TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

One connect-boxen på Q-serien 2019 är den som har 48 Gbps FRL. Men som skrivet – inget är bekräftat ännu om hur väl det fungerar.

UVA-filtret som ger bättre betraktningsvinklar minskar panelkontrasten en hel del. Vilket då en FALD väger upp. Och framför allt så behåller UVA-modellerna kontrast i vinkel där de andra modellerna istället tappar kontrast och färgmättnad snabbare. UVA-filtret kan därför vara en fördel för tittande i sovrummet där man kanske får lite märkligare vinklar.

Väldigt svårt beslut, nu vet jag i Q90r är en klass i för sig men försöker övertala mig själv att det är värt att pröjsa 5000kr extra istället för en Q70r. Vet inte om jag kommer märka mycket vid film/serie/sport tittande men hdmi 2.1 är viktig då jag ska skaffa mig en ps5. Värt investeringen? Vad är din åsikt

Via rtings så är kontrasten som sagt bättre på q70r samt att den inte crushar black levels men kommer jag ens märka av det mycket, q90r kommer ha allt annat i fördel antar jag.

Förresten är dolby vision så mycket bättre än hdr10+?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Förresten är dolby vision så mycket bättre än hdr10+?

Dolby Vision är beprövat sedan ett par år. Plus att man måste ge Dolby cred för mycket av teknikutvecklingen runt HDR. De kan sin sak. Och tar betalt för det.

HDR10+ är en öppen lösning utan licenser och mycket nyare. Så det återstår att se hur mycket det tillför.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av vilka återförsäljare som erbjuder seriös kalibrering och vilka som är oseriösa? Polaren ska köpa philips "the one" på mediamarkt och frågade mig om kalibrering som de hade erbjudit. Jag sa bara rakt av "nej" för att inte riskera att han blir lurad. Kan man rakt av säga att vissa återförsäljare bara erbjuder fulkalibrering?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Dolby Vision är beprövat sedan ett par år. Plus att man måste ge Dolby cred för mycket av teknikutvecklingen runt HDR. De kan sin sak. Och tar betalt för det.

HDR10+ är en öppen lösning utan licenser och mycket nyare. Så det återstår att se hur mycket det tillför.

Okej men kan HDR10+ förbättras med tiden genom mjukvaruuppdateringar eller kommer man behöva uppgradera tvn för att få en bättre version av det? Behövs ny hårdvara då? Eller är det helt mjukvarubaserad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det någon som har erfarenhet av vilka återförsäljare som erbjuder seriös kalibrering och vilka som är oseriösa? Polaren ska köpa philips "the one" på mediamarkt och frågade mig om kalibrering som de hade erbjudit. Jag sa bara rakt av "nej" för att inte riskera att han blir lurad. Kan man rakt av säga att vissa återförsäljare bara erbjuder fulkalibrering?

Media Markt kalibrerar på riktigt. De är ISF-certifierade, har komplett mätutrustning. Det är dessutom jag med kollega som ISF-certifierar i norden. Så MM ska följa riktlinjer med kompletta mätrapporter knutet till serienummer och vilka ändringar som genomförts på just det exemplaret.

Det finns flera butiker som har kunskapen och personal. Men så länge de inte kan visa på exemplarspecifika mätrapporter är det "fulkalibrering". Dit hör El-giganten såvida de inte plötsligt rekryterat folk från MM och köpt in mätprylar. Men jag misstänker att de är sitte rätt nöjda med alla miljoner de dragit in på "optimeringar" och inte känner att de plötsligt måste börja köpa dyr utrustning och sitta ned med varje individuell TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rareixarna:

Okej men kan HDR10+ förbättras med tiden genom mjukvaruuppdateringar eller kommer man behöva uppgradera tvn för att få en bättre version av det? Behövs ny hårdvara då? Eller är det helt mjukvarubaserad

Mycket går att fixa via mjukvara – bara tillverkaren bryr sig. Det jag tänker på mer med beprövad är att det finns spridd erfarenhet av hur Dolby Vision fungerar och att det fungerar bra. Detta finns inte ännu med HDR10+

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna skärm i budgetklassen:

Samsung 58" RU7105
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22901/samsung-58...

Duger i krig? Eller ska man gå för Sony Bravia 55XG8096
https://www.pricerunner.se/pl/2-4887522/TV/Sony-Bravia-KD-55X...

Kanske inte spelar någon som helst roll?

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sten666:

Kanske inte spelar någon som helst roll?

Förmodligen inte, så länge som det bara handlar om "en TV" utan några som helst krav på egenskaper och funktioner kan man hugga det man tycker verkar vettigt.

Permalänk
Medlem

En fråga till Laxpudding, du skriver i artikeln:

”Erfarenheten av LG:s OLED är att de flesta exemplar är för gulgröna direkt ur kartong. Detta går att kalibrera bort med mätutrustning. Men har man inte den möjligheten är Vitbalans med läge "Varm1" ett alternativ. Bilden blir då lite för turkos men det färgfelet är skonsammare än gulgrön bild.”

Gäller det även LG:s Picture Modes ”ISF Expert (Dark Room)” och ”ISF Expert (Bright Room)”?

Permalänk
Medlem

Beställde en LG 55 C9 på Elgiganten då de var slut på Mediamarkt. Tror ni jag kan köra en TV till Mediamarkt och köpa en kalibrering av dom på en tv jag inte köpt där? Vilka andra alternativ finns?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pathe915:

”Erfarenheten av LG:s OLED är att de flesta exemplar är för gulgröna direkt ur kartong. Detta går att kalibrera bort med mätutrustning. Men har man inte den möjligheten är Vitbalans med läge "Varm1" ett alternativ. Bilden blir då lite för turkos men det färgfelet är skonsammare än gulgrön bild.”

Gäller det även LG:s Picture Modes ”ISF Expert (Dark Room)” och ”ISF Expert (Bright Room)”?

Japp. Och så är det åt skogen grönt i Technicolor-läget

Permalänk
Medlem

Ångest. Kan verkligen inte bestämma mig mellan Samsung QE65Q70R och Sony 65XG9505 där den senare är 1k dyrare i dagsläget. Det som talar för Sony är att jag i dagsläget skulle klara mig bra med Android TV och en del appar som finns där, så som Kodi/Emby/Plex, verkar vara lite sämre med tillgången till appar för Tizen.

Visa signatur

- Durand

Permalänk

Har idag en 10 år gammal LE52M86BD och söker en 65” med bättre bild (har ljudsystem)

Har idag OK internet men får fibrer i nya huset i Feb; (läst igenom den oerhört informativa guiden och letar efter en prisvärd TV.

1. Skulle 65XF9005 vara en stor uppgradering?
2. Sony ovan finns för 14K, att gå upp till OLED blir ca 20K eller 42% dyrare, kommer jag som mindre kunnig märka så stor skillnad? 42% skillnad?

Oerhört tacksam för hjälp och åsikter!

Permalänk
Avstängd

För mig blev det en QE65Q85 för 19000 via Benify, tror jag blir nöjd även om det nog är den dyraste teknikpryl jag köpt, förutom bilar.

Skrivet av Durand:

Ångest. Kan verkligen inte bestämma mig mellan Samsung QE65Q70R och Sony 65XG9505 där den senare är 1k dyrare i dagsläget. Det som talar för Sony är att jag i dagsläget skulle klara mig bra med Android TV och en del appar som finns där, så som Kodi/Emby/Plex, verkar vara lite sämre med tillgången till appar för Tizen.

Har haft svårt att kolla apputbudet för Samsung men Plex ska finnas tillsammans med SVT, TV4, CMore, Viafree. Och förstås Netflix, Spotify, YT och de vanliga.

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad skulla man säga det är mellan Philips 75PUS7354 och Samsung QE75Q60RATXXC?
Sitter nu med en Philips tvn, men skulle det vara värt att byta till samsungen istället? Kan inte direkt mycket om det men vad jag förstår skiljer det en del till samsungs fördel dem två i mellan. Men hur mycket är det? Värt mödan att byta tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Carlsson1986:

Har idag en 10 år gammal LE52M86BD och söker en 65” med bättre bild (har ljudsystem)

Har idag OK internet men får fibrer i nya huset i Feb; (läst igenom den oerhört informativa guiden och letar efter en prisvärd TV.

1. Skulle 65XF9005 vara en stor uppgradering?
2. Sony ovan finns för 14K, att gå upp till OLED blir ca 20K eller 42% dyrare, kommer jag som mindre kunnig märka så stor skillnad? 42% skillnad?

Oerhört tacksam för hjälp och åsikter!

Vi har varit lite i samma sits hemma. Har för närvarande en 47" Sony från 2009. Den "duger" men den är rätt trött om man jämför med mycket annat. Slog till på en LG 65" C9. Har varit och kollat på OLED mot tex samsung high-end QLED (LED) och båda ger fantastisk bild. 20k är mycket pengar men byter man TV vart 10e/5e år så är det i det stora hela inte så mycket.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Vet inte ifall frågan har varit uppe innan men sitter på en Panasonic Viera TX-P50ST50Y Plasma från 2012.

Har tyckt att den varit utmärkt i bildkvalitén men såklart är inbränning lite av ett problem efter ett par års användning och "råka blunda ett tag" på soffan med någon fast bild på TVn.

Sitter och funderar över steget till en nyare 4K modell och kollar primärt på mellanklassen såsom TCL's EC780 och LG's SM8500 på 55 tum.

Är IPS panelerna verkligen ifatt gamla de plasma apparaterna eller är de helt enkelt bättre?

Hade man kommit undan med att "bara" köpa TCL EP660 eller LG UM7610?
*edit* Vill ju ändå att det ska vara en uppdatering

Lite funderingar som sagt...

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man kan bli helnöjd med en TV i budgetklass! En bugdet-TV rekommenderas starkt ifall man saknar budgeten och behoven av en bättre modell.

Vad som däremot är svårt är att rekommendera en produkt i budgetklassen baserat på deras egenskaper. Väldigt svårt att säga att den ena eller den andre är bättre. Eftersom det enda man kan konstatera är (1) allt i mellanklassen är bättre på nästan allt och (2) man vet inte riktigt vad man får i vilket fall. Exemplarlotterier, otydligt vilken panelteknik det är och så vidare.

Nästa års mellanklassmodeller gissar jag i högre utsträckning får de nya spelfinesserna likt VRR för att matcha PS5 och nya Xboxen.

Ja, jag hårdrog budgetklassen lite. Den är, som du säger, perfekt för den som bara ska titta på linjär-tv eller inte har några specifika krav. Men samtidigt rekommenderas ingen tv därur eftersom det är för mycket exemplarlotteri.

Tror du att HDR och annan bildkvalité kommer att bli tydligt bättre för nästa års mellanklassmodeller eller kommer det att vara ungefär samma som i år?

Kommer budgetklassen "alltid" att vara ett exemplarlotteri?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Har slagit till på en Philips "The One" 70PUS7304. Nu väntar jag på posten

Jag valde mellan en mindre skärm med superbra bild (typ OLED 55") eller en stor skärm med bild från mellanklassen. Gick alltså på det senare för biokänslans skull. Hoppas jag blir nöjd

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Vad är bäst?

Samsung QE65Q70R för 15 000kr
Eller
Sony 65xf9005 för 14 000kr

Vilken har bäst bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Har slagit till på en Philips "The One" 70PUS7304. Nu väntar jag på posten

Jag valde mellan en mindre skärm med superbra bild (typ OLED 55") eller en stor skärm med bild från mellanklassen. Gick alltså på det senare för biokänslans skull. Hoppas jag blir nöjd

Gjorde samma sak. Tänkte köpa Oled B9 denna BF men har insett att 55 är för litet för mig och kan inte motivera 18.000 för 65:an. Och hade jag lagt 15.000-16000 på en samsung/Sony i toppklassen hade jag känt mig dumsnål som inte la till lite till B9:an.
Det här känns som en bra mellanväg till nästa tv då man får båda dolby vision och hdr10 (för mina streamingtjänster) samt att det bekräftades att 70 tummaren är en VA panel. Då jag i princip bara kollar i någorlunda mörker och mörker ville jag ha bra kontrast! + lite kul med ambilight. Det här ska bli spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk

Skulle just knappa hem en LG 55 C9 på elgiganten, men man får inte hämta i butik fast det finns i lager, samt om man köper via nätet så står det att de har 100+ i lager men när man går vidare så är det helt plötsligt leverans 11/12 ?? har det vait så hela dagen eller har de tagit slut online så de har beställt hem fler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelll:

Gjorde samma sak. Tänkte köpa Oled B9 denna BF men har insett att 55 är för litet för mig och kan inte motivera 18.000 för 65:an. Och hade jag lagt 15.000-16000 på en samsung/Sony i toppklassen hade jag känt mig dumsnål som inte la till lite till B9:an.
Det här känns som en bra mellanväg till nästa tv då man får båda dolby vision och hdr10 (för mina streamingtjänster) samt att det bekräftades att 70 tummaren är en VA panel. Då jag i princip bara kollar i någorlunda mörker och mörker ville jag ha bra kontrast! + lite kul med ambilight. Det här ska bli spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, det är alltså bekräftat med VA på 70 tum? Det hade jag missat men det är ju positivt 🙂 För mig var också ambilight ett försäljningsargument; jag tycker det ser trevligt ut. Android TV och det breda HDR-stödet väger förstås tungt.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad är bäst?

Samsung QE65Q70R för 15 000kr
Eller
Sony 65xf9005 för 14 000kr

Vilken har bäst bild?

De är ungefär lika bra. Sonyn har segt UI.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

*Romanvarning**

Halloj!

Disclaimer
Fullständigt okunnig total nybörjare här, så jag börjar med att be om ursäkt för allt etc. Men alltså det här med att köpa tv – jag skulle så väldigt mycket önska mig lite klokskap och köphjälp här:

Bakgrund
Jag har varit utan tv i ett antal år. Senast jag köpte en tv var det en tjock-tv, så tekniksprånget är gigantiskt – liksom formaten på tv-apparaterna. Men nu, nu! Vill jag gärna ha en tv igen. Och så blev det dessutom black Friday mitt i alltihopa och jag får en känsla av att jag borde slå till för att inte missa Min Stora Chans. Men slå till på vad liksom? (och hur ofta är chanserna förlorade? Nä. Jag vet, men de lyckas snärja mig ändå.)

Behovsinventering
Så vad ska jag då ha min tv till? Jag är en mycket lättunderhållen sort: Jag saknar lördagseftermiddagarnas vintersportsändningar, soffhäng till vasaloppet och backhoppning i Garmen Partenkirchen. Jag vill se och höra luciamorgon, julkalendern och nyårskonserten från Wien. Ett inspelat panelsamtal från fjolårets bokmässa på kunskapskanalen. Och allra mest vill jag ha tv:n som ett småtrevligt lågmält kvällssällskap. Jag spelar inte dataspel, jag ser inte mycket på film. (Och jag är heller inte intresserad av någon bio-upplevelse – lite tvärt om faktiskt. Jag gillar möjlighet till låg volym och minskad ljusstyrka på kvällen. F.lux är min bästa kompis på datorn.)

Efter lite läsande och ett par butiksbesök tänker jag mig :

* en tv på 43 tum (vilket även det känns gigantiskt). Någon slags mellanprisklass verkar rimligt: Förutom att premiumteknik inte verkar finnas för så ”små” apparater, så har jag en känsla av att det ändå kanske skulle ha varit rätt bortkastat på mig. (Frågan är om även mellanklass är det…?)

* Jag gillar prylar som är genomtänkta, rättframma och lättanvända. Blir nipprig på svårmanövrerade användarfientliga menysystem och fjärrkontroller. Så himlans onödigt liksom.

* Det verkar ju väldigt kul att kunna se på diverse play-kanaler (jo jag fattar att det är helt basic nuförtiden, men jag är pepp!) och att lätt kunna koppla ihop med padda och dator. Kanske helt onödigt, kanske fantastiskt. Vet ej.

* Jag har i dagsläget ingen dröm om att köpa till massa extra grunkor för att förbättra funktionaliteten. Ge mig en fungerande burk bara och jag kommer att vara så väldans glad och nöjd:)

Marknadsundersökning:
Jag har varit på Elgiganten och Hifi-klubben:

* Elgiganten förespråkar Philips the one 43 tum med extra högtalare för annars gåååår det bara inte, och speciellt inte om man lyssnar på låga(!) volymer.
* Hifi-klubben rekommenderar Samsungs 43 tums Qled- modell.
* Jag har förstått att det dessutom finns några till alternativ, bla LG.

Frågeställning
* Hjälp!?
* Tänker jag rätt i prisklass, eller kommer jag att vara precis lika glad med den allra billigaste junk-tv:n?
* Nu är klockan 23.49, så jag missade ändå black Friday. Är det mellandagsrean jag ska rikta in mig på nu istället?
* Och såklart: Vilken tv passar mig? Hur väljer man liksom i det här läget?

Jag kommer att vara djupt och evigt tacksam till vänliga själar som kan erbjuda råd, dåd och allehanda kloka insikter.

Mvh /Drömmer om en tv till jul

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@darippsta: Det enda man kan "garantera" med de valen är vilka smart-system du får och där SAPHI hos Philips svagare än TizenOS och WebOS från Samsung resp. LG.

Samsungen är troligtvis en VA-panel. LG:n brukar vara IPS men just 50-tummarna kan vara VA. Philips Oklart.

Men det är ungefär så mycket man kan dra slutsatser om.

Stort tack för din input!

Har nu mätt lite hemma med TV-bänk, titthöjd etc och det verkar som 58" kan bli aningen för stort där totalhöjden blir 10cm för högt, https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22901/samsung-58....

55" verkar det mest optimala och en som jag hittat är följande som jag tänker införskaffa https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

Ett annat alternativ 50" om ni tycker Philipsen ovan är ren skit är https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22901/samsung-58...

Jag har i alla fall uppfattat det som att samtliga uppfyller mina krav och så länge det också går att köra SmartIPTV-appen är jag mer än nöjd. All input uppskattas och tackas på förhand!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sony XF9005 är toppklass och har bättre bildkvalitet, framför allt högre kontrast och högre ljusstyrka som gör den lämpligare för såväl mörka som ljusa rum, samt mycket bättre på HDR jämfört med en Philips PUS8804.

Nu kan Philipsen fortfarande vara tillräckligt bra för det du behöver och vill ha, till exempel kvalitet på stativ och soundbar. Knappast så att det var ett dåligt val.

Stort tack för allt arbete du lagt/lägger ner på denna tråd.
Jag undrar lite grann vad skillnaden är på Philips "micro dimming pro" och Sonys "FALD local dimming" är? Försökt att googla mig fram, men hittat bara info om local dimmingen från sonyn. Än en gång tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

De är ungefär lika bra. Sonyn har segt UI.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, men får nog bli Sonyn ändå, känns som bättre kvalitet. Funderar på att köpa Nvidia Shield så jag kan streama spel lokalt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carlsson1986:

Har idag en 10 år gammal LE52M86BD och söker en 65” med bättre bild (har ljudsystem)
1. Skulle 65XF9005 vara en stor uppgradering?
2. Sony ovan finns för 14K, att gå upp till OLED blir ca 20K eller 42% dyrare, kommer jag som mindre kunnig märka så stor skillnad? 42% skillnad?

1. Ja. Det mesta kommer att vara stor skillnad mot så gamla apparater som din befintliga
2. Relativt den skillnad du ser mot din gamla TV så är det verkligen en öppen fråga. Kanske ta den frågeställningen nästa gång du byter TV?

Viktigaste skillnaden som kan ha betydelse är att XF9 har ganska begränsade betrakningsvinklar och beroende på hur du sitter i förhållande mot din nuvarande TV kan du behöva tänka. Kanske en annan TV eller annan möblering så att du sitter i rät vinkel mot en VA-panel.

Permalänk
Medlem

Det här har säkert frågats innan men hur bra är en Samsung frame 65" för gaming och film? Vet att det säkert finns andra alternativ men man vill ju ha en frame för att den är mycket snyggare och kan göras till en fin tavla 😁

Skickades från m.sweclockers.com