AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk

lasseTM har verkligen pressat sina minnen till max, inte illa.

Själv har jag samma, fast 4x8, och kör just nu 3600 MT/s med 16-16-16-16-44 i timings på 1.39 volt. Ger 67,8 i latens och 53000 mb/s read och mycket låga temps.

Blir lite inspirerad av lasse att trimma vidare, men dum fråga, när trialperioden av Aida upphört, vad gör man då? 400 spänn eller vad det var för det programmet kändes övermaga....

I övrigt mycket nöjd med burken, trots att min cpu verkar vara ett pissexemplar. Har hittils aldrig nått utlovad singlecore boost, och multicoreboosten stannar på 4.085 ghz. Hur jag än gör med PBO, XFR och uppkörda ampere-begränsningar.

Idletemp på 30-33 grader, surf/youtube-temp snittar under 40 grader, cinebench allcore maxtemp 78 grader.

Burken är i helt ljudlös vid normalanvändning, och ljudet vid maxbelastning är väldigt lågt.

Edit, glömde säga att jag körde 14-14-14-14-35 med 1.45 volt på dessa 4 stickor, men det var inte 100 stabilt, så timade ner. Ska fixa en liten fläkt att blåsa på minnena innan jag provar 1.45 + igen

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem

Hmmm, ingen aning om just detta fall men just G.Skill verkar har grymt bra minnen (beroende på modell/serie), även sett folk med G.Skill som kan ha riktigt bra speed i låg volt. När jag köper minnen igen blir det med mycket stor sannolikhet just G.Skill

De har en del mysiga minnen som tex G.Skill Trident Z Royal 4266MHz samt 4400MHz etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

lasseTM har verkligen pressat sina minnen till max, inte illa.

Själv har jag samma, fast 4x8, och kör just nu 3600 MT/s med 16-16-16-16-44 i timings på 1.39 volt. Ger 67,8 i latens och 53000 mb/s read och mycket låga temps.

Blir lite inspirerad av lasse att trimma vidare, men dum fråga, när trialperioden av Aida upphört, vad gör man då? 400 spänn eller vad det var för det programmet kändes övermaga....

I övrigt mycket nöjd med burken, trots att min cpu verkar vara ett pissexemplar. Har hittils aldrig nått utlovad singlecore boost, och multicoreboosten stannar på 4.085 ghz. Hur jag än gör med PBO, XFR och uppkörda ampere-begränsningar.

Idletemp på 30-33 grader, surf/youtube-temp snittar under 40 grader, cinebench allcore maxtemp 78 grader.

Burken är i helt ljudlös vid normalanvändning, och ljudet vid maxbelastning är väldigt lågt.

Edit, glömde säga att jag körde 14-14-14-14-35 med 1.45 volt på dessa 4 stickor, men det var inte 100 stabilt, så timade ner. Ska fixa en liten fläkt att blåsa på minnena innan jag provar 1.45 + igen

Ja antingen så köper man det eller så gör man något annat. Antar dock att alla har köpt det då det "andra" man kan göra inte är lagligt och inte får diskuteras här på Sweclockers, så jag är rätt säker på att alla köpt det. 400Kr är ju småpengar om man tänker på vad t. ex en ny Tesla kostar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS till ABBA vilket dessvärre gjort mina minnen instabila.

Tidigare körde jag följande konfiguration (utom de två sista) enligt råd från några ytterst visa personer här i tråden:
¤ A-XMP [OK]
¤ DRAM Frequency 3600MHz [OK]
¤ FCLK Frequency 1800MHz [OK]
¤ UCLK DIV1 MODE Enabled [OK]
¤ VDDP 0,900V [OK]
¤ VDDG 0,950V [OK]
¤ CPU SoC 1,100V [OK]
¤ DRAM Voltage 1.350V [OK]
¤ Gear Down Mode Enabled [OK]
¤ Command Rate 1T [OK]
¤ ProcODT 40 Ohm [OK]
¤ RTTPark 48 [FAIL]
¤ RTTWR Off [FAIL]

Det funkade att slänga in allt och systemet bootar, jag har kunnat köra Memtest i DRAM config utan fel och klarar även om restart. Men kör jag en cold boot som nu ikväll efter jobbet så får jag upp "Memory Overclock Failed" och jag måste trycka F1 för att komma in i BIOS. Dock låg alla settings kvar så jag sparade och startade om och nu fungerar allt som vanligt. Ska testa att spela en del ikväll och se om något är fel men kan säga att dessa inställningar fungerat felfritt tidigare.

Vad kan jag göra åt saken?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Spelat några timmar idag på min dator och mina minnen går inte över 40 grader i spel, så när jag kör memtest så verkar de gå betydligt mycket varmare än när jag använder datorn normalt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Spelat några timmar idag på min dator och mina minnen går inte över 40 grader i spel

Spelat LOL?

Permalänk

Köpte till slut en cpu från det röda laget (3700X). Och efter att jag ändra fan curve till 20% på 30 gradar -> 100% på 75+ så är dette det bästa jag har haft

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Spelat några timmar idag på min dator och mina minnen går inte över 40 grader i spel, så när jag kör memtest så verkar de gå betydligt mycket varmare än när jag använder datorn normalt.
https://www.bildtagg.se/file/3kskczvpng4f8ywchf7g6py

Det är väl inget konstigt att dina minnen blir varmare i memtest som väl är ett slags stresstest av minnen än av vanligt spelande. Det är väl halva poängen med det hela. CPU stresstest är ju likadant, det kör på full effekt oftast för att stressa cpun så mkt som möjligt i olika laster för att se att allting är stabilt när det körs fullt ut. Samma med gpu stresstest så förstår inte varför stresstest för minnen skulle vara annorlunda?
Cpuer och gpuer går ju också ofta svalare i spel än i stresstest om inte spelet maxar ur allt i grafik eller CPU väg, då kommer dom upp i ungefär samma temp som i stresstest, samma gäller väl minnen. Detta är iaf min erfarenhet av stresstester. Detta är bara min erfarenhet som talar, har dock mer erfarenhet med CPU och GPU temps, korrigera mig gärna om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Jag gissade på att man kunde överklocka dessa 3000 seriens cpuer till 5ish ghz men gissade nästan spot on på vad dom kommer out of the box om jag minns rätt. Hade tyvärr fel med 3-400mhz ang OC. Vi får se om det blir bättre med nya batcher av cpuer med en ny stepping(eller är det revision?) men troligtvis får vi nog vänta till 4000 serien eller kanske med threadripper kan man få se en kärna i 5ghz ibland
Hänger ännu kvar med mitt Sandy bridge 2500k som verkligen börjar kännas lite gammal nu mot dessa 12 och snart 16core högklockade bestar! Oavsett 5ghz eller inte så kan man ju inte gnälla på prestandan i dom flesta fallen, inte i spel o verkligen inte i många produktiva laster! Imponerande AMD! Gissade att dom hamnar on pair eller går förbi Intel med 3000 serien och on pair i spel och förbi i många fall av produktivitet gick dom. Om 4000 serien klockar nån kärna lite närmare eller till den magiska 5ghz gränsen out of box vilket jag tror och framförallt hoppas så kanske jag köper en sån istället. Har tänkt uppgradera till någon 6c ryzen men måste köpa nytt chassi, moderkort, CPU, fläktar, vattenkylare(då jag vill testa vattenkylt), minnen och egentligen grafikkort och även vattenkylning till den. Lite besviken på att dom ännu inte fixat klockfrekvenserna och tycker det känns lite konstigt. Så därav hoppar jag nog även 3000 serien och väntar in 4000 serien istället ^^
Vad tror ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Det är väl inget konstigt att dina minnen blir varmare i memtest som väl är ett slags stresstest av minnen än av vanligt spelande. Det är väl halva poängen med det hela. CPU stresstest är ju likadant, det kör på full effekt oftast för att stressa cpun så mkt som möjligt i olika laster för att se att allting är stabilt när det körs fullt ut. Samma med gpu stresstest så förstår inte varför stresstest för minnen skulle vara annorlunda?
Cpuer och gpuer går ju också ofta svalare i spel än i stresstest om inte spelet maxar ur allt i grafik eller CPU väg, då kommer dom upp i ungefär samma temp som i stresstest, samma gäller väl minnen. Detta är iaf min erfarenhet av stresstester. Detta är bara min erfarenhet som talar, har dock mer erfarenhet med CPU och GPU temps, korrigera mig gärna om jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina når max 42-43 i memtest, men 47 när jag spelar PUBG. I andra spel håller dom sig i 38-42 grader, så beror nog på hur spelet är byggt.

PUBG är väldigt beroende av hastigheten på ram, så där får dom jobba hårdast.

Permalänk
Medlem

Hej!

@Yoshman , Visst har du också ett Asrock AB350M Pro4 moderkort till din 3000-serie processor? Vilken biosversion kör du?
Jag vet att 3900x och 3700x är helt olika så det går ju inte att jämföra PPT osv. men jag förstår inte varför min slår i taket på detta moderkort.

Kan det vara för att jag kör en ssd i m.2 pci? Belastar det PPT högre? Det gjorde jag iof. på förra moderkortet också.

Är det någon som vet ifall det går att flasha en tidigare biosversion på moderkortet? Jag har aldrig provat göra det tidigare.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Datavetare
Skrivet av UnkeN:

Hej!

@Yoshman , Visst har du också ett Asrock AB350M Pro4 moderkort till din 3000-serie processor? Vilken biosversion kör du?
Jag vet att 3900x och 3700x är helt olika så det går ju inte att jämföra PPT osv. men jag förstår inte varför min slår i taket på detta moderkort.

Kan det vara för att jag kör en ssd i m.2 pci? Belastar det PPT högre? Det gjorde jag iof. på förra moderkortet också.

Är det någon som vet ifall det går att flasha en tidigare biosversion på moderkortet? Jag har aldrig provat göra det tidigare.

Tacksam för svar.

Kör med 6.00 (så 1.0.0.3 ABB). Verkar som rätt många moderkort inte tar superhårt på PPT och TDC, medan just Asrock AB350M Pro4 håller stenhårt på dessa gränser i standardutförande. SAFA använder ju något ASUS moderkort där upp mot 105 A uppmättes med ett 3900X i "stock". Det ska vara 95 A, ställer jag upp mitt moderkort till 105 A ser jag rätt mycket samma resultat.

Är ju bara lyfta på gränserna om det är en begränsning. Att slå på PBO och låta den helt fritt välja alla värden verkar inte vara någon höjdare, mitt system drog brutalt mycket mer ström från väggen i det läget fast vinsten i prestanda var rätt medioker.

Ställde upp TDC till 105-110 A och skruvade även upp PPT 10-20 W. Det ger en rimlig ökning av strömtuggandet, flaskhalsen med 3900X blir då primärt kylningen av CPU.

Tyvärr är stödet för AMD CPUer inte alls speciellt bra under Linux. Eller funktionsmässigt verkar allt fungera lysande, men inte alls samma möjligheter till att styra och övervaka saker på lite lägre nivå som för Intel. Så har inget likt Ryzen Master för att riktigt se vad som är flaskhalsen. I nuläget bryr jag mig inte, prestanda i faktiska applikationer är helt i nivå vad man kan förvänta sig av en 3900X även på ett high-end moderkort så orka bry sig

Har ju egentligen inte ens problem med turbo-frekvenserna. CPUn når upp till 4,575 GHz (går att nå 4,600 GHz om man plockar ut hälften av RAM-stickorna), även om det bara händer i fall när man egentligen inte gör något alls (mäter maxfrekvens med ett program som kör "nop" instruktioner i en loop)...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tack så mycket för svaret, då ska jag prova leta runt litegrann i bios för att hitta inställningarna för det.
Då behöver jag inte tänka något mer på att flasha tillbaka till gamla bioset, så tack igen Yoshman!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Spelat några timmar idag på min dator och mina minnen går inte över 40 grader i spel, så när jag kör memtest så verkar de gå betydligt mycket varmare än när jag använder datorn normalt.
https://www.bildtagg.se/file/3kskczvpng4f8ywchf7g6py

Vad är du för ett monstrer som inte döper om din dator? DESKTOP-H6C7TR5

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Mina når max 42-43 i memtest, men 47 när jag spelar PUBG. I andra spel håller dom sig i 38-42 grader, så beror nog på hur spelet är byggt.

PUBG är väldigt beroende av hastigheten på ram, så där får dom jobba hårdast.

Samma för mig i Borderlands 3, 47c på ena stickan och 48c på den andra. I memtest 39c och 41c efter över 500%.
Jag tror mycket beror på att gpun ger ifrån sig värme samtidigt som ramminnena jobbar och även dom avger ju värme, sen beror det säket på spel och hur det belastar gpu och ram .Jag har 3 st noctua 140mm samt i 120mm i ett meshiefie c, så ingen lufttätt burk direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Mina når max 42-43 i memtest, men 47 när jag spelar PUBG. I andra spel håller dom sig i 38-42 grader, så beror nog på hur spelet är byggt.

PUBG är väldigt beroende av hastigheten på ram, så där får dom jobba hårdast.

PUBG är ett bra spel för att stabilitetstesta sitt system, i PUBG brukar man också straffas om man skruvat för mycket i Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Mina når max 42-43 i memtest, men 47 när jag spelar PUBG. I andra spel håller dom sig i 38-42 grader, så beror nog på hur spelet är byggt.

PUBG är väldigt beroende av hastigheten på ram, så där får dom jobba hårdast.

Intressant trodde memtest var typ ett prime95 in-place FFTs eller så. Som sagt har aldrig benchat/testat mina minnen då dom inte ens är överklockade. Alltid lär man sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

PUBG är ett bra spel för att stabilitetstesta sitt system, i PUBG brukar man också straffas om man skruvat för mycket i Afterburner.

Det förklarar saken. Vet att bf4 allt ultra utan aa (säkert med aa med men laggade då ^^) också var rätt bra o stresstesta med på den tiden mitt system var nytt. Klarade ett dygn prime95 men efter 30min bf blev det alltid bluescreen så fick backa med 100mhz eller öka spänningen lite så det blev för varmt för min lilla kylare
Samma med grafikkort klarade hur många rundor Uniquine Heaven tror jag det var, även rätt lång furmark men fick backa lite på ocn i bf. ^^ Dock blev det alltid varmare med prime95/furmark/heaven än i spelet så blandannat därför jag trodde att det var liknande med stabilitets/stresstest för minnen
Samma med arma2-3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Samma för mig i Borderlands 3, 47c på ena stickan och 48c på den andra. I memtest 39c och 41c efter över 500%.
Jag tror mycket beror på att gpun ger ifrån sig värme samtidigt som ramminnena jobbar och även dom avger ju värme, sen beror det säket på spel och hur det belastar gpu och ram .Jag har 3 st noctua 140mm samt i 120mm i ett meshiefie c, så ingen lufttätt burk direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kör furmark samtidigt som memtest ska du se att tempen på minnena blir högre på grund av högre temperatur på luften i lådan.

Eller om du har screenshottat så kolla delta på minnen mot moderkort.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Hoppas någon kan hjälpa mig? Lite trött på denna

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas någon kan hjälpa mig? Lite trött på denna

https://i.imgur.com/pByodnm.jpg

Kan bero på 3 saker, ett är för låg boot voltage till dram, två är ProcODT att du kör för lågt motstånd och tre är data bus motstånden och här blir det trial & error när normala värden inte vill lira. Om du inte har tillgång till att justera boot voltage så kan du prova att öka vanliga dram spänningen en smula, ibland är just boot voltage knuten till din dram spänning så då kan det hjälpa att öka den en smula.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kan bero på 3 saker, ett är för låg boot voltage till dram, två är ProcODT att du kör för lågt motstånd och tre är data bus motstånden och här blir det trial & error när normala värden inte vill lira. Om du inte har tillgång till att justera boot voltage så kan du prova att öka vanliga dram spänningen en smula, ibland är just boot voltage knuten till din dram spänning så då kan det hjälpa att öka den en smula.

Alla värden i min föregående post baseras på input från dig och The Squonk så har du nya värden att rekommendera tar jag ytterst tacksamt emot dem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas någon kan hjälpa mig? Lite trött på denna

https://i.imgur.com/pByodnm.jpg

Jag har samma problem :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Det förklarar saken. Vet att bf4 allt ultra utan aa (säkert med aa med men laggade då ^^) också var rätt bra o stresstesta med på den tiden mitt system var nytt. Klarade ett dygn prime95 men efter 30min bf blev det alltid bluescreen så fick backa med 100mhz eller öka spänningen lite så det blev för varmt för min lilla kylare
Samma med grafikkort klarade hur många rundor Uniquine Heaven tror jag det var, även rätt lång furmark men fick backa lite på ocn i bf. ^^ Dock blev det alltid varmare med prime95/furmark/heaven än i spelet så blandannat därför jag trodde att det var liknande med stabilitets/stresstest för minnen
Samma med arma2-3

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag vet inte vilka spel som är bäst att testa mot egentligen, i vissa fall kan det vara svårt att skilja på dåligt programmerade spel samt buggar jämfört med att dra slutsatsen att ens system eller gpu verkligen är ostabilt. Men ja, PUBG kan vara lite kinkigt kanske i synnerhet för GPU OC på mitt system varje fall. Upplever åtminstone som en kraftig majoritet av alla krascher i PUBG har direkt eller indirekt att göra med GPUn så nu har jag taggat ner lite.

Permalänk
Skrivet av hajvan:

Jag har samma problem :/

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du inte boota datorn alls med dina minnen eller är det en överklockning, xmp som inte startar?
Kan du ta ett kort på dina timings som den försöker att starta med (om du inte kommer in i windows).
Vad är det för minnen? Sry om du postat det tidigare.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Kan du inte boota datorn alls med dina minnen eller är det en överklockning, xmp som inte startar?
Kan du ta ett kort på dina timings som den försöker att starta med (om du inte kommer in i windows).
Vad är det för minnen? Sry om du postat det tidigare.

Får detta vid cold boot, överclockat eller ej.
Så det har nog med boot voltage dram att göra, hittar dock ingen inställning för detta i bios på mitt moderkort ( msi x470 carbon)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av hajvan:

Får detta vid cold boot, överclockat eller ej.
Så det har nog med boot voltage dram att göra, hittar dock ingen inställning för detta i bios på mitt moderkort ( msi x470 carbon)

Skickades från m.sweclockers.com

Så du låter datorn stå och bli varm och bootar sedan om för att komma in? Kan du inte bara öka dram v lite och se om du hittar en nivå som fungerar även i coold boot?
Står din tRFC som auto eller är den inmatad manuellt, och vad ligger den på? Annars är det som Tellus sagt det man brukar göra om en pc inte startar, vad ligger din procODT på? Min fungerar bra i 34,3 iaf, både stock och överklockad.
Jag har inte heller någon boot v funktion på mitt x370 Taichi.

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hoppas någon kan hjälpa mig? Lite trött på denna

https://i.imgur.com/pByodnm.jpg

Är det XMP profilen som inte fungerar eller försöker du dig på överklockning? Jag har exakt samma lika minnen som dig och dom funkade klockrent i XMP.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Insanyrd:

Är det XMP profilen som inte fungerar eller försöker du dig på överklockning? Jag har exakt samma lika minnen som dig och dom funkade klockrent i XMP.

@Insanyrd
Det kan vara likadana minnen men det finns även olika version nummer som inte är kompatibla med moderkort.

Som ett exempel kan det stå Version 3.12 på dina och 4.56 på hans.

Lättast att kolla listan hos tillverkaren vilka minnen samt version som funkar med moderkortet
Vissa köper bara minnen ihopp om att det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Så du låter datorn stå och bli varm och bootar sedan om för att komma in? Kan du inte bara öka dram v lite och se om du hittar en nivå som fungerar även i coold boot?
Står din tRFC som auto eller är den inmatad manuellt, och vad ligger den på? Annars är det som Tellus sagt det man brukar göra om en pc inte startar, vad ligger din procODT på? Min fungerar bra i 34,3 iaf, både stock och överklockad.
Jag har inte heller någon boot v funktion på mitt x370 Taichi.

Sitter med ett par 2x8GB gskill trident z 3600 15-15-15-36 b-die minnen, samma fenomen blir om jag kör xmp.

Jag har matat in inställningarna manuellt enligt dram calc, testat både safe och fast.

Det händer alltså nör jag stängt av datorn och ska starta upp den på nytt, även om jag startar upp datorn direkt efter.

Har testat med att öka upp dram voltage tlll 1.5 men ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q1=Q2+QE