nvme problem med win10

Permalänk
Medlem

nvme problem med win10

Hej

Jag köpte mig precis en Corsair mp510 960gb nvme. Jag kan installera windows 10 som vanligt. Men väl inne i windows, så hittas inte min pcie alltså min gpu och jag kan inte uppdatera windows heller. Jag har inte en aning om vad som an vara fel. Har installerat om windows flera gånger med samma resultat. Men stoppar jag tillbaka min gamla sata m.2 som redan har windows på sig, då funkar allt som det ska igen.

Jag har även testat att ansluta den till m.2.2 istället för m.2.1 förutom att hastigheten halveras, så är det samma problem med windows. Eftersom den inte hittar mitt grafikkort, så kan jag inte heller installera drivrutiner till gpu'n. Och jag har kopplat ur all annan lagring under tiden jag installerar windows.

Komponenter i signatur.

Någon som har något förslag?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Avstängd

Titta om alla strömkablar till grafikkortet är inkopplade, och koppla ur alla andra diskar också, så det inte är en IRQ krock någonstans.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@walkiii:
Kontrollera i enhetshanteraren om grafik-kortet finns med där och om det har en gul triangel med ett utropstecken i, detta tyder i så fall på att det är något som förhindrar Windows att "starta det" och det kan som nämnt av föregående talare vara IRQ konflikt (vilket iofs, är ovanligt i senare versioner (Win 7 och uppåt) men det förekommer) men det kan också bero på något annat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det va utropstecken. Så windows hittade inga drivrutiner och jag kunde inte installera egna. All annan lagring va urkopplad.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Det va utropstecken. Så windows hittade inga drivrutiner och jag kunde inte installera egna. All annan lagring va urkopplad.

Om du dubbelklickar på det vad står det i rutan under där det står "Device status"?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Vad har du för BIOS version på moderkortet?
Även värt att kolla att du har senaste firmwaren på SSDn.
Samt info om moderkortet: *M.2_2 socket shares PCIe clock with PCIeX1_1, when PCIeX1_1 or PCIeX1_3 are occupied, M.2_2 only can support SATA mode.

Permalänk
Medlem

Senaste bios, senaste firmware. (iaf vad jag kunde lista ut), testat som sagt både m.2.1 och m2.2. Kommer inte ihåg exakt vad det stod, typ att det inte fanns någon enhet. Disken fungerar som den ska. Det är "bara" att det blir någon krock näör jag försöker insttallera windows.

Jag gjorde en klon från min andra sata m.2, så nu verkar det fungera som det ska. Problemet kommer ju dock kvarstå om jag försöker installera om windows.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]