M2 - bästa köpet på länge!

Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Har kört Nvme m2 sedan ett par tre år, kanske fyra. Vanliga SSD har jag för lagring. Inte ångrat mig.

Skrivet av Dockland:

Har kört Nvme m2 sedan ett par tre år, kanske fyra. Vanliga SSD har jag för lagring. Inte ångrat mig.

Säger samma sak. Slipper även kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att det sitter en Corsair Force MP510 480GB i min dator, typ 3500 MB/s läshastighet.

Med hårddisk tog det mycket lång tid att ladda Wow. Man hann begrunda varje karaktär i artworken en bra stund.
Med 2,5" SSD gick det fortare. Ofta tidigt in i instanser, men inte nödvändigtvis först.
Med M.2 (och 250Mbit lina ska tilläggas) är man alltid först in i varje instans.

Är nog lite sugen på en MP600 ändå, om jag inte hinner skaffa 128GB RAM och RAMdiska hela Wow först.

Skrivet av Ricerunner:

Har för mig att det sitter en Corsair Force MP510 480GB i min dator, typ 3500 MB/s läshastighet.

Med hårddisk tog det mycket lång tid att ladda Wow. Man hann begrunda varje karaktär i artworken en bra stund.
Med 2,5" SSD gick det fortare. Ofta tidigt in i instanser, men inte nödvändigtvis först.
Med M.2 (och 250Mbit lina ska tilläggas) är man alltid först in i varje instans.

Är nog lite sugen på en MP600 ändå, om jag inte hinner skaffa 128GB RAM och RAMdiska hela Wow först.

M.2 är bara formfaktorn, kan köras via SATA som har samma prestanda som din tidigare SSD och NVME/PCI-express som är snabbare.

Min gamla burk hade 8 sata ingångar och jag använde alla, byggde ny dator för ett år sedan och den hade bara 4 st och 2 st NVME/PCI-express så valet var enkelt, blev endå tvungen att minska ner på antal diskar.

@lappen81: Joo, det förstås.
Men du vet hur orden kan vara. Även en entusiast kan säga RAM-minne ibland

Skrivet av lappen81:

M.2 är bara formfaktorn, kan köras via SATA som har samma prestanda som din tidigare SSD och NVME/PCI-express som är snabbare.

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Skrivet av Philip320:

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Men snälla nån, flippa inte ut och var så fixerad över ordval, alla är inte lika intelligenta som dig du fattar ju att jag bara informerade, gå och ta en kalldusch eller något.

Skrivet av Philip320:

Skrivet av lappen81:

Men snälla nån, flippa inte ut, alla är inte lika intelligenta som dig du fattar ju att jag bara informerade, gå och ta en kalldusch eller något.

Mjae, alltså, jag kan erkänna att M.2 är lite bristfälligt i sammanhanget då det finns många SSD:er med M.2-anslutning som har precis samma läshastighet som motsvarande modeller med SATA-anslutning.
Om man å andra sidan skulle ha någon roligare nVME på 1000+ MB/s och ansluta via SATA istället för M.2. så skulle man dock vara nere på 500 MB/s igen ändå. Så sanningen kom åtminstone fram på ett implicit sätt.

Så vi behöver inte bli helt aspis över saken.
Tänker inte säga om det är vi som i "vi är mycket roade", "vi har vunnit på lotto" eller "ska vi gå på pottan".

Pluspoäng för korrekthet, minuspoäng för sarkasm.
Omgång 2: Bataljera!

Senast redigerat 2019-10-24 22:24

.

Senast redigerat 2019-10-25 13:33
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Jag är splittrad när det gäller detta. Jag bytte nyligen från en Samsung 860 till en Samsung 970 evo plus och det enda som känns bra är den fysiska fördelen med sladdlöst och fast förankrat på moderkortet.

Skrivet av Mizzarrogh:

Det intressanta här är väl egentligen att skilja på nVME och PCIe.
(M.2 vs nVME räcker väl att det sagts en enda gång kan man tycka.)

Nu blev det underligt formulerat i samma stil som när någon skriver usb c men inte avser usb c som är en kontakt och inget annat.

Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det underligt formulerat i samma stil som när någon skriver usb c men inte avser usb c som är en kontakt och inget annat.

Ja, det har du rätt i... Slarvigt skrivet av mig att blanda dem såg jag...

Bra tips

Skrivet av Philip320:

Tack, precis mina tankar. Brukar dock inte orkar bemöta folk som lägger ner så mycket möda på skit som detta.

Har fått svar från alla som har köpt ett M.2 kort igen (haha ja bara för att retas denna gången) ingen är missnöjd. 3500 gör skillnad, ni som säger annat är frånvaranade i huvudet.

Skrivet av Shoot:

Tack, precis mina tankar. Brukar dock inte orkar bemöta folk som lägger ner så mycket möda på skit som detta.

Har fått svar från alla som har köpt ett M.2 kort igen (haha ja bara för att retas denna gången) ingen är missnöjd. 3500 gör skillnad, ni som säger annat är frånvaranade i huvudet.

Jag upplever verkligen ingen större prestandaskillnad mellan hdd, sata ssd eller nvme ssd när datorn väl är igång, däremot är ssd tystare och nvme innebär dessutom kabelfri anslutning.
Om man däremot håller på att starta om ofta eller har för lite primär lagring i förhållande till det man gör så kan det ju påverka mer med vilken typ av sekundärlagring man använder.