TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Costacurta:

The Frame som är nedsatt till under 10k. Fördelar: svärföräldrarna har en sån och jag tycker den fungerar riktigt bra.
Även tjejens val och jag tycker också att den är tilltalande. Vi sätter tvn på väggen oavsett val av tv. Fördel med The Frame är den lilla sladden som man i mitt tycke inte ens behöver list till.

Sen är det då Q82 som diskuterats flitigt. Den ligger strax under 12. För ett otränat öga verkar de ungefär lika bra? Direct Full Array 8X verkar vara skillnaden mot The Frame.

Vad säger ni? Oavsett val får jag en bra TV för pengarna? Är de ungefär lika så blir det nog The Frame. Tar tacksamt emot hjälp!

Guiden tar upp detta. Q80/Q82 en toppklassmodell och därför betydligt bättre än The Frame som är en mellanklassmodell

Sedan kan förstås The Frame som koncept locka. Du får motsvarande One connect-lösning med modellen Q85R som är som Q80/82R fast med boxen och sladd till själva TV:n. Så titta på den modellen också och du uppfyller båda önskemålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hej, Din TV fanns med på denna sida: https://audiodane.dandk.org/pmcv1/pmcv2/ (2009: Tx-PxxG10xx)

Panasonic var lite fula med sina plasmor, där de precis vid köp och första 1000h~ eller så hade en bättre svärta, som sedan med tiden blev mer och mer grå, de påstod att det hade att göra med att de villa förlänga livslängden.

På sidan som jag länkade till kan man köpa ett kit som återställer MLL, vilket egentligen nollställer en timer i TVn så att den tror att den är ny igen och återställer svärtan, som det var vid inköp, kitet kommer sedan kontinuerligt resetta denna timer så att man kan fortsätta ha original svärtan.

Läs mer på sidan ovan är mitt tips. För det är nämligen enorm skillnad mellan svärtan som dessa plasmor först levererades med och vad som sedan hände efter X antal timmar. Kan tänka mig att din TV är rejält grådaskig nu när du har "black bars" tex.

Ja precis, jag läste tråd efter tråd på avsforums och folk ville stämma Panasonic osv. Ja, i ett mörkt rum är det som skall vara svart grått nästan. Intressant produkt!

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av -SaLZa-:

Ja precis, jag läste tråd efter tråd på avsforums och folk ville stämma Panasonic osv. Ja, i ett mörkt rum är det som skall vara svart grått nästan. Intressant produkt!

Ifall du är i mörkt rum och stör dig på den försämrade svärtan i din plasma tror jag inte något som Philips "The one" är den glasklart önskade förbättringen eller "åtarställaren". Du bör verkligen titta mot en OLED eller säkra en LCD med VA-panel (om du kan hantera vinklarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Costacurta:

Hej alla!

Är ny på denna grymma sida och tänkte kolla om man kunde få lite hjälp!
Redan fått massor av alla engagerade inlägg.

Jag har idag en gammal Samsung HD bara. Är generellt ändå ganska intresserad av teknik men unnar mig sällan.

Nu tänkte jag att det är dags! Vill ha en Samsung (Van vid det och tycker det funkar bra, lite Apple-kille om ni fattar).
55tum är det jag tycker passar hos mig. Använder tvn till serier och fotboll.

Kan tänka mig att lägga typ 12k.

Jag har då identifierat:
The Frame som är nedsatt till under 10k. Fördelar: svärföräldrarna har en sån och jag tycker den fungerar riktigt bra.
Även tjejens val och jag tycker också att den är tilltalande. Vi sätter tvn på väggen oavsett val av tv. Fördel med The Frame är den lilla sladden som man i mitt tycke inte ens behöver list till.

Sen är det då Q82 som diskuterats flitigt. Den ligger strax under 12. För ett otränat öga verkar de ungefär lika bra? Direct Full Array 8X verkar vara skillnaden mot The Frame.

Vad säger ni? Oavsett val får jag en bra TV för pengarna? Är de ungefär lika så blir det nog The Frame. Tar tacksamt emot hjälp!

De är inte ungefär lika. Q82R är mycket bättre. Jämför tex The frame och Q80R på Rtings. Tycker ändå att ni ska ta The Frame då ni verkar värdesätta snygg heminredning och Q82 kommer att ha fler jobbiga sladdar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Kanske dum uppföljningsfråga då, vore det någon markant skillnad mellan toppmodell Samsung och Philips i sådant fall? Gällande HDR osv

Inte alls dum, utan väldigt viktig!

HDR på Samsung toppmodeller är ljusstyrka i första hand. Mycket ljus överlag och faktisk inte helt rätt då allting är lite för ljust.

HDR på Philips OLED är ganska likt de andra OLED-modellerna och har mer prioritet på svärta och kontrast. Men inte lika precist och exakt som Sony, Panasonic och även LG. Philips kommer också prioritera lite mer uppljusning av bilden, men det går att reglera med reglaget ”HDR Perfect”. Dock ska/bör/brukar Dolby Vision kliva runt detta en del och styra upp en mer korrekt återgivning. Har dock inte kört Dolby Vision på Philips ännu, så mer ett antagande baserat hur det fungerar i andra sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du är i mörkt rum och stör dig på den försämrade svärtan i din plasma tror jag inte något som Philips "The one" är den glasklart önskade förbättringen eller "åtarställaren". Du bör verkligen titta mot en OLED eller säkra en LCD med VA-panel (om du kan hantera vinklarna).

Förstår, jag undrar hur många år vi är ifrån att 65" OLED landar på 15-16K vid en Black Friday? Smärtgränsen för vad jag kan motivera att köpa en TV för går där, å andra sidan kanske man bör slå till runt 20K då jag haft min Panasonic i 10 år nu = 1000 SEK / år ungefär.

För avsevärt bättre bild kan ju 2000 / år i 10 år vara värt för en OLED.

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av -SaLZa-:

Förstår, jag undrar hur många år vi är ifrån att 65" OLED landar på 15-16K vid en Black Friday? Smärtgränsen för vad jag kan motivera att köpa en TV för går där, å andra sidan kanske man bör slå till runt 20K då jag haft min Panasonic i 10 år nu = 1000 SEK / år ungefär.

För avsevärt bättre bild kan ju 2000 / år i 10 år vara värt för en OLED.

Jag gissar på att det kan hända redan nästa år, speciellt på något fjolårslager (=årets modelller). Priserna faller rätt snabbt, och 65" känns som nya "standard" efter 55".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Antar att ens AVR måste stödja HDR osv för att det ska fungera från dator - avr - tv?
Är inte så säker på om HDR är för mig. Det är väl främst från spel då. Använder fortfarande 1080p på min gamla plasma LG 60PK250.

Funderar på en KD-65XG9505 eller LG OLED65B9 men för mig är 4000 extra en hel del.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Jippie, min B9 från komplett hade knäckts i nedre vänstra hörnet i frakten.

Samma för mig, 'knäckt' i nedre vänstra hörnet.

Permalänk

Mycket snack om kalibrering och dåliga färger out-of -the-box.
Vi är en familj där barn och fru tar upp 80% av tv'n. Resten får jag kolla på fotboll
M.o.a. inga jättekrav.
Vilket fabrikat levererat bäst direkt ur lådan utan en massa finlir och kalibrering?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nicnic999:

Vilket fabrikat levererat bäst direkt ur lådan utan en massa finlir och kalibrering?

Ingen – alla är fel direkt ur lådan. Fast fel på olika sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snyft:

Antar att ens AVR måste stödja HDR osv för att det ska fungera från dator - avr - tv?

Ja. Allt i HDMI-kedjan måste hantera de format som används.

Men du måste inte koppla exakt den vägen och kan alltid lösa ljud på något annat sätt - antingen offra ljudmöjligheterna något med exempelvis toslink och ARC ut från TVn. Går att lösa på andra sätt med splitters som plockar ut ljudet separat och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicnic999:

Mycket snack om kalibrering och dåliga färger out-of -the-box.
Vi är en familj där barn och fru tar upp 80% av tv'n. Resten får jag kolla på fotboll
M.o.a. inga jättekrav.
Vilket fabrikat levererat bäst direkt ur lådan utan en massa finlir och kalibrering?

Överlag tycker jag Sony brukar vara mest korrekta out-of-the box, medans Philips överlag brukar vara de som är mest off. Sen kommer LG och Samsung nånstans däremellan. Sen är det givetvis olika beroende på modellserier, men utifrån mina erfarenheter så är ändå högre produktserier generellt sätt mer korrekta out-of-the-box än lägre serier. Men oavsett vilken tv du köper så kommer alla ha en felaktig bild på ett eller annat sätt. Så vill du slippa chansa och istället välja mer fritt vilken tv som passar er oavsett märke, så är ett vettigt alternativ annars att köpa en färdigkalibrerad tv i butik. Då slipper du tänka på att bry dig om att finlira något hemma eller oroa dig att bilden har dåliga färger, utan istället kan njuta av naturlig och korrekt bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min stående rekommendation är x-rite i1 pro: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Beprövad och pålitlig och fungerar. Sedan kombinerar med mjukvara med allt från gratisprogrammet HCFR till sådant som Calman och Chrompure. Det svåra är kunskapen om vad och varför.

Mjukvaran som följer med mätarna används för profilering för datorn ofta har noll betydelse för en TV. Går igenom en hel del av detta i den här guiden: https://www.sweclockers.com/artikel/28609

Så vad man mäter på en TV är att mätbilder från en korrekt källa, idealiskt en signalgenerator, vilket sedan blir underlaget för hur man ska justera bilden. Detta är en manuell process och utan know-how blir det rätt knepigt. Och kanske fantastiskt roligt vilket öppnar kaninhålet. Eller bara aptråkigt. Alla är olika.

Så om man vill läsa på och lära sig, och eventuellt kunna kalibrera sin skärm någorlunda mer mot att visa korrekta färger, kan man då använda den du länkade? Absolut att jag troligtvis inte kan få exakt enligt standard men bättre än out of the box? Gäller en oled b7

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NatureBoyyy:

Så om man vill läsa på och lära sig, och eventuellt kunna kalibrera sin skärm någorlunda mer mot att visa korrekta färger, kan man då använda den du länkade? Absolut att jag troligtvis inte kan få exakt enligt standard men bättre än out of the box? Gäller en oled b7

i1 Display Pro är helt klart en pålitlig mätare. Så om du vill lägga pengarna, spendera framför allt tiden och gillar att gnugga geniknölarna är det en bra början. Exakt rätt blir det aldrig på en TV, men en B7 kan bli så pass bra att det är obetydande färgfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

i1 Display Pro är helt klart en pålitlig mätare. Så om du vill lägga pengarna, spendera framför allt tiden och gillar att gnugga geniknölarna är det en bra början. Exakt rätt blir det aldrig på en TV, men en B7 kan bli så pass bra att det är obetydande färgfel.

Gött! Tack för svar, antar då den även fungerar för HDR material och så då? Jag har något på känn att färgerna är lite fel i vissa ansenden, känns inte helt rätt, kan ju också vara mitt otränade öga

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Samsung 55

@Laxpudding och @Sneaky:

Tack för era svar!

Några följdfrågor:

1. @Laxpudding: Du skriver att Q85 borde passa bra pg a att den både är betydligt bättre än The Frame och samma lösning med sladdarna.
Den hittar jag för runt 20K. Den går väl inte ner till mina nivåer runt 12K?

2. För en novis; hur märker man att Q2 är en mycket bättre TV än The Frame? Är det bildkvaliteten? Svårt att hitta skillnader för mig.

Och tack @Sneaky för rådet. Känns som att jag inte kommer köra list utan bara en sladd och tror att det i så fall blir betydligt snyggare med The Frame än Q82 och att TV:n fungerar för oss.

Q85 hade nog varit bästa kombinationen men med tanke på priset så blir det nog The Frame eller Q82.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Costacurta:

1. @Laxpudding: Du skriver att Q85 borde passa bra pg a att den både är betydligt bättre än The Frame och samma lösning med sladdarna.
Den hittar jag för runt 20K. Den går väl inte ner till mina nivåer runt 12K?

2. För en novis; hur märker man att Q2 är en mycket bättre TV än The Frame? Är det bildkvaliteten? Svårt att hitta skillnader för mig.

1. Jag har inte koll på priserna. Men som tumregel sjunker priset som mest ned till kanske 50-60% av nypriset. Prisjakt har en prishistorik som man kan kolla vad den kostade från början.

2. Det är kontrastförhållandet överlag som ger djupare svärta tack vare FALD. Den har också större färgomfång och högre ljusstyrka vilket hjälper i HDR. Högre ljusstyrka också hjälpligt vid allmänt tittande i mycket ljusa rum. Vid en enkel jämförelse sida vid sida riskerar en mellanklassmodell att se blekare och tröttare ut jämfört med en toppklassmodell. Mer kontrollerad jämförelse, likt att båda lyser lika starkt kommer toppklassmodellen kommer att framför allt ha bättre svärta. Vilket blir tydligare ju mörkare rum man tittar i.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NatureBoyyy:

Gött! Tack för svar, antar då den även fungerar för HDR material och så då? Jag har något på känn att färgerna är lite fel i vissa ansenden, känns inte helt rätt, kan ju också vara mitt otränade öga

Mätaren mäter ljus och färg och är egentligen ovetandes inför själva formatet på signalen. HDR kan man också arbeta med. Oftast räcker det med att kalibrera gråskalan så fungerar detta för HDR också. Sedan kan man inte göra så mycket åt HDR-hanteringen utan man får den HDR-reproduktion TV:n är begåvad med. Där handlar det mer om att finna de lägen och alternativ som är minst fel.

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att bestämma mig. Funderar på antingen Samsung Q60R, Samsung Q70R eller en LG C9 (alla 55"). På pappret ser LG'n bäst ut av vad jag kan se såvida jag inte missar något viktig detalj. Q70R är egentligen över min budget men har den ändå som ett alternativ beroende på tillgången under morgondagen. Största anledningen till att jag tvekar på LGn är att jag är rädd för risken för inbränningar. Dock kommer den endast användas till TV/serietittande.

Hur ser era tankar ut på dessa modeller? Finns det någon mer modell jag kanske borde ha i åtanke?

Har tidigare bara köpt bottenskrapet och detta blir min första SmartTV så jag blir nog nöjd oavsett valet men man vill ju ändå ha "most bang for the buck". Har även Chromecast+Nvidia shield att tillgå. Undviker helst att köpa något ljud utöver det inbyggda i nuläget.

/En kille med extrem beslutsångest

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk

Fortsatt beslutsångest..

Skrev tidigare i tråden angående att jag var ute efter en tv som var lämpligt för sport, fick ett bra svar och är nöjd med det.

Men nu när jag börjar titta på faktiska modeller har jag sjukt svårt för vilken jag ska slå till på.. har tittat på dessa tre varianter:

Samsung 58“ 4K UHD Smart TV UE58RU7105 - 5 888 kr på Elgiganten.

Philips The One 55" 4K UHD LED Smart-TV 55PUS7354/12 - 8990 kr på Elgiganten.

Samsung 55" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE55Q60RAT - 8990 kr på Elgiganten.

Om jag har en bra källa, Apple Tv 4k trådad och tittar på HD-sändningar. Skulle jag märka någon större(är ingen fantast) skillnad mellan några av dessa modeller vid ex. fotboll eller en vanlig serie?

/Mr Brightside

Permalänk
Medlem

Tips!
Hur hamnar LG 60UM71007LB på ica maxi för 5999kr mot de där?
Känns som att UE58RU7105 är ungefär samma nivå?

Skrivet av MrBrightside:

Skrev tidigare i tråden angående att jag var ute efter en tv som var lämpligt för sport, fick ett bra svar och är nöjd med det.

Men nu när jag börjar titta på faktiska modeller har jag sjukt svårt för vilken jag ska slå till på.. har tittat på dessa tre varianter:

Samsung 58“ 4K UHD Smart TV UE58RU7105 - 5 888 kr på Elgiganten.

Philips The One 55" 4K UHD LED Smart-TV 55PUS7354/12 - 8990 kr på Elgiganten.

Samsung 55" Q60R 4K UHD QLED Smart-TV QE55Q60RAT - 8990 kr på Elgiganten.

Om jag har en bra källa, Apple Tv 4k trådad och tittar på HD-sändningar. Skulle jag märka någon större(är ingen fantast) skillnad mellan några av dessa modeller vid ex. fotboll eller en vanlig serie?

/Mr Brightside

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrBrightside: Enkelt val här!

Samsung Q60R eftersom det är en mellanklass där du vet vad du får för panel, som i detta fall är Samsungs rappare panel (120 Hz i 55 tum och uppåt) och den är väl beprövad och detaljtestad av exempelvis Rtings. Därför kommer sportupplevelsen främst handla om kvaliteten på källan och mindre om att TV:n spökar till det.

Samsung RU7 är enklare paneler som har en del synlig eftersläp. Philips "The One" är just en kompromiss där man har funktionerna, men tar enklare paneler och därmed inte riktigt vet vad man får.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mbee47:

Hur hamnar LG 60UM71007LB på ica maxi för 5999kr mot de där?
Känns som att UE58RU7105 är ungefär samma nivå?

Båda dessa modeller tillhör budgetklassen där du inte vet vad du får, men i alla fall vet att det finns bättre modeller. Så sikta mot respektive tillverkares mellanklasssortiment. Alltså LG:s SM82 och ännu hellre SM85/86, samt Samsung RU8/Q60R.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BIRDIE13:

Största anledningen till att jag tvekar på LGn är att jag är rädd för risken för inbränningar. Dock kommer den endast användas till TV/serietittande.

Har du tänkt titta på samma TV-show flera timmar varje dag de närmaste åren?
Måste du köra med så hög ljusstyrka som det bara går för du har ett väldigt ljust rum hela tiden?

Om svaren är Nej på båda är det endast din rädsla som är ett hinder från att gå på OLED. Om svaret är Ja på någondera fråga är Q70R det lämpligare valet.

Permalänk
Medlem

Samsung Q60R vs Sony KD55XG8505BAEP

Permalänk

Ni får gärna guida till rätt tråd om jag hamnat fel.
Men tänkte köpa en tv till nyinflyttad lägenhet, har verkligen inte några höga krav eller kunskap när det gäller bildkvalité, kontraster, QLED/OLED etc...
Nästan alla tv är väl typ UHD/4k i dagsläget?
Men ville kolla med er om ni har några tips innan jag bara går och köper billigaste tvn jag hittar på mediamarkt/Elgiganten.

Kommer ju inte vara fastklistrad framför den och kommer mest köra Netflix/fotboll...

Tänker runt 50-55” med budget på 0-6000, är det möjligt att uppnå eller har ni sett några erbjudanden som passar in?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

LG C9 är en dröm tv. Nu med G-sync är blir man riktigt bra sugen på att göra sig av med sin gamla sony 4k tv och uppgradera men om man bara hade pengar till att så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q82R är samma modell som Q80R där det skiljer sig på designen. Har just fått detta bekräftat från Samsungs nordiska produktchef!

Dock oklart exakt vad som skiljer sig med designen. Brukar vara något med stativet för det kan ändras utan att tillverka ett helt nytt TV-chassi.

Snyggt!

Baserat på de hyfsat högupplösta bilderna jag länkade i ett av mina tidigare inläggen ser det ut som att de förenklat foten och gjort den betydligt plastigare. I övrigt lyckades jag inte se någon visuell skillnad, vilket också är rimligt då de som du säger därmed inte behöver tillverka flera olika upplagor av själva chassit.

På tal om något helt annat, har du sett något bra alternativ för oss som gärna vill kunna vrida TV:n i sidled enkelt men inte vill väggmontera den? Min nuvarande TV har en vridbar fot men då de inte ser lika snygga ut så verkar ingen av de bättre modellerna ha den möjligheten längre tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Q70R mot Q60R

Är det värt att betala 1000 kronor mer for Q70R (55") än Q60R (55")? Vad är de största skillnaderna?