Värt att köpa en Iphone 6s plus 128 GB idag? Hjälp, tack!

Permalänk
Medlem

Värt att köpa en Iphone 6s plus 128 GB idag? Hjälp, tack!

Behöver en mobil till en yngre ungdom och har nu fått möjligheten att köpa den modellen helt ny för 2500:-, men blev avrådd för att den är för gammal. Är det så eller är det värt det? Tanken är att hon ska kunna ha den ett par år såklart.

Tacksam för råd!

Permalänk
Medlem

@Grodan78: Den eller en iphone 8 .. Iphone 7 går bort då den har några konstruktionsfel som är rätt dyra att laga när man råkar ut för dom. 6s kommer dock med all sannolikhet inte bli uppdaterad något mer efter 2020, dom kanske till och med slutar uppdatera mjukvaran till den ännu tidigare.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

@Grodan78: Den eller en iphone 8 .. Iphone 7 går bort då den har några konstruktionsfel som är rätt dyra att laga när man råkar ut för dom. 6s kommer dock med all sannolikhet inte bli uppdaterad något mer efter 2020, dom kanske till och med slutar uppdatera mjukvaran till den ännu tidigare.

Vad innebär det? Att funktioner försvinner? Blir kass?
Vill helst inte behöva köpa ny om ett år eller två igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Grodan78: Några år efter uppdateringar slutar lanseras till iPhonen kommer inte appar som BankID att fungera med mobilen då de kräver nyare uppdateringar, har för mig att det är Apples krav men är inte helt säker. Skulle själv satsat på en iPhone 8, finns ny i handeln för något över 5000kr, eller en begagnad sådan, exempelvis via Swappie, där det finns garanti.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Idag fungerar en 6S helt OK fortfarande och har fått senaste operativsystemet.

A9-processorn är än idag rätt snabb och fungerar för alldagliga funktioner. Jag inbillar mig dock att den kanske är mindre rolig i de nyare mobilspelen. Har för mig Fortnite hade A9 som minimi när det lanserades. Vet inte om mobilspelande är jätteaktuellt men tänkte nämna det då jag kan tänka mig en yngre ungdom kanske bryr sig

Hur det kommer bli i framtiden är bara spekulationer.. så här kommer mina.. iOS 13 gjorde cut-off baserat på vilka modeller som hade 2GB+ i RAM, inte vilken processor enheterna hade. Då får man ha i åtanke att 6S till och med Iphone 8 (minus senare plusmodeller) alla har 2GB RAM så skulle de göra en cut-off på liknande kriterier nästa gång så kanske alla dessa enheter ryker eller så väljer man att uppdatera samtliga. Normalt sett med Apple så kan man faktiskt fiska fram en teknisk anledning till att de inte stödjer något längre, så jag skulle inte räkna med att de slutar med uppdateringar till 6S bara för att "den är gammal". Men det finns dessvärre INGA garantier.

Jag tycker att är den sprojlans ny så kan 2500kr kännas som ett rimligt pris.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Grodan78: Några år efter uppdateringar slutar lanseras till iPhonen kommer inte appar som BankID att fungera med mobilen då de kräver nyare uppdateringar, har för mig att det är Apples krav men är inte helt säker. Skulle själv satsat på en iPhone 8, finns ny i handeln för något över 5000kr, eller en begagnad sådan, exempelvis via Swappie, där det finns garanti.

För att sätta det i perspektiv så stöds iphone 4S (lanserad 2011) fortfarande av BankID. Kravet är i nuläget iOS 9 eller högre.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Grodan78: Några år efter uppdateringar slutar lanseras till iPhonen kommer inte appar som BankID att fungera med mobilen då de kräver nyare uppdateringar, har för mig att det är Apples krav men är inte helt säker. Skulle själv satsat på en iPhone 8, finns ny i handeln för något över 5000kr, eller en begagnad sådan, exempelvis via Swappie, där det finns garanti.

Bankid kräver iOS 9, dvs det fungerar på en 4S som är 8 år gammal.
Skulle inte vara överdrivet orolig för det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av devhdc:

@Grodan78: Den eller en iphone 8 .. Iphone 7 går bort då den har några konstruktionsfel som är rätt dyra att laga när man råkar ut för dom.

Aldrig hört talas om detta fel som 7:an ska ha och har ändå behandlat ca 7-8K servicear på iphones mina dagar...

- senaste operativsystemet
- Apples ekosystem
- 1080 skärm till skillnad från iphone 11
- mycket lagring
- 3,5 mm
- Helt ny dvs inget slitage på batteri eller piratdelar vilket jag misstänker det kan vara om man köper från begagnatsidor på nätet.
- Apple Pay
- Säkerligen 3-4 år innan luren inte funkar med bankid.

Jag tycker det verkar som en bra deal för dom pengarna om man vill in i apples ekosystem. Köpte en 7 plus 128 gb beggat för samma pengar men i ett bedrövligt skick (spräckt högtalare, repor mm.) Om det är en ung person som ska ha den så kanske den inte lever så länge ändå plus att en 6S+ lär ju va "sjukt omodern" enligt kidsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Idag fungerar en 6S helt OK fortfarande och har fått senaste operativsystemet.

A9-processorn är än idag rätt snabb och fungerar för alldagliga funktioner. Jag inbillar mig dock att den kanske är mindre rolig i de nyare mobilspelen. Har för mig Fortnite hade A9 som minimi när det lanserades. Vet inte om mobilspelande är jätteaktuellt men tänkte nämna det då jag kan tänka mig en yngre ungdom kanske bryr sig

Hur det kommer bli i framtiden är bara spekulationer.. så här kommer mina.. iOS 13 gjorde cut-off baserat på vilka modeller som hade 2GB+ i RAM, inte vilken processor enheterna hade. Då får man ha i åtanke att 6S till och med Iphone 8 (minus senare plusmodeller) alla har 2GB RAM så skulle de göra en cut-off på liknande kriterier nästa gång så kanske alla dessa enheter ryker eller så väljer man att uppdatera samtliga. Normalt sett med Apple så kan man faktiskt fiska fram en teknisk anledning till att de inte stödjer något längre, så jag skulle inte räkna med att de slutar med uppdateringar till 6S bara för att "den är gammal". Men det finns dessvärre INGA garantier.

Jag tycker att är den sprojlans ny så kan 2500kr kännas som ett rimligt pris.

Spelar gör hon mest på ipaden, så det är nog ingen fara, men bra tanke, tack. 😊

Köper den privat, men ska vara ny, fått den av verkstaden då den gamla inte gick att laga.

Bara rädd för att slänga ut så mycket pengar om den sen inte kommer fungera om nåt år eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

Aldrig hört talas om detta fel som 7:an ska ha och har ändå behandlat ca 7-8K servicear på iphones mina dagar...

- senaste operativsystemet
- Apples ekosystem
- 1080 skärm till skillnad från iphone 11
- mycket lagring
- 3,5 mm
- Helt ny dvs inget slitage på batteri eller piratdelar vilket jag misstänker det kan vara om man köper från begagnatsidor på nätet.
- Apple Pay
- Säkerligen 3-4 år innan luren inte funkar med bankid.

Jag tycker det verkar som en bra deal för dom pengarna om man vill in i apples ekosystem. Köpte en 7 plus 128 gb beggat för samma pengar men i ett bedrövligt skick (spräckt högtalare, repor mm.) Om det är en ung person som ska ha den så kanske den inte lever så länge ändå plus att en 6S+ lär ju va "sjukt omodern" enligt kidsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Hon är 11, har idag en Iphone SE men den har varit med i ett par år och börjar tappa i funktion.

Permalänk
Medlem

@Json_81: Med några år menar jag 2-3 år, och då är iPhone 6s 8 år gammal. Har du testat använda en iPhone 4S på iOS 9? Kan säga att det är en hemsk upplevelse och inget man som tonåring mäktar med. Applikationer som Snapchat fungerar knappt med hjälp av fulhacks.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Den har väl senaste IOS så den håller säkert 2-3 år till utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Hon är 11, har idag en Iphone SE men den har varit med i ett par år och börjar tappa i funktion.

Det är väl samma CPU och innanmäte i en iPhone SE som en 6s? Möjligen att plus har mer RAM, men fortfarande samma CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Spelar gör hon mest på ipaden, så det är nog ingen fara, men bra tanke, tack. 😊

Köper den privat, men ska vara ny, fått den av verkstaden då den gamla inte gick att laga.

Bara rädd för att slänga ut så mycket pengar om den sen inte kommer fungera om nåt år eller två.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du fått möjligheten att köpa en utbytesenhet för 2500:- så hade jag undvikit det, min erfarenhet av iPhone är att dom är pålitliga dock så är det enligt mig störst risk att telefonen går sönder om det är en utbytesenhet men det är bara min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är väl samma CPU och innanmäte i en iPhone SE som en 6s? Möjligen att plus har mer RAM, men fortfarande samma CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske, men den är välanvänd och har bara 16 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Om du fått möjligheten att köpa en utbytesenhet för 2500:- så hade jag undvikit det, min erfarenhet av iPhone är att dom är pålitliga dock så är det enligt mig störst risk att telefonen går sönder om det är en utbytesenhet men det är bara min erfarenhet.

Är dom inte nya då menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Json_81: Med några år menar jag 2-3 år, och då är iPhone 6s 8 år gammal. Har du testat använda en iPhone 4S på iOS 9? Kan säga att det är en hemsk upplevelse och inget man som tonåring mäktar med. Applikationer som Snapchat fungerar knappt med hjälp av fulhacks.

Japp, jag har haft en 4S med iOS 9 och min dotter använder min gamla 6S plus med iOS 13 nu och jag kan säga att det är totalt annan sak.

Vid ”normal” användning är det inte mycket skillnad på min Xs Max och hennes 6S plus medans 4S med iOS 9 var en plåga att använda. Så den liknelsen har inget med verkligheten att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: Jo, eftersom 6s Plus inte lever på sin sista uppdatering än.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Nu förvirrar ni mig bara mer. 😏 Ska jag köpa den eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6an är bra med "billig" skärm när olyckan är framme.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Json_81: Jo, eftersom 6s Plus inte lever på sin sista uppdatering än.

Det vet vi inte.
Tittar vi på vad som varit vanligast historiskt är den på sin sista iOS-version.

Sen kan vill lägga till att skillnaden mellan 6S och 7 eller 8 är mindre än de var mellan 4S och 5/5S.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Nu förvirrar ni mig bara mer. 😏 Ska jag köpa den eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska det vara en iphone och priset är vad budgeten tillåter så köp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Hon är 11, har idag en Iphone SE men den har varit med i ett par år och börjar tappa i funktion.

Tappa i funktion hur då? Jag är ingen hårdvaruexpert på telefoner, men iPhone SE och 6s verkar vara ungefär samma generation/specs.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_SE
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_6S
https://www.uswitch.com/mobiles/guides/iphone-se-vs-iphone-6s...

Citat:

Apple hasn’t scrimped when it comes to the iPhone SE’s chipset. It has the same A9 processor found in the iPhone 6s.That means it can handle the most powerful apps in Apple’s App Store and will run at lightning pace, just like Apple’s flagship.

Så om en SE "tappar" så kommer nog en 6s inte kännas mycket snabbare?
Verkar vara samma CPU (obetydligt lägre klock på SE?), samma GPU och lika mycket RAM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tappa i funktion hur då? Jag är ingen hårdvaruexpert på telefoner, men iPhone SE och 6s verkar vara ungefär samma generation/specs.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_SE
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_6S
https://www.uswitch.com/mobiles/guides/iphone-se-vs-iphone-6s...

Så om en SE "tappar" så kommer nog en 6s inte kännas mycket snabbare?

Som jag skrev senare, så är den välanvänd, batteriet ger sig och har bara 16 Gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yokola666:

Aldrig hört talas om detta fel som 7:an ska ha och har ändå behandlat ca 7-8K servicear på iphones mina dagar...

- senaste operativsystemet
- Apples ekosystem
- 1080 skärm till skillnad från iphone 11
- mycket lagring
- 3,5 mm
- Helt ny dvs inget slitage på batteri eller piratdelar vilket jag misstänker det kan vara om man köper från begagnatsidor på nätet.
- Apple Pay
- Säkerligen 3-4 år innan luren inte funkar med bankid.

Jag tycker det verkar som en bra deal för dom pengarna om man vill in i apples ekosystem. Köpte en 7 plus 128 gb beggat för samma pengar men i ett bedrövligt skick (spräckt högtalare, repor mm.) Om det är en ung person som ska ha den så kanske den inte lever så länge ändå plus att en 6S+ lär ju va "sjukt omodern" enligt kidsen...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tvekar starkt på att du behandlat så många telefoner, speciellt om det gäller 7:an utan att ha råkat ut för audio IC problematiken som uppstår när "audio-chippet" börjar lossna från sina lödningar, speciellt eftersom det är ett sjukt vanligt fel.

Till saken hör att jag är en oberoende reparatör själv och jag har folk inne dagligen med detta besvär, och vi erbjuder att laga det, men det är inte helt billigt, och i dagsläget så brukar vi rekommendera att lägga lite mer pengar och skaffa en begagnad 8:a istället som inte direkt lider av många signaturfel på samma skala som 7:an gör.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Som jag skrev senare, så är den välanvänd, batteriet ger sig och har bara 16 Gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan gå till en oberoende reparatör och få batteriet utbytt för runt 350-400 kr (jag rekommenderas att man gör detta årligen) vilket bidrar till en piggare telefon .. Men tyvärr är som du själv säger 16gb inte mycket att dras med i dagsläget.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan78:

Vad innebär det? Att funktioner försvinner? Blir kass?
Vill helst inte behöva köpa ny om ett år eller två igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när felet jag pratar om börjar hända så går det inte längre att använda telefonen för att prata med, oftast ger sig både mic och högtalare, även jacket till headset ger sig, men det kan även ge upphov till en hel hög med andra fel. DU vill helt enkelt inte ha en 7:a. Tro mig, jag lagar dom dagarna i ända

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Du kan gå till en oberoende reparatör och få batteriet utbytt för runt 350-400 kr (jag rekommenderas att man gör detta årligen) vilket bidrar till en piggare telefon .. Men tyvärr är som du själv säger 16gb inte mycket att dras med i dagsläget.

Hade det varit 32 eller 64 så hade jag bytt batteri. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Json_81: Med några år menar jag 2-3 år, och då är iPhone 6s 8 år gammal. Har du testat använda en iPhone 4S på iOS 9? Kan säga att det är en hemsk upplevelse och inget man som tonåring mäktar med. Applikationer som Snapchat fungerar knappt med hjälp av fulhacks.

Det är först 2024 som telefonen är 8 år gammal. iPhone 6s släpptes på hösten 2016. Så det var o ta i att den är 8 år om 2-3 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Ja, när felet jag pratar om börjar hända så går det inte längre att använda telefonen för att prata med, oftast ger sig både mic och högtalare, även jacket till headset ger sig, men det kan även ge upphov till en hel hög med andra fel. DU vill helt enkelt inte ha en 7:a. Tro mig, jag lagar dom dagarna i ända

Frågade om S6. 😊

Men 7:an har jag lärt mig via denna tråd att jag inte ens ska titta åt. 😁

Skickades från m.sweclockers.com