Command & Conquer Remastered får första gameplay-video

Permalänk

Opensource

Jag och grabbarna lirar fortfarande med jämna mellanrum

https://www.openra.net/

What is OpenRA?
OpenRA is a project that recreates and modernizes the classic Command & Conquer real time strategy games. We have developed a flexible open source game engine (the OpenRA engine) that provides a common platform for rebuilding and reimagining classic 2D and 2.5D RTS games (the OpenRA mods).

This means that OpenRA is not restricted by the technical limitations of the original closed-source games: it includes native support for modern operating systems and screen resolutions (including Windows 10, macOS, and most Linux distros) without relying on emulation or binary hacks, and features integrated online multiplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Jag och grabbarna lirar fortfarande med jämna mellanrum

https://www.openra.net/

What is OpenRA?
OpenRA is a project that recreates and modernizes the classic Command & Conquer real time strategy games. We have developed a flexible open source game engine (the OpenRA engine) that provides a common platform for rebuilding and reimagining classic 2D and 2.5D RTS games (the OpenRA mods).

This means that OpenRA is not restricted by the technical limitations of the original closed-source games: it includes native support for modern operating systems and screen resolutions (including Windows 10, macOS, and most Linux distros) without relying on emulation or binary hacks, and features integrated online multiplayer.

Fantastiskt! Jag känner dock plötsligt att dygnet har alldeles för få timmar..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta gjorde min dag! Har längtat att få se gameplay. Hoppas det släpps nån gång nu bara ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

C&C var ett av de första spelen till min första dator.
Kopplade ihop min dator med en grannes via noll-modem (seriekabel) så att vi kunde strida mot varandra.
De senare delarna i serien tyckte jag inte om.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Olle P: Jag och några klasskamrater byggde egna nollmodemskablar i mediateknik på gymnasiet. Vi var så klart "tvungna" att testa att de fungerade med C&C och Quake som testsviter 😁

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Jag och grabbarna lirar fortfarande med jämna mellanrum

Kör också ibland! Är väldigt välgjort faktiskt. Även mycket mer balancerat än de äldre spelen

Permalänk
Medlem

Så... har de fixat buggen där man kunde bygga in fienden och AIn inte visste vad den skulle göra?

Permalänk
Medlem

Vad lustigt, letade senast idag efter bättre kvalitet/remakes på soundtracket. Allt som laddats upp på youtube är originalen i 112kbps

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Jag ryser av längtan att köra C&C igen. Hoppas det blir en remaster av Red Alert 2 med, då åker chipsen och cola flaskan fram!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ge mig Red Alert 2 ist! Crazy Ivan ftw! -"I Got A Present For You...." BOOOOOOOM!!

Visa signatur

Asus M3A32-MVP Deluxe AMD Phenom 9750 Quad-Core 2.4GHz 4x1MB Corsair TWIN2X4096-8500C5DF Dominator 2x2048MB DDR2 XMS2-8500 1066MHz 5-5-5-15 *WITH AIRFLOW FAN* Asus Extreme Radeon HD3870X2

Permalänk
Medlem

Omg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte helt peppad av trailern, tyckte det faktiskt såg snyggare ut i början - men man är väl skadad.
Kul dock att något görs med licensen, och det kanske lockar lite nytt folk att testa bra spel.

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir uppdatering av AI och mekanik, annars håller jag mig till OpenRA.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

RA lirades aktivt på 486:an med bildfrekvens i nivå med Powerpoint-presentationer (jag skämtar inte, vi snackar slow-motion). Såg spelet senare i normal hastighet och det var något helt annat..
Det var kul ändå, dessutom kombinerat med hårt modifierad rules.ini..

Första spelet kördes bara som hastigast i mp mot en som hade lirat det tidigare, hade ingen aning om hur man skulle göra mot de osynliga enheterna..

Kan ev bli kul med remastered-varianter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Jag minns hur jag trots rules.ini-filen till RA1 ändå inte kunde klara näst sista uppdraget i Allies när man var inomhus med bara infanteri. Trots att jag till och med ändrade vad man fann i Crates så kunde jag först förbaskat inte klara av uppdraget för tiden rann ut och ingenjörerna hann aldrig fram. Var väl runt 10 år gammal så inte så att man var någon höjdare på spelet.

Samma här!

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem

Minns när jag gick i mellanstadiet och vi fick den första klassrumsdatorn. Vi brukade rigga ett fönster så det gick att öppna utifrån och sen smet vi in på varje rast och stod 6+ ungar och såg på medans en i taget fick spela. Helt underbar tid att minnas. Taggad till tusen över detta

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Sjukt taggad på Red Alert älskar 1,2 till och med 3an är ok 😆
Spelar fortfarande lite då och då 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

STATIONÄRA: Intel Q9550 4GB DDR3 @ 1333MHz Lagring: 750 GB Grafik: Asus 4850 MOBO: ASUS P5QC Chassi: Antec P182
SERVER: S775 5200 2GB DDR2 6600GS 3x1TB +250GB +750GB +500GB HDD Gentoo linux
LAPTOP: ASUS U36JC 8GB DDR3 240GB SSD I5 480

Permalänk
Medlem

tänkte bara rikta lite uppmärksamhet till nått som heter openRA där ni kan spela klassikerna redan nu!

Permalänk

Underbara spel båda två. Bara installationsprogrammet för C&C var magiskt när det begav sig. Hoppas de nya versionerna får leva sitt egna liv utanför diverse distributionsklienter som Steam etc.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Red Alert 2 Remastered står högt upp på vill ha-listan.

Skrivet av Kvickstick:

Red Alert 2 är min favorit med råge!

Red Alert 2 (+Yuri's Revenge) samt Genereals: Zero Hour är peak RTS i mina ögon.
WC3 och Starcraft Broodwars är dock inte långt ifrån heller, så är grymt taggad på Reforged.

Jag är inte ett super-fan av första C&C Red Alert eller Tiberian, men jag hoppas det säljer bra nog för att dom ska släppa C&C:RA2 Remaster så småningom.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Red Alert har man goda minnen ifrån. Hade en väldigt populär hemsida om spelet t.o.m., detta var på tiden innan de stora sajterna som finns idag

Ser fram emot att spela igenom igen. Vill minnas att Sovjet-kampanjen var betydligt lättare än de allierades.

Spelade aldrig första spelet särskilt mycket, ska bli kul att testa också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stolle87:

tänkte bara rikta lite uppmärksamhet till nått som heter openRA där ni kan spela klassikerna redan nu!

den motorn är dock helt keff om du spelar competetive! förstår inte hur det kan vara så poppis med denna ripoff:P

https://cncnet.org/ är det som gäller för att spela original spel med modern online motor. aktiv community fortfarande, jag har den svenska tunnel servern stående hos mig.

Skrivet av candybag:

Vad lustigt, letade senast idag efter bättre kvalitet/remakes på soundtracket. Allt som laddats upp på youtube är originalen i 112kbps

de finns på spotify, sök t.ex "hell march" för att hitta plattorna

frank klepacki har även ett band som heter "tiberian sons" som spelar de gamla låtarna live, sevärt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Kul för de som är intresserade, men personligen hade jag 100 gånger hellre tagit en remaster av Generals varje dag i veckan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ljuddesignen var så bra i CNC och RA. Unitsen var också roliga och unika att spela med. Det saknade man i Starcraft 2 känner jag.
Hoppas också att de lägger till quality of life fixes som t.ex. hotkeys , att man kan köa upp enheter och kanske INTE BYGGA EN MUR I TAGET (?!)... Sen vore förståss gött med patrol/a-move etc. men "puristerna" skulle kanske göra en revolt.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Vagar man ocksa halla tummarna for ett Tiberian Sun i framtiden tro...

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Tacka vet jag Dune på Amiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

Ljuddesignen var så bra i CNC och RA. Unitsen var också roliga och unika att spela med. Det saknade man i Starcraft 2 känner jag.
Hoppas också att de lägger till quality of life fixes som t.ex. hotkeys , att man kan köa upp enheter och kanske INTE BYGGA EN MUR I TAGET (?!)... Sen vore förståss gött med patrol/a-move etc. men "puristerna" skulle kanske göra en revolt.

Köa upp enheter kan jag tycka att är helt okej. Fler commands för units kan jag tycka både ok och nja eftersom en del av charmen på sin tid var just att det var bökigt att kontrollera och du fick helt enkelt Ctrl+1, ctrl+2 för massa grupper av enheter (precis som i gamla StarCraft1) och styra dem manuellt för varje litet steg. Det jag gjorde var att bara åka in i en bas i mitten och sedan lät jag enheterna automatiskt bli aggressiva när fienden anföll/försvarade sig.

Eftersom du saknar supply limit i RA så tror jag en del av det roliga skulle försvinna om det var så lätt att campa i basen, bygga upp 100+ enheter och sedan bara Attack Move och gå och slå på kaffet. Du vill ha mer ansvar när du åker in med din armé som exempelvis att förstöra Tesla Coils ASAP manuellt så att de inte käkar upp ditt infanteri.

Exempelvis tror jag att StarCraft1 hade floppats om du kunde välja fler än 12 enheter per grupp. Det var en sjukt intressant spelmekanik/begränsning i spelet: desto fler enheter du fick, ju svårare blev armen att kontrollera (även tack vare bökig AI pathfinding) vilket blev en slags tradeoff och endast belönade de mest skickligaste micro-spelarna.I StarCraft2 är det snarare multi-tasking av små arméer på olika ställen på kartan som ser imponerande ut (typ Gumiho & Serral) men det har inte samma charm som att se 5x12 arméer kontrolleras mästerligt av Flash, Bisu eller Jaedong.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Grey goo kanske är ett alternativ? Det är väl en del personer från gamla westwood som gjort det spelet om jag inte minns fel.

Det jag tror FredikMH var inne på var väl kanske att hela genren har utvecklats och att spel som exempelvis Company of Heroes kanske är bättre. Även om det inte är likadant?

Tack för tipset!
Köpte och spelade några rundor igår. Tänk att jag helt missat detta, riktigt roligt!

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem

HAHAH! Jag satt och vänta på när kommer "remaster" delen i klippet?
Kanske hade för höga förväntningar hehe..

Har CnC installerat på min gamle pentium 75a så passar nog remastern.

Permalänk
Medlem

Oj, nostalgitripp!
Kommer väl ihåg när jag och farsan såg C&C för första gången på en spelmässa kring 24 år sedan (kan det ha varit Gamex på sollentunamässan?), och hur glad jag blev när vi köpte spelet till mässerbjudande.
Hade mycket glädje av Westwood studios RTS Dune 2, C&C, C&C:RA, C&C:TS och C&C:RA2, sen tröttnade jag på serien.

Har inte haft så mycket tid för spel de senaste 15 åren pga. studier, jobb, hus, barn och fru, men när jag går i pension ska jag bannemig plöja igenom denna remake och allt annat i spelväg jag då har missat under de senaste 45 åren!

Mindre felskrivning