Windows Vista Glömt Lösenord

Permalänk
Medlem

Windows Vista Glömt Lösenord

Hej! (TL;DR längst ner)

Kort sagt: Har en kompis som har en riktigt gammal laptop (10-15 år) med Windows Vista på sig. Den är inte
använd på åratal och lösenordet på användaren är bortglömt. Det verkar bara vara en användare på log in skärmen.

Enligt denna video verkar det ganska lätt:
Man startar datorn, trycker F8, går in i boot menyn. Startar därifrån datorn i Safe Mode.
Sen på användare ska man kunna skriva "Administrator" och lämna lösenordet blankt.
Sen efter det ska man kunna gå in som vanligt på användarmenyn i Windows och ändra lösenordet.

Det känns lite för simpelt? Och speciellt med tanke på att jag hittade massa andra
program på Google och även här i olika Sweclockers trådar, som man ska köra via usb/cd för att lösa
detta problem som såg bra mycket krångligare ut. Jag hade velat hittat en lösning utan att behöva formatera
om datorn, har USB-sticka och även CD-skiva om de skulle behövas.

Jag har inte datorn framför mig nu, så jag kan inte testa det just nu. Men hade gärna hört med er ifall ni vet
om ovanstående lösning funkar som visas i videon eller vad som annars är den bästa/lättaste lösningen.

TL;DR: Bortglömt lösenord till Laptop Windows Vista, hur fixar man det utan att formatera om datorn?

Tack! Mvh Robin

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt anledningen till du inte vill formatera.
Om det är för inte förlora filer kan du bara koppla in hårddisken i annan burk och kopiera allt.

Annars testa enligt guiden, är inte 100. Men många gamla dåliga installationer så finns det admin-konto utan lösenord som videon visar. Så absolut fullt möjligt det går att göra som videon visar.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Tack för era snabba svar!
När jag får tag i datorn ska jag först kika på videons lösning då den verkar relativt simpel.
Men det du länkade, är det något du testat själv? Fungerar de bra utan att vara överdrivet svårt?
Tack!

Skrivet av railman:

Vet inte riktigt anledningen till du inte vill formatera.
Om det är för inte förlora filer kan du bara koppla in hårddisken i annan burk och kopiera allt.

Annars testa enligt guiden, är inte 100. Men många gamla dåliga installationer så finns det admin-konto utan lösenord som videon visar. Så absolut fullt möjligt det går att göra som videon visar.

Tack för snabbt svar!
Ja precis därför, vill inte förlora filer. Även om jag är lite mer kunnig än min vän
så är jag inte vidare insatt i sånt här. Så att ta ur hårddisken och koppla in i annan
dator vet jag inte om jag kan eller har rätt grejer till att göra det. Det hade varit lättare
också om vi bara kunde låsa upp användaren. Så det blir i alla fall första steget.

Permalänk
Medlem

@Robinccc:

du kan skapa ett USB minne med detta programmet https://www.tenforums.com/software-apps/117664-win10xpe-build... , lägg till Windows PC Unlocker från listan med program du vill inkludera. Boota från USB-minnet och öppna Windows PC Unlocker och ta bort lösenordet, gränssnittet bör vara väldigt familjärt då det ser ut som vanligt Windows på skrivbordet.
Efter det har du inte bara låst upp Windowskontot men du har även ett gediget USB-minne för diagnostik eller göra backup t.ex.

Notera: Du behöver Windows installationsfiler (ej licens) för att kunna skapa minnet.

Permalänk
Medlem

@Robinccc: Har nog kört det på ett 50tal maskiner utan problem

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb