Saken är den att det är en sak och en last att låta dig browsa runt bland erbjudanden och titta på priser och klicka på detaljer osv. En annan last och sak när du klickar att du vill ha något.
Så ska det reserveras i lagret (webfronten måste göra anrop ned mot lagersystem osv). När du väl kommer till köpet så går det last mot kreditupplysningssystem mot bankid och alla möjliga omkringliggande system som du inte kan tänka dig behövdes. Det är säkert så att elgiganten inte vill ha det på detta sätt, men att dom lider av att vissa delar i systemparken inte är byggt på senaste mest skalbara sätt. Då är detta ett sätt att hantera det hela, så att man inte visar upp en "sidan kan inte visas" eller ännu värre säljer av saker och efteråt får backa och säga att man inte kan tillhandahålla dom.
Absolut.
Min tanke var då den enkla fullösningen att inte tillåta fler att browsa än vad ordersystemet klarar av att hantera. Detta hade väl dock lett till 10x längre köer.
Edit: Det som stoppade för mig var att jag tänkte beställa lite små-krims-krams, multipla produkter.
När man då först möts av en kö, fine. Sen vill man lägga nått i korgen och möts av en till. Då startar tanken "okej, ska jag behöva köa en gång per produkt jag lägger till?" och sen "behöver jag sen köa ännu en gång vid checkout?". Vid den punkten gav jag upp.
Helt enkelt, kösystemet var inte intuitivt nog för att skapa en bra upplevelse.
Det minsta dom kunde gjort var ju att ha en inforuta om hur flödet öht var tänkt att fungera på köskärmen...