Google Stadia – vad är det och vad ingår?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Chrissoid @elajt_1 de spelen som ingår i Stadia Pro "äger" man så länge man har en aktiv prenumeration på Stadia Pro. Om man avslutar sig abonnemang och sedan aktiverar det igen längre fram har man fortfarande samma katalog av "gratisspel" man fått under månaderna med Pro-abonnemang. Däremot kommer man då inte ha de gratisspel som tillkommit under perioden när abonnemanget inte var aktivt.

Så vid start kommer man inte ha tillgång till ett bibliotek av spel nej, detta får man som prenumerant bygga upp över tid med spel man köper och/eller får som del av Stadia Pro.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Falcon: Haha, faktiskt bara ett exemplar med Founder's Edition, tro't eller ej! 😅Jag har däremot inte fått min aktiveringskod för Stadia än, så eventuellt kanske jag inte får i den absoluta första rundan. Men med tanke på att jag förbokade samma kväll som det presenterades bör jag inte få vänta särskilt många dagar kan jag tycka. Det blir helt klart hands on-intryck, säkert både i text- och videoform!

Det ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar i praktiken. Googles kapacitet för nätverk, serverstrukturer, knep och knåp för att få ner latens med mera kan de nog komma riktigt långt på. Tror det kan bli bättre än folk väntar sig faktiskt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Drick varje gång latens nämns i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coyote93:

Att spela offline eller att steam lägs ner skulle ge samma vilkor eftersom du inte kan koppla dig upp mot deras servrar. Så om du kan spela dina spel som är nedladdade lokalt utan att vara uppkopplad mot internet skulle inte de spelen försvinna och steam klienten kommer inte heller göra det så du skulle inte förlora de spelen även om steam som butik plötsligt försvann.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst, men det vore en lösning som jag tror få skulle acceptera. Att inte kunna ladda ner spelen, eller behöva ha en Steam-klient som är inaktiv igång samtidigt. Istället tror jag att man förmodligen fått ladda ner en DRM-fri version av spelen, alternativt fått produktnycklar till andra DRM-tjänster. Det samma borde gäller Stadia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Falcon: Haha, faktiskt bara ett exemplar med Founder's Edition, tro't eller ej! 😅Jag har däremot inte fått min aktiveringskod för Stadia än, så eventuellt kanske jag inte får i den absoluta första rundan. Men med tanke på att jag förbokade samma kväll som det presenterades bör jag inte få vänta särskilt många dagar kan jag tycka. Det blir helt klart hands on-intryck, säkert både i text- och videoform!

Det ska bli väldigt intressant att se hur det fungerar i praktiken. Googles kapacitet för nätverk, serverstrukturer, knep och knåp för att få ner latens med mera kan de nog komma riktigt långt på. Tror det kan bli bättre än folk väntar sig faktiskt.


För mig verkar det lite för bra för att vara sant, komma undan med nästan all hårdvara(minst 15k+ inkl. en ok skärm och kringutrustning) och ändå äta kakan?
Jag är sjukt tveksam, men det gör det inte mindre intressant. Hoppas jag har fel.

Och som sagt, en snabb analys on launchday vore uppskattat. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det lär ju inte hända. Både parter har säkert någon klausul som gör att dom kommer undan något sådant.
Hade kostat på tok för mycket för dom att ersätta med fysiska kopior.

Dock så förlorar man väl inte spelen bara för att man säger upp sitt Stadia Pro abonnemang eftersom Base är gratis, så man kommer högst troligt fortfarande ha tillgång till spelen såvida inte tjänsten helt läggs ner.

Verkar ju ha stor potential får man väl ändå säga. Låt latens i kombination med högre beräkningskraft än någon av konsollerna, vilken även kommer utökas, förmodligen så fort behovet finns och då troligtvis utan extra kostnad. Laddningstiderna borde ju också vara korta. Dom kanske helt slår ut både PS5 och nästa kryssbox med detta.

Google har råd. Skulle Steam gå under gissar jag att Valve inte kommer att ha råd då det troligtvis hade gått under samtidigt. Vavle=Steam, Google är så mycket mer än Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Visst, men det vore en lösning som jag tror få skulle acceptera. Att inte kunna ladda ner spelen, eller behöva ha en Steam-klient som är inaktiv igång samtidigt. Istället tror jag att man förmodligen fått ladda ner en DRM-fri version av spelen, alternativt fått produktnycklar till andra DRM-tjänster. Det samma borde gäller Stadia.

Valve lovade att man skulle kunna ladda hem om något skulle hända, tror det var på twitter, dvs inte i något avtal. Det löftet har sedan tagits bort och Valve trycker ju på att Steam är en prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Chrissoid @elajt_1 de spelen som ingår i Stadia Pro "äger" man så länge man har en aktiv prenumeration på Stadia Pro. Om man avslutar sig abonnemang och sedan aktiverar det igen längre fram har man fortfarande samma katalog av "gratisspel" man fått under månaderna med Pro-abonnemang. Däremot kommer man då inte ha de gratisspel som tillkommit under perioden när abonnemanget inte var aktivt.

Så vid start kommer man inte ha tillgång till ett bibliotek av spel nej, detta får man som prenumerant bygga upp över tid med spel man köper och/eller får som del av Stadia Pro.

Jag tänkte bara på spelen du "köpt", det stod ju att med Base fick man först köpa spelen för att kunna spela något. "Google Stadia är huvudsakligen ytterligare en plattform, likt Sony Playstation eller Microsoft Xbox. Precis som med dessa behöver du köpa spel specifikt för Google Stadia." För Pro utgår jag ifrån att man också måste köpa dom, bara att där ingick gratisspel också (precis som med konsollernas prenumerationstjänster). Dock inte helt glasklart vad som gäller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Google har råd. Skulle Steam gå under gissar jag att Valve inte kommer att ha råd då det troligtvis hade gått under samtidigt. Vavle=Steam, Google är så mycket mer än Stadia.

Att Google har råd är det nog ingen som tvivlar på, men när det gäller Stadia så är jag 99.9% säker på att du aldrig kommer få någon fysisk kopia om tjänsten mot all förmodan skulle läggas ner. Det är ju en molntjänst till att börja med, så jag ser ingen anledning till att dom skulle lova något sådant. Det är ju dessutom så att dom inte på något sätt kan ge oss samma upplevelse med en fysisk kopia och utöver det, till vilken plattform skulle det vara? Steam är lite annorlunda, det är ingen tjänst vi prenumererar på utan har bara köpt spelen (hos dom) digitalt. Dock så är jag hyfsat säker på att samma sak skulle hända om Valve lade ner steam, dvs. bye bye med våra spel.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@elajt_1: ja exakt så är det, både Base och Pro är prenumerationsformer där den sistnämnda bara ger dig "gratisspel" per månad. Precis som med Playstation och Xbox köper du spelen till plattformen. Angående att man förlorar tillgång till spelen om Google lägger ned tjänsten så är det absolut en möjlighet, men det är en så pass stor satsning att det är osannolikt att hända i närtid, om det ens gör det.

Om Sony och Microsoft skulle stänga ner PSN respektive Xbox Live skulle vi inte ha tillgång till våra digitala köp där heller, och fysiska kopior av spel kräver ju ofta patchar vilket inte skulle kunna laddas ner om tjänsterna försvann. Så skillnaderna är inte så enorma som man kan tro mellan de olika plattformarna, även om Stadia så klart är en ny typ av spelplattform.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av coyote93:

Stadia är ju bara en "hyr en väldigt bra gaming PC (som du inte kan göra någonting annat på en spela spel)".
Skickades från m.sweclockers.com

Aaa. Värt att nämna här är väl att grundabonnemanget (altså stadia base) kostar noll spänn i månaden.
Det får man nog säga är en ganska bra deal ändå. Vet inte så många andra som hyr ut speldatorer billigare än så.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Att Google har råd är det nog ingen som tvivlar på, men när det gäller Stadia så är jag 99.9% säker på att du aldrig kommer få någon fysisk kopia om tjänsten mot all förmodan skulle läggas ner. Det är ju en molntjänst till att börja med, så jag ser ingen anledning till att dom skulle lova något sådant. Det är ju dessutom så att dom inte på något sätt kan ge oss samma upplevelse med en fysisk kopia och utöver det, till vilken plattform skulle det vara? Steam är lite annorlunda, det är ingen tjänst vi prenumererar på utan har bara köpt spelen (hos dom) digitalt. Dock så är jag hyfsat säker på att samma sak skulle hända om Valve lade ner steam, dvs. bye bye med våra spel.

Google skulle vara kvar, alltså så går det utmärkt för förbannade amerikaner att stämma dem. Plus att det skulle skapa mängder med arga kunder, det är en sak att stänga ner en gratistjänst eller en tjänst där du bara prenumererar, det är något helt annat att stänga ner en tjänst där man har betalat för dem att lagra saker åt en (i det här fallet spel) utan att man då kan ta ner dessa. Skulle se det som sannolikt att de har avtal med spelproducenterna och distributörerna om att de skall ha möjlighet att ge bort nerladdningskoder för spelen om Stadia skulle läggas ner.

Vad folk verkar tro att Google skulle göra är som om de skulle stänga ner Google Drive utan att ge folk tid att ladda hem vad de laddat upp...

Skillnaden med Steam är som sagt att Valve är nästan bara Steam. Så går Steam under så finns det inte mycket kvar av Valve.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha gratis varianten som släpps sen för att köpa spelen som vi redan gör hur gör man för att skaffa det? Köper man bara en chrome cast och handkontrollen? Grejerna finns ju inte på tex prisjakt🙈
Lite sugen att testa men tänker inte vara en beta testare som folket som skaffar det day 1.
Tycker spelen som släpps är lite få men de duger ju så länge då destiny finns haha😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Om man vill ha gratis varianten som släpps sen för att köpa spelen som vi redan gör hur gör man för att skaffa det? Köper man bara en chrome cast och handkontrollen? Grejerna finns ju inte på tex prisjakt🙈
Lite sugen att testa men tänker inte vara en beta testare som folket som skaffar det day 1.
Tycker spelen som släpps är lite få men de duger ju så länge då destiny finns haha😜

Till och börja med så väntar man till nästa år. Så det finns tid att läsa artikeln som svarar på de andra frågorna du hade...

Permalänk
Inaktiv

Mitt "issue" med streaming är bithastigheten. Även när jag recordar med ShadowPlay lokalt i hög bitrate tycker jag personligen det ser subpar ut. När jag testat streama Xbox till Win 10 har det inte heller varit speciellt imponerande, varken bitrate eller det faktum att det är en viss fördröjning (märkbart i shooters).

Streaming är nog för den som inte har så höga krav, några år framöver åtminstone.

Permalänk
Medlem

Nej tack till Stadia.

Permalänk
Medlem

20mb/s för 1080p och 35mb/s för 4k? Så 1,75 ggr mer data för 4 ggr mer pixlar. Och detta benämner ni "superskarpt"

Sen påstår ni att latensen från kontrollen endast blir några få millisekunder om jag ansluter den till servern via mitt wifi?? Inte visste jag att de boosta mitt nätverk samtidigt, känns ju najs. /S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Är ju något skeptiskt till det nu, men tror att det i framtiden kan bli riktigt bra.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Tror inte på detta i nuläget, tror Stadia är lite som dagens nya mobiler med vikbara skärmar, säkert bra i framtiden men att hoppa på tåget från dag ett tror jag inte på, jag kommer i allafall hålla ögonen på Stadia, kanske blir ett köp i framtiden men inte just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Så för 0:- så får man en okej speldator och för en hundring i månaden får man en värstingmaskin som klarar 4k, 60 fps.

Tycker det verkar vara en rätt bra deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Så för 0:- så får man en okej speldator och för en hundring i månaden får man en värstingmaskin som klarar 4k, 60 fps.

Tycker det verkar vara en rätt bra deal.

Håller med!

Många andra: VAdÅ äR iNTe SPelEn gRAtiS?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Stadia är inget för mig, men för vissa som röra sig mycket i t.ex. jobbet, ja varför inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur kan man spela spelen utan Steam? Menar du att köra offline? Nu tror inte jag att Steam kommer läggas ner än på länge men konsekvenserna av en nedläggning skulle bli den samma oavsett om det är Stadia eller Steam som läggs ner. Risken att Steam läggs ner har vi accepterat, och kanske borde vi göra det samma med Stadia? Att ge ut fysiska exemplar var enbart ett exempel, att ge produktnycklar till spelens diverse DRM-tjänster är också ett alternativ.

Skillnaden är att steams enda uppgift är att sälja spel.
Det centrala i stadia är att leverera onlineprocessing av spel.

Jag säger som jag gjort tidigare, jag har varit 100x mer positiv till stadia om det även varit en klient likt steam så jag hade -valet- att installera mina köpta spel direkt på en PC. Dvs kunna behålla spelen men sluta använda stadia.

Jag förmodar att det kommer vara ”fullpris” på spelen i stadia (så jävla sjukt att dom -fortfarande- inte släpper nån info om vad spelen kommer kosta? 699:-???) och därför tycker jag då att man borde få 100% tillgång till dom.

Helt enkelt, jag hade velat se en separation av ”inköp av spel” och ”driva spelen i molnet”.

Dock är min disclaimer att det är helt okej om spelen säljs rabatterat, helt enkelt, jag äger inte spelen, och kan endast spela dom i stadia, och för den tradeoffen så säljer spelen billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

20mb/s för 1080p och 35mb/s för 4k? Så 1,75 ggr mer data för 4 ggr mer pixlar. Och detta benämner ni "superskarpt"

Sen påstår ni att latensen från kontrollen endast blir några få millisekunder om jag ansluter den till servern via mitt wifi?? Inte visste jag att de boosta mitt nätverk samtidigt, känns ju najs. /S

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. 1080p lossless fps är en bra bit över 100mb/s, med stereoljud. Spräng upp Stadia Base på en 65" och man spelar i praktiken tetris med förstorningsglas.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaa. Värt att nämna här är väl att grundabonnemanget (altså stadia base) kostar noll spänn i månaden.
Det får man nog säga är en ganska bra deal ändå. Vet inte så många andra som hyr ut speldatorer billigare än så.

Gratis i pengar, ja. Däremot betalar man ju förstås i "beteende-data".

Personligen är jag rätt skeptisk mot algoritmernas möjligheter att förutsäga beteende på individnivå. De är ju antagligen baserade på väldigt stora mängder data och då har outliers en tendens att inte inkluderas. Nu är visserligen datorspel väldigt simpelt jämfört med livet i övrigt, så kanske kan det funka bättre där... Jaja, vi lär ju få se framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Precis. 1080p lossless fps är en bra bit över 100mb/s, med stereoljud. Spräng upp Stadia Base på en 65" och man spelar i praktiken tetris med förstorningsglas.

Här är ett exempel på hur det kan se ut (Tetris med förstoringsglas?):

Skickades från m.sweclockers.com

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av coyote93:

Inte om man säger upp den men om den läggs ner helt, vilket Google har gjort tidigare med en hel rad andra projekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visst att Google har lagt ner tidigare projekt. Det gör många stora bolag. Men har Google någonsin lagt ner en abonnemangtjänst eller liknande som har kostat för användare?

Permalänk
Medlem

Det bästa med det här måste ändå vara att man inte behöver ladda ner spelen (speciellt nu när spelen är 100 GB+ stora) och inga högt surrande fläktar.

Permalänk
Medlem

@loevet: En sista fråga: Så om jag köper ett Stadia-spel, så är detta inget spel jag kan köra med PC? Körs inte Stadia som en vanlig dator på Googles massiva datorcenter? Ser lite skumt ut att sälja det som Stadia-spel och göra det icke-kompatibelt med PC. För det innebär att vi då har fem plattformar: PC, Playstation, Xbox, Nintendo och Stadia.

Blir det Stadia-exklusiva spel så har vi alltså ytterligare en plattform...framtiden ser mörk ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@loevet: En sista fråga: Så om jag köper ett Stadia-spel, så är detta inget spel jag kan köra med PC? Körs inte Stadia som en vanlig dator på Googles massiva datorcenter? Ser lite skumt ut att sälja det som Stadia-spel och göra det icke-kompatibelt med PC. För det innebär att vi då har fem plattformar: PC, Playstation, Xbox, Nintendo och Stadia.

Blir det Stadia-exklusiva spel så har vi alltså ytterligare en plattform...framtiden ser mörk ut...

Stadia är en egen "konsol", dvs inte samma som PC. Anledningen till det är att Google då har kunnat anpassa det till streaming och sin hårdvara, som ändå kan uppgraderas i framtiden. Det hade inte blivit en lika bra upplevelse om de valt att köra en "PC i molnet".

Skickades från m.sweclockers.com