då är att jag inte får Dolby atmos utan bara stereo.

Kanske kan fixa så jag får 4k HDR med dolby atmos på shield tvn jag har så skiter jag i atmos på datorn helt enkelt, vore nog lättast just nu känner jag

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för att göra som jag sa, jag struntar i dolby atmos med datorn och kör med 4k 60 HDR.
Allt fungerar perfekt som de ska på shield tv där kan jag spela upp 4k i HDR med dolby atmos ljud.

Tack till alla som svarat

Permalänk
Medlem

@draceus: Så har jag det också och haft innan med äldre ATMOS anläggning. Numera har jag earc både i TV och Soundbar men får koppla Shield direkt i Soundbaren då LG inte kommer lägga till lossless flerkanalsljud förrän Q2 2020. Netflix ATMOS funkar bra från min PC men spel för man köra i 2.0.

Samsung Soundbar = koppla absolut inte i din PC direkt i den. Vet inte varför men de har problem med overscan om du har Nvidia-kort (4096X2160) dvs du får inte 1:1 och en liten bit av skärmen försvinner. Men kanske någon här har en lösning?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Tjenare, gjorde under black Friday som många andra och köpte mig en ny TV, en Samsung Q90R som jag tänkt använda till Film, serier och spel.
Gjorde även ett inköp av en Samsung soundbar, modell HW-Q76R som jag tänkt använda i denna setup.

Men nu har jag problem.
Jag vill givetvis köra 4K 60fps med HDR påslaget och dolby atmos aktiverat när jag använder TVn för att spela men det fungerar inte!

Har kopplat som följande:

HDMI från TV ARC till Soundbar ARC, HDMI från dator till soundbar in

Gör jag på detta vis får jag tillgång till Dolby atmos på datorn men inte 4k 60 HDR

Kopplar jag däremot på ett annat vis:
HDMI Från dator till HDMI in på TV
HDMI från TV ARC till Soundbar ARC

Då får jag tillgång till 4k 60 HDR men ljudet är låst som Stero och Dolby atmos finns inte att välja längre även om ljudet kommer ur soundbaren och inte tv-högtalarna.

Fattar inte vad jag gör för fel, någon som är duktigt på detta som har ett bra svar?

Testa att gå in TV inställningar -> Allmänna -> Extern enhetshanterare -> Förstärkt ingångssignal och välj den HDMI porten du använder. Ska funka så med datorn kopplat till Soundbaren. Iaf på min var det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bandbredden hos hdmi på alla i dag existerande grafikkort räcker inte för att överföra 4k hdr utan att reducera färgupplösningen, det krävs DP för det.

Yes, så är det. Varför kommer inte nya smart-tv med DP tro? Det vore ju lysande

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Yes, så är det. Varför kommer inte nya smart-tv med DP tro? Det vore ju lysande

Behovet att köra 4K/60 med RGB/4:4:4 och 10-bitars färg (ca 22,5 Gbps) är främst ett behov som kommer från PC-användare. Vilket i TV-sammanhang är en liten nisch. För den stora majoriteten som behöver koppla in digitalboxar, konsoler och mediaspelare löser man det utan vidare problem med 4:2:2-subsampling.

Så PC-behovet är inte tillräckligt efterfrågat för att TV-tillverkarna tänker bygga modifierade modeller med DP-anslutning. Möjligheten att köra mer än 4K/60/RGB/8-bitar över DP är också en ganska ny finess. Detta kom först i mitten av 2018, när alltså dagens 2019-TV-apparater färdigställdes i fråga om vilka komponenter som ska med. Det är inte ens säkert det fanns teknisk möjlighet att bygga in HBR3-kapacitet i de TV-apparater som säljs idag.

Och för 2020-modellerna kommer HDMI 48 Gbps FRL högst troligt etableras på bred front. Finns redan på ett par modeller och används för enstaka 8K-källor. Så räkna inte med DP-anslutningar nästa år heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Många tvar har hdmi som klarar bandbredden men inga av dagens grafikkort har det utan de har i stället DP, jag tror inte att DP kommer stort på tv men grafikkorten kommer att få "moderna" hdmianslutningar inom någon generation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Behovet att köra 4K/60 med RGB/4:4:4 och 10-bitars färg (ca 22,5 Gbps) är främst ett behov som kommer från PC-användare. Vilket i TV-sammanhang är en liten nisch. För den stora majoriteten som behöver koppla in digitalboxar, konsoler och mediaspelare löser man det utan vidare problem med 4:2:2-subsampling.

Så PC-behovet är inte tillräckligt efterfrågat för att TV-tillverkarna tänker bygga modifierade modeller med DP-anslutning. Möjligheten att köra mer än 4K/60/RGB/8-bitar över DP är också en ganska ny finess. Detta kom först i mitten av 2018, när alltså dagens 2019-TV-apparater färdigställdes i fråga om vilka komponenter som ska med. Det är inte ens säkert det fanns teknisk möjlighet att bygga in HBR3-kapacitet i de TV-apparater som säljs idag.

Och för 2020-modellerna kommer HDMI 48 Gbps FRL högst troligt etableras på bred front. Finns redan på ett par modeller och används för enstaka 8K-källor. Så räkna inte med DP-anslutningar nästa år heller.

Tack för utförligt svar Thomas (som vanligt)

Jag tänkte köpa en Oled nästa gång och ha som monitor. Det är väl först om några år, och då vet vi inte vad som finns i form av teknik/utbud.

Edit: Sedan kan jag ju ha lite åsikter om att vi måhænda inte ær någon marknad, det tycker jag tillverkarna får skapa (såvida de kan tænka sig kanibalisera på sitt eget produktsortiment) Sedan har vi ju det dær med inbrænningar, som till stor del ær en myt før vardagligt TV-anvændande, men kan bli en issue med datorer, som har många fler "statiska" objekt. Tænk en desktop med Ikoner som syns 10 timmar om dagen, varje dag, år ut år in.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K