Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Half-Life: Alyx släpps mars 2020 – får stöd för samtliga VR-headset

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Jaha, så vi skall vänja oss vid ett mindre roligt underhållningsformat bara för att det är nytt? Ok.

Mindre roligt? Har haft HTC Vive, HTC Vive Pro, och nu Index sen launch. Indexen är första headseatet jag använt som verkligen känns färdigt. Vi har enormt skoj när vi spelar Onward och Pavlov tillsammans online, enda riktiga problemet med just VR idag är att majoriteten av alla spel är "hemma snickrade"

Hade spelat mycket mera om det fanns fler BRA spel.

Sen blir allt så mycket roligare i VR, på en dator klickar R för att ladda om bössan, här gör du allt med händerna vilket tillför så mycket mera, bara att öppna en dörr, leta i lådor efter saker osv. Paniken när man ska ladda om snabbt om blir jagad är slående, inget man kan uppleva med ett traditionellt pc spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Svårt att revolutionera något genom att släppa ett spel till ett dött format. Spelet kommer floppa och Valve får en anledning att aldrig göra en riktig uppföljare.

Jag förstår inte alls vad du menar med dött format. Antingen menar du att du helt enkelt inte har framtidstro på VR men då är ju ”dött” i fel tempus. Eller menar du som i ”det är dött för mig”, alltså subjektivt och att du aldrig kommer hänge dig denna hädelse för att det aldrig kommer bli lika bra som [din favoritkonsol när livet var som bäst för längesedan]?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zymax:

...grafiken ser ungefär likadan ut som den gjorde när HL 2 släpptes 2004. Ställer ingen högre krav i dag?

Tror du får dra igång Half-Life 2 igen för att fräscha upp minnet, det ser inte ut så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jaha, så vi skall vänja oss vid ett mindre roligt underhållningsformat bara för att det är nytt? Ok.

Det är högst subjektivt, och du behöver inte spela det trots allt, många tycker precis tvärt om dessutom.

Ser man till hur många titlar som inte har riktigt stöd för VR så är det inte mer än rätt att det blir ett par riktiga titlar. Det finns säkert 100 vanliga storspel som släpps per Vr-titel idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Vad kostar billigaste VR setet?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

Tycker Valve sviker sina fans i grund och botten. Vi PC spelare som länktat till en efterföljare. Efter så många års vänta släpper de inte HL3 eller en ny episod utan vete fan. Sen vr på det och inte ett vanligt. Så folk i skaran utan vr måste ju då Punta ut 8000kr för att spela detta? Nej tack Valve, återkom till mig igen när ni har en efterföljare som jag kan lira på min 49 tums ultrawidescreen skärm. Den kosta tillräckligt och vr vill jag inte lägga till tack. Ni med vr grattis hoppas den är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter trevligt. Är lite sugen på att investera i ngt VR headset i framtiden, främst för racing men det kommer ju komma mkt annat kul med tiden också. Tycker ändå att lite headsets som känns som mer än beta-produkter börjar nå marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@SAnDis: ~2000 begagnat.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Vad är tanken/poängen med Rayman-händerna, blir det dåligt i VR om man ser armar och resten av kroppen?

Alla har olika stor kropp och olika långa armar i verkligheten, och armbågarna spåras inte i VR, så det är svårt för programmerarna att veta hur de ska göra med kroppsmodellen, och olika spel löser det olika. Vissa har en kalibreringsfas i början för kroppsstorlek och armlängd och försöker sedan gissa så gott de kan var armbågarna ska vara. Andra visar helt enkelt inte kroppen.

Boneworks är ett exempel på ett Half Life-inspirerat VR-spel där spelaren har en kropp: https://www.youtube.com/watch?v=_kWBeyiXaig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad kostar billigaste VR setet?

Billigaste är något WMR headset men jag vet inte tillgång på dom i Sverige, men Oculus har bättre kontroller/tracking så det ska vara värt att gå upp till åtminstone deras.

Oculus har det billigaste som är bra, kostar 450€ med frakt från Oculus själva.

Det bästa headsetet är Valves Index men det kostar över 1k€.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Vad är tanken/poängen med Rayman-händerna, blir det dåligt i VR om man ser armar och resten av kroppen?

Det vanligaste är att utvecklarna skippar armarna, förmodligen för att det är mkt jobb att få det bra och svårt att få det helt perfekt.

Men jag tycker att det funkar så pass bra i Lone Echo och Echo VR så jag skulle hellre se att dom hade armarna synliga.

Kan ju vara så att dom har försökt och när det inte gick att få helt 100% så var det inte bra nog, vilket jag kan köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Najz. Ett VR-headset hamnar längre upp på listan nu. Beat Saber är ju ruskigt kul.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Så mycket gråt här alltså. haha! Varför kan inte folk bara låta oss VR spelare få detta? Ett VR headset kostar typ lika mycket som en vanlig high end gaming monitor idag så sluta tjuta över att ni inte har råd! Är ni så sugna får ni väl skaffa ett headset och testa!

https://www.samsung.com/us/computing/hmd/windows-mixed-realit...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zymax:

Högst ordinär och grafiken ser ungefär likadan ut som den gjorde när HL 2 släpptes 2004. Ställer ingen högre krav i dag?

Grafiken är inte banbrytande och jämförelsen ovan är dålig då HL2 trailern skalats upp till 1080p, men den ger ändå ett hum om att det du säger är galet. Se HL2 trailern så märker du även att rörelser och animationer från då mer eller mindre motsvarar ett gymnasieprojekt idag.
https://www.youtube.com/watch?v=ID1dWN3n7q4

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Billigaste är något WMR headset men jag vet inte tillgång på dom i Sverige, men Oculus har bättre kontroller/tracking så det ska vara värt att gå upp till åtminstone deras.

Oculus har det billigaste som är bra, kostar 450€ med frakt från Oculus själva.

Det bästa headsetet är Valves Index men det kostar över 1k€.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte så enkelt som att det dyraste är det bästa, det är avvägningar med alla headset. Index lider mer av god rays än Rift S och har inte lika bra linser, trackingen är bättre men å andra sidan behöver du montera basstationer vilket inte passar alla. Vissa föredrar OLED, vissa föredrar LCD, etc. Oculus SDK har även en överlägsen variant av ASW vilket minskar systemkraven eller gör reprojektioner mindre märkbara.

Index är bekväm, har bra hörlurar (högtalare), möjlighet till högre FOV och högre uppdateringsfrekvens, kontroller med tryckkänslighet och individuell fingerspårning för de spel som har stöd för det. Men beroende på behov och preferenser är den inte nödvändigtvis bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Svårt att revolutionera något genom att släppa ett spel till ett dött format. Spelet kommer floppa och Valve får en anledning att aldrig göra en riktig uppföljare.

Du är SLUT! Get your facts straight. Och ge fan i kassa/fejknewsinlägg och kommentera så dumt om att något är dött när det växer som fan! Kanske i dina ögon men inte i branschen.

Du är sluta frida

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag fick nästan tårar i ögonen av att se detta.

Det är officellt: för första gången på flers år, sedan Battlefield 3, är jag återigen superhypad inför en gamerelease. Så hypad att jag håller på att spricka

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med! Kanske inte exakt lika hypad som du med tanke på att jag är tvungen att köpa allt nytt då jag bara sitter på en laptop för närnarande. Dator + skärm + VR = 30K minst haha

Oavsett, jag tycker detta spelet ser sjukt snyggt ut! De har ju omarbetat hela grafiken och med tanke på att de gjort detta så tror jag inte det är det sista HL spelet i serien vi kommer få se. Men det är ju bara spekulationer...

Bra jobbat Valve! Nu återstår det bara att testa det! Ska bli riktigt kul att se vad VR har att komma med.

Permalänk
Medlem

Ser helt fantastiskt ut! Sugen på ett VR-headset, det enda problemet är rumyta.

Skrivet av atego:

Du är sluta frida

Farmen-Sebastian som slutboss i ett VR-spel hade varit en enorm upplevelse

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Index lider mer av god rays än Rift S och har inte lika bra linser

Ska man vara petig så har Index nästan inga god rays (dvs strålar som utgår från ljusa objekt på mörk bakgrund), utan i samma situation får man i stället interna reflektioner mellan linserna ("glare") som visar sig som ljusa fält i ytterkanten av linsen. Sedan ligger Index-linserna i framkant när det gäller att få bilden skarp från sida till sida; de flesta VR-headset har linser som gör bilden skarp i mitten men med oskärpa och kromatisk aberration i kanterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGertzy:

Man får rätt bra betalt för organ på dark web!

Tackar, men inte behöver du göra det för min skull.
Det finns väl lite mindre smärtsamma metoder?

Skrivet av ggalaxyy:

Så mycket gråt här alltså. haha! Varför kan inte folk bara låta oss VR spelare få detta? Ett VR headset kostar typ lika mycket som en vanlig high end gaming monitor idag så sluta tjuta över att ni inte har råd! Är ni så sugna får ni väl skaffa ett headset och testa!

https://www.samsung.com/us/computing/hmd/windows-mixed-realit...

High End Gaming monitor https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=high+end+g...
En del är lite billigare än denna dator, andra samma pris o resten, dyra som fn.
Nepp, jag har inte en sådan monitor.
Länken som du skickade var klart intressant. Om vi bott i USA!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494438-samsung-kommer...

Jag är en av de som inte gråter.
Hade varit trevligt att ha råd med VR-Headset. Kanske någon dag.

Hur bra funkar dessa headset med glasögon?

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_River:

Tackar, men inte behöver du göra det för min skull.
Det finns väl lite mindre smärtsamma metoder?

High End Gaming monitor https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=high+end+g...
En del är lite billigare än denna dator, andra samma pris o resten, dyra som fn.
Nepp, jag har inte en sådan monitor.
Länken som du skickade var klart intressant. Om vi bott i USA!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1494438-samsung-kommer...

Jag är en av de som inte gråter.
Hade varit trevligt att ha råd med VR-Headset. Kanske någon dag.

Hur bra funkar dessa headset med glasögon?

Du får köpa en Rift S då! runt 6 papp, precis vad en lagom gaming monitor kostar idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej nu måste jag bara ha VR. Vilket headset bör jag skaffa? Har inte mycket plats i lägenheten. Duger ett RTX 2080 eller tror ni att 3080 har släppts i lagom tid till HL VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

10 000 kr för ett spel, näe lär dröja innan jag får tillfälle att spela det.

Vad är tanken/poängen med Rayman-händerna, blir det dåligt i VR om man ser armar och resten av kroppen?

En rift kostar knappt 5.000 kronor. Fortfarande väldigt mycket pengar för de flesta men långt ifrån 10.000.

Skrivet av Mel:

VRs sista suck.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv menar jag att VR är här för att stanna. Du kan ju sätta en påminnelse på mobilen om femton år så får vi se vem som har rätt.

Skrivet av Flygman:

Jaha, så vi skall vänja oss vid ett mindre roligt underhållningsformat bara för att det är nytt? Ok.

Man kan säga mycket negativt om VR men jag tror att du är ganska ensam att tycka det är mindre roligt format. Det tråkiga hittills har ju varit att spelutbudet inte är jättestort. Eller menar du att din åsikt är allas sanning?

Skrivet av NZT5 Systems:

Tycker Valve sviker sina fans i grund och botten. Vi PC spelare som länktat till en efterföljare. Efter så många års vänta släpper de inte HL3 eller en ny episod utan vete fan. Sen vr på det och inte ett vanligt. Så folk i skaran utan vr måste ju då Punta ut 8000kr för att spela detta? Nej tack Valve, återkom till mig igen när ni har en efterföljare som jag kan lira på min 49 tums ultrawidescreen skärm. Den kosta tillräckligt och vr vill jag inte lägga till tack. Ni med vr grattis hoppas den är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

En av flera anledningar att de inte släpper en HL3 kan vara att det finns en orealistisk hype inför det, vore smått galenskap att släppa spelet då det nästintill garanterat inte kommer leva upp till förväntningarna. Att släppa ett ~”HL3 light” kan vara ett sätt att känna av marknaden, om det lyckas kanske de vågar släppa HL3 på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Alla har olika stor kropp och olika långa armar i verkligheten, och armbågarna spåras inte i VR, så det är svårt för programmerarna att veta hur de ska göra med kroppsmodellen, och olika spel löser det olika. Vissa har en kalibreringsfas i början för kroppsstorlek och armlängd och försöker sedan gissa så gott de kan var armbågarna ska vara. Andra visar helt enkelt inte kroppen.

Boneworks är ett exempel på ett Half Life-inspirerat VR-spel där spelaren har en kropp: https://www.youtube.com/watch?v=_kWBeyiXaig

Skrivet av Squallie:

Det vanligaste är att utvecklarna skippar armarna, förmodligen för att det är mkt jobb att få det bra och svårt att få det helt perfekt.

Men jag tycker att det funkar så pass bra i Lone Echo och Echo VR så jag skulle hellre se att dom hade armarna synliga.

Kan ju vara så att dom har försökt och när det inte gick att få helt 100% så var det inte bra nog, vilket jag kan köpa.

Tack, känns inte som exakta storleken borde spel så stor roll, är väl bara att ta något medelvärde, men det kanske gör större skillnad än man tror? Inser att det inte är helt enkelt att programmera fungerande armar som inte flippar ur med tanke på hur mycket frihet man har, men tycker samtidigt det är konstigt att de för något som säljer 100% på att få bättre inlevelse gör såna här halvdana grejer som får hela spelet att se ut som ett ofärdigt tech demo eller som om man spelade en simulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Tack, känns inte som exakta storleken borde spel så stor roll, är väl bara att ta något medelvärde

Om du står upp i ett VR-spel så är du lika högt över marken som i verkligheten. Sträcker du ut armen så når du lika långt som i verkligheten. Det blir konstigt på olika sätt om man ger spelaren en generisk medel-kroppsmodell som inte är anpassad till det. Tänk dig att du är två meter lång och kroppsmodellen är 175 cm. Det betyder att om ditt huvud befinner sig där modellens huvud är så hamnar ditt verkliga golv 25 cm över golvet i spelet, så du kan inte nå golvet i spelet med händerna eller försöka titta under ett skåp eller dylikt.

Skrivet av Pyoko:

tycker samtidigt det är konstigt att de för något som säljer 100% på att få bättre inlevelse gör såna här halvdana grejer

Jag gissar att Valve kommit fram till att man får bättre inlevelse med svävande händer än med armbågar som är vinklade åt fel håll. (Och de kommer ju garanterat bli vinklade åt fel håll om man t ex har armbågen åt höger i verkligheten, medan det i spelet finns en vägg där. Jag kan tänka mig att det sabbar inlevelsen ifall man ser sin armbåge gå åt ett håll medan man vet och känner att man egentligen har den annorlunda.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Okej nu måste jag bara ha VR. Vilket headset bör jag skaffa? Har inte mycket plats i lägenheten. Duger ett RTX 2080 eller tror ni att 3080 har släppts i lagom tid till HL VR?

Ett GTX 1070 duger för nästan alla VR spel idag, 1060 med vissa tekniker men blir sisådär, fåtal spel kräver mer så ja ett RTX 2080 är bra mer en tillräckligt. Med det sagt bättre grafikkort desto bättre i slutändan men nästan alla spel är redan anpassade för runt ett 1070 kort.

Samt i Europa är nog Rift S/Quest den mest prisvärda att skaffa idag, vill du försöka importera så finns det en del bra Windows mixed reality headsets men de bra sådana säljs inte i EU.

Skrivet av ggalaxyy:

Du får köpa en Rift S då! runt 6 papp, precis vad en lagom gaming monitor kostar idag.

Köper du Rift direkt från Oculus så hamnar priset på lite mer än 4800 kr inklusive frakt, de har även OK support för en gång skull vart inte så för ett par år sedan dock, så får du problem brukar de lösa det snabbt.

Notera att de brukar ha 50€ rabatt under vissa reor, och black friday kommer upp snart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ureet:

Om du står upp i ett VR-spel så är du lika högt över marken som i verkligheten. Sträcker du ut armen så når du lika långt som i verkligheten. Det blir konstigt på olika sätt om man ger spelaren en generisk medel-kroppsmodell som inte är anpassad till det. Tänk dig att du är två meter lång och kroppsmodellen är 175 cm. Det betyder att om ditt huvud befinner sig där modellens huvud är så hamnar ditt verkliga golv 25 cm över golvet i spelet, så du kan inte nå golvet i spelet med händerna eller försöka titta under ett skåp eller dylikt.

Skalning av modellen borde väl visserligen kunna göras med lätthet om man vill lösa just den biten.

Skrivet av Ureet:

Jag gissar att Valve kommit fram till att man får bättre inlevelse med svävande händer än med armbågar som är vinklade åt fel håll. (Och de kommer ju garanterat bli vinklade åt fel håll om man t ex har armbågen åt höger i verkligheten, medan det i spelet finns en vägg där. Jag kan tänka mig att det sabbar inlevelsen ifall man ser sin armbåge gå åt ett håll medan man vet och känner att man egentligen har den annorlunda.)

Yes. Precis så tror jag också att det är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast
Skrivet av Xermalk:

Har du faktriskt prövat något "riktigt" vr spel, som är designat från grunden upp för vr?

Citat rakt från utvecklarna, "vi skulle behöva binda nästan alla tangenter bara för att kunna hantera alla interaktioner med en dörr".

Riktigt bra intervju med teamet bakom HL:Alyx

https://www.youtube.com/watch?v=-9K0eJEmMEw

Haha sån timing!
Har precis kollat videon och skulle just redigera mitt inlägg och lägga videon där!

Känns ju genast mycket bättre, tror det var rätt mycket emotionellt faktiskt, något jag aldrig trodde jag skulle skriva.... men det har ju hängt med sedan barndomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

https://i.imgur.com/JNIlTJl.png

Grafiken är inte banbrytande och jämförelsen ovan är dålig då HL2 trailern skalats upp till 1080p, men den ger ändå ett hum om att det du säger är galet. Se HL2 trailern så märker du även att rörelser och animationer från då mer eller mindre motsvarar ett gymnasieprojekt idag.
https://www.youtube.com/watch?v=ID1dWN3n7q4

Jag är fortfarande lite besviken baserat på utvecklingen från Episod 2 som släpptes 2007 till Alyx, även om man tar i hänsyn till att det är VR. Om de nu ville skapa en stor titel på VR så tycker jag att det grafiskt ska få en att säga "WOW!", men ändå vara såpass skalbart att det kan köras på GTX 970 och RX480 som är minimum för index.

Source 12 år senare

Episod 2

Modern warfare släpptes 2007.

2019

Modern warfare (2007) vs Modern warfare (2019)

Eller Rage (2011) mot DOOM:Eternal (screenshots från 2019, släpps samtidigt som Alyx)

DOOM

Inte för att jag tror grafik som i MW är körbart i VR, men DOOM:Eternal är nog definitivt det. Om vi ser grafiken som ett golv och ett tak, så har Alyx ett bra golv , men jag hade gärna sett ett högre tak för de som kan. De lägger taket genom att lägga till extra grafik, detaljer osv. För att nå dessa mål vid bra prestanda: Använd texture space shading och deras foveated rendering som en kompis till mig prövade på för två år sedan (nu har ju index inte möjlighet för foveated rendering, lite tråkigt). De bör dock ha riktigt bra och verklighetstroget ljud.

Kortfattat: De som säger att det ser samma ut behöver nog kolla synen, men det verkar fortfarande ha halkat efter i utvecklingen sett till andra spelmotorer. Hade gärna sett en mer arbete på grafik och större fokus på VR tekniker (just det sista kan de ju ha, men inte annonserat ännu).

EDIT: Tydligen har de mer avancerade tekniker i samma storleksordning som MW och Doom:Eternal. My bad.

Ny information tillkom.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

10 000 kr för ett spel, näe lär dröja innan jag får tillfälle att spela det.

Vad är tanken/poängen med Rayman-händerna, blir det dåligt i VR om man ser armar och resten av kroppen?

Exakt, påminner mig mer om Nintendo Wii-figurerna, typ boxing.

https://www.youtube.com/watch?v=02DhiWpQOy8