Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Barnvänliga spel med lokal multiplayer som inte kräver monsterhårdvara

Permalänk
Medlem

Barnvänliga spel med lokal multiplayer som inte kräver monsterhårdvara

Jag har en NUC med i5 6260U, Iris 540 och 8GB RAM som används som för att kolla film och spela lite enklare spel i soffan. TV-n är en 1080p men det är inte någon katastrof om man får dra ner upplösningen en smula.
Det är Windows 10 som körs på maskinen.

Jag skulle gärna vilja kunna spela mer tillsammans med barnen (9 resp 7 år gamla) så jag skulle gärna vilja ha lite tips om spel som man kan spela multiplayer med delad eller splittad skärm.
Gärna att man kan spela typ co-op men att spela mot varandra kan även det vara helt okej.
Det behöver inte vara gulligull med rosa enhörningar som hoppar på fluffiga moln men det kanske inte bör vara spel som är väldigt brutala och blodiga.
Vilken typ av spel spelar nog inte så stor roll. Just nu spelas Chicken Invaders (shoot'em up) och de gillar New Supermario Bros (Wii-emulator).

Permalänk
Medlem

Kanske ett tråkigt svar, men emulera NES/SNES-spel kanske vore något? Speciellt om de gillar Mario. Spelmekaniken på de gamla plattform-spelen fungerar ju för alla åldrar.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag kör couch co-op i Overcooked med mina barn -- kostar bara €3,99 på Steam fram till fredag.

Annars har vi även kört LEGO-spelen (Harry Potter, Marvel), och Disney Infiinity på HTPC:n.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Kanske ett tråkigt svar, men emulera NES/SNES-spel kanske vore något? Speciellt om de gillar Mario. Spelmekaniken på de gamla plattform-spelen fungerar ju för alla åldrar.

Jag har eg aldrig spelar på SNES men visst är det max två spelare där, precis som NES?
Hur som helst så var jag kanske inte supertydlig i min ursprungliga fråga men jag är ffa ute efter spel som vi alla tre (mamma är inte så intresserad av att spela) kan spela tillsammans.
Annars så kör vi en del via emulator och de sitter och spelar en del spel tillsammans. Det är dock något krångligare för dem att starta spelen osv via emulatorerna.

Skrivet av M0rditz:

Jag kör couch co-op i Overcooked med mina barn -- kostar bara €3,99 på Steam fram till fredag.

Annars har vi även kört LEGO-spelen (Harry Potter, Marvel), och Disney Infiinity på HTPC:n.

Overcooked såg bra ut så det köpte jag. Inte så mycket att tveka på till det priset. Har inte hunnit testa det ännu dock. Jag ska kolla upp dina andra förslag lite närmare.

Permalänk

LEGO spelen helt klart, har kört genom de flesta LEGO Star Wars lokalt, grymt skoj även för äldre

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Rayman spelen på Steam är guld. Lirar med en femåring. Roliga, utmanande och fantastiskt rolig grafik. Man kan vara 4st.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Ultimate Chicken Horse och SpeedRunners på Steam. Bra party-spel där alla kör på samma skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Chariot, tycker både jag och barnen är underbart roligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dumbo: Lovers in a Dangerous Spacetime

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag har eg aldrig spelar på SNES men visst är det max två spelare där, precis som NES?
Hur som helst så var jag kanske inte supertydlig i min ursprungliga fråga men jag är ffa ute efter spel som vi alla tre (mamma är inte så intresserad av att spela) kan spela tillsammans.
Annars så kör vi en del via emulator och de sitter och spelar en del spel tillsammans. Det är dock något krångligare för dem att starta spelen osv via emulatorerna.

Overcooked såg bra ut så det köpte jag. Inte så mycket att tveka på till det priset. Har inte hunnit testa det ännu dock. Jag ska kolla upp dina andra förslag lite närmare.

Launchbox kan ju vara något om du vill starta spel i emulatorer lättare.

https://www.launchbox-app.com/

Permalänk
Medlem

Tack alla för förslagen. Det är många som verkar intressanta vi har definitivt uppslag för att slå ihjäl många timmar nu.

Skrivet av jimjans:

Launchbox kan ju vara något om du vill starta spel i emulatorer lättare.

https://www.launchbox-app.com/

Ska kolla in denna närmare. Det verkar himla smidigt att kunna samla alla spel i samma launcher.