Permalänk
Medlem

Nytt graffe, gammal dator

Hej experter!

Det börjar bli dags att uppgradera min burk, och då är det främst grafikkort och bildskärm jag vill förnya. Jag vill köra spel i Ultrawide, så kollar på bland annat denna skärm MSI Optix MAG341CQ.
För att köra i 3440x1440, 100MHZ så behöver jag även ett nytt grafikkort, och tänker mig ett RTX 2070 eller 2070 super.
Jag kommer även behöva uppgradera mitt minne då 8GB har varit i det lägsta laget ett tag nu.
Försöker hålla mig på en budget runt 12 tusen.

Men kommer nåt annat i datorn flaskhalsa? Vill verkligen inte behöva lägga pengar på något annat t ex CPU.

Och även, ultrawideskärmen är en VA panel med en responstid på 5ms(GTG). Min nuvarande är en TN med responstid på 2ms(BTB).
Kommer det kännas stor skillnad?

Nuvarande dator:

Moderkort
ASUS Z170M-PLUS

Processor
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB

Grafikkort
GTX970

Nätagg
Corsair CX600M 600W

Minne
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL16

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemas:

Hej experter!

Det börjar bli dags att uppgradera min burk, och då är det främst grafikkort och bildskärm jag vill förnya. Jag vill köra spel i Ultrawide, så kollar på bland annat denna skärm MSI Optix MAG341CQ.
För att köra i 3440x1440, 100MHZ så behöver jag även ett nytt grafikkort, och tänker mig ett RTX 2070 eller 2070 super.
Jag kommer även behöva uppgradera mitt minne då 8GB har varit i det lägsta laget ett tag nu.
Försöker hålla mig på en budget runt 12 tusen.

Men kommer nåt annat i datorn flaskhalsa? Vill verkligen inte behöva lägga pengar på något annat t ex CPU.

Och även, ultrawideskärmen är en VA panel med en responstid på 5ms(GTG). Min nuvarande är en TN med responstid på 2ms(BTB).
Kommer det kännas stor skillnad?

Nuvarande dator:

Moderkort
ASUS Z170M-PLUS

Processor
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB

Grafikkort
GTX970

Nätagg
Corsair CX600M 600W

Minne
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL16

Tacksam för svar!

Din cpu kommer flaskhalsa systemet den är endast 4 körning

Om du kan hitta en 7700k eller 6700k är de okej men gärna för under 1000kr annars hade ja gjort såhär

Får du tag i ny processor såhär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller inte med

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Stemas vänta tills du får några vettiga svar. Testar just nu min 3600x men hur en 3700x ska ge mer fps i "Jag vill köra spel i Ultrawide" ser jag inte då det är mer gpu än cpu.

Edit:
Tror jag missförstod lite.

Budget?

Edit:
Och även, ultrawideskärmen är en VA panel med en responstid på 5ms(GTG). Min nuvarande är en TN med responstid på 2ms(BTB).
Kommer det kännas stor skillnad?

Beror lite på skärm till skärm och hur de skriver. Tidigt morgon.

Vill ställa en fråga tillbaks. Vad sitter du på nu? Vad har du sett hos andra skärmar som du ser positivt på. Spontant.
Fokusera på de positiva bitarna nu. Nu. De negativa kan vara alt för lätta att hitta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Din cpu kommer flaskhalsa systemet den är endast 4 körning

Om du kan hitta en 7700k eller 6700k är de okej men gärna för under 1000kr annars hade ja gjort såhär

https://komponentkoll.se/bild/JbcxJ.png

Får du tag i ny processor såhär
https://komponentkoll.se/bild/Onthb.png

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att bildskärmen kommer gå på ca 6000, så det är bara 6000 kronor kvar till grafikkort + minne.
Hur mycket kommer CPUn påverka? Pratar vi typ 5 eller 50 FPS? Är det så pass mycket att jag inte kommer att kunna driva spelen lixom? Så att det är onödigt att köpa ett 2070? Mitt mål är att köra i 3440x1440p, så nära 100fps som möjligt, och spel på ultra. Kan dock tänka mig att fiffla lite med spelinställningar och köra på high på sånt som inte påverkar så mycket visuellt.
Kollade på 7700k och dom ligger på runt 4 tusen. Kommer dom pengarna göra så pass stor skillnad?

Skrivet av hACmAn:

@Stemas vänta tills du får några vettiga svar. Testar just nu min 3600x men hur en 3700x ska ge mer fps i "Jag vill köra spel i Ultrawide" ser jag inte då det är mer gpu än cpu.

Edit:
Tror jag missförstod lite.

Budget?

Edit:
Och även, ultrawideskärmen är en VA panel med en responstid på 5ms(GTG). Min nuvarande är en TN med responstid på 2ms(BTB).
Kommer det kännas stor skillnad?

Beror lite på skärm till skärm och hur de skriver. Tidigt morgon.

Vill ställa en fråga tillbaks. Vad sitter du på nu? Vad har du sett hos andra skärmar som du ser positivt på. Spontant.
Fokusera på de positiva bitarna nu. Nu. De negativa kan vara alt för lätta att hitta.

Jag tänkte försöka hitta nåt på black friday så jag har fram tills dess att reka.
Budget är 12k för bildskärm + uppgradering av dator.
Anledningen till att jag vill köra i ultawide är för att jag vill ha den där ""WOW" känslan av att det verkligen är en uppgradering. Det ska kännas att något är nytt lixom.
Tycker det va större kontrast på 90, 10-talet när det va dags att köpa ny dator, då va det som natt och dag.

Så jag vill ha en Ultrawide för att känna mig mer "immersed" i främst FPS spel. Kommer spela spel som squad, metro, cyberpunk 2077 etc.

Men jag spelar även mycket rocket league, och där är latency jätteviktigt för mig. Jag slutade spela på ps4 och körde på datorn istället just för att input lag:en gjorde väldigt stor skillnad. Men då spelade jag på en gammal plasma TV med riktig kass latency. Vet inte om jag kommer känna större skillnad mellan datorskärmarna.

Permalänk
Viking

@Stemas: Svårt att få det mycket billigare än så här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemas:

Problemet är att bildskärmen kommer gå på ca 6000, så det är bara 6000 kronor kvar till grafikkort + minne.
Hur mycket kommer CPUn påverka? Pratar vi typ 5 eller 50 FPS? Är det så pass mycket att jag inte kommer att kunna driva spelen lixom? Så att det är onödigt att köpa ett 2070? Mitt mål är att köra i 3440x1440p, så nära 100fps som möjligt, och spel på ultra. Kan dock tänka mig att fiffla lite med spelinställningar och köra på high på sånt som inte påverkar så mycket visuellt.
Kollade på 7700k och dom ligger på runt 4 tusen. Kommer dom pengarna göra så pass stor skillnad?

Jag tänkte försöka hitta nåt på black friday så jag har fram tills dess att reka.
Budget är 12k för bildskärm + uppgradering av dator.
Anledningen till att jag vill köra i ultawide är för att jag vill ha den där ""WOW" känslan av att det verkligen är en uppgradering. Det ska kännas att något är nytt lixom.
Tycker det va större kontrast på 90, 10-talet när det va dags att köpa ny dator, då va det som natt och dag.

Så jag vill ha en Ultrawide för att känna mig mer "immersed" i främst FPS spel. Kommer spela spel som squad, metro, cyberpunk 2077 etc.

Men jag spelar även mycket rocket league, och där är latency jätteviktigt för mig. Jag slutade spela på ps4 och körde på datorn istället just för att input lag:en gjorde väldigt stor skillnad. Men då spelade jag på en gammal plasma TV med riktig kass latency. Vet inte om jag kommer känna större skillnad mellan datorskärmarna.

Jag tänker begagnad cpu inte ny

Alternativt köp denna riktigt bra pris dock demo
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visst kan låta lite mer en eftermarknadskylar varianterna men borde fungera

Sen 16gb ddr4 3200mhz från Inet

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Totalt 5000kr sen leta begagnade i7or för runt 1000-1500kr
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemas:

Men kommer nåt annat i datorn flaskhalsa? Vill verkligen inte behöva lägga pengar på något annat t ex CPU.

Det beror mycket på vilka spel du spelar, men CPUn kommer ha svårt att nå 100 fps i lite mer krävande spel. Sweclockers har inte längre med 6600K i sina nyare CPU-tester, men den är med i Coffee Lake-recensionen.

Skrivet av Stemas:

Och även, ultrawideskärmen är en VA panel med en responstid på 5ms(GTG). Min nuvarande är en TN med responstid på 2ms(BTB).
Kommer det kännas stor skillnad?

Responstiden säger väldigt lite om hur skärmen upplevs, se sektionerna för responstid och eftersläp i Sweclockers guide till bildskärmar.

Permalänk
Medlem

@stemas det som blir mest noterbart är hur tungdrivna alla spel kommer att bli. Siktar du på 60 FPS kommer det att rulla på OK. En skärm kan du alltid byta ut vid senare tillfälle. Imo känns 2080S svagt i 2560x1440 redan, siktar på 144FPS då i och för sig.

Skulle nog spara på skärmen faktiskt! Kanske till och med helt och hållet för nu och behålla den du sitter på i dagsläget, och köpa skärm senare när pengar finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag tänker begagnad cpu inte ny

Alternativt köp denna riktigt bra pris dock demo
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Visst kan låta lite mer en eftermarknadskylar varianterna men borde fungera

Sen 16gb ddr4 3200mhz från Inet

https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Totalt 5000kr sen leta begagnade i7or för runt 1000-1500kr
Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag hitta en begagnad i7-7700 för runt tusenlappen så känns det absolut rimligt. men det är också bara 4 kärnor. Kommer jag behöva uppgradera den ändå om typ ett år tror du?

Skrivet av str8forthakill:

@stemas det som blir mest noterbart är hur tungdrivna alla spel kommer att bli. Siktar du på 60 FPS kommer det att rulla på OK. En skärm kan du alltid byta ut vid senare tillfälle. Imo känns 2080S svagt i 2560x1440 redan, siktar på 144FPS då i och för sig.

Skulle nog spara på skärmen faktiskt! Kanske till och med helt och hållet för nu och behålla den du sitter på i dagsläget, och köpa skärm senare när pengar finns.

Just nu kör jag en Benq G2420HDB. Den är på 24 tums, 1080p och 60h. Jag känner spontant att en ny skärm är det som kommer göra störst skillnad i att förbättra min spelupplevelse, det är därför jag börjar i den änden. Sen är det såklart så att om det betyder att alla spel kommer flyta på riktigt trögt och på det sättet göra det onjutbart med en ny skärm, så är inte det optimalt. Men att kunna köra spel i ultrawide och 1440 är själva grunden i mitt mål. Jag hoppas bara att det inte är naivt att nå det med en budget på 12k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemas:

Kan jag hitta en begagnad i7-7700 för runt tusenlappen så känns det absolut rimligt. men det är också bara 4 kärnor. Kommer jag behöva uppgradera den ändå om typ ett år tror du?

Just nu kör jag en Benq G2420HDB. Den är på 24 tums, 1080p och 60h. Jag känner spontant att en ny skärm är det som kommer göra störst skillnad i att förbättra min spelupplevelse, det är därför jag börjar i den änden. Sen är det såklart så att om det betyder att alla spel kommer flyta på riktigt trögt och på det sättet göra det onjutbart med en ny skärm, så är inte det optimalt. Men att kunna köra spel i ultrawide och 1440 är själva grunden i mitt mål. Jag hoppas bara att det inte är naivt att nå det med en budget på 12k.

I7 7700k är 4 körning men har HT som hjälper det är den starkaste processorn du kan ha alternativ leta fram en 6700k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Stemas:
Ajdå ja den största uppgraderingen för dig skulle då bli skärmen. Ja det är naivt att sikta på ultrawide med den budgeten, om du vill komma över 60 FPS. Tyvärr vill folk ha höga priser för i7 6700K på begagnatmarknaden, folk överskattar äldre i7'or tyvärr vilket håller priserna höga och folk är ovilliga att sälja "billigt".

Permalänk

Jag hade sparat lite mer pengar för att köpa nåt för runt 15-16K för din budget och ditt skärmval tar allt för mycket pengar.
Jag hade inte köpt en cpu under 9700K inget gpu under 2080 möjligtvis 2070 super för det skärmvalet.

Tyvärr så är ditt val av skärm alldeles för dyr.
Köper du den skärmen så kommer du knappt att få ut 100fps på high settings i spel pga att gpun kommer att sätta stop.
Finns videon du kan titta på youtube 2070 parat ihop med tex 9700k eller 9900K i den skärmupplösningen och då kommer de knappt upp i 100 fps.
Gå ner till 1080 skärm eller öppna plånboken och lägg 15-16k på black friday.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Här har du en 6700K som passar i ditt MB. Bara att sälja MB du får med

2070 Super + skärmen hamnar ungefär runt 13k. Så blir svårt att hålla sig strikt till budget.

Men får du den skärmen, en 2070 Super, en 6700k, helst lite RAM om budgeten inte spricker totalt, så borde du kunna spela på den där 100Hz skärmen.
Du kan nog inte maxa ut alla spel helt o hållet, men borde fungera bra.
Spelar själv BF4, GTA 5, och F1 i 7680x1440 (på 1st 1080Ti), och upplevelsen är värt det, även om man inte kan köra på absolut högsta settings för att få 100fps+. Man får skruva ner lite saker som man inte tycker har så stor betydelse, eller det man bryr sig minst om

Annars har du valet att spara lite mer som dom andra säger, så du kan skaffa dig lite vassare hårdvara längre fram.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Okej, jag tror jag får sänka mina förväntningar lite. Jag får sikta på 60fps ultrawide. Kollar jag på denna sida så kommer kombinationen rtx super och i5 6600 ändå upp i 80fps i 1440p. Det är dock i standard 16x9, och kommer bli ännu lägre i 21x9. CPUn drar ner ca 25 fps. Min CPU är dock överklockad till 4.4ghz vilket kan addera lite. Sen har skärmen freesync vilket hjälper flytet.

Som det ser ut nu så är min plan att köpa skärm + grafikkort + minne på black friday. Borde gå att klara under 12 tusen med rea.
Lira lite med det det och se hur det känns. Sen uppgraderar jag CPU kanske kombinerat med moderkort, till 6 kärnig processor, när Cyberpunk 2077 släpps i april.
Känner jag att det är alldeles för slött redan nu så får jag leta upp en beggad i5 7700 och ha i sålänge.

Kollar jag på rtx 2070 Super så skiljer det ibland tusen kronor mellan olika märken. Är det så stor skillnad på dom? Är det något märke man ska undvika? Eller ska jag bara ta det första bästa som jag hittar kampanj på på black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemas:

Kollar jag på rtx 2070 Super så skiljer det ibland tusen kronor mellan olika märken. Är det så stor skillnad på dom? Är det något märke man ska undvika? Eller ska jag bara ta det första bästa som jag hittar kampanj på på black friday?

Det som skiljer är främst hur överklockade de är från fabrik och vilken kylarlösning de har. Överklockningarna brukar vara rätt konservativa och är även något man ganska enkelt kan göra på egen hand, så det är inget jag själv sätter särskilt mycket värde på. Den viktigaste skillnaden är alltså oftast kylaren, och för att ta reda på om en kylare är bra eller inte så får man helt enkelt läsa recensioner och omdömen för kortet.

En till sak som skiljer mellan korten är strömförsörjningen, vilket kan vara viktigt att kolla på om man är ute efter att kunna överklocka så mycket som möjligt. Men för de flesta spelar såna saker ingen större roll.