Permalänk

Ny dator ~20.000 SEK

Hej!

Feedback på detta bygget uppskattas!

Permalänk
99:e percentilen

Behöver du verkligen ett så enormt chassi?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Det verkar vara en bra chassi som är rabatterad, dessutom medföljer 3 fläktar (140 mm). Den är ganska prisvärd tycker jag men om du har bättre alternativ är jag öppen

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mehmet_91:

Det verkar vara en bra chassi som är rabatterad, dessutom medföljer 3 fläktar (140 mm). Den är ganska prisvärd tycker jag men om du har bättre alternativ är jag öppen

Du lär klara dig utmärkt med ett Define C eller en variant därav. Även det är ju rätt stort, men klart mindre än R6 iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Mehmet_91:

Du har valt ett "SFX"-nätagg som man vanligtvis använder till små ITX-chassin.
Har inte kollat hur långa kablarna är men jag gissar att de inte räcker till ett fullstort ATX-chassi.
Kan rekommendera nya Focus GX istället:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192450
Eller RM750x V2:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4664029

Skulle valt MSI Tomahawk MAX istället för Asus, bättre VRM och uppdaterat BIOS för Ryzen 3000-serien:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5164486

Här är ett förslag med 2080 super:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3924518&view=b

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att om du köper ett Define C så kommer du inte få plats med en 360 radiator. Tacket är för kort och GPUn är för lång. FDR6 är ett riktigt bra chassi och till det priset dessutom. Kom ihåg att det är rätt stort bara.

Permalänk

Hej igen!

Efter ha läst runt lite har jag gjort lite småändringar. 5700 XT skall vara den bästa 'bang for the buck', presterar nästan i klass med 2070 Super vilket är dugligt för mina ändamål. Jag har byggt ihop nedanstående, uppskattar all feedback! Är öppen för förslag på vilket 5700 XT kort man ska gå på. FYI så har jag ett ultrawide skärm (21:9) från LG, 29 tum, 2560 x 1080 resulution. 60 HZ med freesync

Om det ser bra ut beställer jag nog den under black friday med hopp på lite rabatter
Det som oroar mig mest är alla som har haft problem med AMD drivrutinerna till 5700 XT kortet, verkar vara en del strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehmet_91:

Hej igen!

Efter ha läst runt lite har jag gjort lite småändringar. 5700 XT skall vara den bästa 'bang for the buck', presterar nästan i klass med 2070 Super vilket är dugligt för mina ändamål. Jag har byggt ihop nedanstående, uppskattar all feedback! Är öppen för förslag på vilket 5700 XT kort man ska gå på. FYI så har jag ett ultrawide skärm (21:9) från LG, 29 tum, 2560 x 1080 resulution. 60 HZ med freesync

https://komponentkoll.se/bild/VImrB.png

Om det ser bra ut beställer jag nog den under black friday med hopp på lite rabatter
Det som oroar mig mest är alla som har haft problem med AMD drivrutinerna till 5700 XT kortet, verkar vara en del strul.

Skulle defenetivt byta ut till en annan xt med eftermarknadskylare typ såhär nedan samt att den kylare du valt till är ju sjukt Overkill mer en räcker med den ja valde här bytte även upp dig till ett bättre nätaggregat

Alternativ med 2070s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehmet_91:

Hej igen!

Efter ha läst runt lite har jag gjort lite småändringar. 5700 XT skall vara den bästa 'bang for the buck', presterar nästan i klass med 2070 Super vilket är dugligt för mina ändamål. Jag har byggt ihop nedanstående, uppskattar all feedback! Är öppen för förslag på vilket 5700 XT kort man ska gå på. FYI så har jag ett ultrawide skärm (21:9) från LG, 29 tum, 2560 x 1080 resulution. 60 HZ med freesync

https://komponentkoll.se/bild/VImrB.png

Om det ser bra ut beställer jag nog den under black friday med hopp på lite rabatter
Det som oroar mig mest är alla som har haft problem med AMD drivrutinerna till 5700 XT kortet, verkar vara en del strul.

Tycker det ser bra ut. Hade dock bytt psu och Gpu till dessa:

Psu har 10 års garanti och är 80+ guld certifierad sen så har gaming x versionen bland dom bästa eftermarknads kylarna på 5700 xt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Tycker det ser bra ut. Hade dock bytt psu och Gpu till dessa: https://komponentkoll.se/bild/wQwFH.png
Psu har 10 års garanti och är 80+ guld certifierad sen så har gaming x versionen bland dom bästa eftermarknads kylarna på 5700 xt

Skickades från m.sweclockers.com

Varför köra den när han kan få red devil för liknande pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Varför köra den när han kan få red devil för liknande pris?

Om jag kommer ihåg rätt så var red devil och gaming x lika bra men kan komma ihåg fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dundaj:

Om jag kommer ihåg rätt så var red devil och gaming x lika bra men kan komma ihåg fel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänker att red devil har bättre kylning och därför kan boosta högre och är tystare fast är vi uppe i de priserna kanske ett 2070s är mer prisvärt

Permalänk
Medlem

Har inget bättre förslag för Mehmet 91. Men föredrar dina byggen med m.2 som grund, framför olika ssd configs. En bra m.2 ssd är en stabil grund, större storlekar och mängder av data lagring kan du köpa i framtiden eller när det är billigt. Detsamma med gpu, köp det som är dagens bästa pris när du bygger, snöa inte inte på någon specifik gpu innan, det är svårare att tvärvända om du mentalt bestämt dig. Ska du ha chassit synligt ? Vill du glo in i den liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mehmet91. Tänk på att ryzen gillar snabba ram minnen. Kolla vilken mhz som är optimalt för din mammabräda/cpu kombo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Mehmet91. Tänk på att ryzen gillar snabba ram minnen. Kolla vilken mhz som är optimalt för din mammabräda/cpu kombo

Skickades från m.sweclockers.com

3200mhz är sweet spot för AMD just nu price to performance

Permalänk

Många tips & feedback, uppskattas!
Det jag förstår av era inlägg är att "be quiet! Dark Rock 4 Pro" är overkill, man kan välja en annan PSU samt att jag borde gå på ett annat XT kort (alternativt 2070S). Vilket kort är bättre mellan dessa två tror ni? De ligger ungefär på samma prisklass. Jag tänker självfallet på performance, men även kylning och byggkvalite osv

KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX 8GB (1 click OC)
Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehmet_91:

Många tips & feedback, uppskattas!
Det jag förstår av era inlägg är att "be quiet! Dark Rock 4 Pro" är overkill, man kan välja en annan PSU samt att jag borde gå på ett annat XT kort (alternativt 2070S). Vilket kort är bättre mellan dessa två tror ni? De ligger ungefär på samma prisklass. Jag tänker självfallet på performance, men även kylning och byggkvalite osv

KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX 8GB (1 click OC)
Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil

2070 super ger dig Ray tracing etc vilket inte finns på red Devil så de är ett plus för den, byggkvalitet vet ej men skulle gissa red Devil

Edit 2070s är marginellt bättre en 5700xt inte mycket men någon eller några procent

Här har du review av 2070s som du funderar på dock är den på tyska men visar temperaturer och FPS i olika spel

https://youtu.be/LK_VHjqK7FQ
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Trevligt med så mycket feedback!
Har gjort lite uppdateringar då. Det som har uppdaterats är alltså GPU (Red Devil), PSU samt cpu kylaren. Med lite tur så kanske man kan få bygget för 15k under black friday!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mehmet_91:

Trevligt med så mycket feedback!
Har gjort lite uppdateringar då. Det som har uppdaterats är alltså GPU (Red Devil), PSU samt cpu kylaren. Med lite tur så kanske man kan få bygget för 15k under black friday!

https://komponentkoll.se/bild/EAZyd.png

Hade jag vart du hade jag försökt köpa delar när de är demo eller fynd du kan spara en hel del på de alternativ checka in Prisjakt många grejer finns billigare exempel är red Devil säljs för 5400 just nu på

https://www.computersalg.se/i/5763863/powercolor-red-devil-ax...

Om du letar dina kylaren för 360 på dxtexh kör du alla såna dels är du under 16 rent spontant men du får göra som du vill

Tittade Prisjakt rent spontant 15900 ungefär om man köper allt från billigaste ställena

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sifri:

Hade jag vart du hade jag försökt köpa delar när de är demo eller fynd du kan spara en hel del på de alternativ checka in Prisjakt många grejer finns billigare exempel är red Devil säljs för 5400 just nu på

https://www.computersalg.se/i/5763863/powercolor-red-devil-ax...

Om du letar dina kylaren för 360 på dxtexh kör du alla såna dels är du under 16 rent spontant men du får göra som du vill

Tittade Prisjakt rent spontant 15900 ungefär om man köper allt från billigaste ställena

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Jag återkommer vid black friday, blir en liten bump på tråden då!

Permalänk

Din skärm kommer bara att ge 60fps och då tycker jag att 15k för en dator är myvket pengar då du kan få 60 fps med mycket mindre pengar.
Det jag hade gjort är sälj skärmen och köp 144fps skärm.
Sen har du mitt bygge här som har ett 2080 super går du ner i gpu prestanda så kommer su nära 15-16k. Black friday bör du få den för 18k vill jag tro. Men ska du ha den skärmen så köp nåt för max 10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

^ Gillar inte Corsair RM850, Seasonic på 650W enl. TS ska vara av högre kvalitet

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

^ Gillar inte Corsair RM850, Seasonic på 650W enl. TS ska vara av högre kvalitet

Varför inte gilla något som har 10års garanti.
Och 650 är vad alla högre gpus rekommenderar så varförvinte säkra med åtminstonde med ett 750w. Vem vet om några år kanske nya gpus kommer som vill ha mer än 650w. Men nätaggregat skiljer inte så mycket i kr så han kan välja vad han vill. Det jag tycker är konstigt är att folk rekommenderar en 15k dator som ska klara 60fps när han kan bygga en för 10k max.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

En liten bump!
Jag har möjlighet att få nedanstående bygge för 13370kr. Vad tycker ni? Slå till eller vänta på BF? Biosen är färdigflashad och klar, datorn färdigbyggd och hela kittet kommer med 3 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Behöver du verkligen ett så enormt chassi?

Länge trodde jag att jag skulle leva innan R6 räknades som enorm. Vad skulle du säga om mitt XL-chassi då, undrar man

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mithras:

Länge trodde jag att jag skulle leva innan R6 räknades som enorm. Vad skulle du säga om mitt XL-chassi då, undrar man

Varje uttalande får ses i sin historiska kontext. För femtio år sedan hade Define R6 varit litet; för tio år sedan alldeles normalstort. År 2019 tycker jag att 55 liter måste räknas som så stort att det kräver en särskild motivering (till exempel att man vill få plats med ett stort antal hårddiskar). Jag bytte nyss ut mitt Define C (37 liter) mot ett Ghost S1 (8,5 liter).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Mehmet_91:

En liten bump!
Jag har möjlighet att få nedanstående bygge för 13370kr. Vad tycker ni? Slå till eller vänta på BF? Biosen är färdigflashad och klar, datorn färdigbyggd och hela kittet kommer med 3 års garanti.
https://komponentkoll.se/bild/eViOm.png

Några kommentarer på bygget? XD

Permalänk
Skrivet av Mehmet_91:

Några kommentarer på bygget? XD

Personligen så hade jag köpt sapphire pulse xt för 5190 eller t.o.m nitro versionen för 5690 kr istället för ASUS. Köpte pulse kortet nyligen och den är sjukt bra, mycket tyst när man spelar då man inte har för mycket AA på lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varje uttalande får ses i sin historiska kontext. För femtio år sedan hade Define R6 varit litet; för tio år sedan alldeles normalstort. År 2019 tycker jag att 55 liter måste räknas som så stort att det kräver en särskild motivering (till exempel att man vill få plats med ett stort antal hårddiskar). Jag bytte nyss ut mitt Define C (37 liter) mot ett Ghost S1 (8,5 liter).

Fungerar det med "mina händer är för stora för att kunna arbeta utan att börja blöda i ett define C"?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Varje uttalande får ses i sin historiska kontext. För femtio år sedan hade Define R6 varit litet; för tio år sedan alldeles normalstort. År 2019 tycker jag att 55 liter måste räknas som så stort att det kräver en särskild motivering (till exempel att man vill få plats med ett stort antal hårddiskar). Jag bytte nyss ut mitt Define C (37 liter) mot ett Ghost S1 (8,5 liter).

Vill man köra luftkyld och tjockare grafikkort är Ghost S1 ej möjligt.

2 slots max 45 mm Gpu och Cpu kylare max 66 mm så då är Ncase M1 v6 mycket bättre val enligt mig.

Dock är dessa chassin mycket dyrare så passar ej in i Ts budget.

Dock skulle Raijintek Thetis funka bra enda nackdelen är tunna paneler men lätt vikt och riktigt långa grafikkort och hög luftkylning passar.
https://www.proshop.se/Chassi/RAIJINTEK-THETIS-Window-Black-C...

Detta är med härdat glas men finns med plåtsida med bättre luftflöde om man önskar.
https://www.proshop.se/Chassi/RAIJINTEK-THETIS-Classic-Black-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.