Diablo IV – den stora tråden

Här kan man hitta live streams från Diablo IV demot som streamers och Blizzcon besökare får köra. Tack till Magma för länken.
https://www.twitch.tv/directory/game/Diablo%20IV

Skrivet av Ase:

Hoppas det floppar! har ingen lust med innehålls-lösa rpg hack & slash våg av spel igen, handling är vad vi behöver inte h&s spel igen

Så du knapprar in på en artikels kommentarfält bara för att skriva att du inte gillar hack n slash? Trots att detta inte är ett hack n slash i dess egentliga mening utan en sk. Dungeon crawler?

Skrivet av Lordmax:

3an tycker jag var suveränt efter reaper DLC'n

Spela 18 timmar om dagen i 3 månader o grinda paragon för att inte ha underläge mot andra spelare är dock inte något alla föredrar.

Skrivet av Xinpei:

Så du knapprar in på en artikels kommentarfält bara för att skriva att du inte gillar hack n slash? Trots att detta inte är ett hack n slash i dess egentliga mening utan en sk. Dungeon crawler?

Hoppades att det skulle vara mer än de gamla spelen men de intryck jag fått är att det bara blir mer av samma,
dungeon crawler med enda spel mekaniken h&s har spelat alla tidigare även om jag inte tycker någon är särskilt bra men gillade wow & warcraft så hopp finns/fanns tärav kommentar på denna sida mvh

@m4gnify: Jag är en av de som aldrig fastnade rejält för D3, har redan kommenterat i nån annan tråd här på swec men gör det igen: D3's stora problem var att det kändes för nerdummat, man når maxlevel lätt och när man har alla skills händer inte mer på den fronten. Oändliga paragonlevlar är inte lösningen, poängen man fick var nästintill meningslösa.

Jag saknade skillträdet från D2, där man fick stå sitt kast (på senare år har respec lagts till) och att nå lvl 99 var ett evighetsarbete. Jag saknade penalty för att du dör, minns inte ens om det händer annat än att det kostar lite guld på D3, men i D2 tappar du XP om du inte precis levlat och det motiverar definitivt dig till att försöka överleva.

Gällande items i spelet saknade jag runewords i D3, det fanns inget smidigt sätt att få tag i vad man behövde utom via AH före loot 2.0, efter loot 2.0 droppade legendaries hela tiden och du samlade snabbt ihop bra gear och hela meningen med att grinda dog ut om du inte brydde dig på nån % damage hit eller dit för att nå en högre greater rift.

När vi väl är inne på greater rifts, visst är det en intressant idé att svårigheten skalar efter dina önskemål, men det är ju fortfarande samma instanser man åker till och samma bossar man dödar. Det blir fort trist eftersom fighterna varar längre. I D2 kunde man börja i NM och samla runor tills man fått ihop halvdana runewords för att klara vissa bossar i Hell, när du fått ihop bra gear kunde man lätt börja samla keys och ge sig på uber. Inte lika skalbar svårighet, men jag tycker att större hopp i svårghet är mer givande i slutändan. Något D3 gjorde bra dock var att de tog bort kravet att klara varje svårghet (norm, nm, hell, infern osv) efter varandra när du väl nötat igenom dem med första karaktären, att rusha nya karaktärer var det tråkigaste med D2.

Sist men inte minst tog Blizzard bort all anledning att samarbeta med andra, duu kan spela D3 med dina vänner om du tycker det är kul, men i övrigt finns det noll anledning att spela "online". Man kan inte byta grejer med varandra, PvP:n var lika dum och kass som i D2 och eftersom det var så lätt att nå maxlevel behövde man inte samlas som i D2s Baal- och Diaruns. Jag spelade nästan aldrig själv i D3, när polarna började tröttna spelade vi nåt annat istället. I D2 har jag lagt rätt mycket tid på att spela själv, dels för att tradingsystemet var så gammaldags och bakvänt (skapa game med rubrik för vad du söker/säljer) och dels för att de flesta bottade istället för att spela och ha kul.

Nu blev detta ett långt inlägg, hoppas nån orkar läsa det. Vad jag sett hittills är jag inte negativ till D4, de lovar förbättringar i rätt riktning, men samtidigt måste inväntar jag riktiga recensioner innan jag köper nåt. Är spelet för likt D3 kommer jag förmodligen inte lägga tid eller pengar på det.

Jag tyckte fan att trailern var cool!

Tycker det ser bra ut det lilla man fick se och cinematicen var nog det bästa dom gjort sen WotLK trailern.

D3 är för övrigt ett underbart roligt spel i sin nuvarande version så jag tror nog att D4 kommer vara helt kul redan vid release.

Är själv riktigt peppad. Tycker spelet ser skitsnyggt ut och mer detaljerat ut än Diablo 3. Världen känns med dynamisk med gräs som flyttar sig när man kastar spells/slåss. Ljussättningen och texturerna är även mycket bättre än Diablo 3 enligt mitt tycke.

Sen hur gameplay blir är ju en annan fråga. Men blir det mer som Diablo 2 så är ju det skitbra.

Kollade man gameplayvideon så såg det ut som att Duriel och Andariel kommer tillbaka...

Vinjetten var bra tycker jag.

Men när det första de säger är att de fokuserar på mörker för att sedan visa spelsekvenser med ljuset på max börjar jag undra om de ens förstår hur det känns att spela Diablo I och II. Jag förstår att de vill visa hur rörelser och fiender ser ut men inte en enda mörk spelsekvens verkade de ha att visa.

Folk undrar varför många är skeptiska och det som gör mig skeptisk är att jag inte har sett något nytt i D4 av de saker jag saknar i D3.
- Verkligt mörka miljöer.
- Stämningsfull musik.
- Känsla av ovisshet av vad som ska dyka upp.
- Dialog som är skriven av vuxna för vuxna.

Utöver ovan vill jag kunna spela en Sorceress/Wizard som kan slåss med svärd och slippa vara tvingad att fylla hela gubben med ett specifikt set för att klara av de högre svårighetsgraderna. En del som gör Diablo 2 så bra är just att det finns så många olika sätt att klä sin gubbe som fortfarande håller end game.

Grymt! Har lirat alla och gillat dom!

Skrivet av backspace:

Ska bli lite kul att se hur det kommer gå med internetdramat.

"As always, We will defend the pride and dignity of China at all cost."

Det är väl glömt vid det här laget. Gamers överlag bryr sig nog väldigt lite om brott mot mänskliga rättigheter om det inte drabbar dem själva.

det enda jag hypar över är cinematics.... gameplay ser förbannat dåligt ut.. skillträdet ska vi inte ens prata om :(... itemsen är nog värst av allt.... det är ett spel gjort för konsollspelare p12or av allt dom har visat.

Gillar inte när efterlängtade klassiker kommer samtidigt till konsoler, brukar allt som oftast innebära kontroll anpassade combat system som jag inte vill ha som pc gamer

Efter sett panel är jag betydligt mer hoppfull.
Ser bra ut hitintills

Hade inte väntat mig POE djup i talents, skills. Men det ser hästlängder bättre ut än d3 och mer likt D2.

Det ser ju ut som D3 fast lite mörkare. Rörelserna av karaktären är fortfarande D3-aktig, överdrivet långsam i rörelser, typ springer i slow-motion fast ändå inte. Ser helt fel ut, som D3.

Nej, första intrycket var inte alls positiv som jag hade hoppats. Hoppas det blir bättre än detta!

Det fanns en tid då Blizzard var uppe där i toppen, då man kallt kunde räkna med att nästa släpp skulle bli något att se fram emot. WarCraft, StarCraft, Diablo 1+2. Men sedan kom WoW och sopade undan precis allt förtroendekapital.

Post-WoW Blizzard har inte så vitt jag kan minnas gjort ett enda bra spel. Det skulle möjligtvis vara Hearthstone, men mobilspel får ändå klassas som en egen kategori.

Numera är det precis tvärtom. Varje gång Blizzard slår på den stora trumman - i det här fallet den största trumman - så vet jag att de kommer göra mig besviken. Gött mos för alla WoW-fans dock, det kommer sälja som smör i solsken oavsett vad stofiler som jag tycker om saken.

Här är första panelen på cirka 40 minuter där de diskuterar spelet
Diablo IV: Unveiled
https://blizzcon.com/en-gb/watch?v=5db34307d3912e1df8fe285f&e...

@gabriel15: Du va en optimist, jag tänkte 6-7 år framåt. 😆

Verkar riktigt bra. Mörkare, trading, sällsyntare gear, flera spelare, "open-world", world events, runor och talangträd. För att inte tala om den sjukt snygga trailern, damn. Grafiken gillade jag väldigt mycket, skarpare, mörkare som jag nämnde, och inte alls som Diablo 3's cartoony stil.

- Lite ögongodis jag upptäckte var att blod faktiskt fastnar på din karaktär. Druid i olika formar får också blod på sig och blodet är kvar när man återgår till mänsklig form.
- Gräset när tex en blixt slår ned dör.
- När barbaren slår kraftigt i marken så spricker marken, och den fortsätter vara sprucken.
- Day and night cycle, mums.
- Som de nämnde i panelen, mörkare dungeons där ljus från olika källor (facklor, spells) såg riktigt snyggt ut från gameplay!
Edit:
- Ändra utseende på sin karaktär (!!!)
- Mounts
- Rustningar till mounts
Edit 2:
- Open World, man kommer kunna vandra över alla Sanctuarys landskap västra delen av världen. "For the first time in the series, Sanctuary will be a contiguous, seamless landmass comprising diverse regions ranging from the burning desert of Kejhistan, to the verdant werewolf-infested forests of Scosglen, to the harsh and rugged wilderness of the Dry Steppes."

Riktigt häftigt med dynamiska miljön!

Senast redigerat 2019-11-03 01:59

Om någon vill ladda ner de två videona så finns de nu på Gamersyde i mycket högre kvalite än Youtube. En bit ner under skärmbilderna.
https://www.gamersyde.com/news_diablo_iv_formally_announced-2...

Känns opolerat. Paniken blev för stor efter fjolårets fiasko så de var helt enkelt tvungna att presentera fyran i år. Första intrycket är svalt.

Skrivet av klirre:

@m4gnify: Jag är en av de som aldrig fastnade rejält för D3, har redan kommenterat i nån annan tråd här på swec men gör det igen: D3's stora problem var att det kändes för nerdummat, man når maxlevel lätt och när man har alla skills händer inte mer på den fronten. Oändliga paragonlevlar är inte lösningen, poängen man fick var nästintill meningslösa.

Jag saknade skillträdet från D2, där man fick stå sitt kast (på senare år har respec lagts till) och att nå lvl 99 var ett evighetsarbete. Jag saknade penalty för att du dör, minns inte ens om det händer annat än att det kostar lite guld på D3, men i D2 tappar du XP om du inte precis levlat och det motiverar definitivt dig till att försöka överleva.

Gällande items i spelet saknade jag runewords i D3, det fanns inget smidigt sätt att få tag i vad man behövde utom via AH före loot 2.0, efter loot 2.0 droppade legendaries hela tiden och du samlade snabbt ihop bra gear och hela meningen med att grinda dog ut om du inte brydde dig på nån % damage hit eller dit för att nå en högre greater rift.

När vi väl är inne på greater rifts, visst är det en intressant idé att svårigheten skalar efter dina önskemål, men det är ju fortfarande samma instanser man åker till och samma bossar man dödar. Det blir fort trist eftersom fighterna varar längre. I D2 kunde man börja i NM och samla runor tills man fått ihop halvdana runewords för att klara vissa bossar i Hell, när du fått ihop bra gear kunde man lätt börja samla keys och ge sig på uber. Inte lika skalbar svårighet, men jag tycker att större hopp i svårghet är mer givande i slutändan. Något D3 gjorde bra dock var att de tog bort kravet att klara varje svårghet (norm, nm, hell, infern osv) efter varandra när du väl nötat igenom dem med första karaktären, att rusha nya karaktärer var det tråkigaste med D2.

Sist men inte minst tog Blizzard bort all anledning att samarbeta med andra, duu kan spela D3 med dina vänner om du tycker det är kul, men i övrigt finns det noll anledning att spela "online". Man kan inte byta grejer med varandra, PvP:n var lika dum och kass som i D2 och eftersom det var så lätt att nå maxlevel behövde man inte samlas som i D2s Baal- och Diaruns. Jag spelade nästan aldrig själv i D3, när polarna började tröttna spelade vi nåt annat istället. I D2 har jag lagt rätt mycket tid på att spela själv, dels för att tradingsystemet var så gammaldags och bakvänt (skapa game med rubrik för vad du söker/säljer) och dels för att de flesta bottade istället för att spela och ha kul.

Nu blev detta ett långt inlägg, hoppas nån orkar läsa det. Vad jag sett hittills är jag inte negativ till D4, de lovar förbättringar i rätt riktning, men samtidigt måste inväntar jag riktiga recensioner innan jag köper nåt. Är spelet för likt D3 kommer jag förmodligen inte lägga tid eller pengar på det.

Det där sammanfattar väldigt mycket hur jag känner angående D3 vs D2. Jag kör fortfarande D2 av och till, men D3 har jag inte saknat sen jag loggade ut för typ 5 år sedan.

Det sagt så är jag ändå försiktigt positiv till D4. Cinematic-trailern var riktigt bra och även om gameplay-trailern inte övertygar mig helt ännu, så verkar det ju som dom har något år eller två på sig att tweaka detta.

Skrivet av Gamsurn:

Inte för att vara bitter, men det ser ju exakt ut som Diablo3 !? samma spel igen

Känns inte som du spelat D3 om du skriver sådär. Rörelserna hos karaktärerna är ju helt annorlunda, bara en sån liten sak har stor inverkan på gameplay..

Synd att det blir samma version för PC och konsol-skiten bara, för då kan det inte bli avancerat/djupt utan måste dummas ner till motsvarigheten av ett mobilspel. Så jävla trist.

Ett bra exempel på detta är Path of Exile som finns till konsol men det är närapå ospelbart just för att det är för mycket menyer att fippla runt med.

Hoppas en av karatärerna man kan välja inte håller på med magi. Jag tappar snabbt suget av saker som att skjuta blixtar, eldklot eller att jonglera fram olika ljusfenomen.

Efter kollat på lite gamleplay streams ser det väldigt likt D3 men uppgraderad grafik. Combat, fiender, skills osv är samma.

Edgelords som gnäller om remake. Som ändå skulle prata om hur mycket ”originalet” är bättre om de så gjorde en remake.

Skickades från m.sweclockers.com

@Ryssfemma: Tror mest folk är bittra över en release som ser ut som en re-skin av diablo 3 som tagit 8,5 år att få till en spelbar alpha-version.

Skrivet av difi:

@Ryssfemma: Tror mest folk är bittra över en release som ser ut som en re-skin av diablo 3 som tagit 8,5 år att få till en spelbar alpha-version.

Halleluja!