Köpråd gamingdator, budget ca 25-27k.

Permalänk
Medlem

Köpråd gamingdator, budget ca 25-27k.

Hej,

Nu är det dags för mig att köpa en gamingdator, tanken är att jag skall kunna spela nya COD:MW, RDR2 och liknande spel i 1440p.
Utöver detta kommer datorn att användas till att kolla film och utföra enklare jobbrelaterade arbete i Word och Excel.
Jag kommer troligtvis inte överklocka någonting mer än att köra XMP på RAM-minnena.

Jag skulle gärna vilja ha era åsikter om bygget nedan, är det något som kan bli bättre för samma peng? Är det något jag inte tänkt på? Jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan få.

Jag har tänkt att köpa detta bygget på "Black Friday" i förhoppning om att jag kanske får ner priset lite, dock hoppas jag inte för mycket på detta.

Kanske skall man sikta på ett billigare 2080 GPU istället?
Samsung 970 SSD 500GB - Tänkt ha operativsystem samt Officepaketet på denna hårddisk. Tänker jag rätt?

Tack!

Permalänk
Skrivet av Sixtra:

Hej,

Nu är det dags för mig att köpa en gamingdator, tanken är att jag skall kunna spela nya COD:MW, RDR2 och liknande spel i 1440p.
Utöver detta kommer datorn att användas till att kolla film och utföra enklare jobbrelaterade arbete i Word och Excel.
Jag kommer troligtvis inte överklocka någonting mer än att köra XMP på RAM-minnena.

Jag skulle gärna vilja ha era åsikter om bygget nedan, är det något som kan bli bättre för samma peng? Är det något jag inte tänkt på? Jag är väldigt tacksam för alla svar jag kan få.

Jag har tänkt att köpa detta bygget på "Black Friday" i förhoppning om att jag kanske får ner priset lite, dock hoppas jag inte för mycket på detta.

Kanske skall man sikta på ett billigare 2080 GPU istället?
Samsung 970 SSD 500GB - Tänkt ha operativsystem samt Officepaketet på denna hårddisk. Tänker jag rätt?

Tack!

https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1110803/sixtra

Så hade jag byggt och gjort det själv för att spara x tusentals kronor.
Bättre cpu och gpu hade väntat på nya 9900ks som kommer om nån dag och hamnat inom din budget hade kanske valt samma ssd som du också. Hade kanske kört på noctua d15.

size=smaller]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad du än gör köp för fasen inte en intel 660p, stackade nvme-diskar må vara billiga men när du fyllt den 60% blir den segare än en vanlig HDD. I den budgeten vill du ha en 9700k eller 9900k för att få ut all prestanda. Samt du har valt onödigt dyra minnen. 3600mhz cl16 är snabbare än 3200 cl14, du får 32gb sådant minne för 2500~.

Byt ut intel 660p i fighters bygge så har du ett bra system. Skulle byta nätagget mot rm850x v2 med, det har rippelskydd i kablarna och bättre fläkt än 2019 versionen.

Skulle även byta ut kylaren mot en noctua nh-d15, billigare, bättre och mer pålitlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett stort tack allihop för er input, det uppskattas. Jag tar med mig detta inför mitt köp. Det var ändå en hel del jag inte tänkt på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Viking

@Sixtra: https://www.inet.se/datorbygge/b1110909/hej

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

@Sixtra: Ska du bygga den själv?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Vad du än gör köp för fasen inte en intel 660p, stackade nvme-diskar må vara billiga men när du fyllt den 60% blir den segare än en vanlig HDD.

Det där stämmer inte. Intel 660p (och andra QLC-diskar) blir långsammare av att man skriver mycket till disken på kort tid, inte av att disken blir fylld. Dessutom återhämtar sig disken allt eftersom den hinner skriva om det som den svalt till SLC-cache till QLC.

Som speldisk kommer du aldrig råka ut för detta fenomen, förutom den enstaka gången du kopierar hela ditt spelbibliotek från en annan snabb NVMe-disk.

Med det sagt så blir en QLC-disks SLC-cache mindre ju mer fylld den är. Det påverkar hur mycket du kan skriva till den riktigt snabbt. Men det är ändå inte där flaskhalsen är i en disk för ett spelbibliotek.

Permalänk
Medlem

@pv2b saken är att den är poänglös, och ja den tappar prestanda ju fullare den är. Den fungerar säker bra i en surfdator åt någon, men den är en poänglös kostnad i en speldator. Ofta fyller folk med spel och andra uppackade saker.

Och ja 660p tappar prestanda markant ju fullare den är, finns många tester på det. Bättre att lägga pengarna på en riktig nvme-enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

@pv2b saken är att den är poänglös, och ja den tappar prestanda ju fullare den är. Den fungerar säker bra i en surfdator åt någon, men den är en poänglös kostnad i en speldator. Ofta fyller folk med spel och andra uppackade saker.

Och ja 660p tappar prestanda markant ju fullare den är, finns många tester på det. Bättre att lägga pengarna på en riktig nvme-enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

En 660p klarar inte av att svälja lika många skrivningar åt gången ju fullare den blir, men det är inte samma som att den generellt blir långsammare. Det påverkar inte heller läsprestandan vilket är det som spelar roll i spel. "Långsammare än hårddisk" händer bara i extremfallet när man försöker skriva mycket till extremt mycket till disken på kort tid.

En 660p är inte alls poänglös, du får mer lagringsutrymme för samma pengar än en NVMe med en dyrare lagringsteknik. Då är det bättre med en större 660p än en mindre "snabbare" disk eftersom du får plats fler spel på den, spel du annars hade behövt lägga på hårddisk vilket hade vart långsammare. Den passar utmärkt för en speldisk, där skulle jag säga att den dyrare NVMe-disk är poänglös istället, det är som att elda för kråkorna för den sortens applikation.