Permalänk
Medlem

Router för IPTV

Vill byta ut telias skit router men vet inte vilken man ska satsa på, köpte Asus RT-AC86U men det visa sig att den inte stödjer telias iptv utan en massa meck, har suttit och letat lösningar och prövat dessa men får det inte att funka, så jag tänker byta/lämna tillbaka denna router, har haft routern vid fiber ingånen i huset sen skickat vidare till en switch i ett annat rum som därifrån dragit en nätverkskabel till tvboxen, men med nya routern så funkar detta inte, har en TP-LINK TL-SG105 switch efter routern och det bör va en switch med vlanstöd, tex TP-LINK TL-SG105E, Så vilken Router funkar med iptv från telia?

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

@Jpson67: Du kan kanske sätta en billig vlan switch före routern.

Enligt den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500854-bahnhof-ny-utr...

Sladd från telia in i vlan-switch som splittar upp trunken en port med internet till router och en med tv-vlan till tv:n.

Den här tråden kanske kan ge viss hjälp också:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Permalänk

Har du fölt denna guiden när du ställde in IPTV?

Jag behövde bara ställa in VID 243 på LAN-port 3 i inställningarna så funkade det efter en reboot av routern (har en Asus RT-AC66U)

Permalänk
Medlem

@solidtudor: Jag körde den guiden fast i port 4 och testa reboota 3 ggr

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpson67:

Vill byta ut telias skit router men vet inte vilken man ska satsa på, köpte Asus RT-AC86U men det visa sig att den inte stödjer telias iptv utan en massa meck, har suttit och letat lösningar och prövat dessa men får det inte att funka, så jag tänker byta/lämna tillbaka denna router, har haft routern vid fiber ingånen i huset sen skickat vidare till en switch i ett annat rum som därifrån dragit en nätverkskabel till tvboxen, men med nya routern så funkar detta inte, har en vlan switch efter routern, Så vilken Router funkar med iptv från telia?

Vet ej hur många tv apparater du har, men jag fick det att fungera med en tv via en ac86 och Telia. Dock inte två utan istället så bryggare jag Telia routern och kör all Iptv via den. Resten av hemmet hanteras av AC86:an. Det fungerar väldigt bra.

Tomtarna på Telia är dock lite roliga, jag ville stänga av wifin i deras router då jag inte använde det. Problemet uppstår då "inaktivera" funktionen gör en koll på att det inte finns några förbjudna tecken i passordet för wifin. Vilket det gör..... och Telia har hårskodat det så jag kan inte byta det... 😊

Fick istället flytta kanalerna på AC86:an så de inte stör varandra vilket fungerar utmärkt.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Skrivet av Jpson67:

@solidtudor: Jag körde den guiden fast i port 4 och testa reboota 3 ggr

Testa kör med port 3 istället, för mig funkade det konsigt nog inte att köra port 4...
Du kan även testa sätta VID 845 istället och se om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Vet ej hur många tv apparater du har, men jag fick det att fungera med en tv via en ac86 och Telia. Dock inte två utan istället så bryggare jag Telia routern och kör all Iptv via den. Resten av hemmet hanteras av AC86:an. Det fungerar väldigt bra.

Tomtarna på Telia är dock lite roliga, jag ville stänga av wifin i deras router då jag inte använde det. Problemet uppstår då "inaktivera" funktionen gör en koll på att det inte finns några förbjudna tecken i passordet för wifin. Vilket det gör..... och Telia har hårskodat det så jag kan inte byta det... 😊

Fick istället flytta kanalerna på AC86:an så de inte stör varandra vilket fungerar utmärkt.

Har 2 st tv apparater, nån nämnde att IGMP ställer till det

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

Har redigerat mitt start inlägg, trodde min switch(TP-LINK TL-SG105) hade vlan men det verkar vara TP-LINK TL-SG105E som har detta stöd.

Visa signatur

MODERKORT:MSI Z97 Gaming 5, MINNE:Corsair Vengeance Pro 16GB, PROCESSOR:Intel Core i5-4690K + Noctua NH-U12S, GRAFIKKORT:Msi GTX 970 4GB, Samsung 840EVO 250GB + 2,5 TB, NÄTAGGREGAT:XFX ProSeries Core Edition 750W PSU, CHASSI: Fractal Design Arc Midi Tower Svart. OP Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska gå att tagga ut vlan 845 på specifik port i routern för att få det hela att lira. Kan självklart soffa vilket vlan Telia kör IPTV på där du bor, men värt att testa. Ska var konfat på porten men inte taggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpson67:

Vill byta ut telias skit router men vet inte vilken man ska satsa på, köpte Asus RT-AC86U men det visa sig att den inte stödjer telias iptv utan en massa meck, har suttit och letat lösningar och prövat dessa men får det inte att funka, så jag tänker byta/lämna tillbaka denna router, har haft routern vid fiber ingånen i huset sen skickat vidare till en switch i ett annat rum som därifrån dragit en nätverkskabel till tvboxen, men med nya routern så funkar detta inte, har en TP-LINK TL-SG105 switch efter routern och det bör va en switch med vlanstöd, tex TP-LINK TL-SG105E, Så vilken Router funkar med iptv från telia?

Har du testat att inte köra tvboxen genom rutern överhuvud taget?
Har skälv en asus roter, telia öppenfiber och tv samt boxer som bredbandsleverantör.
När jag skulle insatlera tvin så ville den inte, efter ett snack med telia suport så sa hon att jag skulle köra boxen derekt trån "fiberomvandlaren" (eller va det heter) och det fungerade med en gång!

Så jag har 4st portar på min fiberomvandlare, port 1 till asus rautern (som tar hand om allt annat med nätvärkert) och port 2 direkt till teliaboxen. Och det fungerar utan problem

Testa

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.