Permalänk

Är min dator sönder?!!?

Så skulle sälja min dator t en polare och när han skulle koppla in allt och satte på datorn så startade den upp som vanligt, men sen så efter Windows loggan kom upp så blev skärmen helt svart och står no signal??

Hjälp mig är ni snäll

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är i rätt grafikutgång som skärmen är ansluten i?
Tex har du ett dedikerat grafikkort och ett inbyggt kanske du råkat koppla in kabeln i det inbyggda.

Det borde dock resultera i andra problem.

Ett annat alternativ är att testa att starta windows i felsäkert läge.
Kanske windows försöker rita upp en högre upplösning än vad skärmen klarar.
Tex om adaptrar används i kedjan mellan dator och skärm kan det också strula.

Permalänk
Keeper of the Bamse

precis som Sidde säger; det är vid uppstart av Windows som grafikdrivrutinen drar igång. Har du kanske en mer högupplöst skärm? Din kompis kanske har en 1080P som inte klarar att visa din senaste upplösning som kanske var 1440p, eller om den är högupplöst eller så. Ha det i åtanke efter att kollat så att alla sladdar sitter rätt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Är du säker på att det är i rätt grafikutgång som skärmen är ansluten i?
Tex har du ett dedikerat grafikkort och ett inbyggt kanske du råkat koppla in kabeln i det inbyggda.

Det borde dock resultera i andra problem.

Ett annat alternativ är att testa att starta windows i felsäkert läge.
Kanske windows försöker rita upp en högre upplösning än vad skärmen klarar.
Tex om adaptrar används i kedjan mellan dator och skärm kan det också strula.

Har kopplat in i grafikkortets uttag och inte moderkortets om du menar så, hur startar jag i felsäkert läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle1010:

Har kopplat in i grafikkortets uttag och inte moderkortets om du menar så, hur startar jag i felsäkert läge?

Skickades från m.sweclockers.com

Man brukar kunna spamma F8-tangenten när datorn bootar, dock har jag hört att det inte fungerar på Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Man brukar kunna spamma F8-tangenten när datorn bootar, dock har jag hört att det inte fungerar på Windows 10

Nej, det fungerar inte i Win 10 eftersom det startar upp för snabbt för att kunna registrera det.
Det finns dock ett trick man kan använda för att kunna få Win 10 att starta i felsäkert läge.

När Windows har tagit över uppstart processen (Windows loggan kommer) så startar man om datorn (sker enklast genom att använda reset knappen), gör man detta ett visst antal gånger (brukar krävas att man gör det ~3 gånger) så startas Windows upp i felsökning läge och där man kan bl.a välja att starta i felsäkert läge.

Om man kommer in Windows finns det enklare sätt att få Win 10 att starta i felsäkert läge.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Ralle1010:

Det känns lite som om datorn funkar som den ska men skärmen inte klarar av den höga grafikinställningen.
Kan du inte låna tillbaka den hem och skruva ner upplösningen för grafiken, sätt den till något lågt värde 1280x1024 eller nått.

När den väl är igång mot nya skärmen kan ni maxa vad den klarar.
Kan möjligen vara så att en tv klarar upplösningen