Diablo IV – den stora tråden

Diablo IV – den stora tråden

Det börjar dra ihop sig till Blizzcon, och en snackis som seglat upp handlar om.. Diablo. Kan det äntligen vara dags för Diablo 4?! Well, blir det inte i år så lär det bli förr eller senare, en tråd är alltid bra att ha..

Lite länkar (fyll på!)..
https://www.fz.se/nyhet/281287-annons-for-officiella-boken-th...
https://www.fz.se/nyhet/280235-blizzard-soker-nytt-blod-till-...

Vad har ni för förväntningar? Många var ju besvikna på speciellt storyn i 3:an. Vet @Jacob är taggad som få, i alla fall!

Senast redigerat 2019-10-28 10:13

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

Skrivet av Zippeer:

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

//Bitterläge
Insanity mouseclicking spel känns lite 2000.
//Bitterläge av.

D1 var speciellt.
D2 var magiskt.
D3 var bara samma av allt i ny förpackning.

Jag gissar på en prequel där en ung Decard Cain är med.

D3 blev väldigt mycket bättre efter Loot patch 2.0 (eller vad det nu var) när looten man fick var mer riktad till karaktären man körde. Och självklart när RMAH/AH försvann.

Undrar om de kommer köra någon dumvariant av microtransactions även denna gång?
Oddsen är väl tyvärr rätt höga :/

Jag tyckte väl inte storyn var fantastisk, men inte heller dålig i sin helhet. Däremot hade man lätt kunnat förbättra vissa karaktärer (Magda bla. har jag extremt svårt för, vilket också gjorde för mig att legendaren Deckard Cain fick ett sjukt ovärdigt slut). Jag tror största problemet med handlingen var att Blizzard gick ifrån den där mörka atmosfären som trollband mig, till något mer snuttifierat i mängden. Mycket av detta fick upprättelse med Reaper of Souls.

Det största problemet med Diablo 3 var att Blizzard försökte göra något helt nytt som frångick vad Diablo ursprungligen varit och misslyckades kapitalt vid lansering. Även mycket av spelmekaniken kom de tillrätta med och fick till slut till ett bra spel jag lagt åtskilliga hundratals timmar på med Reaper of Souls. Mycket underhållning, men på det stora hela har jag svårt att se det som ett spel tillsammans med Diablo och framförallt Diablo 2.

Går väl också emot strömmen med att säga att jag ändå ser fram emot Diablo 4! Jag hoppas verkligen att Blizzard lärt sig av sina misstag och tar fram en bra uppföljare. Innan någon anklagar mig för att vara bakåtsträvare som avskyr förändring och bara vill ha ett nytt Diablo 2 kan jag redan nu säga att svaret är nej, det vill jag inte. Jag vill ha ett bra jävla spel vars atmosfär osar Diablo och en underhållande grindfest utan slut.

Diablo 4 är ett blankt blad för mig och jag har inga direkta önskemål vad gäller handling. Men en prequal som @Hellowiener var inne på vore sjukt roligt! Deckard Cain som ung eller varför inte Sin War?

Som den torsk av Diablo, Starcraft och Warcraft jag ser jag givetvis närmast fram emot Warcraft 3: Reforged! År 2019 är utlovat så de borde rimligen gå ut med ett lanseringsdatum på Blizzcon. Hoppas bara att datumet ligger rätt i kalendern så jag hinner med några dagars ledighet under vår mest hektiska period på SweClockers.

Skrivet av Triton242:

//Bitterläge
Insanity mouseclicking spel känns lite 2000.
//Bitterläge av.

D1 var speciellt.
D2 var magiskt.
D3 var bara samma av allt i ny förpackning.

D3 var roligt i början när det var svårt och AH fanns kvar.
Nu handlar allt bara om att gå ifrån 5set till 6set sen är du klar med den gubben typ

Skrivet av Zippeer:

Så som dem har "slaktat" diablo 3 så har jag inga större förväntningar på diablo 4 och väldigt oklart om det blir ett köp alls.

Skrivet av Jacob:

Jag tyckte väl inte storyn var fantastisk, men inte heller dålig i sin helhet. Däremot hade man lätt kunnat förbättra vissa karaktärer (Magda bla. har jag extremt svårt för, vilket också gjorde för mig att legendaren Deckard Cain fick ett sjukt ovärdigt slut). Jag tror största problemet med handlingen var att Blizzard gick ifrån den där mörka atmosfären som trollband mig, till något mer snuttifierat i mängden. Mycket av detta fick upprättelse med Reaper of Souls.

Det största problemet med Diablo 3 var att Blizzard försökte göra något helt nytt som frångick vad Diablo ursprungligen varit och misslyckades kapitalt vid lansering. Även mycket av spelmekaniken kom de tillrätta med och fick till slut till ett bra spel jag lagt åtskilliga hundratals timmar på med Reaper of Souls. Mycket underhållning, men på det stora hela har jag svårt att se det som ett spel tillsammans med Diablo och framförallt Diablo 2.

Går väl också emot strömmen med att säga att jag ändå ser fram emot Diablo 4! Jag hoppas verkligen att Blizzard lärt sig av sina misstag och tar fram en bra uppföljare. Innan någon anklagar mig för att vara bakåtsträvare som avskyr förändring och bara vill ha ett nytt Diablo 2 kan jag redan nu säga att svaret är nej, det vill jag inte. Jag vill ha ett bra jävla spel vars atmosfär osar Diablo och en underhållande grindfest utan slut.

Diablo 4 är ett blankt blad för mig och jag har inga direkta önskemål vad gäller handling. Men en prequal som @Hellowiener var inne på vore sjukt roligt! Deckard Cain som ung eller varför inte Sin War?

Som den torsk av Diablo, Starcraft och Warcraft jag ser jag givetvis närmast fram emot Warcraft 3: Reforged! År 2019 är utlovat så de borde rimligen gå ut med ett lanseringsdatum på Blizzcon. Hoppas bara att datumet ligger rätt i kalendern så jag hinner med några dagars ledighet under vår mest hektiska period på SweClockers.

Mmm, det slaktades av alla förenklingar för att få det att funka med konsolhandkontrollers begränsningar, fördumningar för att bredda målgruppen (hårdkodade stats exempelvis), och den där grejen att man till varje pris ville ändra receptet att skillpoints ökar skillens effektivitet till att de fundamentalt förändrar skillen, gjorde spelmekaniken konstig och trist. Level requirements på allt, och riktigt märkliga biverkningar av att DPS styrde allt, som att bästa vapnet för en trollis exempelvis kunde vara en jäkla pilbåge, om en sådan råkade ha högst DPS bland det man hittat.

Fick känslan av att man bara körde efter en vision, utan någon konsekvensanalys alls. Det jag inte fattar är dock hur så många vid en första anblick tilltalande, men allt sammantaget katastrofala grundkoncept, kunde ta sig igenom med ett så stort team som filter. Man börjar undra om de hade nån slags Steve Jobs-aktig tyrann i teamet som var pappa till det där, eller nåt?

Utöver det tycker jag det var ett fetingmisstag att plocka bort bnet-lobbyn, och möjligheten att skapa games med egna namn osv. Tror det var grundstenen till den synnerligen levande PvP-scenen i D2, som i princip helt lös med sin frånvaro i 3:an. Det fanns liksom inget annat mål med spelandet än att komma till högre nivåer för att kunna farma bättre grejer, som tog en till ytterligare högre nivåer, osv.

Ja, och så är det förstås all carebearshit, typ att alla fick sina egna drops, och att man inte kunde gå hostile. Folk kan ju bli kränkta om någon plockar en drop mitt framför näsan på dem, eller om de blir PKade. Men det är väl nåt man lär få leva med i vilket fall som helst antar jag, det är ju en genomgående trend i spelvärlden...

Märkligt nog har jag fått för mig att D3 varit något av en kommersiell succé jämfört med de tidigare spelen. Effektivare och tyngre marknadsföring kanske? Levande innehåll i meningen att spelet kontinuerligt uppdaterats på ett helt annat vis än de tidigare iterationerna? Förändrade tider i meningen att spelande i stort blivit mycket mer socialt accepterat och större som fenomen än det var när de tidigare iterationerna släpptes? Har åtminstone väldigt svårt att tro att det beror på att den stora massan tycker det är ett bättre spel än de tidigare.

Antar det är för mycket begärt, men om D4 är på gång, så hoppas jag de utgår från kritiken de fått från gamla Diablo-rävar, snarare än nån jämförelse av kassaflödena de olika iterationerna genererat...

spelen är för enkla för att attrahera snabb feedback där folk springer igenom till max nivå på nån minut.
saknar spel där max nivå tar 1 år eller mer.

diablo 4 kommer vara, förenklat

Diablo 4? Jag antar att folk har skaffat sig telefoner tillslut.

Skrivet av QkkN:

D3 blev väldigt mycket bättre efter Loot patch 2.0 (eller vad det nu var) när looten man fick var mer riktad till karaktären man körde. Och självklart när RMAH/AH försvann.

Jag är lite kluven. Jag kan väl tycka å ena sidan att anpassad loot underlättar, men å andra sidan så tror jag det förkortar återspelbarheten då det är relativt lätt att geara sin gubbe. Sen att man numera snubblar över drivor av loot förstärker den effekten mångfaldigat!

Största bekymret för mig med Diablo 3 är däremot att det inte finns så många fungerande och intressanta builds man kan köra. Oftast bara 1-2st per klass, och de är alltid setbaserade, vilket gör att många föremål och stats kastas i skymundan även om de har ett intressant koncept. Jämför bara på Path of Exile och variationen där.

Tycker D3 storyn kändes lite "Harry potter" jämfört med tvåan.
Efter expen blev spelet faktiskt rätt kul och vi har plöjt ner rätt mycket tid på det.

D4 == mobilspelet eller är det ett PC spel vi talar om?

Blizzard har konkurrens nu med PoE, Grim Dawn och Wolcen. Så jag tror fansen förväntar sig rätt mycket.

Spela Grim Dawn medans ni väntar, grymt ARPG med D2 känsla.

https://www.gog.com/game/grim_dawn

https://store.steampowered.com/app/219990/Grim_Dawn/

Skrivet av Casgar:

Jag kan väl tycka å ena sidan att anpassad loot underlättar, men å andra sidan så tror jag det förkortar återspelbarheten då det är relativt lätt att geara sin gubbe. Sen att man numera snubblar över drivor av loot förstärker den effekten mångfaldigat!

Klassisk Blizzard-patch. Från att göra det helt omöjligt att hitta något vettigt så överkompenserar de åt andra hållet istället.

Sista gången jag spelade D3 var det ny säsong, under den första spelsessionen den kvällen nådde jag maxlevel och hittade samtliga end-game items som behövdes för den spec jag tänkte köra. Efter det var i princip det enda som gick att förbättra på den karaktären att hitta likadana items fast med lite bättre stats. Jippi? Blev inte en långlivad säsong.

Önskar en korsning av d2 och Poe.
Diablo 3 var kul, men inte ett riktigt diablo-spel i mitt tycke.. Fördummat, förenklat och inrutat på något vis.

Jag hoppas Diablo 4 tar mycket inspiration från Diablo 2 och förnyar det hela med lite Lost Ark! Hade kunnat bli ett riktigt grymt lir.

Diablo 3 var en stor besvikelse rakt igenom!

Jag ser mycket fram emot D4, men jag hoppas verkligen att det blir mer komplicerat och mörkt än D3. D3 blev ett helt ok spel till slut, men är alldeles för simplistiskt och enkelt för min smak. Som andra nämnt tidigare så maxar(inom rimliga gränser) man sin karaktär väldigt fort.

Klart man ser fram emot D4, även om D3 inte var min cup of tea så är det alltid kul med nytt.
Men som andra sagt, jag hoppas på mycket mer djupgående system, inte så cookie cutter som D3 är.

Kanske inte som POE då casual plebs hade fått panik, men iaf ta delar av det.

Hoppas såklart även på en officiell D2 : Remastered

Här är lite mer, bland annat om en D2 Remaster @Nivity..
https://mynintendonews.com/2019/10/20/rumour-blizzard-is-prep...

Skrivet av Gramner:

Klassisk Blizzard-patch. Från att göra det helt omöjligt att hitta något vettigt så överkompenserar de åt andra hållet istället.

Sista gången jag spelade D3 var det ny säsong, under den första spelsessionen den kvällen nådde jag maxlevel och hittade samtliga end-game items som behövdes för den spec jag tänkte köra. Efter det var i princip det enda som gick att förbättra på den karaktären att hitta likadana items fast med lite bättre stats. Jippi? Blev inte en långlivad säsong.

Välkommen till varje säsong senaste 2-3 åren! Man tröttnar efter max 2 veckor.

Skrivet av emilakered:

Fuck. Yeah!
Är det lugnt om jag tar semester när D2 Remastered släpps?
Tack på förhand

Om det blir som trean är idag, då blir det bra! Underbart gameplay som barbar! Det är bara kötta kötta kötta! Immortal King fire build / Slanderer&LittleRogue.. Eller Bul-Kathos WW build är också mysigt

Jag tycker också att Diablo 3 har blivit ett mycket bättre spel än vad det var när det släpptes, men jag håller med om att säsongerna i D3 är väldigt 'meh' jämfört med vad GGG hittar på i Path of Exile. Blizzard med sina resurser ska kunna komma på mer nytt än så..

Jag har hopp om framtiden för Diablo och om de släpper ett D2 Remaster relativt snart och Diablo 4 lite senare så har jag och göra de närmsta åren!

Skrivet av emilakered:

Det börjar dra ihop sig till Blizzcon, och en snackis som seglat upp handlar om.. Diablo. Kan det äntligen vara dags för Diablo 4?! Well, blir det inte i år så lär det bli förr eller senare, en tråd är alltid bra att ha..

Lite länkar (fyll på!)..
https://www.fz.se/nyhet/281287-annons-for-officiella-boken-th...
https://www.fz.se/nyhet/280235-blizzard-soker-nytt-blod-till-...

Vad har ni för förväntningar? Många var ju besvikna på speciellt storyn i 3:an. Vet @Jacob är taggad som få, i alla fall!

@emilakered Har du ingen mobiltelefon?

Det kommer givetvis bli Diablo 4, bara för mobiltelefon med många microtransactions och släpps endast på kinesiska dag 1.

Har spelat D1 + Exp, D2 + LoD och båda blev spel jag spelat några tusen timmar.
När väl D3 släpptes var inte svårighetsgraden i paritet med looten och det blev ju snabbt pannkaka iom AH.
Jag tycker däremot att spelet fick sig ett fint lyft med RoS och sendan D3 gick in i maintenance har faktiskt bättre saker hänt; bra förändringar och bättre säsonger.

D2 Remastered är ju en kul grej, men ärligt talat har jag faktiskt gått vidare och är inte säker på att det skulle vara en hit för mig. Jag ser mer fram emot WC3 Reforged däremot då jag inte spelat det på långa vägar lika mycket som D2...

D4 hoppas jag på. Klart att det finns risk att denna också blir sådär som så många spel idag.

Diablo 1: Tyckte det mörka temat igenom hela spelet var ganska tråkigt faktiskt. Eller så var det den allt för linjära spelplanen. Men det är ändå ett spel jag lagt enormt mycket tid på och i förhållande till andra spel på den tiden är det ju ett guldkorn utan tvekan.

Diablo 2: Öppnade upp spelplanen men behöll en del av den mörka känslan och gjorde det riktigt bra (perfekt balans). Detta är för mig det optimala konceptet och D2: LOD blir i sin helhet det bästa spelet i serien. Hade gärna sett en remaster-version på just D2. Men jag är samtidigt tveksam till hur mycket jag hade spelat det då det är mer än färdigspelat egentligen. Men hade kanske varit kul på något retro-lan eller liknande.

Diablo 3: Bra försök och efter att AH försvann och looten justerats så var det faktiskt ett bra spel. Men det kändes inte som Diablo tyvärr, utan snarare ett annat bra RPG-spel. Håller med Jacob om att Reaper of Souls var bra och det räddade spelet en del. Jag förstörde spelet lite för mig själv med hjälp av AH. Jag insåg tidigt att köpa/sälja var ett vinnande koncept och blev snuskigt rik snabbt. Man skulle kunna säga att det är en del av spelet men mjaeee - Inte det jag vill göra men samtidigt inte lätt att motstå möjligheterna. En av de sämsta delarna är att man inte hade skill tree och konfigurerade sin hjälte till något unikt.

Vad jag vill ha: Känner att jag nog helst av allt får Diablo 4 men där de verkligen tänkt igenom. Tror man delvis kan inspireras av PoE här. De har lite av känslan som Diablo borde behållit, samtidigt visar de att du kan tillåta skräddarsy hjältar på ett nästan galet sätt och det blir en del av charmen i spelet. Personligen tycker jag PoE är för extremt men konceptet i D2 borde man byggt vidare på.

Det finns argument bland spelföretag att om man gör det för svårt att bygga en karaktär så tappar man "casual gamers" vilket är den stora målgruppen om man vill tjäna pengar. Samtidigt har vi sett vad fördummande av spel leder till.

Jag minns Ultima Online när man startade det och fick välja mellan 3 olika karaktärer som då hade förinställt vilka färdigheter man började med. Men samtidigt kunde du välja att helt anpassa din karaktär från start. En sådan väg tror jag mycket på. Tillåt anpassningsbara hjältar/items, men gör det inte nödvändigt för att spela igenom storyn.

Hoppas de lyssnar på sitt community. Det finns många åsikter, men väldigt mycket är återkommande kritik. Det om något är något de måste se över för att lyckas.

D3 håller bra än idag fast de hade gärna kunnat få släppa några expansioner till för att göra det lite mer innehållsrikt och varierat.

@Zippeer: 100%

Lite nytt från framsidan om någon missat..
https://www.sweclockers.com/nyhet/28448-diablo-iv-avslojas-i-...

Man hoppas ju lite på ett Diablo IV. Det får gärna ha lite mörkare stämning än trean också.

Trean blev spelbart för min del i och med loot 2.0 uppdateringen. Men det blev lite repetitivt efter några säsonger. Lite nytänk hade vart välkommet vid en eventuell Diablo IV release. Men det lär väl bli en fest i microtransaktioner och loot-lådor som är normen idag.