M2 - bästa köpet på länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Har kört Nvme m2 sedan ett par tre år, kanske fyra. Vanliga SSD har jag för lagring. Inte ångrat mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Har kört Nvme m2 sedan ett par tre år, kanske fyra. Vanliga SSD har jag för lagring. Inte ångrat mig.

Säger samma sak. Slipper även kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Har för mig att det sitter en Corsair Force MP510 480GB i min dator, typ 3500 MB/s läshastighet.

Med hårddisk tog det mycket lång tid att ladda Wow. Man hann begrunda varje karaktär i artworken en bra stund.
Med 2,5" SSD gick det fortare. Ofta tidigt in i instanser, men inte nödvändigtvis först.
Med M.2 (och 250Mbit lina ska tilläggas) är man alltid först in i varje instans.

Är nog lite sugen på en MP600 ändå, om jag inte hinner skaffa 128GB RAM och RAMdiska hela Wow först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Har för mig att det sitter en Corsair Force MP510 480GB i min dator, typ 3500 MB/s läshastighet.

Med hårddisk tog det mycket lång tid att ladda Wow. Man hann begrunda varje karaktär i artworken en bra stund.
Med 2,5" SSD gick det fortare. Ofta tidigt in i instanser, men inte nödvändigtvis först.
Med M.2 (och 250Mbit lina ska tilläggas) är man alltid först in i varje instans.

Är nog lite sugen på en MP600 ändå, om jag inte hinner skaffa 128GB RAM och RAMdiska hela Wow först.

M.2 är bara formfaktorn, kan köras via SATA som har samma prestanda som din tidigare SSD och NVME/PCI-express som är snabbare.

Permalänk
Inaktiv

Min gamla burk hade 8 sata ingångar och jag använde alla, byggde ny dator för ett år sedan och den hade bara 4 st och 2 st NVME/PCI-express så valet var enkelt, blev endå tvungen att minska ner på antal diskar.

Permalänk
Avstängd

@lappen81: Joo, det förstås.
Men du vet hur orden kan vara. Även en entusiast kan säga RAM-minne ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

M.2 är bara formfaktorn, kan köras via SATA som har samma prestanda som din tidigare SSD och NVME/PCI-express som är snabbare.

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla nån, flippa inte ut och var så fixerad över ordval, alla är inte lika intelligenta som dig du fattar ju att jag bara informerade, gå och ta en kalldusch eller något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av lappen81:

Men snälla nån, flippa inte ut, alla är inte lika intelligenta som dig du fattar ju att jag bara informerade, gå och ta en kalldusch eller något.

Mjae, alltså, jag kan erkänna att M.2 är lite bristfälligt i sammanhanget då det finns många SSD:er med M.2-anslutning som har precis samma läshastighet som motsvarande modeller med SATA-anslutning.
Om man å andra sidan skulle ha någon roligare nVME på 1000+ MB/s och ansluta via SATA istället för M.2. så skulle man dock vara nere på 500 MB/s igen ändå. Så sanningen kom åtminstone fram på ett implicit sätt.

Så vi behöver inte bli helt aspis över saken.
Tänker inte säga om det är vi som i "vi är mycket roade", "vi har vunnit på lotto" eller "ska vi gå på pottan".

Pluspoäng för korrekthet, minuspoäng för sarkasm.
Omgång 2: Bataljera!

Permalänk
Avstängd

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shoot:

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Jag är splittrad när det gäller detta. Jag bytte nyligen från en Samsung 860 till en Samsung 970 evo plus och det enda som känns bra är den fysiska fördelen med sladdlöst och fast förankrat på moderkortet.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det intressanta här är väl egentligen att skilja på nVME och PCIe.
(M.2 vs nVME räcker väl att det sagts en enda gång kan man tycka.)

Nu blev det underligt formulerat i samma stil som när någon skriver usb c men inte avser usb c som är en kontakt och inget annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nu blev det underligt formulerat i samma stil som när någon skriver usb c men inte avser usb c som är en kontakt och inget annat.

Ja, det har du rätt i... Slarvigt skrivet av mig att blanda dem såg jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Bra tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Men snälla nån, sluta vara så fixerad över att han säger M.2 du fattar ju vad han menar ändå och det var 3 bokstäver av flera hundra i hans inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, precis mina tankar. Brukar dock inte orkar bemöta folk som lägger ner så mycket möda på skit som detta.

Har fått svar från alla som har köpt ett M.2 kort igen (haha ja bara för att retas denna gången) ingen är missnöjd. 3500 gör skillnad, ni som säger annat är frånvaranade i huvudet.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shoot:

Tack, precis mina tankar. Brukar dock inte orkar bemöta folk som lägger ner så mycket möda på skit som detta.

Har fått svar från alla som har köpt ett M.2 kort igen (haha ja bara för att retas denna gången) ingen är missnöjd. 3500 gör skillnad, ni som säger annat är frånvaranade i huvudet.

Jag upplever verkligen ingen större prestandaskillnad mellan hdd, sata ssd eller nvme ssd när datorn väl är igång, däremot är ssd tystare och nvme innebär dessutom kabelfri anslutning.
Om man däremot håller på att starta om ofta eller har för lite primär lagring i förhållande till det man gör så kan det ju påverka mer med vilken typ av sekundärlagring man använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.