Dator kraschar när man spela bl.a Apex och Hots.

Permalänk
Medlem

Dator kraschar när man spela bl.a Apex och Hots.

Hej.

Har länge haft problem att min dator fryser och tecken kommer upp över hela skärmen.
Detta började helt plötsligt när jag spelade Apex legends nån gång, sen börja det hända på hots och cs också.

bild

har formaterat om datorn, uppgraderat från win 7 till win 10.
detta löste problemet ett tag men nu igen efter 3 dagars spelade(apex), har apex börjat krascha hela datorn igen.

specs*
specs

har ett 1080 idag ist för 970

har fått förslag av kunnig kompis att det kan vara nätagget eller att grafikkortet är defekt

Raderat skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Kör Hard disk sentinel. Din SSD kan börja bli kass.

Permalänk
Medlem

@Flygplanet: har installerat det och disk är 96% health, power on time : 903 dagar.
looks healthy

Permalänk

När bytte du grafikkort? Började problemen innan eller efter, om efter - hur långt efter uppgradering?

Iom Nvidia släppte nya drivrutiner osv nyligen - har du gjort en clean-install av dessa mellan grafikkorten?

Permalänk
Medlem

@SällanManHarRätt: tja bytta grafikkorten för snart 2 år sedan.

Problemet började för kanske ett år sedan.
jag har som sagt formaterat om allt och gått från win7 till 10. då funkade även hots efter det samt apex i 3 dagar utan några problem.

cleaninstall bör ju ha gjorts om jag formaterade båda hårdiskarna när jag uppgradera från win7 till 10

Permalänk
Medlem

Tja!

Testa kolla temperaturer på cpu o gpu medan du spelar om det går! Hwmonitor brukar jag själv använda för det ändamålet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

@FierceBrosnan: var första lösningen jag prövade.
det kommer från ingenstans, ger varken signaler på cpu eller gpu dära

Permalänk
Medlem

Mystiska krascher brukar vara en av ett par olika saker:
1. Ostabil överklockning
2. RAM som bråkar, kan ibland vara att man måste reseata
3. PSU som börjar ge sig
4. Hårddisk som har något fel på sig, en sektor som inte mår bra men bra nog för att passera test mm exempelvis
5. Dåligt seatad cpu
6. Dålig koppling eller så på moderkortet

Kolla under computer management (dator hantering) och kolla loggar under Windows och applikationer, de bör ge lite tips om vad det kan vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Control Panel\All Control Panel Items\Security and Maintenance\Reliability Monitor - Kan ibland ge lite insyn i vad ett problem kan vara.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av joboztl:

@SällanManHarRätt: tja bytta grafikkorten för snart 2 år sedan.

Problemet började för kanske ett år sedan.
jag har som sagt formaterat om allt och gått från win7 till 10. då funkade även hots efter det samt apex i 3 dagar utan några problem.

cleaninstall bör ju ha gjorts om jag formaterade båda hårdiskarna när jag uppgradera från win7 till 10

Har du ett annat grafikkort att testa med? Jag har väldigt dåligt minne men för 2-3 år sedan kom en drivrutin som kan ha skadat vissa kort om jag inte minns fel, detta kan vara helt åt skogen också - Men poängen jag vill komma till; Vissa skador på kretskort som kommer ifrån överhettning märks inte av i mjukvara, det finns bara vissa sensorer på vissa ställen. Detta innebär att ett dåligt kylt grafikkort till exempel kan ha fått vissa defekter utan att det går att upptäcka på annat sätt än noggrant gå igenom varenda del och ibland inte ens då.

Jag kan inte tänka mig annat än defekt grafikkort faktiskt. Men jag är inte alls säker på min sak här. Försök felsöka, felsöka felsöka. Kör en kontroll för felaktiga sektorer på hårddiskar, kör stresstest på båda cpu/gpu/RAM - men var också någorlunda närvarande. Och visar inget av detta felen börja leta efter framförallt nytt grafikkort och PSU att testa (kan ibland vara svårt att hitta om inte vänner har iofs)