Elgigantens artificiella Black Friday-kö sågas i forumet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Saken är den att det är en sak och en last att låta dig browsa runt bland erbjudanden och titta på priser och klicka på detaljer osv. En annan last och sak när du klickar att du vill ha något.

Så ska det reserveras i lagret (webfronten måste göra anrop ned mot lagersystem osv). När du väl kommer till köpet så går det last mot kreditupplysningssystem mot bankid och alla möjliga omkringliggande system som du inte kan tänka dig behövdes. Det är säkert så att elgiganten inte vill ha det på detta sätt, men att dom lider av att vissa delar i systemparken inte är byggt på senaste mest skalbara sätt. Då är detta ett sätt att hantera det hela, så att man inte visar upp en "sidan kan inte visas" eller ännu värre säljer av saker och efteråt får backa och säga att man inte kan tillhandahålla dom.

Absolut.
Min tanke var då den enkla fullösningen att inte tillåta fler att browsa än vad ordersystemet klarar av att hantera. Detta hade väl dock lett till 10x längre köer.

Edit: Det som stoppade för mig var att jag tänkte beställa lite små-krims-krams, multipla produkter.
När man då först möts av en kö, fine. Sen vill man lägga nått i korgen och möts av en till. Då startar tanken "okej, ska jag behöva köa en gång per produkt jag lägger till?" och sen "behöver jag sen köa ännu en gång vid checkout?". Vid den punkten gav jag upp.

Helt enkelt, kösystemet var inte intuitivt nog för att skapa en bra upplevelse.
Det minsta dom kunde gjort var ju att ha en inforuta om hur flödet öht var tänkt att fungera på köskärmen...

Permalänk
Medlem

Jag väntade tills i går med att göra mina inköp (2st iPads till barnen). Ingen kö öht. Testade tidigare i helgen och då var det köer. I går var det inget kösystem alls trots att det var ”cyber monday”.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EliteKeys

Permalänk
Medlem

Jag kände att jag gjorde ett fynd, men det blev inte på fredagen då det var kö. Det var bara av en händelse. En Samsung 65" Q90R 4K QLED som dom dumpat till 19 990:-
Kunde inte låta bli när jag såg den på prisjakt och klickade in på deras sida var där ingen kö. Köpte några ps4 spel också. Känns som Elgiganten var billigast på väldigt många saker?

Visa signatur

Sudden// Chassi: Antec Three Hundred + 2 st 120mm Nexus, Processor: Intel Core i7 920 @2,66 GHz, Moderkort: Asus P6T, Minnen: Corsair 6GB 1333 DDR3, Grafik: XFX GTX260 896MB PCIe 2.0, Nätagg: Corsair 650W, HDD: 2st WDC 500GB Black SATA2, Brännare: Samsung AD-7200A DVD, OS: Vista 64-bit Swe.

Permalänk
Medlem

Tydligen så minskade försäljningen via hemsidan pga detta misslyckade kösystem men istället ökade försäljningen via butikerna vilket nog också var en del av syftet med köerna (vilket de naturligtvis förnekar). För de vet att folk som handlar i butik också spontanhandlar annat krimskrams tillsammans med huvudköpet i högre utsträckning än bland folk som handlar på webben. Sammantaget slog Elgiganten rekord i svensk handel alla kategorier genom alla tider då de sålde för över en miljard under helgen.

https://www.ehandel.se/elgiganten-efter-helgens-haveri-paverk...

https://www.ehandel.se/elgiganten-slog-nytt-svenskt-miljardre...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag väntade på min tur på hemsidan. Det var annorlunda men välkommet med snabbt svarande server när det väl var min tur. Sen bokade jag det jag ville ha, till ett förmånligt pris .. och checkade ut.

Det gick mkt smärtfritt. Tack Elgiganten för en bra köpupplevelse.

Ps. Riktigt imponerad av hur ni fräschat upp butiken i Barkarby där jag sedan hämtade mina varor (vilket tog under 10 min eftersom jag bokat via internet).

👍🏻👍🏻

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag väntade på min tur på hemsidan. Det var annorlunda men välkommet med snabbt svarande server när det väl var min tur. Sen bokade jag det jag ville ha, till ett förmånligt pris .. och checkade ut.

Det gick mkt smärtfritt. Tack Elgiganten för en bra köpupplevelse.

Ps. Riktigt imponerad av hur ni fräschat upp butiken i Barkarby där jag sedan hämtade mina varor (vilket tog under 10 min eftersom jag bokat via internet).

👍🏻👍🏻

Du är inte trovärdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre:

Vilket otrevligt svar.
Baserat på vad om jag får fråga?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Tydligen så minskade försäljningen via hemsidan pga detta misslyckade kösystem men istället ökade försäljningen via butikerna vilket nog också var en del av syftet med köerna (vilket de naturligtvis förnekar). För de vet att folk som handlar i butik också spontanhandlar annat krimskrams tillsammans med huvudköpet i högre utsträckning än bland folk som handlar på webben. Sammantaget slog Elgiganten rekord i svensk handel alla kategorier genom alla tider då de sålde för över en miljard under helgen.

https://www.ehandel.se/elgiganten-efter-helgens-haveri-paverk...

https://www.ehandel.se/elgiganten-slog-nytt-svenskt-miljardre...

Och jag som trodde att det var en snilleblixt med kösystemet hade fel. Blir ingen bonus för den ansvariga. Och härligt då andra butiker inte kommer följa efter.

Skrivet av mar3ld:

@Irre:

Vilket otrevligt svar.
Baserat på vad om jag får fråga?

Han var nog bara ute efter likes. Finns nog ingenting som ger så många som när man antingen hånar någon eller kritiserar. Men tror det är en liten grupp osäkra medlemmar som kör samma like-race. Men, men, förstår varför @Irre: skrev detta men han kunde kanske formulera sig mer utförligt. Han brukar ha en trevlig ton i forumet men alla kan missa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

@Irre:

Vilket otrevligt svar.
Baserat på vad om jag får fråga?

Vilken normal människa skriver "Tack Elgiganten för en bra köpupplevelse"? Antingen var du ironisk eller så är du en mönsterkonsument som gör alla reklamare överlyckliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre:

>Jag< är den där normala människan .. som till slut bestämde mig för att köpa den laptop jag suktat efter under hösten, som surfade in på säljarens hemsida, som i sin tur bad mig vänta för det var hård belastning (förståeligt, det var black weekend trots allt), som när jag släpptes in valde fysisk butik för att se lagerstatus, som såg att det stod ”köp nu och hämta i butik om en timme”, som slog till direkt med ”hämta i butik” ikryssad.

Jag skjutsade tjejen till Ica och drog själv till Webhallen och handlade en Samsung T5. Under den stunden det tog fick jag ett SMS från Elgiganten om att laptopen var klar för att hämtas. Körde ”bakvägar” till Elgiganten för att undvika den tjocka trafiken. Parkerade dessutom på Ikeas intilliggande och enorma parkering istf på Elgigantens egna, som var proppfull (vilket jag hade noterat redan från E18 på vägen till Ica).

Väl inne på Elgiganten möttes jag av en uppfräschad och ommöblerad butik med säljare som hade tid att snacka specifikationer, prylförsäkringar och gaming gear. Riktigt trevligt faktiskt. Ska definitivt tillbaka och köpa tillbehör som väska och nån Thunderbolt / USBC-hub. Kanske nåt nytt bakbelyst tgb dessutom (till speldatorn då).

Väl informerad om allt jag ville gick jag förbi kassorna till varuutlämningen. Tog en kölapp och väntade c a 10 min på min tur. Sen hade jag datorn. Det var en bra köpupplevelse för mig. Åkte sen för att plocka upp tjejen, så åkte vi hem och lagade en massa god mat och bjöd in en granne på middag. Sen lirade vi 7DTD resten av kvällen och drack gott. Hur var din helg?

@yrfhar:
Tack för heads up .. kan hända hen jagade likes då.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

@mar3ld: Nu handlade nog artikeln mer om webb-kön och inte butikerna
Har själv aldrig haft problem med Elgiganten men gav fort upp deras webb-kö och handlade ett nästan dubbelt dyrare och kraftigare grafikkort på NetOnNet istället. Det jag försökte var att handla ett RTX 2080 som det stod +25 i lager som blev +5 i lager en kvart innan de släppte sina BF-priser. Fattar inte riktigt detta att så många köpte för det dyrare priset innan det billigare släpptes eller så drev de med sina kunder på webben.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:
Ingen gillar väl att hamna i kö. För att göra något bra av situationen bad jag Siri påminna mig efter den i kösystemets angivna tiden .. och så städade jag hemma så länge. Blev både dammsuget, fint i köket och nya sängkläder till både mig och tjejen.

När det var min tur så svarade sajten oväntat snabbt på mina klick. Rätt ovanligt med sajter som svarar snabbt under en sån rush. T ex Webhallens sida svarade nästan inte alls. Jag lade ner deras sajt och valde att åka till dem och handlade obokade varor över disk istället, vilket inte alls var lika effektivt med min tid nedlagd per köp. Jag föredrog Elgigantens lösning.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Skrivet av mar3ld:

@Irre:

>Jag< är den där normala människan .. som till slut bestämde mig för att köpa den laptop jag suktat efter under hösten, som surfade in på säljarens hemsida, som i sin tur bad mig vänta för det var hård belastning (förståeligt, det var black weekend trots allt), som när jag släpptes in valde fysisk butik för att se lagerstatus, som såg att det stod ”köp nu och hämta i butik om en timme”, som slog till direkt med ”hämta i butik” ikryssad.

Jag skjutsade tjejen till Ica och drog själv till Webhallen och handlade en Samsung T5. Under den stunden det tog fick jag ett SMS från Elgiganten om att laptopen var klar för att hämtas. Körde ”bakvägar” till Elgiganten för att undvika den tjocka trafiken. Parkerade dessutom på Ikeas intilliggande och enorma parkering istf på Elgigantens egna, som var proppfull (vilket jag hade noterat redan från E18 på vägen till Ica).

Väl inne på Elgiganten möttes jag av en uppfräschad och ommöblerad butik med säljare som hade tid att snacka specifikationer, prylförsäkringar och gaming gear. Riktigt trevligt faktiskt. Ska definitivt tillbaka och köpa tillbehör som väska och nån Thunderbolt / USBC-hub. Kanske nåt nytt bakbelyst tgb dessutom (till speldatorn då).

Väl informerad om allt jag ville gick jag förbi kassorna till varuutlämningen. Tog en kölapp och väntade c a 10 min på min tur. Sen hade jag datorn. Det var en bra köpupplevelse för mig. Åkte sen för att plocka upp tjejen, så åkte vi hem och lagade en massa god mat och bjöd in en granne på middag. Sen lirade vi 7DTD resten av kvällen och drack gott. Hur var din helg?

@yrfhar:
Tack för heads up .. kan hända hen jagade likes då.

Jag antar att han tyckte det lät alldeles för bra för att vara sant men du kanske hade en sådan dag där allt flyter på bra och det fanns inga förhinder :D. Du hade alltså en dag där du slapp vänta i en kö och därefter lagade god mat där hemma, det låter som perfekta dagen xD

Permalänk

Förslktw köpa nätagget där då det billigare som varit på en annan sida under veckan var slut, vill minnas att jag kubde lägga det i kundvagnen men hamnade i kö för att betala, struntade i det då för att kolla senare. Möttes av ej i lager så fick bli samma nätagg fast standardpris på inet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@filidutten:

Ja det var en riktigt bra dag faktisk, liksom idag. Sitter med nya laptopen nu och går igenom nya, trevliga features. 😊

OT
Vet inte hur många här på SweC som bor ihop med en som jobbar inom handel. Det är TUFFT när julhandeln drar igång kan jag intyga, som faktiskt gör det. Jag är ödmjuk inför hur de sliter i butikerna när belastningen under en månad ökar med 50-100%, utan kompensation som extra ledighet eller annan ersättning.

Själv brukar jag bli lite trött så här års och går snarare ner lite i varv kan jag känna. Något sånt finns det inte utrymme till för handelsanställda. Det är riktigt slitigt för dem att hinna med. Något att tänka på när ni julhandlar.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Vet inte hur många här på SweC som bor ihop med en som jobbar inom handel. Det är TUFFT när julhandeln drar igång kan jag intyga, som faktiskt gör det. Jag är ödmjuk inför hur de sliter i butikerna när belastningen under en månad ökar med 50-100%, utan kompensation som extra ledighet eller annan ersättning.

Själv brukar jag bli lite trött så här års och går snarare ner lite i varv kan jag känna. Något sånt finns det inte utrymme till för handelsanställda. Det är riktigt slitigt för dem att hinna med. Något att tänka på när ni julhandlar.

Har själv ingen praktisk erfarenhet från att jobba inom handel men jag har lite insikt i lite liknande att jobba med kunder under långa perioder av "rush" eller liknande.
Jag avundas inte handelsanställdas november till december-rush och jag försöker alltid vara så tillmötesgående som möjligt och ha så gott om tid som möjligt så att jag inte behöver känna stress och kan förhoppningsvis sprida den känslan lite under tiden jag får hjälp i butiken.
Också att förboka, ha koll på vad jag ska ha och inte hålla på jiddra på plats vilket innefattar backupplaner till allt
Ibland har jag med mig någon sak som jag kan ge till personalen i butiken också T ex ett litet presentkort för kaffe & kaka eller något sådant.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-