Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18-kärniga Core i9-9980XE i 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag är inte imponerad. Fortfarande samma höga TDP som dom senaste 10 åren eller ännu högre.

AMDs bästa blir 64 kärnor med 128 trådar. Oracle hade SPARC M7 redan 2015 med 256 trådar.

Prislapp för Oracle Sparc M7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

JAg vet :9 bara kula att spinna lite i dessa trådar fålk blir så arga

Du menar trolla?

Skrivet av Ragnarok:

Jag ser att det är PRECIS som vanligt när AMD är på gång att släppa en ny produkt, oavsett om det är GPU/CPU. Då kommer dessa rykten som ett brev på posten som skvallrar om att:

"NUU!! KOLLA AMD är bäst i hela världen - på allt, så jävla bra produkt, titta bara på dessa tester tagna helt ur fantasin"

Högoddsare att du är inne och försöker skjuta ned allt som kan ses som positivt för AMD. Att du ens orka bry dig om en produkt som du tidigare kallat för "Värdelös" från ett företag du anser är "värdelöst" förstår jag inte.. :/

Sedan är detta PR som alla företag håller på med. Kolla bara på Intel som fullständigt skiftat fokus från "In-game prestanda" till " Word, Powerpoint, Excel" samt (ironiskt nog) syntetiska tester som de tidigare påstått inte varit något att förlita sig på.

Skrivet av makatech:

AMD tar stora kliv på privatmarknaden nu men vi får inte glömma att Intel är TOTALT superöverlägsna på företagsmarknaden samt även för laptops (sett till marknadsandelar). Detta är fortfarande en form av utdragen David mot Goliat kamp.

Dock coolt att AMD levererar cpu till PS4?

Sedan trots all utveckling och elefantkliv som AMD tar nu så är det ju fortfarande väldigt många gamers som föredrar Intel. Vi får väl se om produkter som Ryzen 9 3950X kan hjälpa till att rubba maktbalansen.

En utveckling som snabbt skiftar. Intel verkar dock se hur vindarna vänder med tanke på deras smutskastningskampanj de senaste åren.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

En utveckling som snabbt skiftar. Intel verkar dock se hur vindarna vänder med tanke på deras smutskastningskampanj de senaste åren.

Nja.... möjligen går det riktigt bra nu för AMD på privat/entusiast/hemmamarknaden (det verkar så) men de har en ytterst lång väg att vandra om de verkligen vill ta rejäla marknadsandelar på företagssidan samt serversidan, även laptops kommer bli en utmaning och laptops är en stor marknad.

Jag tycker det ser oerhört ljust ut för AMD om de fortsätter så här dock och jag har ju själva en 3700X hemma vilken jag är jättenöjd med.

Försöker dock anstränga mig för att hålla mig neutral i "kriget" Intel - AMD även om det är svårt (självklart att man oftast håller på en underdog).

Superbra och oerhört viktigt med konkurrens.

Permalänk

@makatech: Jag vet inte, men tekniken finns ju onekligen där.
Sweclockers rapporterar bara på AMD och Intel, och deras processorer är inte alltid så bra.
Apples ARM-processor ska tydligen ha högre IPC än Skylake.
IBM och Oracle (tidigare Sun) har en del intressanta processorer också.
Sen finns vissa mer specifka processorer som DARPA SyNAPSE (256 million synapses networked into 4096 neurosynaptic) och IBM TrueNorth (4096 kärnor). RISC-V är spännande också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

... missa poängen helt hållet.

AMD bättre på Luft/ vatten säger ingenting i 3Dmark då INGEN som tar rekord kommer köra dom för INTEL klarar högre core clock / poäng.

Jag skrev också att i REAL world cases om den är bättre än intel gött!

...

Va ska du med fläktar / Vatten till? i 3dmark, där vinner Intel också om du går över till Vatten då dom klarar över 5GHz.
Ingen tävlar på luft / VK i 3dmark om du gör det så är det bara för skojj men du får 0 rankings.

Bättre jämföra saker där det betyder något...

Blender, Spel, Adobe, Autodesk, andra program folk jobbar i etc..

Saken som folk/vi/någon/ävenjag vill anmärka på är att du antyder att det enda som är relevant är extremfall och verkliga applikationer, med vilket självklart menas rendering och spelande.
Det kan liknas lite vid att en bilentusiast säger rakt på sak att det enda som spelar roll i en bra bil är hur bra den presterar på NO2 i stadstrafik.

Det mejkar inte sense när man yrkar på sådana förutsättningar i kombination, helt enkelt.
För ingen* använder den på det sättet under de förutsättningarna.

Å andra sidan är det självklart relevanta punkter; precis som att varje punkt som märks har relevans för någonting.
Lilla lisa som gräver i sandlådan i Toftanäs är förstås relevant för sandlådans tillstånd, men hur det påverkar vad Bill Gates äter till frukost om en vecka kan man fråga sig.
På samma sätt så har förstås påståenden och framföranden relevans i den grad de faktiskt påverkar något, men att bara spotta fram långa rader av siffror för att i slutändan ändå hänvisa till att till finns bättre alternativ, som ett sorts slagträ på motpartens resonemangsförmånga, det går faktiskt inte hem i alla stugor.

För då kanske en som resonerar inte har kommit ihåg att ta alla aspekter av att betyda något i åtanke.

Hursomhelst verkar det som fantastisk prestanda, även om Intels toppsegment visar sig prestera bättre med dubbelturbo, månraketer och dekaltrim som ökar driftkostnaden enormt eller gör den obrukbar för någon som faktiskt ska ha den till något användbart.

*med reservation för tyckfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

@makatech: Jag vet inte, men tekniken finns ju onekligen där.
Sweclockers rapporterar bara på AMD och Intel, och deras processorer är inte alltid så bra.
Apples ARM-processor ska tydligen ha högre IPC än Skylake.
IBM och Oracle (tidigare Sun) har en del intressanta processorer också.
Sen finns vissa mer specifka processorer som DARPA SyNAPSE (256 million synapses networked into 4096 neurosynaptic) och IBM TrueNorth (4096 kärnor). RISC-V är spännande också.

Sweclockers har ju också väldigt många användare som spelar och Windows är trots allt det överlägset största operativsystemet för datorer som används för att spela med. Tycker inte det är så konstigt att Sweclockers fokuserar på Intel och AMD på CPU sidan.

Att börja skriva om svindyra CPUer som framförallt är avsedda för företagsmarknaden kan kanske bli lite förvillande? Sedan att nu AMDs 3XXX cpu'er och Threadripper börjar bli så jäkla kraftfulla att de kanske är snabbare eller likvärda med många dyrare CPUer avsedda för företag och kraftfulla servrar etc, ja, det är så klart coolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

@makatech: Jag vet inte, men tekniken finns ju onekligen där.
Sweclockers rapporterar bara på AMD och Intel, och deras processorer är inte alltid så bra.
Apples ARM-processor ska tydligen ha högre IPC än Skylake.
IBM och Oracle (tidigare Sun) har en del intressanta processorer också.
Sen finns vissa mer specifka processorer som DARPA SyNAPSE (256 million synapses networked into 4096 neurosynaptic) och IBM TrueNorth (4096 kärnor). RISC-V är spännande också.

Hur sjutton ser det ut med IBMs och Oracles vinstmarginal och omsättning de senaste ca 10 åren? Kan tycka att de borde tagit en hel jäkla massa stryk men det kanske inte är så eftersom de har ett såpass stort grepp om företagsmarknaden (större företag)? Jag vet inte men vore intressant att kolla upp. För banker och liknande enterprise företag är ibland stabilitet prio 1, 2 och 3, system som är genomtestade och stresstestade i förbannelse. I sådana miljöer tror jag inte AMD är så välkomna ännu, det kommer ta tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och hos mina närmaste och polare existerar knappt AMD haha ^^

Även okunniga.

Dom väntar på att du ska uppgradera till en Threadripper-plattform vettu!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag är inte imponerad. Fortfarande samma höga TDP som dom senaste 10 åren eller ännu högre.

AMDs bästa blir 64 kärnor med 128 trådar. Oracle hade SPARC M7 redan 2015 med 256 trådar.

Trådar är ju inte direkt allt.
Sparc M7 32C/256T
EPYC 7742 64C/128T

När Epyc har 2.4 ggr prestandan (>7.5 ggr i vissa tester) så ser jag inte riktigt det intressanta i möjligheten att ha 256 trådar. Jag skulle inte heller bli förvånad om M7 har högre effekt iom att den verkar vara tillverkad på 20nm.
Sen så är det självklart inte en rättvis jämförelse iom att den är klart äldre, men du fick det ju låta som att AMD inte kommit ikapp Oracle ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av heatm:

Dom väntar på att du ska uppgradera till en Threadripper-plattform vettu!

Ja om sakerna kommer någon gång!!!
Hade TR 1950X ett tag men still problem med core shifting :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är alltid roligt att se ett företag som använt sin monopolställning krossas av ett annat

jag körde på en i7-2600k innan AMD kom ut med ZEN 2
Så haft en cpu i ca 8 år.. bra där intel

Hoppas nvidia blir krossad av intel eller amd nästa år

Hehehe, jag har suttit med likadan CPU i 8 år nästan innan man skaffade en 3700x/5700xt och är jättenöjd.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ricerunner:

Saken som folk/vi/någon/ävenjag vill anmärka på är att du antyder att det enda som är relevant är extremfall och verkliga applikationer, med vilket självklart menas rendering och spelande.
Det kan liknas lite vid att en bilentusiast säger rakt på sak att det enda som spelar roll i en bra bil är hur bra den presterar på NO2 i stadstrafik.

Det mejkar inte sense när man yrkar på sådana förutsättningar i kombination, helt enkelt.
För ingen* använder den på det sättet under de förutsättningarna.

Å andra sidan är det självklart relevanta punkter; precis som att varje punkt som märks har relevans för någonting.
Lilla lisa som gräver i sandlådan i Toftanäs är förstås relevant för sandlådans tillstånd, men hur det påverkar vad Bill Gates äter till frukost om en vecka kan man fråga sig.
På samma sätt så har förstås påståenden och framföranden relevans i den grad de faktiskt påverkar något, men att bara spotta fram långa rader av siffror för att i slutändan ändå hänvisa till att till finns bättre alternativ, som ett sorts slagträ på motpartens resonemangsförmånga, det går faktiskt inte hem i alla stugor.

För då kanske en som resonerar inte har kommit ihåg att ta alla aspekter av att betyda något i åtanke.

Hursomhelst verkar det som fantastisk prestanda, även om Intels toppsegment visar sig prestera bättre med dubbelturbo, månraketer och dekaltrim som ökar driftkostnaden enormt eller gör den obrukbar för någon som faktiskt ska ha den till något användbart.

*med reservation för tyckfel

Nej inte det jag menar, men i dom sakerna dom sätter ner foten så betyder det inget.
Aldrig någonsin påpekat att extremfall bara är relevant MEN för 3dmark är det bara det för det har för många variabler för gemeneman att användas som ståndpunkt att säga den är "så här bra"

Om någon hade tagit upp renderings program som jag själv jobbar med tex Autodesk, v-ray corona i-ray och 10 till render tekinker så hade jag sagt ja AMD är bättre här här här etc men alla ville dra fram 3dmark som om dom hade koll om programmet och vad som va viktigt med att visa detta.

Men tar mina ord ur kontext och säger MEN DU SÄGER AMD SUGER 3Dmark, nej jag säger bara varför folk inte kör dom över Intel för slå rekord därav helt ointressant ta 3dmark som mätpunkt för det säger ingenting om verkligheten.
Dvs som alla gör hela tiden blandar ihop saker och ting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Denna nyhet är väl föga förvånande egentligen med tanke på de olika marknadssegmenten...

Är du i behov av mycket I/O, PCI-E banor, minneskanaler, Thunderbolt mm. kommer du ju inte hoppa på AM4-tåget ändå, utan då lär jämförelser mot ex. kommande Threadripper vara mer intressant.

3950X lär dock kunna bli en ganska mångsidig CPU, lite mer för gemene man då plattformen inte måste bli lika dyr i jämförelse.
Gott att TDP verkar kunna landa runt 105W också!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nej inte det jag menar, men i dom sakerna dom sätter ner foten så betyder det inget.
Aldrig någonsin påpekat att extremfall bara är relevant MEN för 3dmark är det bara det för det har för många variabler för gemeneman att användas som ståndpunkt att säga den är "så här bra"

Om någon hade tagit upp renderings program som jag själv jobbar med tex Autodesk, v-ray corona i-ray och 10 till render tekinker så hade jag sagt ja AMD är bättre här här här etc men alla ville dra fram 3dmark som om dom hade koll om programmet och vad som va viktigt med att visa detta.

Men tar mina ord ur kontext och säger MEN DU SÄGER AMD SUGER 3Dmark, nej jag säger bara varför folk inte kör dom över Intel för slå rekord därav helt ointressant ta 3dmark som mätpunkt för det säger ingenting om verkligheten.
Dvs som alla gör hela tiden blandar ihop saker och ting.

Ja det förtydligar förstås en del.
Inget fel i sig på att blanda ihop saker och ting, eftersom det handlar om ett helhetsperspektiv, som du verkar mena implicit.

Vissa fokuserar på hur processorn egentligen sköter sin kommunikation när folk faktiskt ska ha med den att göra, och vissa fokuserar på hur folket egentligen sköter sin kommunikation när någon ska bearbeta saken (ville skriva processa först, men då hade vi kunnat tala om att blanda ihop saker och ting).

Det jag menar är att folk som verkligen har koll på hur saker fungerar, som du bevisligen har, hade kunnat förmedla saker på ett helt otroligt bra sätt om man inte bara hade fokuserat på just detaljerna. För även om man drar saker ur sin kontext och pekar på att de är fantastiska, så är det ett mycket bättre alternativ än om man drar en sak på samma ställe ur sin kontext och det visar sig att den inte alls är så bra.

Även om jag i ärlighetens namn inte har en aning om hur 3DMark arbetar i jämförelse med vardagliga datorbestyr så finns det en tydlig symbolisk innebörd i det hela; att en välfungerande helhet består av små välfungerande detaljer.
Och det vill jag självklart inte dra till någon spetsfundig världslig visdom om socialdarwinism och den svagaste länken, utan snarare till en poäng om det personliga ansvaret som föreligger oavsett kapacitetsnivå, och att det är vad man väljer med det som värdet ligger i.

Men ja, processorer.
Yahwee för prisprestanda!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ricerunner:

Ja det förtydligar förstås en del.
Inget fel i sig på att blanda ihop saker och ting, eftersom det handlar om ett helhetsperspektiv, som du verkar mena implicit.

Vissa fokuserar på hur processorn egentligen sköter sin kommunikation när folk faktiskt ska ha med den att göra, och vissa fokuserar på hur folket egentligen sköter sin kommunikation när någon ska bearbeta saken (ville skriva processa först, men då hade vi kunnat tala om att blanda ihop saker och ting).

Det jag menar är att folk som verkligen har koll på hur saker fungerar, som du bevisligen har, hade kunnat förmedla saker på ett helt otroligt bra sätt om man inte bara hade fokuserat på just detaljerna. För även om man drar saker ur sin kontext och pekar på att de är fantastiska, så är det ett mycket bättre alternativ än om man drar en sak på samma ställe ur sin kontext och det visar sig att den inte alls är så bra.

Även om jag i ärlighetens namn inte har en aning om hur 3DMark arbetar i jämförelse med vardagliga datorbestyr så finns det en tydlig symbolisk innebörd i det hela; att en välfungerande helhet består av små välfungerande detaljer.
Och det vill jag självklart inte dra till någon spetsfundig världslig visdom om socialdarwinism och den svagaste länken, utan snarare till en poäng om det personliga ansvaret som föreligger oavsett kapacitetsnivå.

Håller med, jag bara hatar folk som använder 3dmark för det är så mycket mer som spelar roll som INTE är CPU.
RAM
Mobo BIOS
Moderkort tro det eller ej
GPU ihop med vissa CPUs
GPU BIOS
Windows version
GPU driver
Temperatur på både GPU / CPU
Program i bakrunden
Windows XP classic för få maximal prestanda i vissa laster
Kall start vs loopad score (uppvärmd)
För hög klockning kan få negativ skalning.

Detta är exakt därför det är dåligt visa 3dmark, för har du ej koll så kommer din CPU får totalt katastrof cpu score och jag som kan 3dmark kan få seriöst 30 % "mer" + - %

Extremt känsligt program helt enkelt, bättre köra typ blender eller annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Detta är exakt därför det är dåligt visa 3dmark, för har du ej koll så kommer din CPU får totalt katastrof cpu score och jag som kan 3dmark kan få seriöst 30 % "mer" + - %

Extremt känsligt program helt enkelt, bättre köra typ blender eller annat.

30 % mer + - %?
Känns säkrast att slänga absolutfunktion på det resultatet så man inte riskerar att få en allt för negativ förändring.

Ja att göra det man faktiskt gör med sin egendom är förstås ett bättre alternativ för att visa vad den faktiskt kan göra, det håller jag med om.

Annars kanske det hade varit ett kul test att köra några varv av att bilda vektorutrymmen som innehåller vektorer som bildar vektorutrymmen som innehåller vektorer som bildar vektorutrymmen som innehåller vektorer som [evighetsrekursiv].
Ett alternativ till piräkning, eller vad som kan tänkas få det att gå runt för den enskilde beräknaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Nja.... möjligen går det riktigt bra nu för AMD på privat/entusiast/hemmamarknaden (det verkar så) men de har en ytterst lång väg att vandra om de verkligen vill ta rejäla marknadsandelar på företagssidan samt serversidan, även laptops kommer bli en utmaning och laptops är en stor marknad.

Jag tycker det ser oerhört ljust ut för AMD om de fortsätter så här dock och jag har ju själva en 3700X hemma vilken jag är jättenöjd med.

Försöker dock anstränga mig för att hålla mig neutral i "kriget" Intel - AMD även om det är svårt (självklart att man oftast håller på en underdog).

Superbra och oerhört viktigt med konkurrens.

Intels problem att leverera produkter kombinerat med lågt pris och effektiv arkitektur går lång väg.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

tvelander

Jag hoppade från sida 2 i kommentarerna till sida 5 för jag orkade inte läsa allt bs från dig, o nog fan är du kvar även här...

Folk får välja vilken plattform de vill, du behöver inte bli triggade för att folk väljer nått annat än dig.

Sen så duger X570 + 12-16c väldigt bra för de som vill köra krävande laster. Mitt X570 stödjer dessutom 128GB ram så det är inte mycket denna plattform inte klarar av. Vill man ha 4/8 kanaler minne så finns Threadripper, eller 2066 om man nu känner för det.

Så chill, hakuna matata

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

tvelander
jag och många hör hur du lider nu när AMD släpper monster efter monster till CPU. Men det måste bero på att de vet att Intel har något på G. Så därför gasar de nu till max. Om det stämmer att den är över 15% snabbare än 2950X så måste du ändå bli imponerad av vad AMD har åstadkommit med AM4 sockeln. Prestanda språnget mellan den långsammaste CPUn och kommande 3950X är gigantiskt. Det roligaste är ändå att AMD även ska släppa en 4000serie till AM4 plattformen med ännu mer prestanda.

Så grattis alla ni som litade på AMD och köpte 1000 serien och fick vara med hela resan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

tvelander
jag och många hör hur du lider nu när AMD släpper monster efter monster till CPU. Men det måste bero på att de vet att Intel har något på G. Så därför gasar de nu till max. Om det stämmer att den är över 10% snabbare än 2950X så måste du ändå bli imponerad av vad AMD har åstadkommit med AM4 sockeln. Prestanda språnget mellan den långsammaste CPUn och kommande 3950X är gigantiskt. Det roligaste är ändå att AMD även ska släppa en 4000serie till AM4 plattformen med ännu mer prestanda.

Så grattis alla ni som litade på AMD och köpte 1000 serien och fick vara med hela resan.

Skickades från m.sweclockers.com

Man vet med säkert att man kommer kunna köra framtida 4000 CPUer på sitt X370 bord menar du? Vet man ungefär var de kommer lägga gränsen för bakåtkompabilitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag är inte imponerad. Fortfarande samma höga TDP som dom senaste 10 åren eller ännu högre.

AMDs bästa blir 64 kärnor med 128 trådar. Oracle hade SPARC M7 redan 2015 med 256 trådar.

Så om man hade behållit samma prestanda och antal kärnor/trådar som man hade för 10år sen men minskat TDP massa så hade du varit gladare ? .
AMD (men även Intel) har väl bara kommit fram till vart gränsen för målgruppen går gällande TDP och sen maximerat prestandan efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Så om man hade behållit samma prestanda och antal kärnor/trådar som man hade för 10år sen men minskat TDP massa så hade du varit gladare ? .
AMD (men även Intel) har väl bara kommit fram till vart gränsen för målgruppen går gällande TDP och sen maximerat prestandan efter det.

Finns en EU regel som bestämmer max förbrukning på en såld färdigbyggd dator. Där av dessa begränsningar. Sedan att du kan göra ett aktivt val och gå förbi begränsningarna det är helt ok

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

När 3900X nästan alltid är slut då är frågan hur det kommer att bli med 3950X. Kommer du vara tvungen att ha in insider för att ens få möjlighet till att köpa under första halvåret.

Förbokning är fortfarande inte tillgänglit vad jag har förstått på 3950X cpun.

Tanken med 4000 serien är troligen att alla chip i cpun är tillverkade på 7nm så känns inte som att tillgången kommer öka när nästa serie kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Så om man hade behållit samma prestanda och antal kärnor/trådar som man hade för 10år sen men minskat TDP massa så hade du varit gladare ? .
AMD (men även Intel) har väl bara kommit fram till vart gränsen för målgruppen går gällande TDP och sen maximerat prestandan efter det.

Jag skulle gärna vilja se framsteg inom alla områden. Att processorerna blir snabbare, för fler kärnor, fler trådar, mer cacheminne, avger mindre värme, förbrukar mindre energi, tar upp mindre fysisk plats, etc.
Det är kul att vi har fått fler kärnor, men jag skulle gärna vilja se minskad TDP också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SpeedRebirth:

tvelander

Jag hoppade från sida 2 i kommentarerna till sida 5 för jag orkade inte läsa allt bs från dig, o nog fan är du kvar även här...

Folk får välja vilken plattform de vill, du behöver inte bli triggade för att folk väljer nått annat än dig.

Sen så duger X570 + 12-16c väldigt bra för de som vill köra krävande laster. Mitt X570 stödjer dessutom 128GB ram så det är inte mycket denna plattform inte klarar av. Vill man ha 4/8 kanaler minne så finns Threadripper, eller 2066 om man nu känner för det.

Så chill, hakuna matata

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh okej "tack för BS" pratet väldigt viktigt poängtera tydligen.
"Folk får välja vilken plattform de vill, du behöver inte bli triggade för att folk väljer nått annat än dig."
Sluta lägga ord i min mun och säga att jag ens närheten skrivet något om det.

jag har Ryzen rigg hemma men det är chill fortsätt med BS själv.

Skrivet av sesese:

tvelander
jag och många hör hur du lider nu när AMD släpper monster efter monster till CPU. Men det måste bero på att de vet att Intel har något på G. Så därför gasar de nu till max. Om det stämmer att den är över 15% snabbare än 2950X så måste du ändå bli imponerad av vad AMD har åstadkommit med AM4 sockeln. Prestanda språnget mellan den långsammaste CPUn och kommande 3950X är gigantiskt. Det roligaste är ändå att AMD även ska släppa en 4000serie till AM4 plattformen med ännu mer prestanda.

Så grattis alla ni som litade på AMD och köpte 1000 serien och fick vara med hela resan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart någonstans skriver jag att jag lider? folk måste verkligen lägga ord i min mun och säga att jag hatar AMD eller något seriöst börjar bli patetiskt.

Jag är väldigt imponerad AV VAD ALLA tillverkare gör om det är bra produkter skiter fullständigt om det står AMD eller intel eller IBM eller Apple eller samsung.
Jag har RYZEN jag har haft 2x TR riggar för test och utvärdering gick tillbaka till X299 för jag sakna lite saker som ej still är bra core shifting och små saker (och RAM relaterade saker) + I/O

Om AMD släpper något som slår min nuvarande X299 på det jag vill ha så köper jag det punkt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Vad jag kan läsa mig till i samtliga trådar som handlar om ryzen etc , så är det dom med en amd i sign som skränar och bröstar sig mest , har alltid varigt så kul att ni är ikapp bra för KK mm , men åter igen finns inget bättre eller sämre , IOS eller Android ,,,,,, AM4 saknar betydlig med I/O samt lanes för den ens skall vara intressant för min del

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och hos mina närmaste och polare existerar knappt AMD haha ^^

Även okunniga.

och hos dom okunniga så existerar inte heller intel , dom vet att det är en dator och inget mer , dom tar fel på ram och hårdiskutrymme , visst hade den 1TB minne och det är disken dom pratar om , och det viktigaste är frågan är om den klarar spela fortnite , för barn/barnbarn vill kunna göra det

Visa signatur

ll AMD Ryzen 7 1700X ll GA-AX370-Gaming 5 ll RX480 4GB ll Corsair 32GB DDR4 ll MSI Core Frozr L ll Corsair Carbide Air 540 Cube ll Acer Predator XF240H ll Windows 10 64bit

//pedrosso

Permalänk
Medlem

Är nog lite tidigt att utropa segrare mellan två icke lanserade cpuer.

Om det skulle visa sig att 3950x klarar sig bra over all jämfört med Intels top of the line HEDT, tänker jag ändå att det kommer sätta starkt tryck på Intel. De har ju precis sänkt priset med 50% från förra generationen och kan ändå inte konkurrera? Visst är x299 en mera kraftfull plattform, men jag tror rätt många helt enkelt skulle ha användning av beräkningskraft från en 16 core cpu utan att behöva mer ram och pci lanes än x570 kan erbjuda.

En sak till, underskatta inte betydelsen av pci 4.0 och höga resultat i sequential reads/writes. 5>2,5.

:>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Det är alltid roligt att se ett företag som använt sin monopolställning krossas av ett annat

jag körde på en i7-2600k innan AMD kom ut med ZEN 2
Så haft en cpu i ca 8 år.. bra där intel

Hoppas nvidia blir krossad av intel eller amd nästa år

ja, jag hade min i7-2600k i 7år "bara" innan de blev en AMD TR Gen1

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag skulle gärna vilja se framsteg inom alla områden. Att processorerna blir snabbare, för fler kärnor, fler trådar, mer cacheminne, avger mindre värme, förbrukar mindre energi, tar upp mindre fysisk plats, etc.
Det är kul att vi har fått fler kärnor, men jag skulle gärna vilja se minskad TDP också.

TDP är fortfarande inte ett värde över hur mycket ström som dras..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |