Investeringstråden [Kryptovalutor]

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kanske någon annan vet? Jag har aldrig använt Bitmex.
Såg att Binance också har leverage trading.
Kan vara värt att kolla på som alternativ.

Binance är jag och tradar på men vad innebär leverage trading ? Kollade på länken du skickade men är inte med på vad det innbär ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Binance är jag och tradar på men vad innebär leverage trading ? Kollade på länken du skickade men är inte med på vad det innbär ändå.

Jag kanska blandar ihop begreppen. Margin trading kallar de det för, men jag tror det är samma sak.

https://www.binance.vision/tutorials/binance-margin-trading-g...

https://www.binance.vision/economics/what-is-margin-trading

Har man inte full koll så ska man nog låta bli känner jag.

Permalänk
Avstängd

Nu jagar IRS kryptofolk o bitcoin crashar lite.

Hur tror ni detta utvecklas Tydligen får altcoins sig en smäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu jagar IRS kryptofolk o bitcoin crashar lite.

Hur tror ni detta utvecklas Tydligen får altcoins sig en smäll.

Det dippar lite innan det går upp igen. Tycker inte man ska vara rädd att köpa i dipparna oavsett om man gillar bitcoin eller altcoins. Jag håller koll på DOGE-BTC då det är en bra indikator på om altcoin-säsongen startar. Det är inte ofta priset varit lägre på Dogecoin jämfört med BTC och när det har varit det så har det varit strax före skarp prisuppgång. Visst DOGE är runt 26-27 sat nu och har väl varit 16 sat som lägst historiskt strax innan de två stora uppgångarna 2017. Men man kan nog räkna med 60+ sat när altcoins blir heta igen. Liknande coins jag kikar på är Litecoin och Digibyte. De är nära sina lägstakurser jämfört mot Bitcoin. Jag köpte lite digibyte nyligen vid 82-85 sat och hittills verkar det OK då den gått upp till 88 sat. Tänker att DGB nog kan gå upp mot 450 sat om det blir altcoinrush. 5-dubbla insatsen om det funkar. Litecoin gissar jag kan dubbla sitt pris i BTC om man ser hur priset varierat historiskt.

Kanske dippar altcoins mera om bitcoin går upp mot ATH igen så mitt tips är väl att köpa på sig lite bitcoins i den här dippen och sedan när bitcoin närmar sig 20k köpa altcoins som gått ner i pris mot BTC. Så om priset inte gått upp på bitcoin så blir det köp av BTC när lönen kommer. Växlar över mot altcoins när BTC går över 15k. Annars om bitcoin dippar mera så blir det väl att köpa på sig än mera bitcoin. De säger att större altcoins såsom ETH och LTC går upp före de andra och det verkar ju stämma hittills i år. Så kanske är köp av ETH vettigt i nuläget? Den brukar ju rusa först.

Å andra sidan så är cyklerna ca 4 år så om 2017 var hett kanske det inte blir riktigt hett igen förrän 2021? Men fram tills dess får man väl anpassa sig efter läget. Ackumeulera helt enkelt.

Permalänk

En fråga som jag inte har hittat svar på i alla fall inte förstått svaret 😂 på Binance måste förklara. Om jag köper btc vid 10000$ så går värdet upp till tex 11000$ kan jag sätta en sälj order vid tex när värdet är nere på 10100$ ? För sätter jag en sälj limit order på 10100$ då säljer den av mina btc direkt även om värdet på btc just nu är 11000$ hoppas ni förstår hur jag menar.
/Force

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Ja du kan ju sätta en "Stop limit"

Det den gör är att sälja dina bitcoin om värdet understiger 10100$

https://www.binance.vision/tutorials/what-is-a-stop-limit-ord...

men hade du satt en vanlig säljorder på 10100 så hade ju dina btc blivit sålda direkt.

Permalänk

Behöver lite tips om ni har, Vilket stablecoin hade ni valt att trada till ?
Usdc eller usdt.
Tänker mer eftersom dessa skall hålla någorlunda dollar kursen så kanske den ena hoppar upp och ner mer än den andra.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Jag bytte bort från Binance, en av anledningarna var just att man inte man ha FIAT valuta där. Sedan fungerar inte stoploss som de ska heller, plus all "scrap" som man blir tvungen att omvandla till BNB, plus att den blivit hackad flera gånger.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Skrivet av Shoot:

@forcevision: Jag bytte bort från Binance, en av anledningarna var just att man inte man ha FIAT valuta där. Sedan fungerar inte stoploss som de ska heller, plus all "scrap" som man blir tvungen att omvandla till BNB, plus att den blivit hackad flera gånger.

Vilken bytte du till istället ?
Jasså funkar inte stoploss som den skall ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@forcevision: Bitfinex, men där är minsta uttag €10k. Så om du inte har större summor får du ta ut BTC till Coinbase t.ex och sälja av dom där. Har tidigare kört på Bitstamp, men de stängde av mitt konto utan anledning, men annars är den sidan fin.

Bitfinex är min absoluta favorit dock; många kryptovalutor, galet bra säkerhet (du kan tillochmed bestämma att endast en IP får ta ut BTC/pengar), 1 veckas väntetid på uttag om du byter lösenord, med mera.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Skrivet av Shoot:

@forcevision: Bitfinex, men där är minsta uttag €10k. Så om du inte har större summor får du ta ut BTC till Coinbase t.ex och sälja av dom där. Har tidigare kört på Bitstamp, men de stängde av mitt konto utan anledning, men annars är den sidan fin.

Bitfinex är min absoluta favorit dock; många kryptovalutor, galet bra säkerhet (du kan tillochmed bestämma att endast en IP får ta ut BTC/pengar), 1 veckas väntetid på uttag om du byter lösenord, med mera.

Okej, kan man sälja och ta ut i tex usd eller euro och skicka det till paypal eller sin bank ?
Skulle vilja slippa coinbase tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu jagar IRS kryptofolk o bitcoin crashar lite.

Hur tror ni detta utvecklas Tydligen får altcoins sig en smäll.

Skrivet av gabriel15:

Nu jagar IRS kryptofolk o bitcoin crashar lite.

Hur tror ni detta utvecklas Tydligen får altcoins sig en smäll.

Vad har du för källa på att det är IRS som gjort detta? Jag har följt BTC sen det kom och det håller alltid på såhär. Jag sålde av på 8500 och har väntat en vecka på buy orders på 8100 som nu gick igenom. Detta är standard med BTC, upp och ner hela tiden jag tror snarare det beror på att marknaden alltid sett ut så och alltid kommer göra det.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Skrivet av Shoot:

Vad har du för källa på att det är IRS som gjort detta? Jag har följt BTC sen det kom och det håller alltid på såhär. Jag sålde av på 8500 och har väntat en vecka på buy orders på 8100 som nu gick igenom. Detta är standard med BTC, upp och ner hela tiden jag tror snarare det beror på att marknaden alltid sett ut så och alltid kommer göra det.

Det tror jag med, är lite det som är grejen med krypto upp och ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

@forcevision: Bitfinex, men där är minsta uttag €10k. Så om du inte har större summor får du ta ut BTC till Coinbase t.ex och sälja av dom där. Har tidigare kört på Bitstamp, men de stängde av mitt konto utan anledning, men annars är den sidan fin.

Bitfinex är min absoluta favorit dock; många kryptovalutor, galet bra säkerhet (du kan tillochmed bestämma att endast en IP får ta ut BTC/pengar), 1 veckas väntetid på uttag om du byter lösenord, med mera.

Jag har hört exakt samma sak om Bitmex - att stoploss inte funkar.
(Tänkte först skriva Bitfinex, men dubbelkollade och såg att det var Bitmex)
https://twitter.com/scottmelker/status/1184501498924933120

Coinbase har höjt sina avgifter. Jag brukar använda Coinbase Pro för fiat - krypto och gör det fortfarande om jag ska köpa bitcoin eftersom de inte har någon withdrawal fee på bitcoin. Jag handlar bara med småsummor så 0,5 % trading fee blir lägre än andra exchanges withdrawal avgifter för bitcoin.

Jag har kollat på Binance.je som handlar med Euro. Problemet är låg omsättning på allt annat än BTC. De har dock lägre trading-avgifter så jag tänker att sälja BTC till Euro via dem bör funka bra. Jag överför ju alltid det jag köper till egen wallet så jag får ta med i beräkningen vad de tar för avgift för överföringar. Tänkte att jag köper Litecoin från binance.je istället men såg att de knappt har någon omsättning på EUR/LTC marknaden.

Någon tipsade mig om elastum.io som skulle vara bra för köp med fiat. Har inte kollat än men tänker har man inte hört talas om dem så är det någ något lurt...
Nej glöm dem. Massa avgifter: https://elastum.zendesk.com/hc/en-us/articles/360022016812-Pa...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag har hört exakt samma sak om Bitmex - att stoploss inte funkar.
(Tänkte först skriva Bitfinex, men dubbelkollade och såg att det var Bitmex)
https://twitter.com/scottmelker/status/1184501498924933120

Coinbase har höjt sina avgifter. Jag brukar använda Coinbase Pro för fiat - krypto och gör det fortfarande om jag ska köpa bitcoin eftersom de inte har någon withdrawal fee på bitcoin. Jag handlar bara med småsummor så 0,5 % trading fee blir lägre än andra exchanges withdrawal avgifter för bitcoin.

Jag har kollat på Binance.je som handlar med Euro. Problemet är låg omsättning på allt annat än BTC. De har dock lägre trading-avgifter så jag tänker att sälja BTC till Euro via dem bör funka bra. Jag överför ju alltid det jag köper till egen wallet så jag får ta med i beräkningen vad de tar för avgift för överföringar. Tänkte att jag köper Litecoin från binance.je istället men såg att de knappt har någon omsättning på EUR/LTC marknaden.

Någon tipsade mig om elastum.io som skulle vara bra för köp med fiat. Har inte kollat än men tänker har man inte hört talas om dem så är det någ något lurt...
Nej glöm dem. Massa avgifter: https://elastum.zendesk.com/hc/en-us/articles/360022016812-Pa...

Vad är skillnaden på binance.com och binance.je ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vad är skillnaden på binance.com och binance.je ?

Skickades från m.sweclockers.com

Binance Jersey handlar med GBP och EUR mot några få kryptovalutor.
https://www.binance.com/en/support/articles/360022037951
Sverige är ett av de länder som de stödjer.

Binance.com vet jag inte om de handlar med fiat ännu. De har nog bara krypto-krypto vad jag vet.
https://www.coindesk.com/binance-to-add-fiat-to-crypto-otc-tr...

Känns som växlingsfirmorna ser till att ta avgifter på ena eller andra sättet så det gäller att kolla, jämföra och se helheten. Man får också se till vad man får för pengarna. Bra service och att de går att lita på är värt mycket. Coinbase Pro är bra men vill ändå kolla om det finns något billigare alternativ för en småhandlare som mig. Sätter väl ett par tusen kr i månaden i krypto i snitt.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Binance Jersey handlar med GBP och EUR mot några få kryptovalutor.
https://www.binance.com/en/support/articles/360022037951
Sverige är ett av de länder som de stödjer.

Binance.com vet jag inte om de handlar med fiat ännu. De har nog bara krypto-krypto vad jag vet.
https://www.coindesk.com/binance-to-add-fiat-to-crypto-otc-tr...

Känns som växlingsfirmorna ser till att ta avgifter på ena eller andra sättet så det gäller att kolla, jämföra och se helheten. Man får också se till vad man får för pengarna. Bra service och att de går att lita på är värt mycket. Coinbase Pro är bra men vill ändå kolla om det finns något billigare alternativ för en småhandlare som mig. Sätter väl ett par tusen kr i månaden i krypto i snitt.

Ok, kraken.com vet inte hur den ligger till jämfört med coinbase

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har hört exakt samma sak om Bitmex - att stoploss inte funkar.
(Tänkte först skriva Bitfinex, men dubbelkollade och såg att det var Bitmex)
https://twitter.com/scottmelker/status/1184501498924933120

Coinbase har höjt sina avgifter. Jag brukar använda Coinbase Pro för fiat - krypto och gör det fortfarande om jag ska köpa bitcoin eftersom de inte har någon withdrawal fee på bitcoin. Jag handlar bara med småsummor så 0,5 % trading fee blir lägre än andra exchanges withdrawal avgifter för bitcoin.

Jag har kollat på Binance.je som handlar med Euro. Problemet är låg omsättning på allt annat än BTC. De har dock lägre trading-avgifter så jag tänker att sälja BTC till Euro via dem bör funka bra. Jag överför ju alltid det jag köper till egen wallet så jag får ta med i beräkningen vad de tar för avgift för överföringar. Tänkte att jag köper Litecoin från binance.je istället men såg att de knappt har någon omsättning på EUR/LTC marknaden.

Någon tipsade mig om elastum.io som skulle vara bra för köp med fiat. Har inte kollat än men tänker har man inte hört talas om dem så är det någ något lurt...
Nej glöm dem. Massa avgifter: https://elastum.zendesk.com/hc/en-us/articles/360022016812-Pa...

Det är Binance Stoploss inte funkar på. Bitmex vet jag ingenting om, men jag bytte från Binance till Bitfinex pga det. Zendesk har ju varit inblandad i en skandal nyligen så håll dig borta från det.

Skrivet av forcevision:

Okej, kan man sälja och ta ut i tex usd eller euro och skicka det till paypal eller sin bank ?
Skulle vilja slippa coinbase tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men det är €10k som minimumuttag. Om du kör med såna summor är det inga problem!

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Å andra sidan så är cyklerna ca 4 år

Snälla undvik påståenden som att man kan sia om framtiden genom att titta bakåt. Hade det fungerat skulle alla dagis-analytiker varit miljonärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Snälla undvik påståenden som att man kan sia om framtiden genom att titta bakåt. Hade det fungerat skulle alla dagis-analytiker varit miljonärer.

Ah fast det funkar. Det är så jag agerar och jag har tjänat multum på tradingen. Sedan är det oförutsägbart, men det visar historiken också...

Tjänat runt 5-10k idag i runda svängar, statistik är allt när det kommer till Bitcoin. Annan crypto fungerar ej likadant då BTC kommer sluta tillverkas vid 21 miljoner minea.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk

Finns det någon hemsida där man kan räkna ut snitt värdet på olika kryptovalutor ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Snälla undvik påståenden som att man kan sia om framtiden genom att titta bakåt. Hade det fungerat skulle alla dagis-analytiker varit miljonärer.

OK. Hur ska man annars göra menar du? Singla slant?
Ingen kan se framtiden men alla kan dra lärdomar om vår historia.
Det är en ganska bra strategi att lära sig av det som tidigare har hänt.

Edit: Det var för övrigt ett svar på vad jag TROR. Jag hade delvis fel och delvis rätt om man ser på vad som har hänt men jag tänker mer på lång sikt. Jag tror fortfarande det är bra läge att köpa kryptovalutor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Finns det någon hemsida där man kan räkna ut snitt värdet på olika kryptovalutor ?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?

Skrivet av ronnylov:

OK. Hur ska man annars göra menar du? Singla slant?
Ingen kan se framtiden men alla kan dra lärdomar om vår historia.
Det är en ganska bra strategi att lära sig av det som tidigare har hänt.

Edit: Det var för övrigt ett svar på vad jag TROR. Jag hade delvis fel och delvis rätt om man ser på vad som har hänt men jag tänker mer på lång sikt. Jag tror fortfarande det är bra läge att köpa kryptovalutor nu.

Du har rätt, statistik är allt när det kommer till BTC. RSI/andra går att lita på till den dagen (som inatt) när det steg med $2k. Man får ha förstånd och tillgång till historik om man ska bli en duktig trader.

Sedan finns det flera sätt att tradea, men detta fungerar fint för mig.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Skrivet av Shoot:

Vad menar du?
Du har rätt, statistik är allt när det kommer till BTC. RSI/andra går att lita på till den dagen (som inatt) när det steg med $2k. Man får ha förstånd och tillgång till historik om man ska bli en duktig trader.

Sedan finns det flera sätt att tradea, men detta fungerar fint för mig.

Man tar tex 5 år bakåt och räknar ut tills idag vad snitt värdet på Bitcoin är

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror ingen kunde förutspå en så snabb uppgång som det var igår. Senast detta hände med bitcoin sägs vara Maj 2011. Vad händer liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Tror ingen kunde förutspå en så snabb uppgång som det var igår. Senast detta hände med bitcoin sägs vara Maj 2011. Vad händer liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag håller med vilken uppgång. Hoppas det fortsätter 😂

Permalänk

Någon som tradar på Bitstamp ?
Hur är säkerheten ?
Tror deras fee är dyrare än Binance ?
Och ta ut cashen är inga gränser om jag fattade det rätt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilket stablecoin använder ni och varför ? Jag använder själv usdt.

Permalänk
Medlem

@forcevision: Jag har använt USDT någon enstaka gång för att sälja någon alt på exchange A för att sen flytta till exchange B där jag kunnat köpa någon annan alt eller casha ut.. Enda anledningen jag gick via USDT istället för BTC/ETH var för att undvika bli beskattad när jag avyttrade ETH/BTC på exchange B. Jag hade gärna gått genom någon mindre shady stablecoin men denna var tyvärr den enda med någorlunda marknad runt den.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@forcevision: Jag har använt USDT någon enstaka gång för att sälja någon alt på exchange A för att sen flytta till exchange B där jag kunnat köpa någon annan alt eller casha ut.. Enda anledningen jag gick via USDT istället för BTC/ETH var för att undvika bli beskattad när jag avyttrade ETH/BTC på exchange B. Jag hade gärna gått genom någon mindre shady stablecoin men denna var tyvärr den enda med någorlunda marknad runt den.

Men du ska väl ända betala skatt när du säljer din alt till USDT på exchange A (om du gått med vinst)?